![]() |
Ecolominister wil het treinverkeer nog verlieslatender.
Citaat:
Latere treinen is een ideefiks van veelal gratis rijdende roesverslaafde bullshitjobbers die het de normaalste zaak vinden dat treinen veelal leeg rond rijden zodat ze er een keer per week of maand mee naar een of andere voorstelling of optreden kunnen. Men kan niet het hele jaar over het hele land om het uur (of half uur) 's avonds laat treinen laten rijden omdat er eens hier of daar een optreden is. Dan moet men maar voor een systeem gaan met speciale treinen wat helemaal niet vanzelfsprekend is voor het werkvolk dat al op zijn tandvlees zit. Trek toch uw ogen open en kijk eens hoeveel volk er zit en zat op de vroegste en laatste treinen en bussen. Huur u een deelauto als je er zelf geen hebt. |
Sinterklaas uithangen met het geld van een ander. Extreem links op z'n best.
|
Ze willen hetzelfde met de nmbs als wat ik hier zie bij De Lijn: grote bussen die vaak rondrijden met slechts 1 of 2 passagiers.
Ik vermoed dat klassiek openbaar vervoer buiten de grote drukke assen en buiten grotere steden, een fictie is. Buiten die geciteerde gevallen heb je de keuze: - iets of wat betaalbaar voor de overheid, maar zo laag van frequentie en kwaliteit dat niemand ermee gediend is, - ofwel performant en degelijk, maar in geen eeuwen betaalbaar. Om mobiliteitsarmoede tegen te gaan, zullen we eens flink out of the box moeten denken. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ergo, waarom nog uit die zetel komen. Met een beetje meer indoctrinatie en angst kan je mensen vrijwillig laten kiezen voor een The Matrix cocon. |
Heb het hier al verschillende keren vermeld maar dat gedoe met grote stalen dozen op stalen wielen op 2 stalen rails(waar een fenomenale (technische- en kosten-)infrastructuur achter zit) is kompleet,maar dan ook kompleet achterhaald voor gebruik in wat eigenlijk een grote agglomeratie (Vlaanderen) is....
Asfalt overgieten en die routes exclusief laten gebruiken door ofwel vrachtwagens (die daar op moeten blijven tot ze binnen de 20 km van hun bestemming zijn) dan wel bussen(onder vergelijkbare reglementen) zouden de meest flexibele en NUTTIGE oplossing kunnen zijn.... Die treintracees zijn ondertussen een schandalige verspilling van potentieel geworden.....Zelfs inrichting als fietsroute zou tenminste de financiele aderlating stoppen. |
Mooie illustratie is hoe ondertussen ,wegens Covids,ook het Internationaal reizigersvervoer per trein serieus afgevallen is.....Dit terwijl ondertussen andere vervoersmodi die tracees best zouden kunnen blijven gebruiken.Het is onderhand een ongelofelijke verspilling zulke tracees te laten liggen voor af en toe eens een vrachttrein.....wat evengoed zou kunnen op een "road-train" op datzelfde trace,die bovendien veel soepelder dan een trein,op de rangeerplaatsen, kan "uiteengehaald" worden..... :roll:
ouderwetse rotzooi.... |
Het was volledig te verwachten dat we dergelijk geklungel zouden te zien en te slikken krijgen. Als Groenen en Walen ons besturen dan zijn we het haasje.
|
Bof, 1 optie die ik zie als goed gebruik van de oude spoorweginfrastructuur is puur vrachtvervoer voor doorvoerverkeer. Trailers, containers of zelfs hele vrachtwagens die niet in België stoppen om af te laden, gewoon aan de grens de trein op, en aan de andere grens er terug af.
Deze treinen kunnen dan elektrisch hun ding doen. En een beetje trein kan op 2-3u door heel België. Probeer dat maar eens op een weekdag zonder lockdown. Dit zou trouwens Europees geregeld kunnen worden. |
Citaat:
|
Citaat:
Er is recent iets gebeurd (eigenlijk nog bezig) dat DUIDELIJK aangeeft dat een aanzienlijk deel van dat vliegerdevlieg en reizerdereis geen enkele nuttige economische funktie heeft in het bedrijfswezen...(denk : steeds betere en vrijwel gratis virtuele vergadertechnieken).Eigenlijk "moet" slechts een fractie van het oude "zakenverkeer" nog plaatsgrijpen..... Wat "Internationale" treinen betreft (beperken we het even tot West-Europa),wel,het is even onder de Covids deken verdwenen,maar verschillende bedrijven met hun vrijwel openbaar toegankelijke buslijnen(we kunnen het moeilijk anders noemen) tegen ZEER competitieve prijzen ,rijdend naar plaatsen waar de mensen blijkbaar WILLEN z!jn(in tegenstelling tot grote delen van het openbaar vervoer :roll:) toonden al de nutteloosheid van de oude systemen aan.....Stel je voor dat ze bovendien voor een aanzienlijk deel van de reis op de (geasfalteerde-) spoorbeddingen zouden mogen rijden..... Ik garandeer U,er zijn dingen aan het veranderen,en met het buitenduwen van verouderde brol (sporen,een overblijfsel uit tijden dat het aanleggen van een verhard wegdek op grote schaal niet KON en de opblaasbare rubber band niet bestond!)SPREKEN we niet meer over "files"....die vooral een organisatorisch probleem behoorden te zijn ..... |
Citaat:
En eens buiten de steden zij de stations vaak amper bereikbaar met openbaar vervoer. Daarnaast is het vaak sneller met de fiets ergens te geraken dan met het openbaar vervoer. |
Citaat:
|
Citaat:
Alles wijst er op dat zelfs met een goede bezetting treinsystemen een slechte business geworden zijn... En inderdaad,de trein brengt U van waar je eigenlijk niet wilde starten naar waar je eigenlijk niet moet zijn,bovendien op een ongepast tijdstip en tegen onaanvaardbare snelheid tegen een feitelijk bespottelijk hoge kost (gecamoufleerd omdat iedereen MOET meebetalen) |
Treinvervoer gaat altijd verlieslatend zijn tenzij de prijzen serieus verhoogd worden. Geen idee wat de extra kost is om die buiten de spitsuren ongebruikte treinen en personeel te laten rijden.
|
Citaat:
De bussen van de Nationale Maatschappij Buurt Spoorwegen reden tussen de kleinere gemeentes van station naar station. De Maatschappij Intercommunaal Vervoer ... reed enkel in de stedelijke gebieden, in het begin zelfs enkel met elektrische voertuigen. Trolleybussen en trams. Juiste data weet ik niet direct, maar tot eind jaren 50 begin 60 van vorige eeuw, waren deze plaatselijke vervoersmaatschappijen privébedrijven onder de namen RELSE en Compagnie Générale des Railways ?* voie etroite. Die kregen de vergunning om het elektrische tramnet op te bouwen en te exploiteren. Het ging toen dus om rendement, niet om dienstverlening voor dienstverlening. |
Citaat:
|
Citaat:
Buiten de stad heb je inderdaad een stevige fiets (voor jonge mensen) of wagen (voor minder jonge mensen) nodig om bij het eerste station te geraken. Dus mensen die dan toch al een wagen hebben zullen als ze 's avonds eens ergens heen willen liever met een flexibel voertuig als een auto reizen. De elektrische step is het snelst in de stad denk ik. Die vlammen me als fietser toch steeds voorbij en zie ik ook vele male meer door het rode verkeerslicht tsjezen dan fietsers. |
Citaat:
|
Citaat:
En rijke mensen zitten niet graag in een bus heb ik de indruk. |
Voor wat die ecolominister wil heeft men de laatste jaren ook het verkeerde profiel van werknemers aangetrokken. Mensen die op de arbeidsmarkt niet meer gewenst waren omwille van hun leeftijd en die geen vluchteling of migrant zijn en dus geen jobke in de 'sociale economie' te pakken krijgen.
In de ons omringende landen staan maximumleeftijden op de aanwervingen voor zware beroepen of sommige sectoren . In België lijkt er soms een minimumleeftijd op te staan. Als de uren nog gaan verslechteren leggen de niet door de politiek gecontroleerde - de echte - vakbonden de boel voor weken plat. Dat gaat het spoor nog eens zo aantrekkelijk maken. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:02. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be