Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Kwaliteit van ons basisonderwijs blijft dalen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=256435)

reservespeler 9 december 2020 07:38

Kwaliteit van ons basisonderwijs blijft dalen
 
Kwaliteit van ons basisonderwijs blijft dalen: “Barslechte resultaten”


HBVL 9-12-20 Liliana Casagrande

Brussel - De onderwijskwaliteit in Vlaanderen blijft dalen. Voor het secundair was dat al eerder duidelijk, maar ook in het basisonderwijs scoren leerlingen steeds slechter voor wiskunde en wetenschappen. “Barslechte resultaten”, vindt Dirk Van Damme, onderwijsexpert van de OESO.

Vlaanderen neemt sinds 2003 deel aan het TIMSS-onderzoek dat om de vier jaar gebeurt bij leerlingen van het vierde leerjaar basisonderwijs. In het laatste onderzoek van 2019 hebben 58 landen of regio’s meegedaan. Dirk Van Damme, onderwijsexpert van de OESO, is glashelder in zijn oordeel. “De Vlaamse resultaten zijn barslecht”, twittert hij. Opvallend: vooral de zwakkere leerlingen scoren nog slechter, terwijl de sterkere ter plaatse blijven trappelen. “De gemiddelde daling wordt vrijwel volledig gedreven door de daling van de onderste helft van de leerlingen en de zeer lage score voor kennis. Veel minder leerlingen bereiken een hoog niveau”, aldus Van Damme.


Benieuwd hoe ze dit gaan oplossen?
Ze hebben onlangs enkele ballonnetjes opgelaten!

morte-vivante 9 december 2020 07:44

jaja, leren moet spelenderwijs en fun zijn... dan krijgt ge dit

reservespeler 9 december 2020 07:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 9540031)
jaja, leren moet spelenderwijs en fun zijn... dan krijgt ge dit

De taal is een heel belangrijk onderdeel.

1207 9 december 2020 07:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9540032)
De taal is een heel belangrijk onderdeel.

welbehagen, welbevinden, het moet leuk zijn is absoluut prioritair en elke suggestie dat een kind het misschien niet/onvoldoende kan en/of verkeerd zit is pure kindermishandeling.
blijven zitten is bijna hetzelfde als kinderen in een kelder opsluiten dus absoluut not done.

stelt ge dit vast in migrantenwijken omdat 8jarigen daar geen Vlaams kunnen, of ruim onvoldoende? dan zijt ge uiteraard een neonazi racist.
kop in eht zand en laat leerkrachten maar remediëren. Dat ge op den duur een hele klas meot remediËren?

maar het is zoals corona
buitenland stelt vast dat wij de slechtsten zijn maar laat ons hier niets onderzoeken. Dan heeft iedereen wel een beetje gelijk en kunnen we blijven aanmodderen.

een hoog onderwijsniveau zorgt net voor sociale mobiliteit en dat ge kunt doorgroeien.
in Borgerhout iedereen er maar doorlaten is geen oplossing voor die gasten, ok op papier kunt ge zeggen dat al die gasten hun papiertje hebben.

denkimi 9 december 2020 08:31

1 allochtoon in een klas Vlamingen gaat snel Nederlands leren. 1 Vlaming in een klas vol vreemdelingen gaat zijn Nederlands afleren.

We weten allemaal waar het probleem zit, maar het mag natuurlijk weer niet benoemd worden.

reservespeler 9 december 2020 08:32

Ik bracht hier onlangs het verhaal van de kip, die zaaide, oogstte en brood bakte.

Awel, dat is hier ook van toepassing.

Jantje 9 december 2020 08:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9540029)
Kwaliteit van ons basisonderwijs blijft dalen: “Barslechte resultaten”


HBVL 9-12-20 Liliana Casagrande

Brussel - De onderwijskwaliteit in Vlaanderen blijft dalen. Voor het secundair was dat al eerder duidelijk, maar ook in het basisonderwijs scoren leerlingen steeds slechter voor wiskunde en wetenschappen. “Barslechte resultaten”, vindt Dirk Van Damme, onderwijsexpert van de OESO.

Vlaanderen neemt sinds 2003 deel aan het TIMSS-onderzoek dat om de vier jaar gebeurt bij leerlingen van het vierde leerjaar basisonderwijs. In het laatste onderzoek van 2019 hebben 58 landen of regio’s meegedaan. Dirk Van Damme, onderwijsexpert van de OESO, is glashelder in zijn oordeel. “De Vlaamse resultaten zijn barslecht”, twittert hij. Opvallend: vooral de zwakkere leerlingen scoren nog slechter, terwijl de sterkere ter plaatse blijven trappelen. “De gemiddelde daling wordt vrijwel volledig gedreven door de daling van de onderste helft van de leerlingen en de zeer lage score voor kennis. Veel minder leerlingen bereiken een hoog niveau”, aldus Van Damme.


Benieuwd hoe ze dit gaan oplossen?
Ze hebben onlangs enkele ballonnetjes opgelaten!

Je kan kiezen, kwaliteit of kwantiteit, beide samen gaat niet.

Vette Pois(s)on 9 december 2020 10:28

stom blijft stom

stout wordt stouter

Rudy 9 december 2020 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9540029)
Kwaliteit van ons basisonderwijs blijft dalen: “Barslechte resultaten”


HBVL 9-12-20 Liliana Casagrande

Brussel - De onderwijskwaliteit in Vlaanderen blijft dalen. Voor het secundair was dat al eerder duidelijk, maar ook in het basisonderwijs scoren leerlingen steeds slechter voor wiskunde en wetenschappen. “Barslechte resultaten”, vindt Dirk Van Damme, onderwijsexpert van de OESO.

Vlaanderen neemt sinds 2003 deel aan het TIMSS-onderzoek dat om de vier jaar gebeurt bij leerlingen van het vierde leerjaar basisonderwijs. In het laatste onderzoek van 2019 hebben 58 landen of regio’s meegedaan. Dirk Van Damme, onderwijsexpert van de OESO, is glashelder in zijn oordeel. “De Vlaamse resultaten zijn barslecht”, twittert hij. Opvallend: vooral de zwakkere leerlingen scoren nog slechter, terwijl de sterkere ter plaatse blijven trappelen. “De gemiddelde daling wordt vrijwel volledig gedreven door de daling van de onderste helft van de leerlingen en de zeer lage score voor kennis. Veel minder leerlingen bereiken een hoog niveau”, aldus Van Damme.


Benieuwd hoe ze dit gaan oplossen?
Ze hebben onlangs enkele ballonnetjes opgelaten!

Bron DS : https://www.standaard.be/cnt/dmf20201208_98040896

Als ik het artikel in DS lees dan wordt er vooral geopteerd voor professionalisering van de leerkracht.
Volgens mij heeft de overheid gewoonweg schrik om een kat een kat te noemen. Het probleem bevindt zich niet bij de leerkracht. Integendeel, het probleem bevindt zich bij de leerling.
Als je als leerkracht, lesgever, voor een klas staat met nogal zwakke leerlingen dan heb je twee mogelijkheden:
-Ofwel buis je al wie niet voldoet met het risico dat de directie je met de vinger wijst;
-Ofwel kies je de weg van de minste weerstand: buis enkel de zwaksten van de zwakken.

marie daenen 9 december 2020 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9540197)
Bron DS : https://www.standaard.be/cnt/dmf20201208_98040896

Als ik het artikel in DS lees dan wordt er vooral geopteerd voor professionalisering van de leerkracht.
Volgens mij heeft de overheid gewoonweg schrik om een kat een kat te noemen. Het probleem bevindt zich niet bij de leerkracht. Integendeel, het probleem bevindt zich bij de leerling.
Als je als leerkracht, lesgever, voor een klas staat met nogal zwakke leerlingen dan heb je twee mogelijkheden:
-Ofwel buis je al wie niet voldoet met het risico dat de directie je met de vinger wijst;
-Ofwel kies je de weg van de minste weerstand: buis enkel de zwaksten van de zwakken.

Het probleem ligt hoofdzakelijk niet bij de leerkracht, noch bij de leerling... Het probleem ligt bij het gezag dat dwaze eisen stelt en om die te kunnen halen het niveau van het onderwijs daar aan opoffert...

CUFI 9 december 2020 12:08

Het Marrakeshpact van Theo Francken zal daar geen beterschap in brengen.
Als de bevolking dan 2 generaties verder hun eigen naam met moeite kan schrijven, hoeven ze ons niet via omwegen ondemocratische wetten op te dringen zoals nu.

De situarie in 2 zinnen.

reservespeler 9 december 2020 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 9540220)
Het Marrakeshpact van Theo Francken zal daar geen beterschap in brengen.
Als de bevolking dan 2 generaties verder hun eigen naam met moeite kan schrijven, hoeven ze ons niet via omwegen ondemocratische wetten op te dringen zoals nu.

De situarie in 2 zinnen.

Welk pact?

Rudy 9 december 2020 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9540204)
Het probleem ligt hoofdzakelijk niet bij de leerkracht, noch bij de leerling... Het probleem ligt bij het gezag dat dwaze eisen stelt en om die te kunnen halen het niveau van het onderwijs daar aan opoffert...

Ik ben het zowat met je eens.
Wat ik vertelde is het resultaat van wat jij vertelt.
Uiteindelijk kan je niet anders dan de lat wat lager leggen.
Trouwens, in het hoger onderwijs moet iets gelijkaardigs gebeuren. De subsidiëring gebeurt tegenwoordig op basis van de uitstroom in plaats van de instroom.
Wat de impact is op de kwaliteit, daar weten we bitter weinig over.
Maar dat zal wel een andere discussie zijn.

De schoofzak 9 december 2020 12:20

Daar is maar één partij die het Vrij Onderwijs durft aan te pakken, en dat is de nva.

Maar welke partijen wringen tegen?

reservespeler 9 december 2020 12:21

Er is minstens 1 leerkracht / 10 leerlingen.
Alleen geven niet al de leerkrachten les.

marie daenen 9 december 2020 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9540231)
Ik ben het zowat met je eens.
Wat ik vertelde is het resultaat van wat jij vertelt.
Uiteindelijk kan je niet anders dan de lat wat lager leggen.
Trouwens, in het hoger onderwijs moet iets gelijkaardigs gebeuren. De subsidiëring gebeurt tegenwoordig op basis van de uitstroom in plaats van de instroom.
Wat de impact is op de kwaliteit, daar weten we bitter weinig over.
Maar dat zal wel een andere discussie zijn.

We kunnen dan toch alleen maar besluiten dat de toestand desastreus is en dat er al lang geen sprake meer kan zijn van goed bestuur in dit land...
Want dit geldt niet alleen voor onderwijs; maar dit zijn regels die op alle vlakken gelden...

marie daenen 9 december 2020 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9540239)
Daar is maar één partij die het Vrij Onderwijs durft aan te pakken, en dat is de nva.

Maar welke partijen wringen tegen?

Zij die het moeten hebben van corporatisme en zoveel mogelijk geld in hun zakken van bovenuit...

reservespeler 9 december 2020 12:24

Ex Ford medewerker ging werken in een school (campus) als ICT specialist. Hij zorgt dat al de keuringen en dergelijke in orde zijn.
De man moest ne D cursus volgen, zodat ze hem kunnen betalen.
De man heeft, buiten de verplichte stage, nog geen minuut les gegeven.

CUFI 9 december 2020 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9540239)
Daar is maar één partij die het Vrij Onderwijs durft aan te pakken, en dat is de nva.

Maar welke partijen wringen tegen?

De NVA kan beide handen kussen door figuren als Michael Freilich en Zuhal Demir te hebben. Ben Weyts muilkorfde de kinderen op school, Bart Dewever steunt invallen zonder huiszoeking en Theo Francken geeft nu kritiek op een beleid dat hij zelf opstartte als minister van asiel en migratie.

Revelations 3 15 I know thy works, that thou art neither cold nor hot: I would thou wert cold or hot. 16 So then because thou art lukewarm, and neither cold nor hot, I will spue thee out of my mouth.

Mambo 9 december 2020 12:43

Zo moeilijk is een aanpassing niet.

Al wie geen Nederlands kan in het bijzonder onderwijs.
De rest in het gewoon onderwijs.
5 fouten op uw blad is terug 0/10
En jaartje overdoen.

Gelijk vroeger.
En wat lappen rond uw oren.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be