Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   man slaagt voor theoretisch rijexamen na 157 pogingen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=256965)

cookie monster 11 januari 2021 00:47

man slaagt voor theoretisch rijexamen na 157 pogingen
 
https://www.hln.be/het-leukste-van-h...ingen~a1f46f0a
157x , euh .... nou , ok , prima .... dus , ja , .... ach .... bij deze .... ;-)

Nu effe een serieuze vraag:
Zou men een grens moeten leggen op het hoeveel aantal keer ,
of , geen limiet , de rijschool verdient extra aan de herexamens ??

Skobelev 11 januari 2021 09:06

Nu nog 327 keer praktijk, na 1425 uur rijlessen. :-P

Vette Pois(s)on 11 januari 2021 09:27

en nu maar botsen

Jantje 11 januari 2021 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 9571781)
https://www.hln.be/het-leukste-van-h...ingen~a1f46f0a
157x , euh .... nou , ok , prima .... dus , ja , .... ach .... bij deze .... ;-)

Nu effe een serieuze vraag:
Zou men een grens moeten leggen op het hoeveel aantal keer ,
of , geen limiet , de rijschool verdient extra aan de herexamens ??

De theoretische rijexamens steken zo goed in elkaar dat je soms gebuisd bent voor je begint.
Enkel de vraag, hoe snel met je op een secundaire vierrijvaks weg buiten de bebouwd kom in België, als er geen snelheidsborden staan.

Micele 11 januari 2021 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9571921)
De theoretische rijexamens steken zo goed in elkaar dat je soms gebuisd bent voor je begint.
Enkel de vraag, hoe snel met je op een secundaire vierrijvaks weg buiten de bebouwd kom in België, als er geen snelheidsborden staan.

Zo kan men die vraag al überhaupt niet stellen (er ontbreekt iets)

Garry 12 januari 2021 23:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 9571914)
en nu maar botsen

Ze zouden die rijschool-instructeurs, na het afleggen van het rijexamen van zo iemand moeten verplichten van achterin de auto plaats te nemen, waar hij/zij niet over pedalen beschikt om in te grijpen wanneer nodig, en die geslaagde zo naar Brussel en door Brussel doen rijden.

Ze gaan fietsspelden nodig hebben om de stront van de grote schrik niet uit hun broekspijpen te laten stromen, zoveel is zeker.

Dat soort rijscholen die reclame maken met " Wij HELPEN " eender wie aan een rijbewijs moesten ze hun vergunning afnemen want dat zijn misdadigers.

Garry 12 januari 2021 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9571921)
De theoretische rijexamens steken zo goed in elkaar dat je soms gebuisd bent voor je begint.
Enkel de vraag, hoe snel met je op een secundaire vierrijvaks weg buiten de bebouwd kom in België, als er geen snelheidsborden staan.

Ja, te zien aan het verkeer zijn er nog heel weinig die dat weten. Regelmatig kom ik kloefkaffers tegen die amper 40 halen en soms nog niet, allemaal om toch maar zeker niet geflitst te worden.

Garry 12 januari 2021 23:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9572035)
Zo kan men die vraag al überhaupt niet stellen (er ontbreekt iets)

Als ik zie hoe sommige in hun auto zitten, met de stoel compleet naar voor geschoven, plakkend tegen- en hangend aan het stuur, dan hoeven ze die voor mij niet eens een vraag te stellen, die waren bij mij al direct gebuisd. Die zouden gewoonweg niet mogen vertrekken om hun rijexamen af te leggen.

Als de wegpolitie je tegen houd als je geen gordel aan hebt staan ze minstens een half uur te zeiken over de veiligheid, maar tegen al die stuurklemmers wordt er niets gedaan. Wanneer die ballon open gaat zijn ze 'DOOD'! R.I.P R ust I n 't P utteke!

Jantje 13 januari 2021 09:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9572035)
Zo kan men die vraag al überhaupt niet stellen (er ontbreekt iets)

Ik zou niet weten wat er ontbreekt.
Je bevindt je op een Belgische secudiare vierrijvaks baan buiten de bebouwde kom, zonder borden die een snelheidsbeperling aangeven.
Maar kom, er is geen middenberm.
Dus hoe snel mag je daar rijden?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9573812)
Ja, te zien aan het verkeer zijn er nog heel weinig die dat weten. Regelmatig kom ik kloefkaffers tegen die amper 40 halen en soms nog niet, allemaal om toch maar zeker niet geflitst te worden.

Op een secudiare vierrijvaks weg is er geen minimuum verplichte snelheid.
Je mag daar dus zelfs 25km/u rijden.
Er is enkele op snelwegen een verplichte minimuum snelheid.

Jantje 13 januari 2021 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9572035)
Zo kan men die vraag al überhaupt niet stellen (er ontbreekt iets)

Maar wil je wel een andere vraag geven.
Wat is de maximuum last die je mag slepen met je auto als je een rijbewijs B hebt?
En hoe veel mag je totale combinatie wegen?

Micele 13 januari 2021 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9573955)
Ik zou niet weten wat er ontbreekt.
Je bevindt je op een Belgische secudiare vierrijvaks baan buiten de bebouwde kom, zonder borden die een snelheidsbeperling aangeven.

Welk Gewest? Er zijn er drie in België.
Citaat:

Maar kom, er is geen middenberm.
Aha, uw cent valt al de eerste keer, nu de tweede nog.
Citaat:

Dus hoe snel mag je daar rijden?
Dat hangt ervan in welk Gewest je rijdt.

Aan je vraag te horen volg je de wegcode niet, en ken je ze al niet.

Citaat:

Op een secudiare vierrijvaks weg is er geen minimuum verplichte snelheid.
Je mag daar dus zelfs 25km/u rijden.
Dat hangt er vanaf in welke omstandigheden, art 10.1 is er ook nog.

Citaat:

Er is enkele op snelwegen een verplichte minimuum snelheid.
Ook dat is niet waar, er staat nog altijd artikel 10.1 in die verkeersregel.

Ik ben er al zeker van dat jij de wegcode niet juist begrepen hebt.

Micele 13 januari 2021 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9573958)
Maar wil je wel een andere vraag geven.
Wat is de maximuum last die je mag slepen met je auto als je een rijbewijs B hebt?
En hoe veel mag je totale combinatie wegen?

Aangezien ik niet van plan ben met sleep te rijden, hoef ik dat ook niet te weten. Zeker niet van buiten.

En als ik van plan ben met sleep ze rijden, dan zoek ik dat in 2 minuten op. :-)

Jantje 13 januari 2021 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9574139)
Welk Gewest? Er zijn er drie in België.

Aha, uw cent valt al de eerste keer, nu de tweede nog.

Dat hangt ervan in welk Gewest je rijdt.

Aan je vraag te horen volg je de wegcode niet, en ken je ze al niet.


Dat hangt er vanaf in welke omstandigheden, art 10.1 is er ook nog.

Ook dat is niet waar, er staat nog altijd artikel 10.1 in die verkeersregel.

Ik ben er al zeker van dat jij de wegcode niet juist begrepen hebt.

En ik ben er zeker van dat als jij je examen opnieuw zou moeten doen, je meerdere malen opnieuw mag gaan.
Zo wel praktisch, als theoretisch.
Net zoals elke oudere bestuurder dat zal moeten, want de regels veranderen sneller dan dat je ze kan leren.

Micele 13 januari 2021 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9574323)
En ik ben er zeker van dat als jij je examen opnieuw zou moeten doen, je meerdere malen opnieuw mag gaan.
Zo wel praktisch, als theoretisch.

Dat meen je niet. :lol:

Citaat:

Net zoals elke oudere bestuurder dat zal moeten, want de regels veranderen sneller dan dat je ze kan leren.
Dat heb je dan net van mij geleerd. :-) (want jouw rare vragen bewijzen het)

- de recente wegcode vind je hier: (nog maar net opgefrist dat art 11 betreft algemene snelheidsbeperkingen (Brussel Hfst Gewest)

- het is nipt meer dan 4 jaar geleden dat in Vlaanderen algemene 70 kmh geldt, 1 januari 2017 namelijk. Dat heb je dan verslapen?

Op je allereerste ouderwetse onvolledige vraag waren de antwoorden dan eigenlijk:
70 - 90 - 120

reservespeler 13 januari 2021 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9571921)
De theoretische rijexamens steken zo goed in elkaar dat je soms gebuisd bent voor je begint.
Enkel de vraag, hoe snel met je op een secundaire vierrijvaks weg buiten de bebouwd kom in België, als er geen snelheidsborden staan.

Met of zonder tussenberm.

reservespeler 13 januari 2021 16:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9573955)
Ik zou niet weten wat er ontbreekt.
Je bevindt je op een Belgische secudiare vierrijvaks baan buiten de bebouwde kom, zonder borden die een snelheidsbeperling aangeven.
Maar kom, er is geen middenberm.
Dus hoe snel mag je daar rijden?



Op een secudiare vierrijvaks weg is er geen minimuum verplichte snelheid.
Je mag daar dus zelfs 25km/u rijden.
Er is enkele op snelwegen een verplichte minimuum snelheid.

90

Micele 13 januari 2021 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9574437)
90

Fout. :-P

In Vlaanderen en Brussel is het 70.
In Wallonië 90.

In wegcodetaal heet het zonder "middenberm (art 2.44)", dus enkel gescheiden door wegmarkeringen.

2+2 mét middenberm is nog altijd algemeen 120 kmu in de drie Gewesten.

Art 11.2 respectievelijk per Gewest

Jantje 14 januari 2021 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9574454)
Fout. :-P

In Vlaanderen en Brussel is het 70.
In Wallonië 90.

In wegcodetaal heet het zonder "middenberm (art 2.44)", dus enkel gescheiden door wegmarkeringen.

2+2 mét middenberm is nog altijd algemeen 120 kmu in de drie Gewesten.

Art 11.2 respectievelijk per Gewest

Nee, het juiste antwoord is 90km/u.
De 70km/u in Vlaanderen en Brussel zijn zone gebonden snelheidsbeperkingen en hebben niets te maken met de Belgische algemene wegcode.
De snelheids bepalingen van de gewesten vallen onder de noemer tenzij anders word aangegeven.
En daar men nog steeds een Belgisch rijbewijs uitreikt en geen Vlaams, Brussels of Waals rijbewijs, is voor het theoritische rijexamen niet het gewestelijke maar het Belgische verkeersregelment van toepassing.

Net zoals het verkeersregelment bepaald dat je met een rijbewijs B een sleep mag hebben met een totaal gewicht van 750kg ongeremd of geremd en het slepende voertuig niet meer dan 3 500kg totaal gewicht mag hebben.
Dit wil dus zeggen, dat als je een caravan hebt van 650kg leeg, met een laadvermogen van 101kg, je een B en E rijbewijs moet hebben, want het totaal gewicht is 751kg.
En dat is over heel Europa van toepassing.

siegfried1648 14 januari 2021 11:56

Wat een geldverspilling

Micele 14 januari 2021 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9574982)
Nee, het juiste antwoord is 90km/u.

Lol, je bent dus gebuisd op je eigen rare allereerste vraag.

En op je verbeterde vraagstelling (géén middenberm) ook.

Want enkel op die 2+2-wegen (gescheiden door markering) gelegen in het Waals Gewest telt die 90 kmh uit het Belgisch verkeersreglement nog:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
"Verkeersreglement" B.S. 09.12.1975


Citaat:

De 70km/u in Vlaanderen en Brussel zijn zone gebonden snelheidsbeperkingen en hebben niets te maken met de Belgische algemene wegcode.
Die grap ken ik nog niet, heb je een bron van die grap?

Nog eens uw vragen waren:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9571921)
De theoretische rijexamens steken zo goed in elkaar dat je soms gebuisd bent voor je begint.
Enkel de vraag, hoe snel met je op een secundaire vierrijvaks weg buiten de bebouwd kom in België, als er geen snelheidsborden staan.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9573955)
[...]
Je bevindt je op een Belgische secudiare vierrijvaks baan buiten de bebouwde kom, zonder borden die een snelheidsbeperling aangeven.
Maar kom, er is geen middenberm.
Dus hoe snel mag je daar rijden?

Ligt Vlaanderen en Brussel dan niet in België? :lol:

Artikels 11.2.2°/3° respectievelijk voor Brussel en Vlaanderen uit de Belgische wegcode geciteerd:

Citaat:

https://wegcode.be/wetteksten/sectie...code/170-art11

1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]

11.2 Brussels Hoofdstedelijk Gewest vanaf 1 januari 2021. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :

1° tot 120 km per uur :

a) op de autosnelwegen;

De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton en van autobussen, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur. De snelheid van autocars waarvan alle zitplaatsen zijn uitgerust met een veiligheidsgordel en met een snelheidsbegrenzer tot 100 km/u, is er beperkt tot 100 km per uur.

b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.

De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;

2° tot 70 km per uur :

a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen;

b) op de andere openbare wegen.

De lagere of hogere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;

11.2 Vlaams Gewest. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :

1° tot 120 km per uur :

a) op de autosnelwegen;

De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton en van autobussen, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur. De snelheid van autocars waarvan alle zitplaatsen zijn uitgerust met een veiligheidsgordel en met een snelheidsbegrenzer tot 100 km/u, is er beperkt tot 100 km per uur.

b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.

De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;

2° tot 90 km per uur, op voorwaarde dat door middel van een verkeersbord C43 de snelheid beperkt is tot 90 km per uur :

a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen;
b) op de andere openbare wegen.

De lagere snelheidsbeperkingen voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;

3° tot 70 km per uur :

a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen;

b) op de andere openbare wegen.

Op sommige openbare wegen kan evenwel een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43.

De lagere snelheidsbeperkingen voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing.
Citaat:

De snelheids bepalingen van de gewesten vallen onder de noemer tenzij anders word aangegeven.
Die staan nochtans in het Belgisch verkeersreglement zoals hierboven bewezen.

Citaat:

En daar men nog steeds een Belgisch rijbewijs uitreikt en geen Vlaams, Brussels of Waals rijbewijs, is voor het theoritische rijexamen niet het gewestelijke maar het Belgische verkeersregelment van toepassing.
Zoals ik hierboven uit het Belgische verkeersreglement citeerde, of copy/paste geplakt.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be