![]() |
IDENTITEIT: op wat gebaseerd?
|
Alvast niet op de inhoud van je eerste post. ;)
Meer en meer is identiteit gebaseerd als 'patchwork identities' Wat dat is zoek je maar op via google. ;) |
Oh, ben jij het Bruno?
|
wtf is bruno?
|
Citaat:
|
belgian warrior = bruno
|
Volgens mij ligt de gedeelde identiteit vast in de bodem. Heel simpel: het grondgebied, het territorium, het vaderland. Dit bakent de grenzen af van een volk. Máar - en dit is een grote maar - dikwijls vallen volk en staat niet samen. Dit omwille van oorlogen, annexaties, beslissingen van hogerhand.... Dus deze "bodem" is niet altijd goed zichbaar. Daarom is het goed dat we ook andere eigenschappen zoals taal belangrijk achten. Maar ook taal speelt niet altijd de hoofdrol, kijken we bv. maar naar de Ieren, waar nog slechts een klein procent de oude taal spreekt. Idem voor de Walen.
Ik zou dus even goed de gedeelde geschiedenis of gedeelde taal kunnen aanduiden: ze zijn allemaal heel hard met elkaar verweven. |
Je mag wel wat meer uitleg geven bij je poll. Je kan met 'collectieve identiteit' vele kanten uit.
|
Citaat:
|
Kijk naar mijn post hieronder;-)
|
Citaat:
|
BW, ik begrijp niet hoe je zo sterk aan de 'onbreekbare Belgische band' kan vasthouden, als je niet in een gedeelde identiteit gelooft? Daarmee ondergraaf je toch je hele belgicistische discours, niet? Of mis ik iets?
|
Citaat:
|
Citaat:
Ondertussen heb ik 'm opgezocht in de gebruikerslijst en viel me inderdaad niet op tussen zijn gelijkaardige forummers. ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Voor mij is het vooral de taal. Daarom voel ik me, als Franstalig, dichter bij een Fransman dan met een Vlaming. Natuurlijk zijn er andere factoren dan de taal die even belangrijk zijn : de cultuur, de mentaliteit, bijvoorbeeld. Ook op dat vlakken voel ik me dichter bij de Fransen dan bij de Vlamingen.
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:38. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be