Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Autokeuring: Vlaanderen minder streng voor diesels vanaf 2021? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=256634)

Micele 22 december 2020 11:49

Autokeuring: Vlaanderen minder streng voor diesels vanaf 2021?
 
Titelt autogids:

Citaat:

Vlaanderen / Autokeuring: Vlaanderen minder streng voor diesels vanaf 2021?

Terwijl de keuringscentra zeggen klaar te zijn om de uitstoot van fijnstof en roet te meten, heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) beslist om deze procedure af te schaffen.

De Vlaamse keuringscentra, maar ook de Brusselse en de Waalse, hebben de apparatuur en de test voorbereid en gecontroleerd om de roet- en fijnstofemissies van dieselmotoren te meten, vooral om fraude op te sporen en uitgeschakelde roetfilters te identificeren. Dit alles zou eind 2020 of ergens in 2021 in werking hebben moeten treden. Maar Vlaanderen lijkt deze deadline te willen uitstellen. Terwijl GOCA Vlaanderen net heeft aangekondigd dat de keuringscentra in het noorden van het land "klaar zijn om de fijnstofmeters in werking te brengen in de strijd tegen de fraude op roetfilters", lijkt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) zich nog tevreden te stellen met de huidige rooktest, hoe feilbaar ook. Dat meldt de VRT.

Gewestelijke verschillen

Deze stap terug van Vlaanderen is nog niet bevestigd, al lijkt de minister nog te willen blijven hangen bij de - minder strenge - Europese verplichtingen van 2014. Er was nochtans een overeenkomst tussen de deelstaten om roet en fijnstof te beginnen meten, zonder te wachten op strengere Europese normen. Daarmee zouden we het eerste land zijn in de EU die dit meet. De Brusselse en Waalse vertegenwoordigers van de regeringen bevestigen aan de RTBF deze test wel nog uit te voeren. Vlaanderen zou dus een minder strenge keuring krijgen als dit zo doorgaat. Er zou dus een soort 'keuringstoerisme' kunnen optreden voor zij die hun roetfilter slecht hebben onderhouden of zelfs hebben losgekoppeld of verwijderd. Want ook al wordt de keuring beheerd door de gewesten, het keuringsbewijs is geldig in heel het land...

Geschreven door Olivier Duquesne op 25.05.2020

https://www.autogids.be/autonieuws/v...anaf-2021.html
De VAB heeft door een onderzoek in februari ll dat nog vet in de pers laten brengen.

Het is namelijk ook een feit dat mensen met kapotte roetfilters en euronorm 5-6 in de LEZ mogen rondtoeren - omdat niemand dat controleert - terwijl mensen met euronorm 4 met werkende roetfilter (of diegene die 2000-4000 € kosten deden) enkel tegen betaling in de LEZ mogen.

Citaat:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/02...agens-werkt-n/
woe 26 februari 2020

VAB: “Een op de acht roetfilters bij Euro 5-dieselwagens werkt niet en de autokeuring kan dat niet meten”

Eén op de acht roetfilters bij Euro 5-dieselwagens in Vlaanderen werkt niet. Dat zegt de Vlaamse Automobilistenbond (VAB) na een eigen onderzoek. Wanneer de roetfilter van een Euro 5- of 6-diesel niet functioneert, zou die auto eigenlijk niet in de lage-emissiezone (LEZ) mogen. Maar het probleem is dat momenteel niemand, ook niet de autokeuring, kan vaststellen of de roetfilter nog correct werkt. VAB vraagt de Vlaamse overheid daarom de regelgeving rond lage-emissiezones aan te passen.

We hebben de roet- en fijnstofdeeltjes in de uitlaat gemeten van 152 willekeurige dieselwagens,” zegt Maarten Matienko van VAB. “We hebben dat getest met de modernste meters, apparatuur die nog niet gebruikt wordt in onze keuringsstations.”

Citaat:

We schatten dat er in België 165.000 dieselvoertuigen rond rijden met een defecte of verwijderde roetfilter.
Maarten Matienko, VAB
“We hebben vastgesteld dat de roetfilter van heel wat wagens defect is: één op de acht van de Euro-5 dieselwagens en één op de twintig nieuwere Euro 6-diesels voldeed in onze test niet.”

Citaat:

“Als we die resultaten doorrekenen naar het hele Belgische wagenpark, dan rijden er naar schatting 165.000 diesels rond met een defecte of verwijderde roetfilter,” zegt Matienko.

Een Euro 6-diesel waarvan de roetfilter niet werkt, vervuilt evenveel als 8.493 Euro 6-diesels waarvan de roetfilter wel werkt.
Maarten Matienko, VAB
Fijnstof en roet zijn nadelig voor onze gezondheid. Ze kunnen ademhalingsproblemen en kanker veroorzaken en zorgen ervoor dat we gemiddeld minder lang leven. Fijnstof van het verkeer is goed voor een kwart van alle fijnstof in de lucht.
...

Waarom werkt de roetfilter bij 1 op de 8 diesels niet?

"Er zijn twee belangrijke redenen waarom de roetfilter niet werkt bij 1 op de 8 diesels: sleet en fraude”, zegt Matienko. "Een roetfilter heeft een levensduur van 120.000 tot 240.000 kilometer en moet regelmatig onderhouden worden en eventueel gereinigd. Als hij defect is, moet hij vervangen worden.

Veel dieselrijders bij ons rijden korte trajecten. Dat leidt tot extra slijtage. Dat betekent dat de roetfilter het eerder begeeft.”

Citaat:

Een nieuwe roetfilter kost 1.000 tot 4.000 euro. Een filter weghalen kost bijna niets.
Maarten Matienko, VAB
...

VAB vraagt wetgeving LEZ aan te passen

Met de gegevens van het onderzoek vraagt VAB de Vlaamse overheid de LEZ-regelgeving aan te passen: “Een Euro 4-diesel met correct werkende roetfilter mag vanaf dit jaar de LEZ niet meer in zonder te betalen. Terwijl een Euro 5 of -6 met kapotte roetfilter er nog wel in mag ondanks dat hij veel meer vervuilt dan een Euro 4 met goed werkende roetfilter. Dat is discriminatie,” zegt Matienko.

De autokeuring staat erbij en kijkt ernaar
Waarom kan de keuring dat niet vaststellen dat de roetfilter kapot of verwijderd is?


Matienko: “De autokeuring is gebonden aan Europese en Vlaamse regelgeving. Op dit moment werken onze keuringscentra met een zogenoemde opaciteitsmeter. Dat toestel meet rook. Maar diesels van 15 jaar of jonger stoten geen rook meer uit, maar fijne stofdeeltjes die je alleen met moderne apparatuur kunt meten. De apparatuur die de keuringscentra gebruiken, kan dat niet meten.”
De ultrafijne nanodeeltjes en de allerfijnste dat zijn de schadelijkste. Daar komt de kat op de koord.

De LEZ is er ook om vooral die schadelijkste ultrafijnstofdeeltjes te beperken, want enkel als je die gaat opvolgen kan je het echt effect van een LEZ zien. Zoals ze in het buitenland wel doen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=243625 post 2

Maar dat interesseert hun blijkbaar ook niet.

Mambo 22 december 2020 12:03

Het interesseert hun wel omdat men zou zien dat het veel minder is dan men wil laten geloven hebben ze besloten dat niet te nauw te meten.

En met wat minder gefilter zal het ook minder ultra fijn zijn he.

Wat gezonder is.
Just he?

Micele 22 december 2020 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9552895)
Het interesseert hun wel omdat men zou zien dat het veel minder is dan men wil laten geloven hebben ze besloten dat niet te nauw te meten.

Bron?

Het is tot -75 % in Leipzig na amper 6 jaar LEZ.

Nanopartikels 30 tot 200 nanometer die de keuring in ons gatachterlijk land nog altijd niet kan meten.



https://forum.politics.be/showpost.p...18&postcount=7

Dadeemelee 22 december 2020 12:07

Het probleem is de meetapparatuur. Dat zijn delicate dingen. Weken die wel in een industriële omgeving met niet wetenschappelijk personeel? Ik vrees ervoor.

Micele 22 december 2020 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9552902)
Het probleem is de meetapparatuur. Dat zijn delicate dingen. Weken die wel in een industriële omgeving met niet wetenschappelijk personeel? Ik vrees ervoor.

In Wallonie en Brussel werken ze dan wel. lol

Dadeemelee 22 december 2020 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9552903)
In Wallonie en Brussel werken ze dan wel. lol

Dat wil ik dan wel eens zien. Om de haverklap problemen met meetapparatuur? Laat ze het daar maar eerst uittesten.

Mambo 22 december 2020 12:13

Het zijn misschien pcr testen?

Micele 22 december 2020 12:25

Ik denk dat zelf de schoorsteenvegers ze al gebruiken in het buitenland. lol.

Micele 22 december 2020 12:39

Vooral buiten Europa lachen ze met de dieselverslaafden hier die doen alsof die roetdeeltjes niet bestaan.

Het is echt triestig dat Europa tien jaar wacht om in aktie te schieten.

https://cordis.europa.eu/article/id/...sing-eu-policy

In Duitsland olé "diesel ist ein gutes auto" was het pas in 2018

https://www.bundestag.de/resource/bl...8-pdf-data.pdf

Mambo 22 december 2020 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9552922)
Vooral buiten Europa lachen ze met de dieselverslaafden hier die doen alsof die roetdeeltjes niet bestaan.

Het is echt triestig dat Europa tien jaar wacht om in aktie te schieten.

https://cordis.europa.eu/article/id/...sing-eu-policy

In Duitsland olé "diesel ist ein gutes auto" was het pas in 2018

https://www.bundestag.de/resource/bl...8-pdf-data.pdf

Eigen schuld.
Benzine is veel te duur.

Micele 22 december 2020 15:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9552926)
Eigen schuld.
Benzine is veel te duur.

Zever hé. Er zijn zelfs landen waar normale personenwagens op diesel verboden zijn (Brazilië)



Enkel in Europa en in wat mindere mate India heeft men de personenwagens laten verdieselen, zelfs de kleinste.

Kwestie van zoveel mogelijk mensen te vergiftigen. :x


Mambo 22 december 2020 17:18

Hanteer dan de braziliaanse benzineprijs en we zullen ontdieselen.

Kan die filter en andere larie dan ook de boom in.

Micele 22 december 2020 17:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9553144)
Hanteer dan de braziliaanse benzineprijs en we zullen ontdieselen.

In Brazilië als land (derde grootste automarkt van de wereld) is diesel voor personenwagens gewoon verboden, heeft niets met de diesel- of benzine-prijs te maken, snap je het?
Citaat:

https://www.autoblog.nl/nieuws/7-din...brazilie-67876
7 dingen die jij nog niet wist over het verkeer in Brazilië
Auteur: CasperH, gepost 13 juni 2014

Diesel is verboden voor personenauto’s dus “het volk” rijdt op benzine of ethanol. Toch is meer dan de helft van de verkochte brandstof diesel, wat meteen illustreert hoe immens veel vrachtwagens en bussen er relatief gezien rondrijden in Brazilië.

Veel personenauto’s in Brazilië hebben de beschikking over een FlexFuel systeem van Bosch dat ervoor zorgt dat op één van beide brandstoffen of een mix van beide brandstoffen gereden kan worden. Zo’n 90% van de personenauto’s is voorzien van zo’n systeem en inmiddels zijn er ruim 10 miljoen auto’s gebouwd die over dit systeem beschikken. Daarover gesproken: er zijn flinke importheffingen op auto’s in Brazilië dus vrijwel alle producenten bouwen in Brazilië auto’s om de concurrentie aan te kunnen.
Citaat:

Kan die filter en andere larie dan ook de boom in.
Er zijn ook enkele landen in Europa die amper verdieselt hebben of minder dan 15% dieselpersonenwagens. De taxatie zoals accijnzen op brandstof en inschrijvingstax en-of wegentax stuurt dat wel. Jeweetwel welke.

Ook bij benzinewagens directe injectie is een roetfilter verplicht. Daar gaat uw boom.

Ontdieselen hoe gaat dat? Iedereen zijn dieseltje aanslagen en verschrotten?

Subsidies fossiele brandstoffen in miljard per jaar per inwoner omgerekend.

Black diesel - Belgium



Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be