Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   verfrissend artikel... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=257028)

brother paul 14 januari 2021 20:25

verfrissend artikel...
 
https://www.linkedin.com/pulse/bijna...hans-noordsij/

over de toekomst vande autonome wagen en de impact op het verkeer, files, heffingen, etc

PeterCC 15 januari 2021 23:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9575794)
https://www.linkedin.com/pulse/bijna...hans-noordsij/

over de toekomst vande autonome wagen en de impact op het verkeer, files, heffingen, etc

In welke zin verfrissend?
Het artikel lijkt me nogal ingegeven door promopraat van Tesla.

We zijn nu 2021 en van een FSD-voertuig dat er al einde 2019 zou moeten zijn (volgens het Tesla plan dat volgens de auteur "met de precisie van een horlogemaker" wordt uitgevoerd) is nog niets te bespeuren.

Deze zin geeft aan hoe weinig de auteur begrijpt over het thema:
Citaat:

Daarnaast is er een enorme menselijke zelfoverschatting waardoor men in de veronderstelling is dat men het zelf beter kan dan een computer. Dat dachten schakers ook.
Wat een onzin. Schaken en autorijden heeft in de verste verte niets met elkaar te maken.
Er zijn vele zaken waar een computer beter in is, maar autorijden is daar niet bij.

Enkele jaren geleden stond er een vrije tribune in DS van die gynaecoloog dr Michel Camus.
Een gynaecoloog, en misschien ook een hele goede, maar geen ingenieur.
Zijn stelling kwam er op neer dat de overheid dringend autoconstructeurs moest verplichten om enkel nog autonoom rijdende wagens (FSD-wagens) aan te bieden want vliegtuigen die hebben al jaren een automatische piloot en als dat kan dan kan een FSD-wagen geen probleem zijn.

En dan lees ik dat en dan zucht ik en denk: schoenmaker, blijf bij je leest.
De man heeft geen flauw idee waar hij het over heeft.
Een vliegtuig is de kleuterschool vergeleken met een auto in het alledaagse verkeer.

brother paul 16 januari 2021 01:45

het gaat meer over volgende gevolgen:

1° meer of minder auto's ? volgens auteur minder, omdat auto's meer gedeeld worden.

2° meer of minder file ? volgens auteur minder omdat je meer gaat optimaliseren

3° meer of minder ongevallen ? minder zou het doel moeten zijn van FSD

4° meer of minder belang van gadgets ? volgens auteur hebben opties geen belang meer

reservespeler 16 januari 2021 07:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9577165)
het gaat meer over volgende gevolgen:

1° meer of minder auto's ? volgens auteur minder, omdat auto's meer gedeeld worden.

2° meer of minder file ? volgens auteur minder omdat je meer gaat optimaliseren

3° meer of minder ongevallen ? minder zou het doel moeten zijn van FSD

4° meer of minder belang van gadgets ? volgens auteur hebben opties geen belang meer

Meer of minder auto's is niet de discussie.
Het gaat er om of er meer of minder auto's op de weg zijn.

Autodelen haalt geen auto's van de baan!

brother paul 16 januari 2021 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9577199)
Meer of minder auto's is niet de discussie.
Het gaat er om of er meer of minder auto's op de weg zijn.

Autodelen haalt geen auto's van de baan!

als 1miljoen auto's gedeeld worden als een soort openbaar vervoer, zijn dat 1miljoen personen die geen auto kopen en 1miljoen die een auto delen met de andere die ermij rijdt op een ander moment

dus er zijn ipv 6miljoen wagens , maar 5miljoen wagens ingeschreven, er is ook maar parking nodig voor 5miljoen, er zijn ook minder parkinginkomsten omdat die auto's minder parkeergelegenheid vragen..
gewoon doorredeneren: 1miljoen EV's, is 1miljoen minder garage inkomsten, minder verkoop, minder omzet, minder productie, maar evenveel kilometers is dus meer kilometers per auto. Verbruik cijfers zakken 1miljoen minder tankers, wel meer elektriciteit, minder taks inkomsten, meer kilomterheffinginkomsten

maar idd er wordt geen kilometer minder gereden op de openbare weg met die deelwagen

de grootste verliezer is de staat
1milj minder inschrijving, minder btw, minder taksen, minder benzinetaksen,

Micele 16 januari 2021 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9577526)
de grootste verliezer is de staat
1milj minder inschrijving, minder btw, minder taksen, minder benzinetaksen,

Minder BTW? 8O
Is een BEV dan ook al goedkoper in aankoop geworden?

PeterCC 16 januari 2021 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9577165)
het gaat meer over volgende gevolgen:

1° meer of minder auto's ? volgens auteur minder, omdat auto's meer gedeeld worden.

2° meer of minder file ? volgens auteur minder omdat je meer gaat optimaliseren

3° meer of minder ongevallen ? minder zou het doel moeten zijn van FSD

4° meer of minder belang van gadgets ? volgens auteur hebben opties geen belang meer

Over dat eerste punt:
Waarom zou er een verschuiving zijn naar meer autodelen? Autodelen is nu een marginaal verschijnsel. Mensen willen hun eigen auto. Waarom zou dat veranderen als er FSD-voertuigen zouden zijn?

Ik verwacht integendeel veel meer auto's. Als je niet meer zelf met je auto moet rijden dan heb je om te beginnen al geen rijbewijs meer nodig. Kinderen kunnen met zo een auto rondrijden. Misschien komt er een tijd waarin het normaal is dat een kind bij zijn plechtige communie een zelfrijdende auto krijgt. Of misschien al als baby om de baby naar de opvang te brengen.
Ook fysieke capaciteiten zijn geen probleem meer. Ben je blind? Geen probleem. Aanpassingen aan een handicap? Niet nodig. Laat hoge leeftijd het niet meer toe dat je een voertuig kan besturen? Ook al geen probleem meer.

Minder file, minder verkeer?
Als al die FSD-voertuigen hun passagier naar zijn bestemming brengen en dan terug naar huis rijden of naar waar dan ook dan brengt dat alleen maar meer verkeer met zich, niet minder.

Wat er ook van zij, één ding is een constante bij toekomstvoorspellingen: ze komen nooit uit.

Micele 16 januari 2021 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 9577970)
Over dat eerste punt:
Waarom zou er een verschuiving zijn naar meer autodelen? Autodelen is nu een marginaal verschijnsel. Mensen willen hun eigen auto. Waarom zou dat veranderen als er FSD-voertuigen zouden zijn?

Ik verwacht integendeel veel meer auto's. Als je niet meer zelf met je auto moet rijden dan heb je om te beginnen al geen rijbewijs meer nodig. Kinderen kunnen met zo een auto rondrijden. Misschien komt er een tijd waarin het normaal is dat een kind bij zijn plechtige communie een zelfrijdende auto krijgt. Of misschien al als baby om de baby naar de opvang te brengen.
Ook fysieke capaciteiten zijn geen probleem meer. Ben je blind? Geen probleem. Aanpassingen aan een handicap? Niet nodig. Laat hoge leeftijd het niet meer toe dat je een voertuig kan besturen? Ook al geen probleem meer.

Minder file, minder verkeer?
Als al die FSD-voertuigen hun passagier naar zijn bestemming brengen en dan terug naar huis rijden of naar waar dan ook dan brengt dat alleen maar meer verkeer met zich, niet minder.

Wat er ook van zij, één ding is een constante bij toekomstvoorspellingen: ze komen nooit uit.

Hopla, Bloomberg heeft zijn toekomstvoorspellingen al een paar maal moeten bijstellen.

Van 35%in 2016 naar 58% in 2020 (aandeel EV verkoop in 2040)

Citaat:

Ik verwacht integendeel veel meer auto's.
Veel meer ook al ? Zeker niet meer -rijdende- auto's.

Het aantal uitgereikte rijbewijzen is ~15% dalende de laatste 10 jaar, ondanks groeiend aantal potentiële bestuurders.

Citaat:

https://www.tijd.be/politiek-economi.../10179083.html

Vijfde minder Vlamingen haalt rijbewijs

LUKAS VANACKER
06 november 2019 06:24

Vorig jaar zijn in Vlaanderen fors minder praktijkexamens afgelegd en rijbewijzen uitgereikt. Dat komt door de strengere voorwaarden, maar ook door het dalend enthousiasme bij jongeren.

De interesse in het halen van een rijbewijs is opmerkelijk gedaald in Vlaanderen. In het Vlaams Gewest werden vorig jaar 122.357 praktische rijexamens op de weg afgelegd. Dat zijn er 15 procent minder dan een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van Goca, de groepering van erkende rijbewijsondernemingen.

Het aantal uitgereikte rijbewijzen B krimpt in Vlaanderen al sinds 2014 licht, maar dook in 2018 plots fel omlaag. De overheid reikte toen 60.013 autorijbewijzen uit, 18 procent minder dan in 2017. Dat is het laagste aantal in meer dan tien jaar, blijkt uit cijfers van de FOD Mobiliteit.
Werd in 2015 ook al vastgesteld: (ook bij de 70-plussers)

Citaat:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2016/02...ijs-1-2570736/
Kirsten Sokol vr 12 feb 2016

Steeds minder Belgen halen hun rijbewijs

Het aantal nieuwe rijbewijzen dat in ons land wordt uitgereikt, is in dalende lijn. Dat blijkt uit cijfers van de overheidsdienst Mobiliteit waarover Radio 1-programma "De wereld vandaag" bericht. De daling geldt voor de hele Belgische bevolking, maar is het meest uitgesproken bij jongeren en 70-plussers.

In 2015 werden er in ons land 122.772 nieuwe rijbewijzen uitgereikt. Dat zijn er 2,7 procent minder dan in 2014 en zelfs ruim 10 procent minder dan in 2010.

Ongeveer één derde van de rijbewijzen (33.953) werd behaald door 18-jarigen, de leeftijd waarop de meeste Belgen nog steeds een rijbewijs halen. 56,7 procent van de rijbewijzen ging in 2015 naar de categorie 18- tot 20-jarigen. Nochtans daalt het aantal nieuw uitgereikte rijbewijzen ook duidelijk bij deze jongste groep. Er werden sinds 2010 10,3 procent minder rijbewijzen uitgereikt aan 18-jarigen, en zelfs 15 procent minder aan 19-jarigen.

"Auto niet langer hét statussymbool"
Het personenwagenspark is overigens 0,01% gedaald in 2020 (per 1 augustus):
https://statbel.fgov.be/nl/themas/mo...voertuigenpark

dus er werden er iets meer uitgeschreven als ingeschreven, 621 minder.

brother paul 17 januari 2021 16:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 9577970)
Over dat eerste punt:
Waarom zou er een verschuiving zijn naar meer autodelen? Autodelen is nu een marginaal verschijnsel. Mensen willen hun eigen auto. Waarom zou dat veranderen als er FSD-voertuigen zouden zijn?

Ik verwacht integendeel veel meer auto's. Als je niet meer zelf met je auto moet rijden dan heb je om te beginnen al geen rijbewijs meer nodig. Kinderen kunnen met zo een auto rondrijden. Misschien komt er een tijd waarin het normaal is dat een kind bij zijn plechtige communie een zelfrijdende auto krijgt. Of misschien al als baby om de baby naar de opvang te brengen.
Ook fysieke capaciteiten zijn geen probleem meer. Ben je blind? Geen probleem. Aanpassingen aan een handicap? Niet nodig. Laat hoge leeftijd het niet meer toe dat je een voertuig kan besturen? Ook al geen probleem meer.

Minder file, minder verkeer?
Als al die FSD-voertuigen hun passagier naar zijn bestemming brengen en dan terug naar huis rijden of naar waar dan ook dan brengt dat alleen maar meer verkeer met zich, niet minder.

Wat er ook van zij, één ding is een constante bij toekomstvoorspellingen: ze komen nooit uit.

voorspellngen komen nooit uit, maar dat is geen voorspelling maken;
zeggen dat kinderen kunnen vervoerd worden door een FSD is geen voorspelling maken, dat is een evident voordeel zien.. Je hebt geen taxi's meer nodig, of omgekeerd iemand die massief investeert in een soort ubertaxi systeem verplettert te taxi markt (geen personeelskosten) en trekt het openbaar vervoer naar zich toe
Anderzijds gelijk wie een auto koopt en naar zijn werk rijdt, kan zijn auto laten bijverdienen via ubertaxi systeem en ipv parking te betalen in bxl of voor dezelfde kostprijs van de rit die hij betaald heeft in de citytol, ook nog eens een tiental ritjes laten bijverdienen... zijn auto wordt een investering die dubbel toeren kan draaien
Het zal allemaal afhangen van de kostprijs, en we gaan gewoon naar de VS moeten kijken om te zien wat er kan gebeuren in onze contreien

ik zie bvb de autokostprijs is nu al 25cent/km, met een FSD-EV zakt die kostprijs nog verder door naar een marginale kostprijs van de elektriciteit, die notabene ook nog eens kan zakken met dank aan de zonnepanelen die goedkope energie leveren... Waar stopt zo'n evolutie ? Je kostprijs/km voor een taxirit zakt dan naar 10cent/km bvb en als je vergelijkt met NMBS dan zijn rijden die kerels aan 50cent;.. wie wint er dit wedstrijdje ?

brother paul 17 januari 2021 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9578016)
Hopla, Bloomberg heeft zijn toekomstvoorspellingen al een paar maal moeten bijstellen.

Van 35%in 2016 naar 58% in 2020 (aandeel EV verkoop in 2040)


Veel meer ook al ? Zeker niet meer -rijdende- auto's.

Het aantal uitgereikte rijbewijzen is ~15% dalende de laatste 10 jaar, ondanks groeiend aantal potentiële bestuurders.



Werd in 2015 ook al vastgesteld: (ook bij de 70-plussers)



Het personenwagenspark is overigens 0,01% gedaald in 2020 (per 1 augustus):
https://statbel.fgov.be/nl/themas/mo...voertuigenpark

dus er werden er iets meer uitgeschreven als ingeschreven, 621 minder.

Als BE nu al 100miljard personenkm rijdt, en NMBS 10miljard rijdt... dan kan de markt 10% groeien... en heb je alle vervoer op de weg gezet.
Maar...

als alle koerierdiensten ook nog eens zelfrijdende auto's worden, dan heb je uw pakjesdiensten die nog goedkoper transport gaan organiseren... Dus mensen rijden minder rond en de pakjes vliegen automatisch rond... Is dat meer of minder km ? Het zal ietske meer zijn...

dus het komt erop neer dat er nogal wat shifts kunnen gebeuren. Zowel in individueel vervoer (minder samen) en in pakjes (minder boodschappen) en versus OV (geen trein meer)


heb je nog een rijbewis nodig met een FSD ? nee toch:? Dus peuter van 3 jaar kan met de auto naar school... Ladderzat op de achterbank en met GSM achter stuur is geen overtreding meer... :-P Snelheidsovertredingen zijn de schuld van fouten in de databank :roll: Accidenten zijn bugs in de software :lol: of eentje die nog durft het stuur in handen nemen en die wil bewijzen dat hij het nog kan opnemen tegen de techniek.;-)

Micele 17 januari 2021 17:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9578767)
Als BE nu al 100miljard personenkm rijdt, en NMBS 10miljard rijdt... dan kan de markt 10% groeien... en heb je alle vervoer op de weg gezet.
Maar...

als alle koerierdiensten ook nog eens zelfrijdende auto's worden, dan heb je uw pakjesdiensten die nog goedkoper transport gaan organiseren... Dus mensen rijden minder rond en de pakjes vliegen automatisch rond... Is dat meer of minder km ? Het zal ietske meer zijn...

dus het komt erop neer dat er nogal wat shifts kunnen gebeuren. Zowel in individueel vervoer (minder samen) en in pakjes (minder boodschappen) en versus OV (geen trein meer)


heb je nog een rijbewis nodig met een FSD ? nee toch:? Dus peuter van 3 jaar kan met de auto naar school... Ladderzat op de achterbank en met GSM achter stuur is geen overtreding meer... :-P Snelheidsovertredingen zijn de schuld van fouten in de databank :roll: Accidenten zijn bugs in de software :lol: of eentje die nog durft het stuur in handen nemen en die wil bewijzen dat hij het nog kan opnemen tegen de techniek.;-)

zeg maar (smart)telefoon tegen gsm...

Tesla en andere? hebben al een aanvraag bij NHTSA ingediend dat alle gekoppelde spullen in de FSD-wagen beter als besturingscontrole of potentiële brokkenmakers te overwegen ... ook die van passagiers... dus daar moeten nieuwe veiligheidsnormen komen.

Ze vragen naar een nieuwe standarizering enz... (zelf)bescherming inzittenden ..

Citaat:

Tesla Asks US Gov. to Consider Phones/Tablets as “Driver Controls”

https://www.youtube.com/watch?v=NyTxYH8buR8

Tesla asked NHTSA to adjust language in safety policy update for autonomous vehicles, possibly hinting at some of Tesla’s future plans

https://www.nhtsa.gov/sites/nhtsa.do...e_01142021.pdf

Occupant Protection for Vehicles With Automated Driving Systems

AGENCY: National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), Department of Transportation.

ACTION: Final rule.

SUMMARY: This final rule removes barriers in the occupant protection Federal motor vehicle safety standards for vehicles equipped with Automated Driving Systems (ADS) that lack the traditional manual controls necessary for human drivers, but that otherwise have typical seating configurations.

This final rule clarifies the ambiguities in applying current occupant protection standards to ADS-equipped vehicles without traditional manual controls, while maintaining the regulatory text’s application to more traditionally designed vehicles and vehicles equipped with ADS that may have alternate modes. This final rule is limited to the crashworthiness standards and and provides a unified set of regulatory text applicable to vehicles with and without ADS functionality

(...)
Level 4 FSD komt eraan, mss dit jaar nog in bepaalde staten/landen

Als zulke hindernissen uitgeklaard zijn...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be