![]() |
Voor wie het nog niet wist: Muziek downloaden is GOED !!!
Muziek kopiëren gunstig voor artiesten !
Artiesten ondervinden geen of weinig last van het illegaal kopieren van muziek via internet, blijkt uit een ondervraging bij ruim 800 artiesten dor het American Pew Internet Life Project. Van de 800 ondervraagden stelde bijna de helft dat ze door de piraterij wel aan inkomsten verliezen. Maar 43 procent vond dat geen nadeel: de illegale kopies helpen met de promotie en distributie van hun werk. Tweederde van de artiesten was ervan overtuigd dat het ruilen via internet geen bedreiging voor hen vormt, en dat het internet juist hun creativiteit verhoogt. Dat weegt voor hen ruim op tegen de grotere inspanningen om het werk te beveiligen. |
Citaat:
|
Ach, de groepen waarvan ik liedjes download zouden hypocrieten zijn moesten ze iets tegen downloaden hebben.
|
volledig juist VB !!! ;)
|
vind heel dat gedoe rond muziekpiraterij grote bullshit: vroeger kopieerden mensen analoog muziek op cassette, nu doen ze het digitaal, what's the difference
idem voor films: vroeger nam men films op op vhs, nu op cd of dvd gisteren op telefacts: de omzet in de gameïndustrie alleen in België bedraagt jaarlijks niet minder dan 200 miljoen euro, wat zitten ze dan te klagen? dat ze hun goederen dan goedkoper maken, zodat het financieel minder interessant wordt op ze te kopiëren |
Waarom zou men geen muziek van Madonna of Eminem mogen kopiëren? Omdat ze anders hun 6de wagen van 150.000euro niet zouden kunnen kopen? Ik heb niet de minste problemen hiermee. Zoals wij hun cd-verkoop aanvallen, zo valt het publiciteitsmonster van al die platenmaatschapijen ons ook aan. Of waarom verkoopt een Amerikaanse groep miljoenen keren meer dan een Belgisch groepje dat evengoeie muziek maakt?
|
k'vind het wel spijtig dat er in mijn dorp géén muziekwinkel meer is (failiet gegaan) en in het aanpalende dorp ook al..... k'moet nu ongeveer een 15-tal kilometer met de wagen rijden naar de stad als ik een CD'tje wil kopen....
afin..... k'ben verplicht geweest om een tweede computer aan te schaffen om veilig muziek te kunnen downloaden want met al die klote virussen op die klote sites gelijk Kazaa was mijn machine vastgelopen en heb ik al mijn software kunnen herinstalleren (GRRRR..) en k'heb ook een goeie CD-brander gekocht (650 €) want het standaard brandertje van HP is dus geene zak waard (de helft van de zelfgemaakte CD's werkten niet in de wagen) zucht............ waar is de goeie tijd toen ik in mijn dorp voor 12 € een goed CD'ke kocht zonder al die trukken te moeten uithalen.......... toen moest ik gewoon maar aan diene kerel van het winkeltje vragen wat er nieuw was en hop ik had mijn gerief !:roll: |
Ik download regelmatig muziek. Veel van de liedjes die ik download zijn niet meer te verkrijgen of toch zeer moeilijk. De liedjes die ik goed vind en die verkrijgbaar zijn in de winkel ga ik meestal kopen. Het is dankzij het downloaden dat ik meer cd's ben gaan kopen. Door het downloaden ben ik mijn muziekhorizon gaan verbreden. Nu heb ik een hele waaier van stijlen die me wel liggen wat daarvoor zeker het geval niet was. Sinds ik aan het downloaden ben geslagen spendeer ik ongeveer tussen 30-50€ per maand aan muziek terwijl dat ervoor het bedrag van een heel jaar was.
Nog een achterhaald punt van de muziekindustrie, ze zeggen dat de inkomsten uit cd's sterk zijn gedaald de afgelopen jaren. Bullshit! De jeugd spendeert meer geld aan andere zaken dan in de begin jaren negentig zoals dvd's, games, party's... Er is gewoon een verschuiving van de uitgaven van de jeugd, geen vermindering, integendeel! |
Klopt, Kazaa is ideaal om je muziekhorizon te verbreden. Zo heb ik veel muziek binnenghaald, een hoop weggesmeten, maar ook zo veel goeie groepen ontdekt die ik anders nooit had gekend omdat ik te gierig ben om zomaar 15€ aan iets te geven wat mischien de moeite zou zijn. En als een groep echt goed is, dan wil je hun volgende cd toch met hoesje en al de rest erbij, netje in de juiste volgorde zonder één of andere foute download ertussen. Want inderdaad, Kazaa kan ook voor de nodige stress zorgen. Ik vind mijn computer bij bezoek of feestjes wel de ideale jukebox. Ik heb dan ook dikke spijt dat het nog niet in 'mijne jonge tijd' bestond. :-) Ik had meer geld overgehad voor mijn pinten.
|
Citaat:
|
Het grootste geld gaat naar platenmaatschappijen. DAT zijn de dieven !
|
Citaat:
|
Ik weet niet of dit kopiëren voor kleine groepen zo'n probleem is. Kleine groepen hebben meestal nogal een trouwe aanhang en hebben het geld niet om veel promotie te maken, dus internet is bijna de enige optie om op terug te vallen. Kazaa en dergelijke zijn inderdaad een leuk medium om je horizon te verbreden, ik heb op die manier verschillende nieuwe bands ontdekt.
Maar, alhoewel dit misschien ook van toepassing is op de muziekindustrie, is het kopiëren van software en games wel een probleem. Ik ontwikkel zelf websites en het zou nogal een ramp zijn moest iemand bvb. mijn code stelen waar ik maanden aan gewerkt heb en zelf doorverkopen. De meeste code stel ik beschikbaar als open source, maar bvb mijn administratiesysteem voor websites niet omdat het mijn grootste bron van inkomsten is, dus ik vind niet dat een ander van mijn bloed, zweet en tranen mag profiteren. Het probleem ligt natuurlijk in beide kampen. Bepaalde firma's rekenen te veel geld voor hun software en bieden weinig meerwaarde als je het product koopt. Op dat vlak zijn gelukkig verschillende bedrijven (bvb Macromedia of Invision) goed bezig omdat als je hun producten koopt je ook veel extra zaken er bovenop krijgt. |
wat games betreft: games kosten rap 50-60€ en meer, de single player is meestal uit te spelen in minder dan 24u, en voor de multiplayer moet je al hopen dat je game populair genoeg is zodat het een trouwe gamersgroep krijgt. voor wat je er uiteindelijk maar voor terug krijgt, daarom koop ik voorlopig geen spellekes meer (mede omdat ik met een verouderde grafische kaart zit :s )
verder moeten de fabrikanten ook maar slimmer zijn en moeten ze maar zoeken naar nieuwe methoden om het kopiëren van games onmogelijk te maken, of toch tenminste kopies minder bruikbaar te maken: zo is er voor gezorgd dat je met een kopie van Halflife 2 niet op het internet kan, weet wel niet of je de single player met een kopie kan spelen. dat vind ik toch al een behoorlijk alternatief: als je online wil spelen móet je voor het spel betalen, wil je enkel offline spelen, kan je dus ook betalen of een kopietje spelen. waar ik dan weer wel moeilijkheden mee heb, is het spelen met mekaar op een netwerk: als je thuis 3 computers hebt, en in plaats van het game 3x te kunnen installeren, werkt het spel maar 1x zou ik er wel zeker problemen van maken wat software betreft: de meeste software kost veel te veel: in eerste plaats al de producten van microsoft: je bent al meteen een paar honderd euro's kwijt als je de officiële versies van Windows en MS Office koopt (dan nog te zien of je home, professional of premiumedities koopt): access gebruik ik nie, outlook ook nie (gebruik outlook express) en powerpoint ook nie (gebruik voor presentaties af te spelen pps-viewer) |
Kdenk dat de Belgische groepen er wel last van hebben, denkende aan Gorki en Laïs enzo. Maar tis wel waar, tis gewoon verplaatst van cassette naar cd.
Ni om reclame te maken, maar in de Mediamarkt zijn de cd wel bakke goedkoper dan in de meeste andere winkels. Das wel tof. |
Citaat:
De vraag is natuurlijk "wat is stelen". Iets gaan bekijken van iemand anders en aanpassen of verbeteren, mag dat? Vanaf welk punt wordt het je eigen kindje, die grens is moeilijk te trekken. |
Een platenmaatschappij zoals Sony verkoopt zelf de lege cd'tjes die wij gebruiken om te 'stelen'. Ze willen 2x verdienen, en hun hebberigheid wordt afgestraft :-).
|
Maar voor persoonlijk gebruik is het toch toegelaten he? Of niet?
|
ja hoor.
Maar hoe gaan ze dat controleren? |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:04. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be