Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Coronacrisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=225)
-   -   Wat is nu eigenlijk een 'lock down'? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=255552)

De schoofzak 11 oktober 2020 21:29

Wat is nu eigenlijk een 'lock down'?

Het blijft me storen dat allerhande mensen, van hoog tot laag, het maar hebben over "geen lock down meer" of "de lock down komt er aan".

Voor mij is er pas een lock down als je opgesloten moet zitten in je huis, en er alleen maar uit mag om:
- te gaan werken
- te gaan eten kopen, alleen, in de dichtsbijzijnde voedingswinkel.
- alle andere winkels, horeca .. noem maar op, blijven gesloten.

We naderden in de eerste golf zo'n lock down, maar quasi alleen op het aspect "reizen of zich verplaatsen" (en dan nog: die essentiële verplaatsingen waren nogal breed).

Zoiets zie ik niet meer aankomen. Nieuwe maatregelen zullen toegespitst zijn op zaken/elementen/... waar risico is van besmetting van individu naar individu, buiten enige werksfeer om.

En wat peinse gij?

Dadeemelee 11 oktober 2020 21:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9477065)
Het blijft me storen dat allerhande mensen, van hoog tot laag, het maar hebben over "geen lock down meer" of "de lock down komt er aan".

Voor mij is er pas een lock down als je opgesloten moet zitten in je huis, en er alleen maar uit mag om:
- te gaan werken

We naderden in de eerste golf zo'n lock down, maar quasi alleen op het aspect "reizen of zich verplaatsen" (en dan nog: die essentiële verplaatsingen waren nogal breed).

Zoiets zie ik niet meer aankomen. Nieuwe maatregelen zullen toegespitst zijn op zaken/elementen/... waar risico is van besmetting van individu naar individu, buiten enige werksfeer om.

En wat peinse gij?

Ik peins dat Vlamingen pussies zijn.

fred vanhove 11 oktober 2020 22:35

Citaat:

- te gaan werken

En wat peinse gij?

Dat er nu niks van maatregelen is genomen. Ge kunt op restaurant om met 10 aan een tafel te eten en te zuipen.

Ge kunt op café zoals altijd ge moet alleen een beetje vroeger gaan en wat wat vroeger naar huis gaan wat net hetzelfde is als wat later binnengaan en wat later buiten waggelen.

En dat van die contacten is ook om mee te lachen. Ik ken niemand die daar rekening mee houdt. Niemand heeft me al gezegd sorry Fred ge kunt er niet meer bij want we zijn al met 4:-)

Stultitiae 11 oktober 2020 22:57

Webster's 1886: lock-down: a contrivance to fasten logs together in rafting.

d.w.z. een middel om een oncontroleerbare massa tot één speelbal te maken.

De schoofzak 12 oktober 2020 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9477186)
Dat er nu niks van maatregelen is genomen. Ge kunt op restaurant om met 10 aan een tafel te eten en te zuipen.

Ge kunt op café zoals altijd ge moet alleen een beetje vroeger gaan en wat wat vroeger naar huis gaan wat net hetzelfde is als wat later binnengaan en wat later buiten waggelen.

En dat van die contacten is ook om mee te lachen. Ik ken niemand die daar rekening mee houdt. Niemand heeft me al gezegd sorry Fred ge kunt er niet meer bij want we zijn al met 4:-)

Mocht u mij kennen, of mocht u mijn heksie perfeksie kennen, dan kent u er toch minstens 1 of 2.

De schoofzak 12 oktober 2020 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stultitiae (Bericht 9477204)

Webster's 1886: lock-down: a contrivance to fasten logs together in rafting.

d.w.z. een middel om een oncontroleerbare massa tot één speelbal te maken.

Daar zijn we nu eens geen kloten mee, met uw post, in deze draad.

Rudy 12 oktober 2020 16:36

Citaat:

- te gaan werken

En wat peinse gij?

Lockdown betekent dat er niemand uw kot binnenkomt. Ook geen LAT-vriendinnen en zo. Eenzame opsluiting, retraite, bezinning ... NetFlix.
Eten wordt aan huis geleverd. Bestellen hoeft niet want iedereen krijgt dezelfde dagschotel. Menu wordt bepaald door een onschuldige hand.
Drinken 0,0% komt uit de kraan.
Enkel wie nog productief is voor de maatschappij mag nog buiten komen, om nuttige bezigheid uit te voeren, maar dan enkel tijdens de kantooruren.
Overuren en nachtshifts zijn verboden, zo is er tijdens de dag werk voor iedereen.
Maar inderdaad, we leven hier niet in China.

denkimi 12 oktober 2020 16:51

Een lockdown is wat we hier in het begin gehad hebben. Verplicht thuis blijven, op een paar zeer specifieke uitzonderingen na.

TheFourHorsemen 12 oktober 2020 17:29

Citaat:

- te gaan werken

En wat peinse gij?

Er was wel wat meer dan enkel beperkingen op reizen en verplaatsingen hé.

Heel veel winkels moesten sluiten. Enkel voedingswinkels en dergelijke mochten openblijven.

De doe het zelfzaak, de bloemist, de verfwinkel, restaurants... waren allemaal dicht hé. Het is pas vanaf eind april dat er meer en meer winkels terug open mochten.

Voor de rest mochten we zelfs de auto niet nemen tenzij het was voor een essentiële verplaatsing.

Stultitiae 12 oktober 2020 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9477899)
Daar zijn we nu eens geen kloten mee, met uw post, in deze draad.

Als de schoofzak liever aan kloten denkt dan aan een antwoord op zijn vraag, dan is het de schoofzak zijn zaak dat 'm niet verder denkt dan de korte stok aan zijnen zak.

fred vanhove 12 oktober 2020 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9477897)
Mocht u mij kennen, of mocht u mijn heksie perfeksie kennen, dan kent u er toch minstens 1 of 2.

En zie jij uw kinderen dan niet ? Of uw kleinkinderen ? Broers zussen ? Of een enkele vriend vriendin ? Want op hun beurt zien die dan ook weer andere vrienden en die zien op hun beurt dan ook weer anderen.
Vicieuze cirkel.

Als je me zegt dat jij en uw vrouw de laatste zes maanden enkel onder elkaar zijn gebleven geloof ik u .....maar ik betwijfel dat.
Ik zie het bij veel mensen ....ja maar ja dat kan geen kwaad dat is toch familie.....ja maar ze vergeten dat die familie leden op hun beurt weer anderen zien enzovoort....

fred vanhove 12 oktober 2020 22:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9477973)
Lockdown betekent dat er niemand uw kot binnenkomt. Ook geen LAT-vriendinnen en zo. Eenzame opsluiting, retraite, bezinning ... NetFlix.
Eten wordt aan huis geleverd. Bestellen hoeft niet want iedereen krijgt dezelfde dagschotel. Menu wordt bepaald door een onschuldige hand.
Drinken 0,0% komt uit de kraan.
Enkel wie nog productief is voor de maatschappij mag nog buiten komen, om nuttige bezigheid uit te voeren, maar dan enkel tijdens de kantooruren.
Overuren en nachtshifts zijn verboden, zo is er tijdens de dag werk voor iedereen.
Maar inderdaad, we leven hier niet in China.

In China zijn ze er omzeggens wel vanaf en hier zijn we vertrokken voor een paar jaren.

Als ik mag kiezen zou ik toch opteren voor de hevige korte Chinese pijn dan voor de langdurige zeurende pijn die wij nu gaan mogen meemaken.

cato 12 oktober 2020 22:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9478283)
In China zijn ze er omzeggens wel vanaf en hier zijn we vertrokken voor een paar jaren.

Als ik mag kiezen zou ik toch opteren voor de hevige korte Chinese pijn dan voor de langdurige zeurende pijn die wij nu gaan mogen meemaken.

In Nederland zegt de regering voortduren "wij zijn geen Chinezen"
NU gaat hier morgen de horeca weer dicht .Het blijft dus sukkelen.
Het virus gaat niet meer weg, zolang er geen vaccin is.

Mambo 12 oktober 2020 23:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 9478322)
In Nederland zegt de regering voortduren "wij zijn geen Chinezen"
NU gaat hier morgen de horeca weer dicht .Het blijft dus sukkelen.
Het virus gaat niet meer weg, zolang er geen vaccin is.

Er is maar één remedie.
Iedereen een jaar thuis zetten.
Alles aan huis gebracht.
Wij mogen alle rekeningen opsturen, zij betalen alles uit de bill en melinda foundation.
+ intrest.

Laat de vervuiler betalen zeggen ze zelf.

denkimi 13 oktober 2020 05:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9478283)

Maar fred toch. Als wij morgen doen als de chinezen, en gewoon niet meer testen dan zijn we er ook vanaf. Er zullen wel wat mensen in het ziekenhuis belanden en een aantal daarvan zal sterven, maar als we gewoon beweren dat het allemaal griep is zijn we even corona vrij als china.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9478364)
Er is maar één remedie.
Iedereen een jaar thuis zetten.
Alles aan huis gebracht.
Wij mogen alle rekeningen opsturen, zij betalen alles uit de bill en melinda foundation.
+ intrest.

Laat de vervuiler betalen zeggen ze zelf.

Alleen gaat dat natuurlijk veel meer mensen doden dan het virus ooit zou kunnen. Maar hey, we hebben alle rationaliteit toch al overboord gegooid, dus waarom niet.

Koenaard Depuydt 13 oktober 2020 17:57

Geachte heer

Weet u wat dit is? Een Engels prutswoordje! Goede Vlamingen bevuilen hun wondermooie Nederlandse taal niet met vreemde smetten.

Trouwens, er mag nooit meer een afgrendeltoestand ingevoerd worden, onder welke gedaante ook.

Met Nederlandstalige groet

De schoofzak 13 oktober 2020 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door denkimi (Bericht 9477995)
Een lockdown is wat we hier in het begin gehad hebben. Verplicht thuis blijven, op een paar zeer specifieke uitzonderingen na.

Wel, minstens in Spanje was het toch heel wat strenger.

winkelen enkel en alleen bij de dichtsbijgelegen winkel,
buiten wandelen edm max 1 uur, en later slechts buiten per leeftijdscategorie binnen bepaalde vorken van uren.
Kinderen mochten bijzonder weinig buiten spelen.

De schoofzak 13 oktober 2020 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9478280)
En zie jij uw kinderen dan niet ? Of uw kleinkinderen ? Broers zussen ? Of een enkele vriend vriendin ? Want op hun beurt zien die dan ook weer andere vrienden en die zien op hun beurt dan ook weer anderen.
Vicieuze cirkel.

Als je me zegt dat jij en uw vrouw de laatste zes maanden enkel onder elkaar zijn gebleven geloof ik u .....maar ik betwijfel dat.
Ik zie het bij veel mensen ....ja maar ja dat kan geen kwaad dat is toch familie.....ja maar ze vergeten dat die familie leden op hun beurt weer anderen zien enzovoort....

Herlees eens wat je zelf zei. En wat ik daarop dan repliceerde.

Om een voorbeeld te geven buiten mijn gezin: de motoclub heeft alle activiteiten van rijden en vergaderen stop gezet, alhoewel het mogelijk was en is om gezamenlijk tochten te doen, mits wat voorwaarden na te leven.

Ik blijf er bij: heel wat mensen doen hun best, maar het zijn alweer een aantal enkelingen die het verbrodden voor de meerderheid.

Hoeveel studenten aan univ en hogescholen zijn er in Gent? Zo"n 60.000?
Zitten er daar de donderdagavond 1000 van in de beruchte studentenstraat? Of zitten ze alle 60.000 daar?

fred vanhove 13 oktober 2020 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9479340)

Ik blijf er bij: heel wat mensen doen hun best, maar het zijn alweer een aantal enkelingen die het verbrodden voor de meerderheid.

Ja iedereen doet zijn best. Maar iedereen vult 'zijn best doen' in op zijn manier. Met andere woorden zeer weinig mensen doen echt wat van ons echt wordt verlangt....iedereen heeft wel zo een beetje een goede reden om de regeltjes wat bij te sturen.

Het zijn onze goede vrienden sinds jaren.....en ge kunt toch uw kleinkinderen niet weigeren.....of onze buren hebben al zo veel voor ons gedaan....en die mensen zijn clean die gaan amper buiten..Ken je dat ?

denkimi 14 oktober 2020 06:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9479334)
Wel, minstens in Spanje was het toch heel wat strenger.

winkelen enkel en alleen bij de dichtsbijgelegen winkel,
buiten wandelen edm max 1 uur, en later slechts buiten per leeftijdscategorie binnen bepaalde vorken van uren.
Kinderen mochten bijzonder weinig buiten spelen.

Net zoals ik zeg dus. Huisarrest, met uitzondering van een paar specifieke gevallen waarbij je de woning mag verlaten.

Alleen de invulling van die gevallen varieert, afhankelijk van welke gek toevallig de regels mag verzinnen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be