Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Gesjoemel met Lichte vracht (https://forum.politics.be/showthread.php?t=256269)

reservespeler 27 november 2020 19:42

Gesjoemel met Lichte vracht
 
Ik hoorde het volgende:

Iemand wilt een auto van meer dan 100.000 euro inschrijven als lichte vracht.

Werkwijze:

Auto wordt ingeschreven op de garage.
Klant rijdt 3 maanden met deze wagen met een soort huurcontract.
Na drie maanden gaat de wagen terug naar de garage en worden de achterste zetels verwijdert.
De klant koopt de wagen.
De garage laat de wagen keuren voor lichte vracht.
Na de keuring worden de zetels terug geplaatst.

Het zijn vooral zelfstandigen die dat doen, voor hen blijft een lichte vracht fiscaal voordelig, ook als de regering beslist om het voordeel voor particulier gebruik af te schaffen.

maddox 27 november 2020 21:15

Waarom dat spelen met leasing/huurcontract? Voor niets nodig. Een wagen kan ingeschreven worden als lichte vracht als de laadruimte een bepaalde verhouding heef tot de wielbasis.

Kloten met zetel in en uit nemen is bij de eerste politiecontrole al dikke miserie. En het zou me niet verbazen dat met de huidige kruispunten databank onze agenten bij het scannen van een nummerplaat die gegevens al meekrijgen "die dikke SUV is ingeschreven al 2 zits lichte vracht"...

Micele 27 november 2020 21:19

Wagen in beslag nemen, het zal niet lang duren.

Mambo 28 november 2020 01:50

Micele is weer aan het zeveren.
De gaten waar de gordels/zetels zitten moeten worden of dichtgelast, of een bout met afbreekbare kop er in.

Nu ja er valt daar wel iets mee te doen natuurlijk.
Maar niet voor de jaarlijkse keuring.
En niet als hobby doe het zelver.

Zwans van cafe micele?

reservespeler 28 november 2020 07:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9530119)
Waarom dat spelen met leasing/huurcontract? Voor niets nodig. Een wagen kan ingeschreven worden als lichte vracht als de laadruimte een bepaalde verhouding heef tot de wielbasis.

Kloten met zetel in en uit nemen is bij de eerste politiecontrole al dikke miserie. En het zou me niet verbazen dat met de huidige kruispunten databank onze agenten bij het scannen van een nummerplaat die gegevens al meekrijgen "die dikke SUV is ingeschreven al 2 zits lichte vracht"...

Ik hoop dat je gelijk hebt.
Ik heb het alvast nagevraagd bij de minister.

Het spelen met het inschrijven heeft blijkbaar een andere reden.
De wagen wordt ingeschreven op de garage als demonstratiemodel, die garage kan deze kosten volledig kan aftrekken.
De wagen wordt dan verkocht als tweedehandswagen, waardoor de koper, op kosten van de belastingen, een fikse korting krijgt.

reservespeler 28 november 2020 07:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9530121)
Wagen in beslag nemen, het zal niet lang duren.

Goed plan.
Hoop dat er in de keuringstations extra op gelet zal worden.
En als de verzekering de wagen maar verzekerd voor twee zitplaatsen, dan staat dat inderdaad in de kruispuntbank.

reservespeler 28 november 2020 07:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9530232)
Micele is weer aan het zeveren.
De gaten waar de gordels/zetels zitten moeten worden of dichtgelast, of een bout met afbreekbare kop er in.

Nu ja er valt daar wel iets mee te doen natuurlijk.
Maar niet voor de jaarlijkse keuring.
En niet als hobby doe het zelver.

Zwans van cafe micele?

Probleem is dat de keurders dat niet meer controleren.

Vroeger moesten de bevestigingsgaten inderdaad dichtgelast worden, nu volstaat een afbreekbout, met ne linkse tap haal je die er wel uit.

maddox 28 november 2020 07:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9530274)
Ik hoop dat je gelijk hebt.
Ik heb het alvast nagevraagd bij de minister.

Het spelen met het inschrijven heeft blijkbaar een andere reden.
De wagen wordt ingeschreven op de garage als demonstratiemodel, die garage kan deze kosten volledig kan aftrekken.
De wagen wordt dan verkocht als tweedehandswagen, waardoor de koper, op kosten van de belastingen, een fikse korting krijgt.

Oftewel, dat huren heeft bitter weinig te maken met het sjoemelen met zitplaatsen/laadruimte voor luxe-lichte vracht.

maddox 28 november 2020 07:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9530277)
Probleem is dat de keurders dat niet meer controleren.

Vroeger moesten de bevestigingsgaten inderdaad dichtgelast worden, nu volstaat een afbreekbout, met ne linkse tap haal je die er wel uit.

Begin maar eens dat te controleren, als de wagen goed gedaan is, dan ligt er een mooie binnenbekleding in. Hoor je de klant al de lucht in gaan als de keurder dat mooie tapijt effe gaat lostrekken...

Hoomer 28 november 2020 07:57

Ik denk dat de waarheid iets anders is dan hier voorgesteld.
De particulier sjoemelt met de lichte vracht, de zelfstandige heeft daar geen baat bij.
Bij de zelfstandige dakwerker rijdt de man met de camionette rond en mevrouw rijdt met de volledig aftrekbare geleasde BMW X5 of de Audi Q8 of de Porsche cayenne en verder geen gezever voor hen met die nep lichte vrachttoestanden voor personenvervoer.

reservespeler 28 november 2020 07:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9530293)
Oftewel, dat huren heeft bitter weinig te maken met het sjoemelen met zitplaatsen/laadruimte voor luxe-lichte vracht.

Wist ik gisteren niet.
Heb ik gisterenavond vernomen.
In dit geval wordt de staat twee keer genaaid.

reservespeler 28 november 2020 07:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9530294)
Begin maar eens dat te controleren, als de wagen goed gedaan is, dan ligt er een mooie binnenbekleding in. Hoor je de klant al de lucht in gaan als de keurder dat mooie tapijt effe gaat lostrekken...

Waar de bevestigingsgaten zitten, is er geen tapijt.
Daarbij kan je vanonder zien of er een bout inzit of niet.

Hoomer 28 november 2020 07:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9530294)
Begin maar eens dat te controleren, als de wagen goed gedaan is, dan ligt er een mooie binnenbekleding in. Hoor je de klant al de lucht in gaan als de keurder dat mooie tapijt effe gaat lostrekken...

Bekijk deze ff, lang over getwijfeld maar toch de kelk aan mij laten voorbij gaan. ;-)

https://www.bomotors.be/auto/cayenne

reservespeler 28 november 2020 08:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer (Bericht 9530300)
Ik denk dat de waarheid iets anders is dan hier voorgesteld.
De particulier sjoemelt met de lichte vracht, de zelfstandige heeft daar geen baat bij.
Bij de zelfstandige dakwerker rijdt de man met de camionette rond en mevrouw rijdt met de volledig aftrekbare geleasde BMW X5 of de Audi Q8 of de Porsche cayenne en verder geen gezever voor hen met die nep lichte vrachttoestanden voor personenvervoer.

Tja, het verhaal was voor de minister en z'n medewerker toch niet vreemd.

maddox 28 november 2020 08:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer (Bericht 9530304)
Bekijk deze ff, lang over getwijfeld maar toch de kelk aan mij laten voorbij gaan. ;-)

https://www.bomotors.be/auto/cayenne

Arg, een dieselporsche. Da's niet vloeken in de kerk, dat is een bachanaal organiseren op het altaar.

reservespeler 28 november 2020 08:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer (Bericht 9530304)
Bekijk deze ff, lang over getwijfeld maar toch de kelk aan mij laten voorbij gaan. ;-)

https://www.bomotors.be/auto/cayenne

De zelfstandige heeft er blijkbaar toch baat bij.

Hoomer 28 november 2020 08:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9530309)
De zelfstandige heeft er blijkbaar toch baat bij.

Tja niet echt he, maar ok, het is dat of nen Berlingo om te gaan werken. ;-) lol

brother paul 28 november 2020 09:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9530232)
Micele is weer aan het zeveren.
De gaten waar de gordels/zetels zitten moeten worden of dichtgelast, of een bout met afbreekbare kop er in.

Nu ja er valt daar wel iets mee te doen natuurlijk.
Maar niet voor de jaarlijkse keuring.
En niet als hobby doe het zelver.

Zwans van cafe micele?

Wat voor zever vertellen jullie allemaal:

de realiteit nu:
ELKE FRANSE auto op de markt die door een vertegenwoordiger gebruikt wordt, mag geen achterzetels hebben SIC !
Dus die zetel van Renault kan je OPTIEin de optielijst... kijk maar na, laten opslaan in een magazijn, tot die auto tweedehands na de leasing afgestoten wordt. Dan monteren ze die zetels terug en gaat de auto naar de 2dehands markt

Dus moeten die gaten dichtgelast worden ? NEE het moet REVERSIEBEL allemaal...


Het franse systeem verplicht dus de leasingswagens als ze een auto geeft aan een werknemer om de zetels eruit te halen zodat de auto functioneel een bedrijfswagen wordt...

Ik ga niet pleiten voor zo'n systeem, want in feite verlies je functionaliteit tijdelijk van de wagen en heb i kpersoonlijk geen probleem me edat mensen een autowagen DELEN met hun werkgever zodat de SOM voor de maatschappij goedkoper is dan dat daar twee wagens moeten gekocht worden...
T'is wel zo dat er een regel moet gehaald worden van 50% vloeroppervlakte moet vracht zijn, en dat die regel niet haalbaar meer is voor bvb coupé modellen. Voor elk break en suv model is die regel wel haalbaar natuurlijk

reservespeler 28 november 2020 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9530336)
Wat voor zever vertellen jullie allemaal:

de realiteit nu:
ELKE FRANSE auto op de markt die door een vertegenwoordiger gebruikt wordt, mag geen achterzetels hebben SIC !
Dus die zetel van Renault kan je OPTIEin de optielijst... kijk maar na, laten opslaan in een magazijn, tot die auto tweedehands na de leasing afgestoten wordt. Dan monteren ze die zetels terug en gaat de auto naar de 2dehands markt

Dus moeten die gaten dichtgelast worden ? NEE het moet REVERSIEBEL allemaal...


Het franse systeem verplicht dus de leasingswagens als ze een auto geeft aan een werknemer om de zetels eruit te halen zodat de auto functioneel een bedrijfswagen wordt...

Ik ga niet pleiten voor zo'n systeem, want in feite verlies je functionaliteit tijdelijk van de wagen en heb i kpersoonlijk geen probleem me edat mensen een autowagen DELEN met hun werkgever zodat de SOM voor de maatschappij goedkoper is dan dat daar twee wagens moeten gekocht worden...
T'is wel zo dat er een regel moet gehaald worden van 50% vloeroppervlakte moet vracht zijn, en dat die regel niet haalbaar meer is voor bvb coupé modellen. Voor elk break en suv model is die regel wel haalbaar natuurlijk

Hier is dat de helft van de wielbasis.

reservespeler 28 november 2020 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9530336)
Wat voor zever vertellen jullie allemaal:

de realiteit nu:
ELKE FRANSE auto op de markt die door een vertegenwoordiger gebruikt wordt, mag geen achterzetels hebben SIC !
Dus die zetel van Renault kan je OPTIEin de optielijst... kijk maar na, laten opslaan in een magazijn, tot die auto tweedehands na de leasing afgestoten wordt. Dan monteren ze die zetels terug en gaat de auto naar de 2dehands markt

Dus moeten die gaten dichtgelast worden ? NEE het moet REVERSIEBEL allemaal...


Het franse systeem verplicht dus de leasingswagens als ze een auto geeft aan een werknemer om de zetels eruit te halen zodat de auto functioneel een bedrijfswagen wordt...

Ik ga niet pleiten voor zo'n systeem, want in feite verlies je functionaliteit tijdelijk van de wagen en heb i kpersoonlijk geen probleem me edat mensen een autowagen DELEN met hun werkgever zodat de SOM voor de maatschappij goedkoper is dan dat daar twee wagens moeten gekocht worden...
T'is wel zo dat er een regel moet gehaald worden van 50% vloeroppervlakte moet vracht zijn, en dat die regel niet haalbaar meer is voor bvb coupé modellen. Voor elk break en suv model is die regel wel haalbaar natuurlijk

Ik geloof dat het Wit-Geel kruis ook zo werkt(e).


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be