Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Betaalt u binnenkort hogere taks bij aankop van een wagen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=257540)

Universalia 8 februari 2021 12:10

Betaalt u binnenkort hogere taks bij aankop van een wagen?
 
Betaalt u 'binnenkort' hogere taks bij aankoop van een wagen?

Wijzigingen verkeersbelastingen vanaf 1 januari 2021

Begrijpe wie begrijpe kan of is het gewoon kassa/kassa? :|

Micele 8 februari 2021 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9599273)
Betaalt u 'binnenkort' hogere taks bij aankoop van een wagen?

Wijzigingen verkeersbelastingen vanaf 1 januari 2021

Begrijpe wie begrijpe kan of is het gewoon kassa/kassa? :|

"De vervuiler" betaald elk jaar steeds wat meer BIV.

1. CO2 staat in de formule, bovendien is de meetnorm nu WLTP die in de regel tot 20% hoger kan zijn dan de oude NEDC (waar meer gesjoemeld kon worden).

2. q-factor in de formule : elk jaar duurder...

+ Jaarlijkse verkeersbelasting zal voor de zuinige wagens zeker niet veranderen, de grenswaarde voor mogelijke aanpassing is navenant verhoogd naar 149 g CO2-uitstoot/km, wegens nieuwe meetnorm WLTP.
Onder 149 g CO2/km is maximaal tot 6,3 l/100 km benzine of tot 5,6 l/100 km diesel. Die erboven zitten zullen navenant meer betalen, gis ik. Die eronder zitten evenveel of wat minder.

* Natuurlijk alles voor nieuwe - voor de eerste keer - ingeschreven wagens vanaf 1/1/2021.

ff plakken:

Citaat:

- Aanpassing berekening aan de nieuwe WLTP-meetmethode voor CO2-uitstoot

De WLTP is een nieuwe meetmethode voor de CO2-uitstoot van een voertuig. De berekening van de jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting op de inverkeerstelling wordt daaraan aangepast.

Om de concrete impact voor een voertuig te berekenen, kan u de simulatiemodule((opent in nieuw venster)) of de app van de Vlaamse Belastingdienst gebruiken.

- Wijzigingen belasting op inverkeerstelling voor voertuigen voor de eerste keer ingeschreven vanaf 1 januari 2021

• In de berekeningsformule worden verschillende parameters aangepast: de CO2-correctieterm “+x” voor aanpassing aan de technologische evolutie wordt vervangen door een nieuwe parameter “*q”. Beide vloei(d)en voort uit Europese regelgeving die CO2-normen vastlegt.

• De formule wordt aangepast als volgt: BIV= ((CO2 * f * q) /246)6 * 4500 + c) * LC

° q is gelijk aan 1,07 in 2021 en wordt jaarlijks verhoogd met 0,035 vanaf het jaar 2022.

° meer informatie over de overige parameters vindt u op de pagina over BIV voor personenwagens en aanverwante.

Wijzigingen jaarlijkse verkeersbelasting voor voertuigen voor de eerste keer ingeschreven vanaf 1 januari 2021

• het basisbedrag van de jaarlijkse verkeersbelasting blijft hetzelfde; het is afhankelijk van de fiscale PK en wordt vermeerderd of verminderd met een factor in functie van de brandstofsoort en de euronorm van het voertuig

• In de berekeningsformule wordt de grenswaarde vanaf wanneer de CO2-uitstoot tot een verhoging of verlaging van het basistarief leidt, verhoogd van 122 g CO2-uitstoot/km naar 149 g CO2-uitstoot/km.

https://www.vlaanderen.be/uw-overhei...1-januari-2021
Bovendien worden de ICEs met huidige strengste euronorm 6d sowieso elk jaar duurder. (pas 2025 komt euronorm 7a)
Constructeurs rekenen die kosten door aan de consument.

denkimi 8 februari 2021 14:50

Gewoon kassa kassa. De gemiddelde wegentaks was al 30% gestegen de afgelopen jaren.

Ze moeten het geld halen waar het zit, bij de werkende mens die nu eenmaal zijn auto nodig heeft.

Micele 8 februari 2021 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door denkimi (Bericht 9599390)
Gewoon kassa kassa. De gemiddelde wegentaks was al 30% gestegen de afgelopen jaren.

Ze moeten het geld halen waar het zit, bij de werkende mens die nu eenmaal zijn auto nodig heeft.

Hangt er vanaf welke wagen...

maddox 8 februari 2021 15:23

Ja hoor, zo'n Tesla S is een wagen voor de gewone werkmens.

TREBRON 8 februari 2021 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door denkimi (Bericht 9599390)
Gewoon kassa kassa. De gemiddelde wegentaks was al 30% gestegen de afgelopen jaren.

Ze moeten het geld halen waar het zit, bij de werkende mens die nu eenmaal zijn auto nodig heeft.

Als je geen kamelen moet vervoeren heb je ook geen Dodge RAM 7 Liter nodig
zoals er enkele in ons dorp rondrijden.... Als je de dikke nek wilt uithangen moet je het ook maar betalen....

maddox 8 februari 2021 15:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON (Bericht 9599410)
Als je geen kamelen moet vervoeren heb je ook geen Dodge RAM 7 Liter nodig
zoals er enkele in ons dorp rondrijden.... Als je de dikke nek wilt uithangen moet je het ook maar betalen....

Het ironische is dat zo'n Dodge ram een lichte vrachtwagen is, en dus minder baantaks kost dan een Dacia Logan.

Micele 8 februari 2021 15:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9599409)
Ja hoor, zo'n Tesla S is een wagen voor de gewone werkmens.

Oh ik dacht aan onze kleine Skoda Fabia benzine als hypothetisch voorbeeld moest ik die wagen nu nog eens nieuw kopen.

Ik heb de simulatie gebruikt en die betaalt geen cent meer, zelfs enkele Euros minder (want 10 g CO2/km zuiniger geworden)

Naja janken is populair tegenwoordig.


En toch zijn 12,2 % van de EV-rijders die modaal en minder verdienen, toch in Nederland:

Citaat:

De EV rijder verdient boven modaal

Van de respondenten verdient 88% boven modaal. Dit komt overeen met het profiel van de mensen die nieuwe auto’s kopen De grootste groep elektrische autorijders heeft een inkomen van twee tot drie keer modaal. Dat is een bruto jaarinkomen vanaf €70.000.

Wat is het bruto jaarinkomen in jouw huishouden [N=1.250]

0,2 % Minimum (< € 12.500)

3% Beneden modaal (€ 12.500 - € 35.000)

9% Modaal (€ 35.001 - € 40.000)


29% Tussen 1 en 2 keer modaal (€ 40.001 - € 70.000)

https://www.rvo.nl/sites/default/fil...sonderzoek.pdf

denkimi 8 februari 2021 19:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9599400)
Hangt er vanaf welke wagen...

30% meer gemiddeld. Gemiddeld.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON (Bericht 9599410)
Als je geen kamelen moet vervoeren heb je ook geen Dodge RAM 7 Liter nodig
zoals er enkele in ons dorp rondrijden.... Als je de dikke nek wilt uithangen moet je het ook maar betalen....

Behalve jaloezie, wat is uw probleem daar juist mee?

Micele 8 februari 2021 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door denkimi (Bericht 9599645)
30% meer gemiddeld. Gemiddeld.

Voor ons niet, ipv € 900 wegentaks voor 2 wagens betalen we nu €210 voor 2 wagens tesamen, dat is € 105 gemiddeld ipv 450€ gemiddeld. :-)

Eentje is wel oldtimertarief geworden 7 jaar geleden.

Betreft "werkende mens" kan men de autokosten woon-werk dan niet inbrengen zoals vroeger?

daiwa 10 februari 2021 01:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door denkimi (Bericht 9599390)
Gewoon kassa kassa. De gemiddelde wegentaks was al 30% gestegen de afgelopen jaren.

Ze moeten het geld halen waar het zit, bij de werkende mens die nu eenmaal zijn auto nodig heeft.

Inderdaad !!

Het Verzet 10 februari 2021 16:34

Mijn wagen is van den hof, momenteel doen we het met 1.
Geen zin om terug een andere te kopen feitelijk.

PeterCC 12 februari 2021 23:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door denkimi (Bericht 9599390)
Gewoon kassa kassa. De gemiddelde wegentaks was al 30% gestegen de afgelopen jaren.

Ze moeten het geld halen waar het zit, bij de werkende mens die nu eenmaal zijn auto nodig heeft.

De verkeersbelasting is peanuts vergeleken met wat onze overheid aan inkomsten int uit autoverkeer.

Bron: Febiac: https://www.febiac.be/public/statist...FID=23&lang=NL scroll naar D.Fiscaliteit en download de excel file "1. Fiscale opbrengst van motorvoertuigen".
Totale opbrengst in 2019 was 21,4 miljard Euro.
De verkeersbelasting bracht 1,7 miljard Euro op. 8%.

De belangrijkste bronnen van inkomsten voor onze overheid zijn:
- accijnzen op de verkoop van brandstoffen
- BTW op de verkoop van onderdelen en wisselstukken
- BTW op de verkoop van brandstoffen
Samen twee derde van het totaal aan inkomsten.

Je ziet daar twee keer "brandstoffen" staan.
Die twee samen vertegenwoordigen 40% van de inkomsten.
Je kan je voorstellen dat onze overheid zich afvraagt hoe ze de minderinkomsten kan compenseren als er straks nog enkel elektrische wagens zouden rondrijden.

De oplossing is al gevonden: kilometerheffing.
Of dacht je dat die kilometerheffing iets met verkeersbeleid te maken had?

brother paul 13 februari 2021 00:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 9603766)
De verkeersbelasting is peanuts vergeleken met wat onze overheid aan inkomsten int uit autoverkeer.

Bron: Febiac: https://www.febiac.be/public/statist...FID=23&lang=NL scroll naar D.Fiscaliteit en download de excel file "1. Fiscale opbrengst van motorvoertuigen".
Totale opbrengst in 2019 was 21,4 miljard Euro.
De verkeersbelasting bracht 1,7 miljard Euro op. 8%.

De belangrijkste bronnen van inkomsten voor onze overheid zijn:
- accijnzen op de verkoop van brandstoffen
- BTW op de verkoop van onderdelen en wisselstukken
- BTW op de verkoop van brandstoffen
Samen twee derde van het totaal aan inkomsten.

Je ziet daar twee keer "brandstoffen" staan.
Die twee samen vertegenwoordigen 40% van de inkomsten.
Je kan je voorstellen dat onze overheid zich afvraagt hoe ze de minderinkomsten kan compenseren als er straks nog enkel elektrische wagens zouden rondrijden.

De oplossing is al gevonden: kilometerheffing.
Of dacht je dat die kilometerheffing iets met verkeersbeleid te maken had?

zeveraar elektrische auto en specifiekelectriciteit betaalt gewoon nog meer belasting dan benzine;..

reservespeler 13 februari 2021 07:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9603782)
zeveraar elektrische auto en specifiekelectriciteit betaalt gewoon nog meer belasting dan benzine;..

Is dat zo?

Wagens opladen bij het bedrijf!!!
Wagens opladen met zonnepanelen!!!

reservespeler 13 februari 2021 07:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9603782)
zeveraar elektrische auto en specifiekelectriciteit betaalt gewoon nog meer belasting dan benzine;..

Rode mazout (stookolie extra) kost +/- 50 ct / liter.
Witte diesel (die, buiten de kleur, exact gelijk is aan de mazout extra) kost +/- 120 ct / liter.


Het verschil van 50 ct (20 ct voor distributie), is volledig voor de regeringk, dit terwijl op de rode mazout ook al taksen en BTW geheven zijn.

Micele 14 februari 2021 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9603835)
Is dat zo?

Yup, mogelijk 76% van de electriciteitsprijs zijn infra en taksen enz....
CREG: Electriciteit huishoudens Vlaanderen, maart 2018

https://www.creg.be/sites/default/fi...es/Z1749NL.pdf
1.2 Relatief belang VAN DE COMPONENTEN
Het relatief belang van de verschillende componenten varieert sterk volgens het type klant (verbruiksprofiel en spanningsniveau van de aansluiting), de distributiezone, het gewest en de leverancier. Onderstaande figuren geven het belang weer van de diverse componenten, voor elk gewest binnen België en op basis van gemiddelde prijzen:
- het aandeel “energie” in de eindprijs voor aardgas is significant groter dan bij elektriciteit;
- de eindprijs voor elektriciteit wordt gekenmerkt door een belangrijker aandeel “heffingen”2
;
- gewestelijke verschillen zijn vooral significant voor wat betreft de “heffingen"
Vlaanderen - huishoudelijke afnemer (maart 2018)

Energie: 23,81%
Netkosten: 28,40%
Heffingen: 30,72%
BTW: 17,07%


Citaat:

Wagens opladen bij het bedrijf!!!
Dat is tof. Maar zal ook vooral via het stroomnet zijn, behalve zeldene uitzonderingen die hun daken met zonnepanelen hebben en nog een windturbine en best een minimum 210 kWh powerpack.

Citaat:

Wagens opladen met zonnepanelen!!!
Nog toffer en veel groener.

Maar die zonnepalen en omvormer enz... en best 2 powerwalls (dus 28 kWh), zal je eerst moeten ophoesten. Daar kasseert moeder overheid netjes overal aan mee. En ook aan de vettere BTW van een in de regel 10k duurdere BEV.

denkimi 14 februari 2021 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9603835)
Is dat zo?

Wagens opladen bij het bedrijf!!!
Wagens opladen met zonnepanelen!!!

want een bedrijf krijgt natuurlijk zijn elektriciteit gratis. :roll:

PeterCC 14 februari 2021 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9604704)
Yup, mogelijk 76% van de electriciteitsprijs zijn infra en taksen enz....
CREG: Electriciteit huishoudens Vlaanderen, maart 2018

https://www.creg.be/sites/default/fi...es/Z1749NL.pdf
1.2 Relatief belang VAN DE COMPONENTEN
Het relatief belang van de verschillende componenten varieert sterk volgens het type klant (verbruiksprofiel en spanningsniveau van de aansluiting), de distributiezone, het gewest en de leverancier. Onderstaande figuren geven het belang weer van de diverse componenten, voor elk gewest binnen België en op basis van gemiddelde prijzen:
- het aandeel “energie” in de eindprijs voor aardgas is significant groter dan bij elektriciteit;
- de eindprijs voor elektriciteit wordt gekenmerkt door een belangrijker aandeel “heffingen”2
;
- gewestelijke verschillen zijn vooral significant voor wat betreft de “heffingen"
Vlaanderen - huishoudelijke afnemer (maart 2018)

Energie: 23,81%
Netkosten: 28,40%
Heffingen: 30,72%
BTW: 17,07%

(...)

Het is zo dat er op elektriciteit netkosten en heffingen worden geheven, maar die netkosten zijn reële kosten en die heffingen belanden ook niet in de schatkist, die worden gebruikt om de subsidies te betalen aan allerlei vormen van niet marktconforme elektriciteitsproductie.
Enkel die BTW belandt in de schatkist.

Maak de vergelijking tussen een standaard elektrische wagen met een verbruik van 15kWh/100km en een standaard dieselwagen die 5,5l/100km diesel verbruikt.
Dan int de overheid uit die dieselwagen minstens 5 keer zoveel inkomsten, enkel al aan de brandstof. Dat is een flinke slok op een borrel.

Micele 14 februari 2021 20:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 9605060)
Het is zo dat er op elektriciteit netkosten en heffingen worden geheven, maar die netkosten zijn reële kosten en die heffingen belanden ook niet in de schatkist, die worden gebruikt om de subsidies te betalen aan allerlei vormen van niet marktconforme elektriciteitsproductie.
Enkel die BTW belandt in de schatkist.

Maak de vergelijking tussen een standaard elektrische wagen met een verbruik van 15kWh/100km en een standaard dieselwagen die 5,5l/100km diesel verbruikt.
Dan int de overheid uit die dieselwagen minstens 5 keer zoveel inkomsten, enkel al aan de brandstof. Dat is een flinke slok op een borrel.

Je hebt alvast ongelijk, omdat je geen rekening houdt met marginale externe kosten.



Bovendien was dat een berekening toen de particulier voor de electrische wagen nog € 2500 tot € 5000 milieubonus** kon krijgen.

Dus die persoonlijke van bijdrage van 72% is navenant nog hoger geworden.

Bovendien wordt de gezondheidsschade van ultrafijnstof en NOx nog onderschat (recentere studies)

**

Citaat:

Vlaming betaalt te weinig voor transport

wo 01 mrt 2017

Het rapport maakt een onderscheid tussen twee soorten kosten: private kosten en marginale externe kosten. Die eerste categorie betreft kosten die de gebruiker rechtstreeks uit eigen zak betaalt. In het geval van een personenwagen gaat het bijvoorbeeld om de aankoop van het voertuig, verzekeringen, onderhoud en brandstof. In het geval van openbaar vervoer of groepsvervoer gaat het om de prijs van een ticket.

De tweede categorie zijn kosten die de gebruiker onrechtstreeks veroorzaakt door zich te verplaatsen. Het gaat dan onder meer om kosten als gevolg van fileleed, luchtvervuiling en de uitstoot van broeikasgassen, maar ook uitgaven in de gezondheidszorg die hieruit voortvloeien.

Dieselwagens

In principe betaalt de gebruiker allerlei belastingen en heffingen om ook de marginale externe kosten te dekken. Alleen volstaan die bijdragen lang niet om dat volledig te doen, zo concludeert Transport & Mobility. Het gevolg is dat de maatschappij en de overheid het leeuwendeel van die marginale externe kosten voor hun rekening nemen.
(...)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be