Steenbok66 |
8 december 2004 09:37 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik heb het helaas niet gevonden, maar dat komt natuurlijk omdat wij Nederlanders geen woord buiten de deur spreken. Maar ik ben ervan overtuigd dat u als wijze Belg vast wel even de verwijzing wil geven naar de resultaten van Nederland per provincie.
|
ik heb dat gehoord tijdens een discussie op CNN-TV...
daar werd letterlijk gezegd dat "Brussels (veel Amerikanen verwarren België en Brussels) among the best for mathematics, knowledge of foreign languages", en nog enkele andere zaken waren en Netherlands kwam "far behind" en er werd zelfs bij gezegd dat door hun zich bevinden op het kruispunt van verschillende landen, "got positive influence thru better developped analytical minded reasoning"....
het waren woorden, geen geschriften...
ik luister en kijk naar Franse, Duitse, Amerikaanse en Nederlandse zenders sinds mijn prille jeugd (TV uiteraard) ...
en vele jaren was de Vlaamse TV te klein voor postsyncronistie van films en allerlei andere uitzendingen en werd er Frans, Duits of Engels gesproken en werd alles in beide Belgische landstalen ondertiteld... vermits wij in Zuid-Limburg en Luik verwend waren qua zenders over anteenne (voor dat de kabel er was)... wij hebben dus een zeer uitgebreide bewuste en onbewuste taalvaardigheid verworvan die erg op ons onderbeswustzijn inspeelde... mijn zwaar dyslexische dochter kon moilijk het NL en F lezen... en bij een bezoek aan de USA sprak ze zonder het ooit geleerd te hebben een aardig woordje Engels... nadien zagen wij ook haar Duitse vaardigheid... Frans kende ze al door bezoek aan familie in Luiks Haspengouw en spel met haar neefjes en nichtjes... lezen en schrijven gaat door dyslexie en dysorthografie moeilijker, maar spreken en zich uitdrukken opperbest...
|