Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Batterijpack-prijzen hebben nu al $100/kWh bereikt (https://forum.politics.be/showthread.php?t=256553)

Micele 17 december 2020 00:12

Batterijpack-prijzen hebben nu al $100/kWh bereikt
 
Voor de goedkooopste zelfs onder $100/kWh (China).
Of toch een paar jaar eerder dan gedacht.

Dat is quasi afgerond tien maal goedkoper dan 10 jaar geleden, toen was het nog $1100/kWh volgens BloombergNEF.

De gemiddelde marktprijs van BEV-packs zou nu bij $ 126/kWh liggen maar gaat in enkele jaren naar $100/kWh.

Voor diegene die simpel rekenen dat is $ 7500 voor een 75 kWh-accupack (compleet hé)

Citaat:

https://about.bnef.com/blog/battery-...ts-at-137-kwh/

Battery Pack Prices Cited Below $100/kWh for the First Time in 2020, While Market Average Sits at $137/kWh

December 16, 2020

BloombergNEF’s annual battery price survey finds prices fell 13% from 2019

Hong Kong and London, December 16, 2020

Lithium-ion battery pack prices, which were above $1,100 per kilowatt-hour in 2010, have fallen 89% in real terms to $137/kWh in 2020. By 2023, average prices will be close to $100/kWh, according to the latest forecast from research company BloombergNEF (BNEF).

For the first time, battery pack prices of less than $100/kWh have been reported. These were for batteries in e-buses in China. While these were the lowest reported price, the volume-weighted average price for e-buses in China was slightly higher, $105/kWh.

Battery electric vehicle (BEV) pack prices are $126/kWh on a volume-weighted average basis. At the cell level, average BEV prices were just $100/kWh. This indicates that on average, the battery pack portion of the total price accounts for 21%.

BNEF’s 2020 Battery Price Survey, which considers passenger EVs, e-buses, commercial EVs and stationary storage, predicts that by 2023 average pack prices will be $101/kWh. It is at around this price point that automakers should be able to produce and sell mass market EVs at the same price (and with the same margin) as comparable internal combustion vehicles in some markets. This assumes no subsidies are available, but actual pricing strategies will vary by automaker and geography.

kelt 17 december 2020 06:38

Het is een van de redenen natuurlijk waarom er geen sprake zal zijn van een grote "marktdekkende" produktie van "Europese" fabrikanten van batterijen op Lithium-basis.

In een omgeving van DALENDE prijzen zit er geen businessmodel meer achter om te investeren in iets waar een nieuwkomer tevens nog de leercurve moet van doorlopen..

Op zijn best kan gehoopt worden op "screw-driver" factories ,Nederzettingen van Chinese en Koreaanse fabrikanten die om meer praktische redenen een vestiging alhier zetten.


Iemand nog een gesofistikeerd dieseltje met legaal afgetoetste sjoemelsoftware? iemand?

Micele 17 december 2020 14:05

Tegen 2030 zou de BNEF-schatting $58/kWh zijn of nog eens ca. halvering tov vandaag.

Citaat:

The path to achieving $101/kWh by 2023 looks clear, even if there will undoubtedly be hiccups, such as commodity price increases, along the way. There is much less certainty on how the industry will reduce prices even further from $100/kWh down to our expectation of $58/kWh by 2030. This is not because it is impossible but rather that there are several options and paths that could be taken.

One possible route to achieving these lower prices is the adoption of solid-state batteries. BloombergNEF expects that these cells could be manufactured at 40% of the cost of current lithium-ion batteries, when produced at scale. These reductions would come from savings in the bill of materials and in the cost of production, equipment, and the adoption of new high-energy density cathodes. In order to realize these reduced prices, the supply chain for key materials, such as solid electrolytes, not used in lithium-ion batteries today, needs to be established.
Het totaalverbod op nieuwe diesels/benzines tegen 2035 zal helemaal niet nodig zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pony_Express :-P

UK heeft het reeds vervroegd naar 2030, heel UK hé.

Citaat:

https://www.tijd.be/politiek-economi.../10265275.html

'VK verbiedt nieuwe benzine- en dieselauto's vanaf 2030'

14 november 2020 12:46

De Britse premier Boris Johnson zal het verbod volgende week aankondigen, melden de BBC en zakenkrant Financial Times.

Het Verenigd Koninkrijk wil vijf jaar vroeger dan gepland de verkoop van nieuwe benzine- en dieselwagens verbieden. Johnson vervroegde in februari de datum van 2040 naar 2035, maar zal volgende week in een toespraak over het milieubeleid de datum nog eens met vijf jaar vervroegen.

De schoofzak 17 december 2020 19:24

Alle vertrouwen in de wetenschap.

Het kan rap gaan, maar hoe rap het zal gaan, is nog af te wachten.
Vergelijk met de vaccins tegen corona. Er zijn er een paar die pas eind 2021 klaar zullen zijn.
Met sprookjesberichtachtige belofte-reclame zijn we niet veel.

Af en toe de voeten op de grond, en kijken wat er staat in de toonzaal (echt of on line) van de garage. Wat daar staat, kan je bestellen.

Micele 17 december 2020 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9548518)
Af en toe de voeten op de grond, en kijken wat er staat in de toonzaal (echt of on line) van de garage. Wat daar staat, kan je bestellen.

:roll:

Niet waar, ik kon de Skoda Enyaq iV al verleden maandag bestellen, was fysiek daar.

Die komt pas ten vroegste januari in de showroom, en een folderke hadden ze ook nog niet (ik moest wachten tot de auto klaar was en zocht wat te lezen)

Denk je dat die Skoda-verkoper gaat liegen? :lol:

Ik heb overigens in augustus 1987 een auto officieel besteld die ik pas in juli 1989 kreeg (in 1987 was de bestelbon nog doorslagpapier in 3 kleuren)

Nu dat ik voor die Enyaq gglde, in NL is het ook niet anders:
Citaat:

https://www.skoda.nl/modellen/enyaq

Onze elektrische SUV
De ENYAQ iV staat naar verwachting begin 2021 in de showroom, maar is nu al te bestellen vanaf € 40.780.
Aja, en van de VW ID.3 (dezelfde dealer) hadden ze welgeteld één simpel folderke liggen, geen enkele EV stond overigens in de grote showrooms, zelfs geen E-up of E-citigo, die al langer uit zijn.
Op hun websites vindt je trouwens meer info als in hun foldertje te vinden is.
Is ook zoiets voor de +80 jarigen denk ik dan, die een digidwangprobleem hebben.

De schoofzak 18 december 2020 18:50

Ge moet die toonzaal niet zo letterlijk oppakken.
Och, ge weet dat zelf goed genoeg.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be