Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Stad Antwerpen tot 55% minder CO2 tegen 2030 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=256333)

Micele 2 december 2020 14:52

Stad Antwerpen tot 55% minder CO2 tegen 2030
 
Ik ben benieuwd. :-)

Citaat:

https://www.gva.be/cnt/dmf20201201_97892034


De windmolens in de Antwerpse haven leveren in 2030 evenveel stroom als alle Antwerpse gezinnen elektriciteit verbruiken


Ambitieus klimaatplan: tot 55% minder CO2-uitstoot tegen 2030

Met de maatregelen in het klimaatplan maakt Antwerps leefmilieuschepen Tom Meeuws (sp.a) zich sterk dat tegen 2030 de CO2-uitstoot in de stad kan verminderen met 50 tot 55%. “Alle elementen zijn er om van Antwerpen een voorbeeld van klimaatbeleid te maken in Europa”, zegt Meeuws.
Bart De Wever was ook te zien op het journaal.

"Is niet overdraagbaar op Vlaanderen" zei hij ook.

Aja, en de stad zou ook klimaatneutraal worden tegen 2050.

De warmte van havengebied Antwerpen -zou nog veel meer- benut worden voor de verwarming.

Veel meer zonnedaken , ik zie er geen? op de foto, en sowieso nog enkels windmolens meer tegen 2030 (ook foto)

Meer details: https://www.antwerpenmorgen.be/nl/pr...imaatplan/over

Blue Sky 2 december 2020 15:38

Ironisch genoeg komt dit van Tom Meeuws van SPA en van ...

In een eerder Antwerps beleidsplan maakte men een Operaplein

https://www.hln.be/antwerpen/meer-gr...niet~ad8b322a/

en heette men de automobilist van harte welkom in de stad ... waarna de politie gedurende het eindejaar de bevolking moest oproepen om niet met de auto naar Antwerpen te komen wegens een effectief compleet verkeersinfarct.

Oh ja en men blijft ook maar autoparkings aanleggen in het midden van de stad.

daiwa 3 december 2020 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9534155)
Ik ben benieuwd. :-)



Bart De Wever was ook te zien op het journaal.

"Is niet overdraagbaar op Vlaanderen" zei hij ook.

Aja, en de stad zou ook klimaatneutraal worden tegen 2050.

De warmte van havengebied Antwerpen -zou nog veel meer- benut worden voor de verwarming.

Veel meer zonnedaken , ik zie er geen? op de foto, en sowieso nog enkels windmolens meer tegen 2030 (ook foto)

Meer details: https://www.antwerpenmorgen.be/nl/pr...imaatplan/over

De stad Antwerpen wil een klimaatneutrale en klimaatrobuuste stad.
Maar de massale verontreiniging van het havengebied telt men niet mee.

Wat een boerenbedrog. :lol:

Micele 3 december 2020 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 9535209)
De stad Antwerpen wil een klimaatneutrale en klimaatrobuuste stad.
Maar de massale verontreiniging van het havengebied telt men niet mee.

Wat een boerenbedrog. :lol:

Ik zie geen bedrog, aangezien men duidelijk zegt dat het voor de stad alleen is.

Bedrog is toch wanneer men liegt of iets verzwijgt.

Micele 3 december 2020 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9534199)
Oh ja en men blijft ook maar autoparkings aanleggen in het midden van de stad.

Als die enkel langs de hoofdinvalswegen liggen zie ik geen probleem.
Bewoners hebben er dan geen last van.

Ik neem aan dat het moderne parkeergebouwen zijn dus meerdere verdiepingen, of nog beter kelderverdiepingen. Men kan er zelfs groene wandelparken op aanleggen. Ook boven snelwegtunnels zoals Maastricht.


sbe4kdr 3 december 2020 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9535235)
Als die enkel langs de hoofdinvalswegen liggen zie ik geen probleem.
Bewoners hebben er dan geen last van.

Ik neem aan dat het moderne parkeergebouwen zijn dus meerdere verdiepingen, of nog beter kelderverdiepingen. Men kan er zelfs groene wandelparken op aanleggen. Ook boven snelwegtunnels zoals Maastricht.


De tunnel in Maastricht ligt grotendeels onder de oude snelweg en het deel waar groen voorzien kan worden was al voor de tunnel grotendeels groen.
Dat de snelweg nu niet meer door de stad loopt is wel een verbetering, meer groen is voor de show.

daiwa 3 december 2020 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9535230)
Ik zie geen bedrog, aangezien men duidelijk zegt dat het voor de stad alleen is.

Bedrog is toch wanneer men liegt of iets verzwijgt.

Men bedriegt zichzelf als men bij metingen de grote vervuiling van het havengebied niet mee telt en dan gaat zeggen dat de uitstoot van CO2 sterk vermindert is.
Hetzelfde bedrog als schone lucht invoeren en dan zeggen dat de luchtkwaliteit verbetert is.

Dat is de bevolking beliegen !

TheFourHorsemen 3 december 2020 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9535235)
Als die enkel langs de hoofdinvalswegen liggen zie ik geen probleem.
Bewoners hebben er dan geen last van.

Ik neem aan dat het moderne parkeergebouwen zijn dus meerdere verdiepingen, of nog beter kelderverdiepingen. Men kan er zelfs groene wandelparken op aanleggen. Ook boven snelwegtunnels zoals Maastricht.



Dat is exact wat men gaat doen met de gigantische parkeerplaats die de gedempte zuiderdokken nu zijn

Men is nu een grote ondergrondse parkeerplaats aan het aanleggen. Daarboven komt er een groot park.

De oude situatie:

[/quote]

En zo zal het zijn wanneer de werken klaar zijn:


fox 3 december 2020 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 9535209)
De stad Antwerpen wil een klimaatneutrale en klimaatrobuuste stad.
Maar de massale verontreiniging van het havengebied telt men niet mee.

Wat een boerenbedrog. :lol:

Waar bedriegen ze iemand. Er wordt duidelijk gesteld dat de havenproblematiek op een andere manier getackeld zal worden. Dat lijkt me ook logisch. Ze zijn er open en transparant over. Ik zie dus helemaal nergens enige vorm van bedrog.

Ik ben er trouwens van overtuigd dat de industrie in de haven zijn CO2 uitstoot gaat verminderen hoor. Dit in tegenstelling tot groen in de federale. Die willen hem graag verhogen.

fox 3 december 2020 16:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9535276)

En zo zal het zijn wanneer de werken klaar zijn:



Prachtig project eigenlijk met echte burgerparticipatie.

TheFourHorsemen 3 december 2020 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 9535388)
Prachtig project eigenlijk met echte burgerparticipatie.

Jammer dat het zo lang heeft stilgelegen vanwege enkele lastige buurtbewoners. De werf heeft meer dan een jaar volledig stil gelegen.

Ik vond het in ieder geval wel fijn dat we mochten stemmen op een ontwerp.

fox 3 december 2020 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9535391)
Jammer dat het zo lang heeft stilgelegen vanwege enkele lastige buurtbewoners. De werf heeft meer dan een jaar volledig stil gelegen.

Ik vond het in ieder geval wel fijn dat we mochten stemmen op een ontwerp.

Wist ik niet. Hoe kan je daar als buurtbewoner nu tegen zijn? Is toch een enorme opwaardering voor alle eigendommen daar?

TheFourHorsemen 3 december 2020 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 9535399)
Wist ik niet. Hoe kan je daar als buurtbewoner nu tegen zijn? Is toch een enorme opwaardering voor alle eigendommen daar?

Wat 'verkeersdrukte' in hun straat.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/05...-worden-herva/

1207 3 december 2020 18:03

Citaat:

Waar bedriegen ze iemand
serieus blijven hé
met de fanfare aankondigen dat de stad in 2050 klimaatneutraal zal zijn maar de haven niet meetellen?
de files op de E313 en ring telt ook niet mee zeker?
en uiteraard ni vergeten propere lucht in te kopen uit afrika :)
mja zo worden we klimaatneutraal

Citaat:

Ik ben er trouwens van overtuigd dat de industrie in de haven zijn CO2 uitstoot gaat verminderen hoor.
De bewering is klimaatneutraal, neit de uitstoot verminderen.
Nu ben je dus al aan het afzwakken :)

https://www.youtube.com/watch?v=rFeBrO7aNG8
toen ik het hoorde moest ik direct hieraan denken

Micele 3 december 2020 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr (Bericht 9535246)
De tunnel in Maastricht ligt grotendeels onder de oude snelweg en het deel waar groen voorzien kan worden was al voor de tunnel grotendeels groen.
Dat de snelweg nu niet meer door de stad loopt is wel een verbetering, meer groen is voor de show.

Dat was vroeger geen snelweg hé.

Ik ken vroegere 6-vaksbaan dwars door de stad maar al te goed en ook de file. Veel groen was daar niet te zien, en die bomen die aan de rand stonden hielpen ook al niets tegen de directe plaatselijke fijnstof in het fileverkeer.

Nu rij je heel vlotjes door die tunnels. Ik ben nu zelfs sneller in Luik via NL-Limburg als door Limburg, alhoewel 10 km omweg.

Micele 3 december 2020 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 9535433)
serieus blijven hé
met de fanfare aankondigen dat de stad in 2050 klimaatneutraal zal zijn maar de haven niet meetellen?
de files op de E313 en ring telt ook niet mee zeker?
en uiteraard ni vergeten propere lucht in te kopen uit afrika :)
mja zo worden we klimaatneutraal


De bewering is klimaatneutraal, neit de uitstoot verminderen.
Nu ben je dus al aan het afzwakken :)

https://www.youtube.com/watch?v=rFeBrO7aNG8
toen ik het hoorde moest ik direct hieraan denken

Minder schadelijke **emissies (direct gezondheidschadelijk) is echt heel wat anders dan minder CO2 (klimaatneutraal) hé. Verkeerd filmpje...

**NO2 aan de verkeersaders...

Citaat:

https://www.standaard.be/cnt/dmf20180924_03779996

Hoe zou Vlaanderen er uitzien zonder gesjoemel met dieselwagens?
...
Zonder dieselgate was de luchtkwaliteit in Vlaanderen veel beter geweest. Maar wat als we diesel helemaal bannen? Ook dat berekende Vito, dit keer in opdracht van de burgerbeweging Ademloos. Ze maakte een prognose voor 2020, met en zonder dieselwagens. Het verschil in dit scenario is nog groter. Zonder dieselwagens zou de gemiddelde uitstoot van NOx in Vlaanderen met bijna de helft dalen, die van roet met de helft en de directe NO2-uitstoot met twee derde. Een kaart van Antwerpen toont de impact daarvan op de NO2-concentraties. In het dieselvrije scenario zijn de overschrijdingen van de Europese norm (de rode lijnen) grotendeels verdwenen. Deze simulatie toont mooi aan hoe alleen een dieselban in heel Vlaanderen Antwerpen van zijn NO2-probleem kan verlossen.

Antwerpen dieselvrij

met huidige sjoemeldiesels:

Het CO2-aandeel in de open buitenlucht is in de regel overal gelijk...
414 ppm en verder stijgend...

PeterCC 4 december 2020 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 9535399)
(...)
Hoe kan je daar als buurtbewoner nu tegen zijn? Is toch een enorme opwaardering voor alle eigendommen daar?

Ik neem aan dat de kost ervan ook door de buurtbewoners wordt betaald.

PeterCC 4 december 2020 23:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9534155)
Ik ben benieuwd. :-)
(...)
Citaat:

De windmolens in de Antwerpse haven leveren in 2030 evenveel stroom als alle Antwerpse gezinnen elektriciteit verbruiken


Ambitieus klimaatplan: tot 55% minder CO2-uitstoot tegen 2030

Met de maatregelen in het klimaatplan maakt Antwerps leefmilieuschepen Tom Meeuws (sp.a) zich sterk dat tegen 2030 de CO2-uitstoot in de stad kan verminderen met 50 tot 55%. “Alle elementen zijn er om van Antwerpen een voorbeeld van klimaatbeleid te maken in Europa”, zegt Meeuws.

Dat is dus waar ik mij vreselijk aan stoor.
Er is maar één netwerk en daar hangen we allemaal aan.
Antwerpen is geen eiland. Het heeft geen zin om een stad als een eenheid te bekijken die los zou staan van het netwerk.
En daarbovenop is "gezinnen" geen eenheid van energie.
Energie druk je uit in J of een veelvoud ervan zoals MJ of Wh (1Wh = 3600J) of MWh of TWh. Dat zijn eenheden van energie.

sbe4kdr 5 december 2020 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9535455)
Dat was vroeger geen snelweg hé.

Ik ken vroegere 6-vaksbaan dwars door de stad maar al te goed en ook de file. Veel groen was daar niet te zien, en die bomen die aan de rand stonden hielpen ook al niets tegen de directe plaatselijke fijnstof in het fileverkeer.

Nu rij je heel vlotjes door die tunnels. Ik ben nu zelfs sneller in Luik via NL-Limburg als door Limburg, alhoewel 10 km omweg.

een snelweg met verkeerslichten in de stad, dat kom je in Duitsland ook wel eens tegen.
In de stad langs de bestaande A2 worden 1800 bomen geplant en er worden 1000 nieuwe woningen/appartementen gebouwd. Echt groener in de stad wordt het niet. Daarbuiten werd er wel gecompenseerd door wat extra groen.

Voor die aan de maaskant is het zeker een verbetering.

sbe4kdr 5 december 2020 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 9536595)
Dat is dus waar ik mij vreselijk aan stoor.
Er is maar één netwerk en daar hangen we allemaal aan.
Antwerpen is geen eiland. Het heeft geen zin om een stad als een eenheid te bekijken die los zou staan van het netwerk.
En daarbovenop is "gezinnen" geen eenheid van energie.
Energie druk je uit in J of een veelvoud ervan zoals MJ of Wh (1Wh = 3600J) of MWh of TWh. Dat zijn eenheden van energie.

Bij gezinnen zou inderdaad het verbruik van dat standaardgezin erbij moeten staan waarmee ze rekenen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be