![]() |
Collectief naar Grondwettelijk Hof
https://www.hln.be/binnenland/collec...reet~adaac0a0/
Deze mensen stappen naar het Hof. Het is inderdaad wel griezelig dat er in dit decreet niks staat over corona/covid. Dat wil dus zeggen dat de overheid je kan dwingen in quarantaine te gaan ongeacht of je ziek bent, ongeacht of er een pandemie is of niet... Hoe griezelig is dat? |
Citaat:
Je kan er de opkomst van hitler haast naast leggen, de gelijkenissen zijn meer dan gewoon toeval. |
Citaat:
|
In Willebroek wilde men even een avondklok invoeren omdat er te veel lawaaioverlast was. De raad van state heeft deze beslissing echter teruggefloten.
Het is wel zo dat die maatregel werkte, er wás minder overlast. Maar het is angstaanjagend hoe men van iets "ongezien sinds 1945, maar door corona nu echt wel nodig" zo snel iets normaal maakt dat los van enig verband met corona probleemloos kan toegepast worden. Ik denk dat die avondklok nooit meer definitief weg zal gaan... bvb als er binnen 5 jaar ineens een felle griepepidemie is HOP een avondnklok. Iets "ongezien sinds WO 2" is dan plots "normaal". Terwijl we in 2018 tijdens een enorme griepuitbraak gewoon lekker op café gingen, gaan de café nu moeten sluiten en wordt er een avondklok ingevoerd. Het wordt het nieuwe normaal. Ook dragen van mondmaskers ga je binnen 10 jaar nog altijd zien. Dit gaat nooit meer weg. Toen ik in 2016 in Japan was droegen mensen daar ook hier en daar mondmaskers, vooral op openbaar vervoer. Dit omdat er een SARS epidemie was in 2003. 13 jaar daarna zat die gewoonte er nog altijd in. |
Citaat:
|
Citaat:
ik vrees dat we onze burgerrechten enkel met geweld zullen terugkrijgen, en zelfs dan nog. Citaat:
|
Citaat:
Maar laten we overeenkomen dat we nadat deze crisis is verdwenen ( die dag zal ooit komen) we U terug confronteren met uw vergelijkingen tussen Hitler en corona. Maar ik denk niet dat we die kans gaan krijgen. Er zijn er hier al wel veel die plots verdwijnen als sneeuw voor de zon. |
Citaat:
We hebben onze reichstagsbrand gehad, we hebben onze reichstagsbrandverordnung gehad, we hebben de ermächtigungsgesetz gehad. En nu proberen onze overheden stapje bij beetje verder te gaan. Ondertussen heeft de Vlaamse overheid de onbeperkte macht om iemand in verzekerde bewaring, excuseer, in quarantaine" op te sluiten. Je hoeft niet niet ziek te zijn, het hoeft niets met corona te maken te hebben. Er is geen beroep mogelijk, er is geen termijn vastgelegd er is geen procedure bepaald. Laat ons hopen dat we ooit onze burgerrechten terugkrijgen he. Misschien ben ik te cynisch, maar ik heb weinig vertrouwen in overheden. De geschiedenis toont dat vrijheden zelden zonder geweld terug gegeven worden. |
Citaat:
Citaat:
Welke gelijkenissen ? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En tot slot het eindeloos verlengen van die speciale verordeningen. Wie zijn geschiedenis niet kent is gedoemd ze te herhalen. |
Citaat:
|
Citaat:
Laat Hitler hier maar buiten. Dit vergelijk houdt geen steek. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Op geen enkel moment is de normale werking van de maatschappij *door een ziektekiem* bedreigd geworden. Op geen enkel moment was zo een groot deel van de actieve bevolking bedreigd met dood of zwaar kreupel te zijn, dat onze maatschappij niet aan haar basis noden had kunnen voorzien. Het was zelfs zo dat op geen enkel moment, de ziekte zelf (en niet de paniek en hysterie errond) zelfs maar een half procentpuntje van het BNP had kunnen bedreigen. Wij zien dat nu ook. Er zijn nog geen 1200 actieve burgers dood. Indien dat zonder maatregelen 10 keer meer ware geweest, dan was dat nog altijd niks dat voor een noodsituatie zorgde. De maatschappij had perfect voortgekund met 12000 actieve burgers minder. |
Ik vind dat maar juridisch geneuzel.
Akkoord: het is een grote flater dat er geen pandemie-wet is; dat er geen beschrijving staat in de grondwet dat grote uitbraken van besmettelijke ziekten bestreden moeten worden en dat daarvoor soms en tijdelijk bepaalde vrijheden opgeschort moeten worden. Maar face it: buiten een paar kiekens is iedereen het eens dat de verspreiding van het virus beperkt moet worden, zodat het gezondheidssysteem overeind kan blijven. Dus dat moet nu maar even. |
Citaat:
|
Citaat:
Dat zou wel eens tegen kunnen vallen hoor. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:00. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be