Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Deze week mijn eerste pensioen ontvangen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=256244)

reservespeler 26 november 2020 07:29

Deze week mijn eerste pensioen ontvangen

Ik heb deze week m'n eerste pensioen ontvangen.
Ik loop bruto ongeveer 75 euro / maand mis omdat ik er 4 jaar eerder de brui aan gaf.
Ik heb 43 dienstjaren op de teller staan.

Ik moet zeggen dat, voor mijn netto pensioen, veel mensen iedere dag vroeg moeten opstaan en hard moeten werken, en het dan nog niet hebben.
Het is natuurlijk een pak minder dan toen ik ging werken, maar ik ben tevreden.

Ik krijg daarbij een prettige som die we (de baas en ik) gespaard hebben.
Als ik nog 20 jaar leef en ik verdeel dat geld per maand, dan mag ik per maand 300 euro netto toevoegen aan mijn pensioen.

Het is toch heerlijk om geen verplichtingen meer te hebben, ik ben deze maand nog maar één keer terug op een werf geweest (was geen verplichting, maar ik deed dat omdat onze baas steeds goed was voor ons), en het was betaald hé.

Skobelev 26 november 2020 07:33

:thumbsup: Profiteer er van !!

reservespeler 26 november 2020 07:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9528395)

Doe ik.

Vorige week al een dagje met ons kleinkind op stap geweest.
Wij vangen haar één dag per week op.
Is ons enige contact op dit moment.

kojak 26 november 2020 08:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9528395)

Dikke 2. :thumbsup: ;)

Jay-P. 26 november 2020 08:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9528394)
Ik loop bruto ongeveer 75 euro / maand mis omdat ik er 4 jaar eerder de brui aan gaf. Ik heb 43 dienstjaren op de teller staan.
Ik moet zeggen dat, voor mijn netto pensioen, veel mensen iedere dag vroeg moeten opstaan en hard moeten werken, en het dan nog niet hebben.
Als ik nog 20 jaar leef en ik verdeel dat geld per maand, dan mag ik per maand 300 euro netto toevoegen aan mijn pensioen. Het is toch heerlijk om geen verplichtingen meer te hebben, ik ben deze maand nog maar één keer terug op een werf geweest (was geen verplichting, maar ik deed dat omdat onze baas steeds goed was voor ons), en het was betaald hé.

En ge gaat zelfs vakantiegeld krijgen!
Als vroegere zelfstandige (en dus zonder vak. geld) viel ik van mijn stoel van 't lachen toen ik dat opeens en onverwacht overgeschreven kreeg.
Voor de rest is het nationaal pensioen welkom drinkgeld. :cheer:
Alleen zijn de cafekes toe :cry:

kojak 26 november 2020 08:13

Citaat:

Ik loop bruto ongeveer 75 euro / maand mis omdat ik er 4 jaar eerder de brui aan gaf.

Als ik nog 20 jaar leef en ik verdeel dat geld per maand, dan mag ik per maand 300 euro netto toevoegen aan mijn pensioen.

Het is toch heerlijk om geen verplichtingen meer te hebben, ik ben deze maand nog maar één keer terug op een werf geweest (was geen verplichting, maar ik deed dat omdat onze baas steeds goed was voor ons), en het was betaald hé.

Je moest daarvoor zo vroeg niet opgestaan zijn om ons dit te komen zeggen zenne, vanaf nu mag je ook wat langer slapen. :lol:

Skobelev 26 november 2020 08:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9528398)
Doe ik.

Vorige week al een dagje met ons kleinkind op stap geweest.
Wij vangen haar één dag per week op.
Is ons enige contact op dit moment.

Ik kijk er ook naar uit om mijn tas aan de haak te hangen, hoe sneller hoe liever zodat ik thuis eindelijk eens al het werk kan doen dat ik zou willen. Maar 't is nog een aantal jaar te gaan...:cry: (of ik moet mijn ontslag krijgen, dan is 't gedaan met werken :twisted:)

TheFourHorsemen 26 november 2020 09:20

Citaat:

Hoe komt het dat je 47 jaar zou moeten werken om de volle pot te hebben? Normaal is dat toch na 45 jaar?

TheFourHorsemen 26 november 2020 09:21

In ieder geval: proficiat!

Ik heb er nog 38 te gaan. ;-)

fred vanhove 26 november 2020 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9528470)

Ik heb er nog 38 te gaan. ;-)

Hopelijk want het is niet ondenkbaar dat de pensioenleeftijd nog naar omhoog gaat. Als je dat graag zou willen moet je NVA stemmen.

TheFourHorsemen 26 november 2020 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9528482)
Hopelijk want het is niet ondenkbaar dat de pensioenleeftijd nog naar omhoog gaat. Als je dat graag zou willen moet je NVA stemmen.

Ik ga er niet van uit dat ik tot mijn pensioenleeftijd ga werken.

Ik blijf in ieder geval stemmen op N-VA. N-VA is de enige partij die op economisch vlak nog wat liberaal is. Open VLD heeft er jammer genoeg wéér voor gekozen liever een linkse koers te varen dan een rechtse.

(Nu, ik wil in dit topic eigenlijk geen discussie hierover voeren. Het gaat over Reservespeler en zijn pensioen).

Skobelev 26 november 2020 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9528469)
Hoe komt het dat je 47 jaar zou moeten werken om de volle pot te hebben? Normaal is dat toch na 45 jaar?

De standaard pensioenleeftijd ligt toch op 67 vandaag?

kojak 26 november 2020 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9528499)

Niet echt.
Vanaf 62 kan je op pensioen gaan in functie van je loopbaan.

Dadeemelee 26 november 2020 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 9528421)
Je moest daarvoor zo vroeg niet opgestaan zijn om ons dit te komen zeggen zenne, vanaf nu mag je ook wat langer slapen. :lol:

Dan is hij met pensioen en het eerste wat hij doet is om 7 uur opstaan! :-D

Skobelev 26 november 2020 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9528549)
Dan is hij met pensioen en het eerste wat hij doet is om 7 uur opstaan! :-D

Dat is twee uur later dan toen hij ging werken....;-) Allé, bij mij zou dat toch zo zijn..:-(

TheFourHorsemen 26 november 2020 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9528499)

Niet voor de mensen die nu op pensioen gaan. Voor hen is het nog 65 (en afwijkingen mogelijk afhankelijk van loopbaan). Ik dacht dat het volstond om 45 jaar te werken om uw maximale pensioenbedrag te halen.

Vanaf 2025 is het 66 jaar. Vanaf 2030 67 jaar.

TheFourHorsemen 26 november 2020 11:02

Heb het even opgezocht. Blijkbaar is het mogelijk om nog boven de 45/45ste te geraken (en dus meer dan een 'volledig pensioen' te hebben):

Citaat:

Omgekeerd zijn er ook mensen die heel vroeg zijn beginnen te werken, bijvoorbeeld op hun 18de. Ook al hadden zij op hun 65ste een loopbaan van 47 jaar achter de rug, toch werden de loopbaanjaren voor de pensioenberekening vanwege het principe van ‘eenheid van loopbaan’ tot voor kort afgetopt op 45 jaar. De twee jaar extra op de werkvloer leverden dus geen extra pensioen op.

Dat heeft de vorige regering, onder leiding van Charles Michel (MR), veranderd: tegenwoordig wordt voor wie na een loopbaan van 45 jaar blijft doorwerken, wel rekening gehouden met alle gewerkte jaren. Dus krijgt wie op zijn 18de aan de slag is gegaan vanaf zijn 65ste een pensioen van 47/45ste.
https://www.tijd.be/netto/analyse/pe.../10217401.html

Met 47/45ste kom je inderdaad aan de vier jaar die Reservespeler zei dat hij nog moest werken om zijn pensioen te maximaliseren.

Henri1 26 november 2020 11:02

Citaat:

Oei Reserve, dat is nu de één na laatste halte ? :-)
Ik vermoed dat je 61 bent, net als ik dan ......

Ik heb een gemengde loopbaan en wordt niet beloond door langer te blijven werken.

Ik wacht nog even om hetmijne aan te vragen.

Marie van de koster 26 november 2020 11:25

Veel plezier als gepensioneerde! :-)

Marie van de koster 26 november 2020 11:25

Binnenkort zitten er alleen nog gepensioneerden op dit forum! 8O

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be