![]() |
Met een elektrisch voertuig: hoe lang kan je vast zitten in de sneeuw?
Met een pakweg halfvolle batterij vast komen te zitten (in de file) op weg naar of terug van een ski-vakantie, als de autostrade of whatever geblokkeerd is ...
Zoiets als vb. de duizenden camions in de UK, die Frankrijk niet binnen mochten tijdelijk. Hoeveel minuten kan je je interieur verwarmen? (met een puur elektrische natuurlijk, een stekkerhybride zal zijn benzine- of dieselmotor wel kunnen laten draaien) Idem dito op weg naar de zon: hoe lang draait de airco op een aanvaardbaar niveau? Komt de civiele bescherming dan met waterflesjes, en met generatoren, zodat je tot aan het volgende e-tankstation geraakt, om daar je beurt af te wachten? |
Citaat:
Oh wacht, toevallig waar ze al heel veel EV's hebben. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
ik zou schatten een uur of 10 normaal verbruik je 17kwh op 100km tijdens het rijden, en in de winter 22kwh dus dat is 5kwh per uur om te verwarmen je kan natuurlijk een dikke wollen trui aantrekken en uw auto verlagen in temperatuur dan moet het iets langer duren:lol: andere mogelijkheid is gewoon uw rug verwarmen ipv de ruimte... dan heb je toch gezellig warme rug en bevroren handen los je op met handschoenen... |
Citaat:
Of zie YT-filmpje Bjorn Nyland, bij -26°C desnoods. Hij kan nog wat videos streamen in zijn warme Tesla, om dan gerust in te slapen. :-) Citaat:
Citaat:
|
Model Y heeft een warmtepomp...
Denk veel langer als met een ICE. |
Citaat:
Noorweger Nyland heeft dat al een paar maal gedemonstreerd, te zien op de Tesla draden **model 3 en Y. Naja de Schoof leest die draden helemaal niet. En brengt iets aan wat men al vele jaren weet. Ik denk dat dit zelfs een thema was 3-4 jaar geleden, oude draad Tesla model S. Er zijn ICEs die gemakkelijk 1 liter per uur verbruiken in ralenti, indien men nog wat gas geeft voor bij te verwarmen zeker het dubbele. Natuurlijk best je zetelverwarming opzetten als je lood-accu nog goed is. Maar ook dat verhoogt je verbruik. Alle stroomverbruikers doen dat 100 watt = 0,1 liter extra bij ICE. ** https://forum.politics.be/showpost.p...postcount=4825 Ik heb zelfs een aparte draad gestart voor die warmtepomp: https://forum.politics.be/showthread...9534897&nojs=1 Citaat:
https://www.teslareporter.com/2866/t...e%20to%20sleep. |
Bof, ik weet prima hoe lang mijn auto in vrijloop kan draaien met een halve tank.
35 uur in de winter en 25u in de zomer (airco). |
Citaat:
Het zal er aan liggen hoe zwaar uw batterij is.. Een zwaardere batterij die halfvol is, heeft meer KWH reserve dan een kleine batterij die halfvol is. Zo duidelijk? |
Citaat:
Afgeronde waarden : - in zomer 1kWh energie -> +/- 4kW/h warmte binnen - vanaf het minder dan 7°C is buiten is 1kW/u energie -> 1kW/h warmte |
Citaat:
Daarom zie je in de openingspost alleen maar vragen. Nu weet ik iets meer, waarvoor dank. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik heb gerekend met de verbruikscijfers in vrijloop , effectieve tankbeurten en theoretische duur in combinatie met opgegeven verbruik en opgetekend werkelijk verbruik. Maar u moet me niet geloven hoor. Welke "Duitse monovolumewagen" heeft geen vrijloop van 0.9L/u zonder airco en een tank van minstens 60 liter? De warmte is afval voor ICE motoren... De "optimale" verbranding van 900 ml benzine levert minstens 9kw/u per liter op. Haal daar 80% verlies af, en je hebt nog steeds 1.8Kw aan warmte over, om een wageninterieur warm te houden. Da's misschien, uitgezonderd de meest idioot grote wagens, 2m³ Een 2 kw elektrische "verwarmer" kan gemakkelijk een 10m³ slecht geisoleerde ruimte warm houden. |
Citaat:
Link TüV Duitsland, hoe men brandstof spaart: Citaat:
Die laatste zin is om weer te geven wat voor een verspiller een ICE eigenlijk is als het om de energiewaarde van 1 liter brandstof gaat. ![]() |
Citaat:
|
Citaat:
En leest men sowieso al tientallen jaren af op een simpele boordcomputer van een wagen. |
notabene, maar dat zal iedereen wel hopelijk weten?
... een brandstofmotor überhaupt laten warmlopen om het interieur lichtjes op te warmen of de ruiten te ontdooien is zowat het allerdomste wat men kan doen. Zelfs eigenlijk verboden. Tenzij men natuurlijk een standkachel heeft. Goedkoop is die niet. |
Citaat:
De Chinese kopies daarentegenover smijten ze naar je hoofd voor €100-200. |
Citaat:
Op mijn boordcomputer staat het verbruik, op dat ogenblik, per 100km. Bij stilstand gaat die naar 99liter/100km... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:41. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be