Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Vrachtverkeer stijgt nog... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=256467)

kelt 11 december 2020 11:31

Vrachtverkeer stijgt nog...
 
december 2020 en mijn eigen indruk lijkt bevestigd.Het ws zonet in het nieuws dat,vergeleken met dezelfde periode vorig jaar,het vrachtverkeer op onze wegen zelfs GROTER geworden is.

Het is ,gelukkig,geen verkeersramp omdat het woonwerkverkeer minder is.Hopelijk houden de bedrijven en vooral de overheid keihard vast aan het zoveel mogelijk thuis laten werken van iedereen die thuis kan werken (een meerderheid van de werknemers in onze "moderne" diensten- en dataverwerkende maatschappij)

Zoniet rijden we kompleet vast....terwijl,het is bewezen,het niet nodig is..

De stijging van het vrachtverkeer heeft blijkbaar ook te maken met de veranderende distributie (pakjesvervoer tussen de hubs ).In mijn rego,Zuid-West Vlaanderen zal er ongetwijfeld een serieus aandeel "rally naar de havens" bijzitten momenteel..

De tendens is duidelijk.Ook duidelijk is dat we ons geen grote privé-verkeersstromen naar shopping centra en toeristische evenementen meer kunnen veroorloven gedurende de week dan,omdat het ECONOMISCH verkeer dan weer in de soep zou rijden...


Dat laatste wordt nog een ferme kluif eens Covids wat voorbij is ....:|

Micele 11 december 2020 11:44

Brexit en veel meer online-bestellingen.

De logistieke depots moeten aangevuld worden.

pajoske 11 december 2020 13:59

Het walt mij op dat op het stuk autostrade tussen Boorsem en Lummen de rechterkant tegenwoordig ingenomen wordt door ganse rijen vrachtwagens. Soms wel 20 op één rij zonder wagens tussen. Precies een goederentrein...
Zou een spoorlijn Antwerpen-Aken langs die autostrade niet zinvoller zijn?

Tavek 11 december 2020 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 9542138)
Het walt mij op dat op het stuk autostrade tussen Boorsem en Lummen de rechterkant tegenwoordig ingenomen wordt door ganse rijen vrachtwagens. Soms wel 20 op één rij zonder wagens tussen. Precies een goederentrein...
Zou een spoorlijn Antwerpen-Aken langs die autostrade niet zinvoller zijn?

Ijzeren rijn.

Dadeemelee 11 december 2020 14:47

De PostNL, dpg, Bpost, Fedex,... busjes zijn uurlijkse kost geworden.

De schoofzak 11 december 2020 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 9542138)
Het walt mij op dat op het stuk autostrade tussen Boorsem en Lummen de rechterkant tegenwoordig ingenomen wordt door ganse rijen vrachtwagens. Soms wel 20 op één rij zonder wagens tussen. Precies een goederentrein...
Zou een spoorlijn Antwerpen-Aken langs die autostrade niet zinvoller zijn?

Wie hield die ook weer tegen?
Iets met een wafelijzer enz. ?

kelt 11 juni 2021 05:53

We staan nu heel dichtbij het opheffen van het "verplicht thuiswerken"...

Als er nu weer algemene verkeerschaos ontstaat,dan is dat geheel ons aller schuld,niet van "de overheid" of zo,maar evenzeer de bedrijven....Het is al een jaar BEWEZEN dat al dat forenzengedoe voor niks nodig was en de organisatie van vooral de administratieve diensten anno 2019 (zo met van die reusachtige landschapsbureau's en koffiekletshoekjes etc....ganse industriezones vol,bleek kompleet overbodig en verouderd

We zijn 2021....maken we straks opnieuw dezelfde fout?
ik vrees er een beetje voor....:-(

Vette Pois(s)on 11 juni 2021 05:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9542153)
Ijzeren rijn.

de konijntjes en vogeltjes

Micele 11 juni 2021 09:47

Port of Limburg. (ontlasting voor de Boudewijnsnelweg E313)

De kanaalhaven van Genk wordt ~5 maal groter om te beginnen.

Uitbreiding op de ex Ford-Site, dus aan de andere kant van de kanaalhaven.

45 bruggen van het Albertkanaal zijn inmiddels verhoogd (4-containerhoog) t.e.m Genk, nog 12 bruggen te doen tot Luik.

De Tijd titelt:

Citaat:

https://www.tijd.be/ondernemen/logis.../10232095.html

H.Essers en Group Machiels halen 175.000 vrachtwagens van de weg

De Limburgse familiebedrijven H. Essers en Machiels investeren 30 miljoen op de voormalige Ford-site. Naast het Albertkanaal komt Port of Limburg, een containerterminal die 175.000 vrachtwagens van de weg haalt tussen Antwerpen en het hinterland.

Het lijkt erop dat de voormalige Ford-site in Genk, waar in 2012 4.200 jobs verloren gingen bij de sluiting van de autofabriek, stilaan het einde nadert van haar reconversie. Twee Limburgse familiebedrijven, de Genkse logistieke groep H. Essers en het Hasseltse milieu- en energiebedrijf Group Machiels, gaan op de 50 nog niet ingevulde hectare (zie kaart, zone C) 30 miljoen euro investeren in wat Port of Limburg zal heten: een containerterminal voor de binnenscheepvaart. Die wordt met een capaciteit van 350.000 TEU (20-voetcontainers) per jaar vier keer groter dan de bestaande haven van Genk, aan de overkant van het Albertkanaal.

De afbraak, sanering en infrastructuurwerken zijn gestart en de initiatiefnemers maken zich sterk tegen midden 2023 volledig operationeel te zijn, met een 35-tal jobs.

‘Op de nieuwe terminal willen we maritieme containers met stukgoederen verwerken van en naar de haven van Antwerpen’, legt Pascal Vranken, operationeel directeur van H. Essers, uit. ‘Ook gaan we isotanks met chemieproducten per schip aanvoeren vanuit Antwerpen. Die kunnen dan op vrachtwagens geladen worden naar het achterland, Nederland en Duitsland. Om die vloeistoffen over te pompen moeten ze worden opgewarmd. Daarom gaan we, behalve portaalkranen voor de containers, ook isotankparkings, heating- en afvulinstallaties en magazijnen bouwen. De containers en isotanks vormen samen een equivalent van 350.000 TEU per jaar.’

Alles past in de multimodale strategie – de slimme combinatie van weg-, spoor- en watervervoer - van de logistieke speler H.Essers. ‘We spelen in op het fileprobleem in en rond Antwerpen. Binnen enkele jaren zullen we 175.000 vrachtwagens (van 40 voet, de standaardmaat van een grote vrachtwagen, red.) van de weg halen.’

Vorig jaar kocht het Genkse bedrijf al een spoorterminal over van de spooruitbater Lineas, op een industrieterrein naast zijn vestiging in Genk. Vandaaruit stuurt het containers en tanks naar Turkije, Roemenië en Italië, waar het overslaghubs heeft.

Megamagazijn

Met de plannen voor Port of Limburg is de 134 hectare grote Ford-site bijna toe aan het sluitstuk van de herwaardering. Die begon in 2013 met een zoektocht naar investeerders. In 2017 kwam een consortium van Group Machiels, de magazijnbouwer Intervest, MG Real Estate en de baggeraar DEME op de proppen. Dat zal in zone B (zie kaart) Genk Green Logistics, een algemeen distributiecentrum met acht hallen op 250.000 m2, ontwikkelen, goed voor 2.000 jobs. (...)


Vlaanderen doet er nog € 42 miljoen bij:
https://www.made-in.be/limburg/42-mi...laar-te-maken/

Verder gaat de E313 nu ook spitsstroken krijgen tot Hasselt-Oost (was maar tot Ham voorzien)

Citaat:

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210609_97060749

Plan voor langere spitsstrook op E313 van Ham tot Hasselt-Oost

Ham/Hasselt - Agentschap Wegen en Verkeer wil de bestaande spitsstroken op de E313 tussen Lummen en Beringen verlengen naar Ham en Hasselt-Oost. Zo zou het verkeer 27 kilometer lang op bepaalde tijdstippen over drie rijstroken beschikken, met om de 500 meter een pechhaven.
...

Opvallend: in de eerste plannen was die uitbreiding beperkt tot Hasselt-West. “De spitsstroken zullen in fases aangelegd worden”, zegt Vandijck. “De eerste fase gaat van Lummen tot Hasselt-West, de tweede van Hasselt-West tot Hasselt-Oost. Maar voor de studie van de milieueffecten worden beide fases samengenomen.”

Die tweede fase is ook goed nieuws voor de ontsluiting van het nieuwe Jessa Ziekenhuis, dat vanaf 2030 operationeel wil zijn op de huidige campus Salvator. “Dat is in ieder geval meegenomen in het verkeersmodel dat voor de studie wordt opgemaakt”, zegt Vandijck.
Altijd positief blijven... :-P

kelt 9 november 2021 19:14

En ja hoor,het is nu wel duidelijk....

De bedrijven staan massaal toe dat hun "bureaumeubilair" komt werken,en de scholen zijn ook open met al de bijgaande verkeersstromen.....

Dit,samen met duizenden "deskundige" verkeersingrepen in zowat alle gemeentes waardoor op- en afritten van de grote wegen steeds moeilijker bereikbaar zijn en het fundamenteel stijgend vrachtverkeer en we zijn zover......file....steeds meer file.....


Terwijl nochtans BEWEZEN is dat het "bureaumeubilair",vermoedelijk een meerderheid van de werknemers tegenwoordig,NIET op het werk hoeft te zijn....NIET! :evil:

denkimi 10 november 2021 06:15

Als de economie elk jaar moet groeien moet ook het verkeer elk jaar mee groeien.

Het probleem is vooral dat de capaciteit van onze wegen jaar na jaar verminderd wordt.

Skobelev 10 november 2021 07:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door denkimi (Bericht 9810871)
Als de economie elk jaar moet groeien moet ook het verkeer elk jaar mee groeien.

Het probleem is vooral dat de capaciteit van onze wegen jaar na jaar verminderd wordt.

Er zijn nog steeds evenveel wegen als in 1980. Soms zijn ze wel in rijbanen verminderd. Het aantal voertuigen is wel verdrievoudigd.

Geen wonder dat we met zen allen stil staan.

En een alternatief? Nope, dat is er niet.

denkimi 10 november 2021 07:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9810894)
Er zijn nog steeds evenveel wegen als in 1980. Soms zijn ze wel in rijbanen verminderd. Het aantal voertuigen is wel verdrievoudigd.

Geen wonder dat we met zen allen stil staan.

En een alternatief? Nope, dat is er niet.

De wegen zijn er nog, alleen zijn ze vaak onbruikbaar gemaakt.

Als je met je vrachtwagen 500m verder moet zijn, maar daarvoor 20km moet omrijden omdat er daar een verbodsbord van 3,5t of zelfs een betonblok staat, dan is dat zowel voor de verkeersdrukte als de uitstoot een ramp.

De schoofzak 10 november 2021 15:27

Ook het verkeer met bakfietsen voor lokale bevoorrading verhoogt spectaculair.

fred vanhove 10 november 2021 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door denkimi (Bericht 9810871)
Als de economie elk jaar moet groeien moet ook het verkeer elk jaar mee groeien.

Het probleem is vooral dat de capaciteit van onze wegen jaar na jaar verminderd wordt.

Als er altijd maar meer mensen bijkomen moet alles groeien.

fred vanhove 10 november 2021 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door denkimi (Bericht 9810899)
De wegen zijn er nog, alleen zijn ze vaak onbruikbaar gemaakt.

Als je met je vrachtwagen 500m verder moet zijn, maar daarvoor 20km moet omrijden omdat er daar een verbodsbord van 3,5t of zelfs een betonblok staat, dan is dat zowel voor de verkeersdrukte als de uitstoot een ramp.

Wie trekt zich nu in feite een lap aan van die uitstoot ?

fred vanhove 10 november 2021 16:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9810894)
Er zijn nog steeds evenveel wegen als in 1980. Soms zijn ze wel in rijbanen verminderd. Het aantal voertuigen is wel verdrievoudigd.

Geen wonder dat we met zen allen stil staan.

En een alternatief? Nope, dat is er niet.

Ons wat minder voortplanten en of wat minder van die extreme voortplanters hier laten toestromen.

Skobelev 10 november 2021 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9811260)
Ons wat minder voortplanten en of wat minder van die extreme voortplanters hier laten toestromen.

Op dat gebied voel ik mij totaal niet aangesproken Fred. (maar wat niet is kan nog komen... ;-) )

Johan Daelemans 10 november 2021 22:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9541981)
.... De stijging van het vrachtverkeer heeft blijkbaar ook te maken met de veranderende distributie (pakjesvervoer tussen de hubs ).In mijn rego,Zuid-West Vlaanderen zal er ongetwijfeld een serieus aandeel "rally naar de havens" bijzitten momenteel......

Ik merk een enorme verschuiving op van tractor-oplegger (24ton laadvermogen) naar kleine vrachtwagens en bestelwagens (1 / 1.5 ton laadvermogen).
Je ziet ze overal opduiken met ruimte boven de cabine ingericht om in te overnachten.

Het is niet moeilijk om te achterhalen waarom. Rijbewijs B en een herwonnen vrijheid om de rit naar eigen goeddunken uit te stippelen.
De overvolle parkings zonder toiletten worden vermeden en je kan met je bestelwagen of kleine vrachtwagen halt houden waar je wil.

Men kan blijkbaar moeilijk snappen dat men mensen niet onbeperkt kan betuttelen en al dan zinnige of onzinnige regels kan opleggen.
Op een zeker ogenblik zeggen die mensen foert, doe het dan zelf.

Men kan er wel niet omheen dat men 10 tot 15 rijbewijs B voertuigen nodig heeft om 1 rijbewijs C voertuig te vervangen. Vrachtvervoerders vinden geen chauffeurs?
Tiens ... hoe zou dat komen ?

Garry 13 november 2021 01:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9811259)
Wie trekt zich nu in feite een lap aan van die uitstoot ?

Maar dat geldt ook voor het gewone verkeer dat 101 enkelrichtingen door moet op zoek naar één van de schaarse parkeerplaatsjes. Ze willen verkeer weren in de steden maar ze doen de auto's continu rondjes maken. Lekker goed voor de uitstoot. 8O


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be