Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Speculoos verdwijnt! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=255894)

Dadeemelee 1 november 2020 13:34

Speculoos verdwijnt!

Paniek alom:

https://www.demorgen.be/nieuws/lotus...naam~b31b3510/

Citaat:

Koekjesproducent Lotus schrapt vanaf volgend jaar de naam 'speculoos'. Dat zegt topman Jan Boone in een interview met De Tijd. Wereldwijd gaat Lotus de Amerikaanse merknaam Biscoff gebruiken.
Biscoff????? :x

Elio di Supo 1 november 2020 13:41

Ja, die biscoff ken ik al een tijdje. Maar goed, het is maar Lotus he. Dat is een beetje de McDo van de speculaas (hoezo, speculoos?).

maddox 1 november 2020 14:11

En ik maar de Woke reden ervoor te zoeken. Wie voelt zich beledigd door "speculaas"?

Dadeemelee 1 november 2020 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9502413)
En ik maar de Woke reden ervoor te zoeken. Wie voelt zich beledigd door "speculaas"?

Allemaal speculaties.

Woehahaha. :lol:

pajoske 1 november 2020 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9502370)
Ja, die biscoff ken ik al een tijdje. Maar goed, het is maar Lotus he. Dat is een beetje de McDo van de speculaas (hoezo, speculoos?).

Speculoos is Belgisch en speculaas is Nederlands. Het heeft trouwens een andere betekenis.
Speculoos is zonder de speciale kruiden die in speculaas zitten.

Citaat:

Speculaas en speculoos zijn twee verschillende koekjes. Hét verschil zijn de smaakmakers die gebruikt worden. In speculaas worden speculaaskruiden gebruikt, een mengsel van kaneel, kruidnagel, gemberpoeder, nootmuskaat, kardemom en witte peper. Soms worden er ook nog andere specerijen aan toegevoegd, dat is een beetje afhankelijk van wie de specerijenmix samenstelt. Je kunt trouwens makkelijk zelf je speculaaskruiden samenstellen. De -loos in speculoos betekent dat het koekje zonder speculaaskruiden wordt gemaakt. Meestal wordt er kandijsiroop of gebrande suiker gebruikt voor de kleur en vaak ook kaneel voor de smaak en geur, maar geen andere specerijen.
bron: https://www.libelle-lekker.be/artike...s-of-speculoos

Universalia 1 november 2020 16:05

Citaat:

Laatste tijden is het 'modern' om bepaalde woorden te schrappen meestal omdat er bepaalde idioten wat anders in zien.

Zou het dan toch waar zijn dat het Covid-19 ook de hersenen aantast? :roll:

Elio di Supo 1 november 2020 16:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 9502474)
Speculoos is Belgisch en speculaas is Nederlands. Het heeft trouwens een andere betekenis.
Speculoos is zonder de speciale kruiden die in speculaas zitten.

bron: https://www.libelle-lekker.be/artike...s-of-speculoos

Men spreekt toch van Hasseltse speculaas?

Zucht 1 november 2020 16:08

Sinds mijn geboorte heb ik altijd over speculaas horen spreken. Het woord speculoos ken ik wel, maar heb ik nooit weten gebruiken in spraak. 't is dus zeker ook Belgisch.

Elio di Supo 1 november 2020 16:10

Citaat:

Een verdere stap in de ontmanteling vd Sinterklaastraditie. Eerst Zwarte Piet op de schop, nu de speculaas. De kruis op de mijter ook en voor je het weet die hele Sinterklaas figuur. En dan zal dat feestje vervangen worden door een inzamelactie voor de kindertjes uit de derde wereld. Want eigen kinderen cadeautjes geven is te veel white privilege.

Universalia 1 november 2020 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9502519)
Een verdere stap in de ontmanteling vd Sinterklaastraditie. Eerst Zwarte Piet op de schop, nu de speculaas. De kruis op de mijter ook en voor je het weet die hele Sinterklaas figuur. En dan zal dat feestje vervangen worden door een inzamelactie voor de kindertjes uit de derde wereld. Want eigen kinderen cadeautjes geven is te veel white privilege.

Die inzamelacties zijn al te zien in de vele reclameboodschappen die men overal geeft.

Als ik sommige reclameboodschappen zie dan denk ik, wij zijn hier toch niet in Afrika?

Donkere kindjes op de eerste rij in de reclameboodschappen zelfs bij de reclame voor K3 en de blanke kindjes op de achtergrond.

Black & White, waarom black eerst in landen waar niets anders dan blanken wonen?

Met bovenstaande teksten doe ik nu even belachelijk als al die anderen die woorden/zaken proberen in een andere context te zien.

Véél zenders op TV zijn al aan de omvolking begonnen met VTM op kop.

Welke woorden gaan wij binnenkort nog allemaal niet meer mogen gebruiken of welke feesten zullen er nog afgeschaft worden juist maar om een bende idioten, die hier niet eens moeten zijn met te plezieren?

BigF 1 november 2020 16:33

Wat een gedoe toch allemaal seg...

De koekjes blijven gewoon dezelfde, enkel de naam op de verpakking verandert.

Paniek!!!

Mensen die zich hier druk over kunnen maken ("Ik koop nooit nog Lotus!") hebben volgens mij gewoon geen leven. Anders heb je normaal wel andere dingen aan je hoofd om je druk over te maken...

Elio di Supo 1 november 2020 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 9502540)
Wat een gedoe toch allemaal seg...

De koekjes blijven gewoon dezelfde, enkel de naam op de verpakking verandert.

Paniek!!!

Mensen die zich hier druk over kunnen maken ("Ik koop nooit nog Lotus!") hebben volgens mij gewoon geen leven. Anders heb je normaal wel andere dingen aan je hoofd om je druk over te maken...

Zaag er dan toch ook niet over.

Rudy 1 november 2020 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9502360)

Ah, daarom dat den Aldi sinds enkele weken Lotus verkoopt.

Universalia 1 november 2020 17:00

Waarom zouden wij er ons druk over maken, speculoos zelf maken, is niet eens zooooooo moeilijk.

Bach 1 november 2020 17:01

Citaat:

Biscoff????? :x

Wat een flauwe naam. Stilaan wordt alles hier Amerikaans. Behalve het stemrecht.

Eduard Khil 1 november 2020 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 9502594)
Wat een flauwe naam. Stilaan wordt alles hier Amerikaans. Behalve het stemrecht.

en het recht op wapendracht :lol:

Marie van de koster 1 november 2020 17:26

Citaat:

Ik koop geen speculaas meer van Lotus, nè. Die van de bakker is toch beter ;-)

Koenraad Noël 2 november 2020 07:25

Ik veronderstel dat Biscoff ook makkelijker als handelsmerk beschermd kan worden dan speculoos.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 9502594)

Ach, we kunnen dromen. :-)

Derk de Tweede 2 november 2020 07:27

Citaat:

Jay-P. 2 november 2020 07:37

Citaat:

Men spreekt toch van Hasseltse speculaas?
Ni neuten, eh mas'kes en fie'kes:
't Es altaid speculoas gewijst, neh!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be