Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Coronacrisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=225)
-   -   eens alle risicopatienten gevaccineerd kunnen de maatregelen opgehoffen worden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=257165)

morte-vivante 20 januari 2021 10:10

eens alle risicopatienten gevaccineerd kunnen de maatregelen opgehoffen worden

naar aanleiding van dit bericht in een andere draad:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 9581645)
Na een jaar nog niet door dat alles draait om overbelasting? Genoeg bedden + personeel hebben

20 000 x 7 =? Daar zaten we apqua weekgeniddelde
Ca 20% van die groep zal medische zorgen nodig hebben. 25000 man
5000 zal in de kliniek belanden en 500 op deic en erger.

Doet dat x4 en ge hebt cijfers voor een maand

Dit zijn cijfers met brakke maatregelen in mijn ogen, volgens patje moogt ge niets doen. Volg hem en die 20 000 zijn er snel 100 000 of meer

Werkenden gaan niet dood maar velen zullen maanden buiten strijd zijn. Voor die economische kost zou patje, als rechtgeaarde ultraliberaal
, bang moeten zijn

Dus, de reden van alle huidige maatregelen is het vermijden van een overbelasting van onze gezondheidszorg. Een nobel doel toch.

Op het hoogtepunt van de tweede golf (3 nov) hadden we 7461 patienten liggen in de hospitalen. 76.7% daarvan was ouder dan 60. Dus 5723 patienten.
We hebben nu een vaccin die voor 95% effectief is. Dat zou het aantal 60+ plussers, op het hoogtepunt van de tweede golf, die in het ziekenhuis terecht komt, reduceren naar 286. Dat is zonder rekening te houden met de immuniteit opgebouwd bij mensen die al ziek geworden zijn.
Het totaal aantal mensen die in het ziekenhuis zouden liggen, rekenend met de cijfers op het hoogtepunt van de tweede golf, en zonder vaccinatie van de mensen onder de 60 jaar, zou dan op 2000 patienten komen. Een stevig griepseizoen dus. En op te vangen door de ziekenhuizen.

De vaccinatiecampagne voor de risicopatienten boven de 60 jaar zou ergens in maart achter de rug zijn. Dat wil dus zeggen dat vanaf april, al de huidige maatregelen afgeschaft kunnen worden.

De mensen onder de 60 jaar, die geen risicopatient zijn, maar die zich toch willen vaccineren kunnen dat vanaf dan doen. Maar vaccineren van deze doelgroep als voorwaarde tot het versoepelen van de maatregelen is nergens voor nodig. Deze groep overbelast de ziekenhuizen niet.

denkimi 20 januari 2021 10:22

Dat kunnen we, maar dat gaat niet gebeuren.

Dat zou immers impliceren dat men toegeeft dat men de hele bevolking heeft opgesloten "om een signaal te geven".
Alsook zou er dan geen incentive meer zijn voor de rest van de bevolking om zich te laten vaccineren, wat het geloof in het nut van de maatregelen nog verder zou ondermijnen.

fred vanhove 20 januari 2021 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 9581760)
patienten.
We hebben nu een vaccin die voor 95% effectief is.

En gij gelooft dat ? Ik zou zeggen voor 95 % niet effectief is.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210120_93116574

morte-vivante 20 januari 2021 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9581804)
En gij gelooft dat ? Ik zou zeggen voor 95 % niet effectief is.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210120_93116574

waarom zou ik twijfelen aan onze overheid en experten? Die hebben toch het beste met ons voor, en vertellen altijd de waarheid?

En Fred, der is een reden waarom er 2 spuiten nodig zijn. En dit WZC heeft er maar 1 gehad

morte-vivante 20 januari 2021 11:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door denkimi (Bericht 9581769)

Dat zou immers impliceren dat men toegeeft dat men de hele bevolking heeft opgesloten "om een signaal te geven".
Alsook zou er dan geen incentive meer zijn voor de rest van de bevolking om zich te laten vaccineren, wat het geloof in het nut van de maatregelen nog verder zou ondermijnen.

Ik vrees er ook voor. Rede en ratio is allang zoek. Net als een open debat

patrickve 20 januari 2021 11:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 9581814)
En Fred, der is een reden waarom er 2 spuiten nodig zijn. En dit WZC heeft er maar 1 gehad

Ja, en de WEEK DAAROP is iedereen positief :-)

De verpleegster die de spuitjes zette zal een snotvalling gehad hebben :lol:

Zipper 20 januari 2021 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 9581814)
waarom zou ik twijfelen aan onze overheid en experten? Die hebben toch het beste met ons voor, en vertellen altijd de waarheid?

en na de tweede spuit nog een tweetal weken wachten

Hoofdstraat 20 januari 2021 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door denkimi (Bericht 9581769)

Inderdaad

Weyland 20 januari 2021 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 9581760)
De vaccinatiecampagne voor de risicopatienten boven de 60 jaar zou ergens in maart achter de rug zijn. Dat wil dus zeggen dat vanaf april, al de huidige maatregelen afgeschaft kunnen worden.

Bovendien schijnt er dan meer zon (nu ja, aprilse grillen). Dat remt de besmettingen af.

De schoofzak 20 januari 2021 13:08

Is het zo onlogisch dat de maatregelen afgezwakt gaan worden, zodra de diverse cijfers van besmetting/ziekenhuisopname/intensive care/... beginnen te zakken?
Of die nu zakken door groepsimmuniteit met of zonder vaccinatie, door de blikseminslagen of door de straling van 5G-masten?

patrickve 20 januari 2021 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9582038)
Is het zo onlogisch dat de maatregelen afgezwakt gaan worden, zodra de diverse cijfers van besmetting/ziekenhuisopname/intensive care/... beginnen te zakken?
Of die nu zakken door groepsimmuniteit met of zonder vaccinatie, door de blikseminslagen of door de straling van 5G-masten?

Ja, eerlijk gezegd, dat is onlogisch in het kader van de huidige manier van doen.

Kijk naar vandaag: het daalt lichtjes, en men zit te brullen over Britse varianten en dergelijke. Men gaat altijd iets vinden om een toekomstige ramp aan te kondigen. Dat is zo al sinds het begin van deze crisis: als het stijgt moet men dringend iets doen, en als het daalt "moet men vooral niet lossen want anders gaat het stijgen".

vlijmscherp 20 januari 2021 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9582048)
Ja, eerlijk gezegd, dat is onlogisch in het kader van de huidige manier van doen.

Kijk naar vandaag: het daalt lichtjes, en men zit te brullen over Britse varianten en dergelijke. Men gaat altijd iets vinden om een toekomstige ramp aan te kondigen. Dat is zo al sinds het begin van deze crisis: als het stijgt moet men dringend iets doen, en als het daalt "moet men vooral niet lossen want anders gaat het stijgen".

ja, dat is toch zo? het is niet omdat de cijfers dalen dat ze 1) op een laag genoeg niveau zitten en 2) niet terug kunnen stijgen als we alles weer open smijten?

je wereldbeeld vertroebelt ondertussen ook je logisch denken, lijkt het wel. Allé, niet dat ik ook maar 1 seconde geloof dat je wereldbeeld effectief zo is zoals je hier overal schrijft, hier schrijft je typetje maar in de echte wereld ga je compleet anders denken.

Maar het is niet omdat je in je typetje zit dat je echt alles moet overboord gooien hé.

patrickve 20 januari 2021 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9582061)
ja, dat is toch zo? het is niet omdat de cijfers dalen dat ze 1) op een laag genoeg niveau zitten en 2) niet terug kunnen stijgen als we alles weer open smijten?

Zo blijven we dus bezig, dat is wat ik aan Schoofzak zeg. We gaan bezig blijven. Wat er ook gebeurt. Hij vond dat eigenaardig. Ik leg hem uit hoe mensen als jij denken, mensen die het beleid bepalen.

Want wat is laag genoeg ? Als we kunnen dalen tot 100 besmettingen per dag is het nog niet genoeg. Als we dan naar 50 per dag zakken, "zou het zonde zijn van niet voort te doen". En zo voort.

Er is geen "laag genoeg". Zelfs 0 zal niet genoeg zijn.

vlijmscherp 20 januari 2021 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9582067)
Zo blijven we dus bezig, dat is wat ik aan Schoofzak zeg. We gaan bezig blijven. Wat er ook gebeurt. Hij vond dat eigenaardig. Ik leg hem uit hoe mensen als jij denken, mensen die het beleid bepalen.

Want wat is laag genoeg ? Als we kunnen dalen tot 100 besmettingen per dag is het nog niet genoeg. Als we dan naar 50 per dag zakken, "zou het zonde zijn van niet voort te doen". En zo voort.

hm, jawel, dat is bepaald. besmettingen onder de 800, ziekenhuisopnames onder de 75 en positiviteitsratio onder de 3%. en dat voor 3 weken dacht ik.

welke versoepelingen er dan kunnen, moet nog bepaald worden. en uiteraard gaan die nooit zo ver gaan als sommigen hier willen.

denkimi 20 januari 2021 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9582038)

Heb je al ergens een plan gezien? Is er al bekend aan welke voorwaarden moet voldaan zijn alvorens er iets afgezwakt gaat worden?

Als er geen doelen gesteld worden kunnen er ook nooit doelstellingen gehaald worden.
Maar ik denk dat dat eigenlijk juist de bedoeling is. Op concrete doelen kan men gemakkelijker afgerekend worden dan op wat vage termen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9582067)

Het probleem is dat men na de oorlog ook nog een koude oorlog kan starten, en dat alles juist daarop lijkt te wijzen.

Zolang er ergens in de wereld besmettingen zijn kan men altijd blijven maatregelen aanhouden "om te voorkomen dat...".

Dat zien we nu al. Is er geen nieuws meer uit België, dan zoeken we beelden uit het buitenland. Zijn er in België geen besmettingen meer, dan wordt er wel ergens een zogezegde nieuwe variant gevonden die zich zeker niet mag kunnen verspreiden.

We zijn nog niet van de hysterie en waanzin af. Ik vrees dat we de guillotine zullen nodig hebben daarvoor.

Henri1 20 januari 2021 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9582107)
hm, jawel, dat is bepaald. besmettingen onder de 800, ziekenhuisopnames onder de 75 en positiviteitsratio onder de 3%. en dat voor 3 weken dacht ik.

welke versoepelingen er dan kunnen, moet nog bepaald worden. en uiteraard gaan die nooit zo ver gaan als sommigen hier willen.

Een groot gedeelte van de rechterflank hier wil het virus gewoon laten waaien.

Tot zover de logica.

Jan Janssen 20 januari 2021 14:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door denkimi (Bericht 9582108)
Heb je al ergens een plan gezien? Is er al bekend aan welke voorwaarden moet voldaan zijn alvorens er iets afgezwakt gaat worden?

Als er geen doelen gesteld worden kunnen er ook nooit doelstellingen gehaald worden.
Maar ik denk dat dat eigenlijk juist de bedoeling is. Op concrete doelen kan men gemakkelijker afgerekend worden dan op wat vage termen.

Het probleem is dat men na de oorlog ook nog een koude oorlog kan starten, en dat alles juist daarop lijkt te wijzen.

Zolang er ergens in de wereld besmettingen zijn kan men altijd blijven maatregelen aanhouden "om te voorkomen dat...".

Dat zien we nu al. Is er geen nieuws meer uit België, dan zoeken we beelden uit het buitenland. Zijn er in België geen besmettingen meer, dan wordt er wel ergens een zogezegde nieuwe variant gevonden die zich zeker niet mag kunnen verspreiden.

We zijn nog niet van de hysterie en waanzin af. Ik vrees dat we de guillotine zullen nodig hebben daarvoor.

Het probleem is dat dat plan al zoveel keer aangepast is. Toen ze de restaurants en cafés sloten zeiden dat het voor een paar weken was en dat ze dan de cijfers zouden bekijken. Toen was er nog geen sprake van onder de zoveel. Daar zijn ze later mee afgekomen.
De cijfers die ze nu zeggen, dan kon je al meteen weten dat het voor maanden ging zijn ipv weken.

patrickve 20 januari 2021 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9582107)

Zie je. Dit is vanaf nu dus permanent.

patrickve 20 januari 2021 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door denkimi (Bericht 9582108)

Voila. Zolang gans het systeem dat ons hier gebracht heeft, niet vernietigd wordt, raken we er niet van af, want dit systeem is, zoals je terecht zegt, zonder doel, is altijd al zonder doel geweest, en heeft geen enkel plan, behalve zichzelf in stand houden.

Het is een beetje zoals die dictator die lang geleden wat brutaal is geweest. Die weet dat hij het einde van zijn dictatuur niet kan toelaten, zelfs mocht hij dat eigenlijk willen, want hij gaat afgerekend worden op de bandietenstreken van het begin. Maar om zijn dictatuur in stand te houden moet hij nog meer bandietenstreken uithalen. Wat maakt dat hij nog moeilijker kan zeggen "OK ik stop ermee".

Na de eerste brutaliteiten van maart geleden, kan men er niet meer uit.

patrickve 20 januari 2021 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9582118)
Een groot gedeelte van de rechterflank hier wil het virus gewoon laten waaien.

Tot zover de logica.

Dat had dan ook het enige redelijke geweest.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be