Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Geschiedenis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=173)
-   -   Duikers vinden bij toeval nazi-codeermachine op bodem Oostzee (https://forum.politics.be/showthread.php?t=256399)

siegfried1648 6 december 2020 13:46

Duikers vinden bij toeval nazi-codeermachine op bodem Oostzee

Duikers vinden bij toeval nazi-codeermachine op bodem Oostzee
Een zoekactie naar spooknetten en ander rondzwervend vistuig voor de kust van het Noord-Duitse Flensburg heeft een wel heel opmerkelijke bijvangst gehad. Op de bodem van de Geltinger Bucht vonden duikers een machine waarmee de nazi's hun radioberichten codeerden. De zogenoemde Enigma werd ruim 75 jaar geleden vermoedelijk overboord gegooid van een Duits oorlogsschip.

https://www.ad.nl/buitenland/duikers...tzee~a15eaff0/

Dit nieuws is toch zo veel boeiender dan die hele Corona

reservespeler 6 december 2020 16:00

Werkt het nog?

kelt 6 december 2020 16:06

Altijd weer interessant om weer zo een ding te vinden,dat zal ongetwijfeld een plaatsje vinden ergens in een lokaal museum of iemands privé-collectie....

WERKENDE originele "enigmas" zijn overigens helemaal niet zeldzaam gezien de enorme verspreiding die dergelijke machines hadden in WO2....Tenslotte ging het hem helemaal niet over de machine zelf maar over wanneer welke schijvenset er in gestopt werd om te koderen.....

leuk...

Ke Nan 7 december 2020 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9537664)
Werkt het nog?

Nostalgie naar vertrouwde technologie? Op zoek naar een andere en veilige manier om de meest recente debatfiches van de N-VA te verdelen?

Of misschien toch maar overwegen om terug wat meer analoge technieken te gebruiken zoals koeriers.

TheFourHorsemen 18 december 2020 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan (Bericht 9538410)
Nostalgie naar vertrouwde technologie? Op zoek naar een andere en veilige manier om de meest recente debatfiches van de N-VA te verdelen?

Of misschien toch maar overwegen om terug wat meer analoge technieken te gebruiken zoals koeriers.

Als we dan toch gaan beginnen met belachelijke Godwins:

Ke Nan 19 december 2020 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9549162)
Als we dan toch gaan beginnen met belachelijke Godwins:

De vraag van reservespeler, 'Werkt het nog?' over een machine die meer dan 70 jaren op de bodem van een zee heeft gelegen, was een binnenkopper die ik gewoon niet kon laten liggen. Met reservespeler als één van de meest enthousiaste voorstanders op dit forum van de N-VA en de overbekende associatie van N-VA'ers met WOII in gedachten was dat voor mij een geslaagde kwinkslag.

En een Godwin zou ik het niet noemen. Ik heb nl. nergens het woord Nazi of Hitler gebruikt. De door mij geposte afbeelding is een koerier van de Wehrmacht, het gewone deel van de Duitse strijdkrachten waar ook von Stauffenberg toe behoorde. En zoals iedereen wel weet, probeerde von Stauffenberg Hitler te vermoorden.

De afbeelding door u gepost is een interessant en een uitstekende gelegenheid voor een geschiedenislesje. De foto is het moment van de ondertekening van een niet-aanvalspact tussen Turkije en Duitsland in juni 1941. De Duitsers wilden vrije doorgang door Turkije tot het Midden-Oosten en de Kaukasus. Maar Turkije weerstond de druk en wist verder economisch te profiteren van de situatie. En dat was niet ongewoon. Er waren wel meerdere neutrale landen in Europa en elders die diplomatieke en economische banden met Duitsland bleven onderhouden. Zulke zaken werden vaak bekrachtigd en bestendigd met verdragen dewelke doorgaans formele momenten waren met vlaggen en foto's trekken, enzo...
Zelfs de Amerikanen hadden nog handelsbetrekkingen met de Nazi's tot aan de Japanse aanval op Pearl Harbor op 7 december 1941.

Het Oosten 23 december 2020 18:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan (Bericht 9549905)
De vraag van reservespeler, 'Werkt het nog?' over een machine die meer dan 70 jaren op de bodem van een zee heeft gelegen, was een binnenkopper die ik gewoon niet kon laten liggen. Met reservespeler als één van de meest enthousiaste voorstanders op dit forum van de N-VA en de overbekende associatie van N-VA'ers met WOII in gedachten was dat voor mij een geslaagde kwinkslag.

En een Godwin zou ik het niet noemen. Ik heb nl. nergens het woord Nazi of Hitler gebruikt. De door mij geposte afbeelding is een koerier van de Wehrmacht, het gewone deel van de Duitse strijdkrachten waar ook von Stauffenberg toe behoorde. En zoals iedereen wel weet, probeerde von Stauffenberg Hitler te vermoorden.

De afbeelding door u gepost is een interessant en een uitstekende gelegenheid voor een geschiedenislesje. De foto is het moment van de ondertekening van een niet-aanvalspact tussen Turkije en Duitsland in juni 1941. De Duitsers wilden vrije doorgang door Turkije tot het Midden-Oosten en de Kaukasus. Maar Turkije weerstond de druk en wist verder economisch te profiteren van de situatie. En dat was niet ongewoon. Er waren wel meerdere neutrale landen in Europa en elders die diplomatieke en economische banden met Duitsland bleven onderhouden. Zulke zaken werden vaak bekrachtigd en bestendigd met verdragen dewelke doorgaans formele momenten waren met vlaggen en foto's trekken, enzo...
Zelfs de Amerikanen hadden nog handelsbetrekkingen met de Nazi's tot aan de Japanse aanval op Pearl Harbor op 7 december 1941.

In ieder geval het is nu wel duidelijk dat het kraken en de ontcijfering de Enigma-code de geallieerden substantieel hielp om WO II te winnen.

siegfried1648 15 januari 2021 12:44

Het blijft hoedanook een mooie vondst.

kelt 15 januari 2021 18:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 9554104)
In ieder geval het is nu wel duidelijk dat het kraken en de ontcijfering de Enigma-code de geallieerden substantieel hielp om WO II te winnen.

Het "leuke" is dat het niet eens nodig was om de kode te "dekoderen",hetgeen meestal ook niet gebeurde..
Minstens even belangrijk was te herkennen dat het een Enigma kode was...

Ik bedoel maar,zo midden in WO2,een afgeluisterde radio-uitzending getrianguleerd naar een plaats ergens in de Atlantische Oceaan,die bestaat uit patronen die herkend worden als "Enigma"...

Wat zou het kunnen zijn? Het schip van de Paus?

Dergelijke informatie,samen met triangulatie-informatie,was al voldoende om de bommenwerpers van Coastal Command of zonodig de meest nabije Vlooteenheid op de hoogte te stellen.Who Cared wat die U-boot Moffen aan het zeveren waren.......bommen erop verdorie! ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be