Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Federale executie van een vrouw in VS (voor het eerst in 70 jaar) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=255631)

reservespeler 17 oktober 2020 07:00

Federale executie van een vrouw in VS (voor het eerst in 70 jaar)

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/Bui...?ocid=msedgntp

WASHINGTON (ANP) - Het Amerikaanse ministerie van Justitie is van plan om voor het eerst in bijna zeventig jaar weer een federale executie van een vrouw uit te voeren. Lisa Montgomery, die is veroordeeld voor een moord in 2004, wordt op 8 december ter dood gebracht.

Montgomery, die schuldig werd bevonden aan het wurgen van een zwangere vrouw in Missouri, zal worden geëxecuteerd door middel van een dodelijke injectie in de Amerikaanse gevangenis Terre Haute in Indiana, aldus het ministerie in een verklaring.

De laatste vrouw die door de Amerikaanse regering werd geëxecuteerd, was Bonnie Heady, die in 1953 in een gaskamer in Missouri ter dood werd gebracht.

Justitie bracht vrijdag ook naar buiten dat op 10 december Brandon Bernard, die met zijn handlangers in 1999 twee mensen vermoordde, wordt geëxecuteerd. De twee executies zijn de achtste en negende die de federale regering in 2020 gaat uitvoeren.

De Amerikaanse federale overheid had sinds 2003 geen doodstraffen meer uitgevoerd, maar is er dit jaar half juli weer mee begonnen. Bijna zestig ter dood veroordeelde misdadigers zitten in de dodencel op grond van zaken die de federale justitie heeft aangespannen.

De vraag die dan spontaan bij me opkomt is: "Zijn vrouwen bevoordeeld als het over executie gaat?

Rudy 17 oktober 2020 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9482976)
De vraag die dan spontaan bij me opkomt is: "Zijn vrouwen bevoordeeld als het over executie gaat?

Stel je eerst de vraag wie die meeste misdaden pleegt: mannen of vrouwen.

denkimi 17 oktober 2020 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9483240)

Puur sexisme door de politie.

Male lives matter.

Rudy 17 oktober 2020 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door denkimi (Bericht 9483263)
Puur sexisme door de politie.

Male lives matter.

Mannen plegen meer misdaden.

reservespeler 17 oktober 2020 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9483240)

Maakt niet uit in deze.
In 70 jaar zal er toch wel één vrouw geweest zijn die de doodstraf kreeg!

reservespeler 17 oktober 2020 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9483269)

Is dat zo?
Bron?

Rudy 17 oktober 2020 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9483393)
Is dat zo?
Bron?

Een bron ?
Volg gewoon wat de actualiteit.
Zo wereldvreemd ben je toch niet, neem ik aan.

Tavek 18 oktober 2020 00:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9483393)
Is dat zo?
Bron?

Komaan zeg.

reservespeler 18 oktober 2020 05:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9483821)
Een bron ?
Volg gewoon wat de actualiteit.
Zo wereldvreemd ben je toch niet, neem ik aan.

En op die andere opmerking van mij reageer je niet.

TheFourHorsemen 19 oktober 2020 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9483269)

Mannen plegen meer misdaden dan vrouwen.

Zwarten plegen meer misdaden dan blanken.

Zwarte mannen zijn dus statistisch gezien het meest waarschijnlijk misdaden te plegen.

Mooi toch, statistiek? :-D

Rudy 19 oktober 2020 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9485777)
Mannen plegen meer misdaden dan vrouwen.
(...)
Mooi toch, statistiek? :-D

Welja. Lees toch gewoon het artikel.

TheFourHorsemen 19 oktober 2020 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9485831)

?

Ik zie geen enkel probleem/bevooroordeling hoor. Het verbaast me absoluut niet dat er zo weinig vrouwen worden geëxecuteerd gelet op het feit dat vrouwen veel minder (gewelddadige) misdrijven plegen.

fox 19 oktober 2020 10:43

Wel een beetje misleidend. Het is de federale overheid die sinds lang weer een vrouw gaat executeren. In de VS zijn er ook andere overheden die doodsstraffen uitvoeren.

Het is zo dat ongeveer 1.4% van de executies een vrouw betrof. Ik weet wel niet hoeveel moorden er gepleegd worden door vrouwen/mannen en wat de ratio van het aantal ter dood veroordeelden is wanneer er moord in het spel is.

Ik vermoed wel dat mannen over het algemeen meer geweld gebruiken wanneer ze moorden en dat heeft zeker een impact op de strafmaat...

Rudy 19 oktober 2020 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9485858)
?

Ik zie geen enkel probleem/bevooroordeling hoor. Het verbaast me absoluut niet dat er zo weinig vrouwen worden geëxecuteerd gelet op het feit dat vrouwen veel minder (gewelddadige) misdrijven plegen.

Hallo zeg. Dat is juist wat ik wou zeggen.

Rudy 19 oktober 2020 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 9485900)
Ik vermoed wel dat mannen over het algemeen meer geweld gebruiken wanneer ze moorden en dat heeft zeker een impact op de strafmaat...

Lees uw statement eens opnieuw.
Wat je nu zegt is dat een overheid het gemakkelijker vindt om een man te executeren.

reservespeler 20 oktober 2020 06:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 9485900)
Wel een beetje misleidend. Het is de federale overheid die sinds lang weer een vrouw gaat executeren. In de VS zijn er ook andere overheden die doodsstraffen uitvoeren.

Het is zo dat ongeveer 1.4% van de executies een vrouw betrof. Ik weet wel niet hoeveel moorden er gepleegd worden door vrouwen/mannen en wat de ratio van het aantal ter dood veroordeelden is wanneer er moord in het spel is.

Wist ik niet.
Van verwarring gesproken ...

TheFourHorsemen 20 oktober 2020 07:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9486710)
Hallo zeg. Dat is juist wat ik wou zeggen.

Dat weet ik...

Ik heb u ook op geen enkel moment tegengesproken. Vandaar dat ik niet begreep op wat dit sloeg:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9485831)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be