Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   E-fiets met automaat nieuwe trend? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=256610)

Micele 20 december 2020 15:29

E-fiets met automaat nieuwe trend?
 
Na de de "DSG-7 bij de auto" ook bij de fiets?

Citaat:

https://electrek.co/2020/12/20/new-e...-transmission/

New electric bike drive unit combines mid-motor with automatic transmission

Micah Toll - Dec. 20th 2020



If you thought you knew all of the mid-drive motors in the e-bike world, think again. The French company Valeo has just unveiled a radical new type of mid-drive electric motor that adds a built-in automatic transmission.

Automatic transmissions alone aren’t unique in the e-bike space.

We’ve tested several models that feature mid-drive motors paired with automatic transmissions.

They’re fancy, but they’re ultimately just a combination of parts. Take Serial 1’s Brose S Mag mid-drive motor paired with automatic CVT from Enviolo built into the rear hub.

Awesome, yes. But not a technological advancement in its own right.

Paris-based startup Valeo, on the other hand, worked with transmission maker Effigear to actually build an automatic transmission directly into the mid-drive motor and create a single unit.

The result is known as the Valeo Smart e-Bike System and can be integrated into OEM e-bikes similarly to typical mid-drive motors like those from Bosch or Yamaha.

It features 7 gear ratios and is designed to operate on 48V, with Valeo offering a downtube-mounted battery as part of the system.

The motor is capable of outputing up to 130 Nm of torque, though a power rating isn’t immediately available. The company claims that the Valeo drive is “up to 60% more powerful than competitors”, without giving specific wattage numbers. No matter the true power rating though, the Valeo’s EU-location means it is likely to receive a 250W sticker.

Since the Valeo Smart e-Bike System completely does away with the need for a derailleur, a belt drive setup can be used. That provides a number of unique benefits over chain drives, such as quieter operation, longer lasting components and cleaner operation without the need for oiling.

Another advantage of moving the transmission from the rear-wheel to the center of the bike is the improved mass centralization.



On-board pedal cadence and torque sensors keep track of the user’s pedal input and use that information to engage the motor power as well as determine when to shift gears. There’s apparently a reverse function as well that will be available for use on cargo e-bikes, but I’m not sure how that will work with a freewheel in the system.

For anti-theft, the system can also lock up the gears on command. Realistically that wouldn’t stop a thief from throwing the bike in a van, but it would at least prevent a pedal-powered getaway.

While Valeo has produced a few prototype bikes to show the drive in action (see video below), the company doesn’t plan to produce their own e-bikes the way that some mid-drive manufacturers like Yamaha have done. Instead, they’ll follow the more common method employed by companies like Bosch and Brose to license the technology for use by OEMs to produce e-bikes built on the Valeo platform.

maddox 20 december 2020 15:46

Die gebruiken eenzelfde tandwiel en ketting overbrenging als Shimano in hun nieuwe "motorloze" Pinion.

Bof, leuk, maar ik hou het wel effe op hetgeen ik nu een paar maand gebruik. Midmotor gekoppeld aan een Shimano Alfine 11 speed.

Automatiseren is zelfs niet moeilijk, maar ik zie er momenteel geen toegevoegde waarde voor me. Trouwens, mijn setup "braakt" 160 Nm uit en da's op't randje voor de Alfine. Maar niet getreurd. Binnen 7 maand betaald de fietsvergoeding een Rolhoff. (en dan denken we niet aan de doorverkoopwaarde van de Alfine)

Daarentegenover, alle ontwikkeling op dit vlak is meegenomen, en als er iets goeds voorbij komt zal ik er niet nee tegen zeggen.

Micele 20 december 2020 16:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9550947)
Die gebruiken eenzelfde tandwiel en ketting overbrenging als Shimano in hun nieuwe "motorloze" Pinion.

Dat is toch een riemaandrijving op die fotos? :?

Citaat:

Since the Valeo Smart e-Bike System completely does away with the need for a derailleur, a belt drive setup can be used. That provides a number of unique benefits over chain drives, such as quieter operation, longer lasting components and cleaner operation without the need for oiling.
Shimano Pinion zal die riemoptie ook hebben:

Citaat:

https://www.cyclingabout.com/tour-wi...inion-gearbox/ (met heel veel fotos en combinaties...)

11 Reasons To Tour With A Pinion Gearbox (And 8 Reasons To Not)
amai, de moeite om te lezen voor de fietstechnieker.

Xenophon 20 december 2020 16:27

Ik ga zo ene kopen met een hoog stuur.

maddox 20 december 2020 16:32

Intern, er zitten 2 cassettes in, waartussen een ketting in een oliebad loopt.

Het Shimano patent is zonder motor, maar als het maar 250W is, is zo'n motor betrekkelijk klein te houden. Het leuke koppel komt dan puur uit de reductie.

De Pinion die u gevonden hebt is de nex ultra plus van de front gearings. Tot 18 versnellingen vooraan. Ook geen onbekende voor me. Is eigenlijk een motorfiets sequentiële versnellingsbak, maar dan wat kleiner. Helaas, alleen te combineren met een achterwiel-motor.

Wat tussen de "motor/gearbox" en het achterwiel zit maakt niet uit. Zolang er maar geen "Deraillieurs" gebruikt worden.

maddox 20 december 2020 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9550973)
Ik ga zo ene kopen met een hoog stuur.

Gaan we Apehanger?

Micele 20 december 2020 16:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9550973)
Ik ga zo ene kopen met een hoog stuur.

Toon eens.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be