Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Regeris is 6 weken oud. VLD-minister jent de tsjeven al. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=255972)

De schoofzak 9 november 2020 12:28

Regeris is 6 weken oud. VLD-minister jent de tsjeven al.

Citaat:

‘We moeten getuigen van ethische vernieuwingsdrang, zoals de regering-Verhofstadt begin jaren 2000’ Vincent Van Quickenborne Minister van Justitie (Open VLD)
titel en intro:

Nieuw ethisch debat belandt op bord Vivaldi: de ‘X’ op de identiteitskaart

De regering wil non-binaire personen de mogelijkheid geven om hun gender als ‘X’ te registreren. Maar achter de concrete uitwerking staan nog vele vraagtekens, en CD&V is niet bereid zomaar alles te aanvaarden.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20201108_97900417

denkimi 9 november 2020 12:36

Als mensen op hun identiteitskaart willen laten zetten dat ze een mentale stoornis hebben dan doen ze maar.

Maar dan zou ik wel de chromosomen vermelden. En misschien eigenlijk de bloedgroep ook indien gewenst door de houder, dat lijkt me ook wel nuttig.

vlijmscherp 9 november 2020 12:52

weet er in feite iemand waarom het geslacht op de identiteitskaart staat? ik zie geen enkele meerwaarde?

Vlad 9 november 2020 12:59

Voor artsen en je eigen overlevingskansen kan het in noodgevallen handig zijn om te weten als welke sekse je geboren bent. Van mij mag het eraf. Toch teveel mensen op de wereld. :/

vlijmscherp 9 november 2020 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9511445)
Voor artsen en je eigen overlevingskansen kan het in noodgevallen handig zijn om te weten als welke sekse je geboren bent. Van mij mag het eraf. Toch teveel mensen op de wereld. :/

dus hulpverleners gaan in noodgevallen eerst op zoek naar de identiteitskaart om dan te beslissen wat ze gaan doen?

Xenophon 9 november 2020 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9511399)
titel en intro:

De regering wil non-binaire personen de mogelijkheid geven om hun gender als ‘X’ te registreren. Maar achter de concrete uitwerking staan nog vele vraagtekens, en CD&V is niet bereid zomaar alles te aanvaarden.

- lol -

R. Kipling 9 november 2020 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9511399)
titel en intro:

Daar heb ik nu eens echt mijn kot in zie. Als je als ethisch conservatieve partij meegaat in een uiterst progressieve regering waar je mathematisch overbodig bent, maar het toch doet om aan de vetpotten te zitten, moet je niet verschieten dat je door de rest als pispaal gebruikt wordt. Hopelijk is dit de eerste van vele dolken in de rug voor een partij, die toch gedoemd is om te verdwijnen.

Ik vind dat voorstel eigenlijk nog zo slecht niet: het laat toe aan elke instantie om mensen met een mentale aandoening te identificeren, en als ze slim zijn vragen ze daar ook nog een kleine taks voor: zo'n 1.000€ per persoon zou leuk zijn. Dat is dan misschien nog een kleine meeropbrengst voor de noodlijdende staatskas.

Vlad 9 november 2020 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9511449)
dus hulpverleners gaan in noodgevallen eerst op zoek naar de identiteitskaart om dan te beslissen wat ze gaan doen?

Dat gebeurt ja. En het is al gebeurt dat het niet gebeurde waaruit negatieve gevolgen voor het slachtoffer voortkwamen.

Libro 9 november 2020 13:24

Kwestie van prioriteiten :roll:

R. Kipling 9 november 2020 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 9511496)
Kwestie van prioriteiten :roll:

Exact... Als men over niets overeenkomt, men in een zelf veroorzaakte gezondheidscrisis zit, en er eigenlijk ook voor geen enkele vorm van beleid een degelijk budget is, moet men de aandacht af zien te leiden van zo'n situatie. Volgens mij hoopt men dat dit soort non-discussies daarbij kunnen helpen. Of dit bij Jan Modaal zal aanslaan is nog maar de vraag ;-).

Zipper 9 november 2020 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling (Bericht 9511511)
Exact... Als men over niets overeenkomt, men in een zelf veroorzaakte gezondheidscrisis zit, en er eigenlijk ook voor geen enkele vorm van beleid een degelijk budget is, moet men de aandacht af zien te leiden van zo'n situatie. Volgens mij hoopt men dat dit soort non-discussies daarbij kunnen helpen. Of dit bij Jan Modaal zal aanslaan is nog maar de vraag ;-).

zolang er Corona is zal dat niet zozeer opvallen. Eens Covid achter de rug is, zal het andere koek worden.

marie daenen 9 november 2020 19:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9511533)
zolang er Corona is zal dat niet zozeer opvallen. Eens Covid achter de rug is, zal het andere koek worden.

Daarom dan ook dat ze Corona niet zullen laten vertrekken...

pajoske 9 november 2020 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door denkimi (Bericht 9511417)
Als mensen op hun identiteitskaart willen laten zetten dat ze een mentale stoornis hebben dan doen ze maar.

Maar dan zou ik wel de chromosomen vermelden. En misschien eigenlijk de bloedgroep ook indien gewenst door de houder, dat lijkt me ook wel nuttig.

XX= vrouw
XY= man
XXY= X? Of K?

De gemuilkorfde 9 november 2020 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9511437)
weet er in feite iemand waarom het geslacht op de identiteitskaart staat? ik zie geen enkele meerwaarde?

Je kunt dat van alles zeggen, waarom moet er een foto opstaan?
Waarom een geboortedatum, enz.?

Of het mij echt iets uitmaakt of iemand daar een X wil, neen, van mij mag het elke letter van het alfabet zijn.
Ik vraag mij wel af of men zijn tijd steekt in dergelijke kwesties omdat het zo goedkoop is.
Na wat eenmalige IT aanpassingen, is de kostprijs 0.
Dit in tegenstelling tot maatregelen die er wel echt toe doen.

Het Verzet 9 november 2020 23:37

Liever dat, dan een vingerafdruk in ieder geval.

Vlad 10 november 2020 08:22

Ik heb al gelezen dat bij transvrouwen en transmannen verkeerde of te late diagnoses gesteld werden waardoor ze aan prostaat- en borstkanker zijn overleden. Het gaat om een zeer laag risico denk ik maar een dokter kan toch best weten als welk sekse iemand geboren is.

De schoofzak 10 november 2020 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9511445)

Daar geloof ik nu eens den hond zijn kloten van.
Maar ik wacht vol ongeduld dat je mij van gedacht zult veranderen.

Verder is het nuttiger dat om je leven te redden, de ambulancier-verpleegkundige en mug-arts/spoed-arts, on line je medisch dossier kunnen raadplegen (en dan moet dat dossier nog goed gestructureerd zijn).

De schoofzak 10 november 2020 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9511449)

Dat is heel vervelend in landen die geen verplichte dracht van identiteitskaart hebben, en dus zeer weinig tot geen mensen de baan op zijn met zo'n ding.
;-)

De schoofzak 10 november 2020 12:54

Vroeger had de melding van het geslacht in het bevolkingsregister een belang: de legerdienst.

Nu heeft die melding geen belang meer. Hoogstens voor wetenschappelijke doeleinden (hoeveel m worden geboren en hoeveel v, en zelfs hoeveel hermafrodiet ... , en dit gesteld tegenover sommige ziektebeelden, al dan niet erfelijk ...)

Maar wat ik vooral wou zeggen: ik minacht de mensen die zich zo laatdunkend uitspreken over transgenders e.d.m.
Die kwaadsprekers vertegenwoordigen het hedendaagse Vlaanderen niet; ze vertegenwoordigen hoogstens het oer-katholieke Vlaanderen van meer dan een halve eeuw geleden.

Eike 10 november 2020 15:49

Als ge bi of hermafrodiet bent, moogt ge dan beide geslachten op uw id zetten? En wat met kapoentjes die om de week van geslachtgedacht veranderen?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be