![]() |
Rijbereik bij +6°C, Tesla model 3 met of zonder warmtepomp
Toch een nieuwe draad maken, over een warmtepomp in een EV.
Want dit verbruiksverschil van ca. 2 kWh/100 km is de moeite zeker in landen met wat langere winters. Maar ook bij Europese +6°C is het verschil opmerkelijk, reeds op een Tesla model 3 gedemonstreerd bij 3 vlotte snelheden (130/120/100 kmu en hun gemiddeldes. Dit is natuurlijk ook toepasbaar op andere EV-merken. https://e-engine.de/mittwoch-kompakt...estambitionen/ Citaat:
|
Nog wat weetjes...
Citaat:
Citaat:
|
Voor de techneuten een meer gedetailleerde test over de efficiëntie van een warmtepomp bij een EV, deze keer 3 uur geparkeerd (kampeermode).
~735 Wh verbruik contra ~2170 Wh om 21° C binnentemp. 3 uren vast te houden en dit bij 3°C buitentemperatuur. Model 3 met WP: ~735 Wh verbruik van 62% batterij naar 59% op 3 uur of 1% per uur. netto bruikbaar batterijcapaciteit is 73,5 kWh*1% = 735 Wh. Versus mod 3 zonder warmtepomp verloor de batterij ~ 9,4 % op 3 uur... Bjorn Nyland rekende het netjes uit voor zijn oudere model 3 van 2019, en dat gaf ~2,17 kWh verbruik (dat batterijpack had ook al wat degradatie) Berekening: https://youtu.be/GRubEJh_5gs?t=417 of zie volledige video van 12': https://www.youtube.com/watch?v=GRub...ture=emb_title Bij het model 3 van 2021 stond het kampvuur in de display nog na 3 uur aan, in het model 2019 niet, maar was camp mode nog actief, display 'CAMP MODE' was gedimd, of op laagste level. Efficiëntie met WP is 2,952 maal beter (3 afgerond) dan wagen met klassieke verwarming (PTC bij EV). Citaat:
|
@ Schoof wat begrijp je niet aan vorige post? :-P
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:29. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be