Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Coronacrisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=225)
-   -   Oorzaak Belgische Coronacijfers: de 'Belgische mentaliteit'. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=255893)

Dadeemelee 1 november 2020 13:10

Oorzaak Belgische Coronacijfers: de 'Belgische mentaliteit'.

Moest het nog niet duidelijk geweest zijn: het gedrag van de Belgen gisteren toont het aan. Geen greintje discipline.
We stevenen op een ramp af en wat doen 'we': nog even mekaar massaal gaan besmetten in winkelstraten en winkels en nog wat feestjes met 100 man geven.

Voor sommigen helpt maar 1 ding: verbieden en (zeer) streng straffen.

patrickve 1 november 2020 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9502337)
Moest het nog niet duidelijk geweest zijn: het gedrag van de Belgen gisteren toont het aan. Geen greintje discipline.

Nee, de meeste Belgen geven niet om deze epidemie. Ze hebben er geen schrik meer van. Het kan hen niet schelen. Dat is een keuze, he.

Dadeemelee 1 november 2020 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9502339)
Nee, de meeste Belgen geven niet om deze epidemie. Ze hebben er geen schrik meer van. Het kan hen niet schelen. Dat is een keuze, he.

Hoe weet gij dat vanuit Grenoble. Ik zie hier wel veel discipline bij de meeste mensen.

Maar er zijn zo'n 10-20% die het voor iedereen verbrodden.

fred vanhove 1 november 2020 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9502339)

Inderdaad. Maar op voorwaarde dat ze dan een verklaring ondertekenen dat ze afzien van een IC bed als het ooit nodig moest zijn.

fred vanhove 1 november 2020 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9502345)
Hoe weet gij dat vanuit Grenoble. Ik zie hier wel veel discipline bij de meeste mensen.

Maar er zijn zo'n 10-20% die het voor iedereen verbrodden.

:lol:

gertc 1 november 2020 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9502345)

Als je bedoelt dat ze bang zijn voor boetes, dan heb je gelijk.

Dadeemelee 1 november 2020 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 9502375)

Ik woon in een ‘boerengat’ (alle gemeenten rond Leuven zijn ‘boerengaten’) en de politie hier is in niks te vergelijken met de ‘botinnekes’. Die houden zich vooral bezig met verkeersongevallen.
Nochtans zie je in iedere winkel mensen gedisciplineerd afstand houden en mondmaskers dragen. Zonder controles.
Het is zelfs zo dat de tendens is dat de meesten nu op straat een mondmasker dragen ook al zijn er geen andere voetgangers in de buurt.

schietboog 1 november 2020 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 9502375)

Dat is inderdaad voor de meeste mensen de drijfveer.
Een perfect voorbeeld was de mondmaskerplicht op de zeedijk deze zomer. Toen dit vanaf september niet meer moest, droeg 95% ze niet meer.
Het was dan ook duidelijk dat het enige draagvlak de angst was om beboet te worden.

Dadeemelee 1 november 2020 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schietboog (Bericht 9502387)
Dat is inderdaad voor de meeste mensen de drijfveer.
Een perfect voorbeeld was de mondmaskerplicht op de zeedijk deze zomer. Toen dit vanaf september niet meer moest, droeg 95% ze niet meer.
Het was dan ook duidelijk dat het enige draagvlak de angst was om beboet te worden.

Voor ‘sommigen’ is de enige drijfveer om niet sneller dan 30 te rijden nabij scholen ook de angst om beboet te worden.

Bob 1 november 2020 14:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9502364)
Inderdaad. Maar op voorwaarde dat ze dan een verklaring ondertekenen dat ze afzien van een IC bed als het ooit nodig moest zijn.

Probleem is natuurlijk dat het "jongere" zijn, die ook wel weten dat de kans dat ze een IC bed zullen nodig hebben zeer klein is. Maar het zijn ondertussen wel wandelende besmettingsbommen, die ook "ouderen" besmetten, met een veel grotere kans, dat die wel een IC bed zullen nodig hebben.

Der Wanderer 1 november 2020 14:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 9502400)
Probleem is natuurlijk dat het "jongere" zijn, die ook wel weten dat de kans dat ze een IC bed zullen nodig hebben zeer klein is. Maar het zijn ondertussen wel wandelende besmettingsbommen, die ook "ouderen" besmetten, met een veel grotere kans, dat die wel een IC bed zullen nodig hebben.

Die jongeren moeten sowieso geholpen worden als beloning voor hun opbouw van groepsimmuniteit. De ouderen moeten gewoon wegblijven van jongeren en niet zeuren.

Bob 1 november 2020 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer (Bericht 9502411)
Die jongeren moeten sowieso geholpen worden als beloning voor hun opbouw van groepsimmuniteit. De ouderen moeten gewoon wegblijven van jongeren en niet zeuren.

Och, voor de opbouw van groepsimmuniteit hebben we geen wandelende besmettingsbommen nodig. Daar zal het komende vaccin wel voor zorgen.

fred vanhove 1 november 2020 14:23

Citaat:

Probleem is eerder dat die jongeren niet weg te slaan zijn van die ouderen. Wat zouden ze doen zonder hotel mama en papa ......? De centjes komen toch nog altijd van daar zeker ?
De tijd dat jongeren tevreden waren om in een versleten Jeans hun sigaretten te rollen in het park zonder make up smartphone en dure verbinding en merkkledij en dito kapsel terwijl ze pochen over hun cabrio en laatste exotische reis is al lang voorbij hoor.

Der Wanderer 1 november 2020 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 9502438)
Och, voor de opbouw van groepsimmuniteit hebben we geen wandelende besmettingsbommen nodig. Daar zal het komende vaccin wel voor zorgen.

Ah, jij wil eerst de helft van de economie vernietigen door dit circus nog een jaar te verlengen? (Dat zal wellicht ook goed zijn voor de zorg op termijn.) In de HOOP dat dat vaccin het allemaal oplost, wat het zelfs na jaren bij griep niet doet.

Jan Janssen 1 november 2020 14:28

Citaat:

Ik zit er zelf tussen in met tieners in huis en ouders rond 70 en risico gevallen. Mijn kinderen komen niet in de buurt van ouderen of het zijn dan meestal de ouderen die zich zelf in de buurt wagen van jongeren. Ik zelf ga 1x per week nu naar de winkel en doe dan ook de boodschappen voor mijn ouders en ik smijt die van ver binnen. En dat is dan ook het enige moment dat ik mijn ouders nu zie. Voor Corona zat ik daar bijna dagelijks.

HOUZEE ! 1 november 2020 14:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9502385)
Ik woon in een ‘boerengat’ (alle gemeenten rond Leuven zijn ‘boerengaten’) en de politie hier is in niks te vergelijken met de ‘botinnekes’. Die houden zich vooral bezig met verkeersongevallen.
Nochtans zie je in iedere winkel mensen gedisciplineerd afstand houden en mondmaskers dragen. Zonder controles.
Het is zelfs zo dat de tendens is dat de meesten nu op straat een mondmasker dragen ook al zijn er geen andere voetgangers in de buurt.

Ja hier ook. Als ik 's nachts thuiskom van een of andere lockdownparty leg ik altijd mijn faren op als ik iemand met zo'n masker zie, gewoon uit respect omdat ze dan beter de straat zien.

kojak 1 november 2020 14:29

Er zijn meerdere factoren die meespelen.
Onze mentaliteit heeft daar natuurlijk ook veel mee te maken, maar er zijn er nog.

'Hoe is het toch weer zo fout kunnen lopen? '

Een artikel uit de Standaard die alles zo een beetje op een rijtje gezet heeft.
https://www.standaard.be/cnt/dmf2020...urce=standaard

'...De tweede coronagolf slaat overal hard toe, niet alleen in België. Toch staat ons land op dit moment overduidelijk aan de leiding van alle slechte rankings. In een dramatische septembermaand lieten onze politici verschillende kansen liggen om sneller en alerter op te treden...'

Der Wanderer 1 november 2020 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9502442)
Probleem is eerder dat die jongeren niet weg te slaan zijn van die ouderen. Wat zouden ze doen zonder hotel mama en papa ......? De centjes komen toch nog altijd van daar zeker ?
De tijd dat jongeren tevreden waren om in een versleten Jeans hun sigaretten te rollen in het park zonder make up smartphone en dure verbinding en merkkledij en dito kapsel terwijl ze pochen over hun cabrio en laatste exotische reis is al lang voorbij hoor.

Jij durft niet nee zeggen? Wel, een verbod zou je dan helpen. (Los van het feit dat dat natuurlijk niet de enige reden was waarom je buitenkwam.)

Overigens: je kan kinderen wel degelijk afschermen tegen materialisme. Dat lukt echter niet als de ouders zelf het materialisme toegenegen zijn, want kinderen imiteren wat je DOET, niet (enkel) wat je zegt.

Dadeemelee 1 november 2020 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer (Bericht 9502445)
Ah, jij wil eerst de helft van de economie vernietigen door dit circus nog een jaar te verlengen? (Dat zal wellicht ook goed zijn voor de zorg op termijn.) In de HOOP dat dat vaccin het allemaal oplost, wat het zelfs na jaren bij griep niet doet.

Het was best mogelijk om de economie draaiende te houden als iedereen zich een beetje gedragen had. Bij het begin van de zomerperiode was het bijna verdwenen. De R<1. Dan is het onder controle te houden.
Maar toen vonden sommigen het nodig om weer op reis te gaan, feestjes te bouwen en de regels te gaan omzeilen.

Je ziet wat ervan komt.

Der Wanderer 1 november 2020 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9502450)
Het was best mogelijk om de economie draaiende te houden als iedereen zich een beetje gedragen had. Bij het begin van de zomerperiode was het bijna verdwenen. De R<1. Dan is het onder controle te houden.
Maar toen vonden sommigen het nodig om weer op reis te gaan, feestjes te bouwen en de regels te gaan omzeilen.

Dat IS de economie. En die regels waren absurd streng, en allemaal vanuit de ijdele hoop dat 'het vaccin' het wel zal oplossen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be