Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Coronacrisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=225)
-   -   Door corona mogen de Fransen binnenkort terug op kantoor eten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=257624)

Rudy 12 februari 2021 11:35

Door corona mogen de Fransen binnenkort terug op kantoor eten

Ik vraag mij af waar die tot nu toe moesten of mochten eten. Buiten ?

Volgens de wet mogen Franse bedrijven hun personeel niet toestaan om hun lunch te nemen in ruimten waar gewerkt wordt. Maar ook deze wet sneuvelt door corona. Frankrijk zal ze een dezer dagen aanpassen, kondigde minister van Arbeid Élisabeth Borne onlangs aan na een gesprek met de sociale partners. Het is de minister namelijk duidelijk geworden dat al die verplaatsingen tussen werkruimten en kantines of restaurants het risico op extra besmettingen fors verhoogt. Gezellig samen lunchen was er bovendien toch al een tijdje niet meer bij. De meeste kantines in Frankrijk zijn gesloten, net als de bars en de restaurants.

Bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210212_93359257

Der Wanderer 12 februari 2021 12:12

Corona zorgt dus ook voor méér vrijheid. De medaille (of beter: gedenkpenning, ik zie dat KDP aan de lijn is) heeft alweer twee kanten.

Gipsy 12 februari 2021 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9603154)

Volgens de wet mogen Franse bedrijven hun personeel niet toestaan om hun lunch te nemen in ruimten waar gewerkt wordt. Maar ook deze wet sneuvelt door corona. Frankrijk zal ze een dezer dagen aanpassen, kondigde minister van Arbeid Élisabeth Borne onlangs aan na een gesprek met de sociale partners. Het is de minister namelijk duidelijk geworden dat al die verplaatsingen tussen werkruimten en kantines of restaurants het risico op extra besmettingen fors verhoogt. Gezellig samen lunchen was er bovendien toch al een tijdje niet meer bij. De meeste kantines in Frankrijk zijn gesloten, net als de bars en de restaurants.

Net zoals hier mag je in principe niet in de werkruimte eten en moet er een aparte eetplaats voorzien zijn. Waarschijnlijk waren de facto veel bedrijven in overtreding omdat pakweg arbeiders hun boterham naast hun machine op eten.

HOUZEE ! 12 februari 2021 12:23

In de bedrijfskantine natuurlijk, ik denk dat in België op veel plaatsen ook wel zo moet ...

Rudy 12 februari 2021 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! (Bericht 9603205)
In de bedrijfskantine natuurlijk, ik denk dat in België op veel plaatsen ook wel zo moet ...

Hier moet een ruimte voorzien zijn om te kunnen eten.
Maar op kantoor, voor zover ik weet is het niet verboden een boterham te eten terwijl je je computer gebruikt.

IJsboer 12 februari 2021 13:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9603154)

Ik ben verbaasd dat ze in Frankrijk überhaupt MOGEN eten, met hun Noord-Koreaanse maatregelen.

Ik ben al blij dat onze Franstaligen die zichzelf anaal vingeren voor een Franse vlag niet TE veel van de Franse regels doorduwen.

Vrijheideerst 12 februari 2021 14:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer (Bericht 9603312)
Ik ben verbaasd dat ze in Frankrijk überhaupt MOGEN eten, met hun Noord-Koreaanse maatregelen.

Ik ben al blij dat onze Franstaligen die zichzelf anaal vingeren voor een Franse vlag niet TE veel van de Franse regels doorduwen.

:lol:

Weyland 12 februari 2021 14:33

Paris bat la mesure. En la Belgique holt hijgend achterop bij alles wat Frankrijk doet. Met een komisch deuntje eronder.

https://www.youtube.com/watch?v=0jIqE0LNFo4

Rudy 12 februari 2021 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 9603334)
Paris bat la mesure. En la Belgique holt hijgend achterop bij alles wat Frankrijk doet. Met een komisch deuntje eronder.

https://www.youtube.com/watch?v=0jIqE0LNFo4

De Belgische wet verbiedt niet te eten op de plaats waar gewerkt wordt.

Weyland 12 februari 2021 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9603337)

Was niet echt op dit van toepassing. ;-) Goed dat dit verbod opgeheven werd, ook al eet ik niet achter een PC en liever in een eetruimte.

Gipsy 12 februari 2021 17:00

Citaat:

Jaren terug hen ik nochtans de arbeidsinspectie gehad en dat mocht niet. In een hoek van de grote inpakruimte stonden enkele grote tafels met stoelen. Maar het moest een aparte afgescheiden ruimte zijn. Dan maar een andere ruimte ingericht maar het personeel bleef liever pauzeren in de inpakruimte. Temeer dat er 2 korte pauzes zijn van 10 minuten in de voor en namiddag en dat ze een paar minuten verloren om heen en terug te lopen.

patrickve 12 februari 2021 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9603306)
Hier moet een ruimte voorzien zijn om te kunnen eten.
Maar op kantoor, voor zover ik weet is het niet verboden een boterham te eten terwijl je je computer gebruikt.

Dat is hier officieel wettelijk niet toegelaten. Om geen 'druk' van uw baas te krijgen om door te werken met een sandwich. Maar sinds 6 maanden is dat al geschrapt en wij eten allemaal op ons bureau hier behalve de zotten die naar de telefoon-cabine cantine willen gaan.

De schoofzak 12 februari 2021 22:04

Verbod om te eten op je werkstoel/plaats: misschien wel bevorderlijk voor je gezondheid op lange termijn.

Rudy 12 februari 2021 22:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9603713)
Verbod om te eten op je werkstoel/plaats: misschien wel bevorderlijk voor je gezondheid op lange termijn.

Het is soms gezelliger dan in een kantine, en je verliest geen tijd met verplaatsingen.

Oma 13 februari 2021 01:45

Citaat:

Nee, die verbiedt nu al om nog te mogen gaan werken, in je kot blijven en thuis werken.:roll:

Weyland 13 februari 2021 01:49

Thuis werken biedt de mogelijkheid alcohol te nuttigen onder de werkuren. Dat dan weer wel. Cognac in je koffie ?* volenté. Leve corona!

De schoofzak 13 februari 2021 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9603718)
Het is soms gezelliger dan in een kantine, en je verliest geen tijd met verplaatsingen.

Je bent geen voorstander van onthaasting?

Der Wanderer 13 februari 2021 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9604095)

Wat doe je trouwens met een schoofzak thuis? Voor de sfeer die toch vullen?

Rudy 13 februari 2021 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9604095)

Jawel. Het hangt van de job af. In een call center is het misschien wel leuker elders te kunnen zitten om te eten.

De schoofzak 14 februari 2021 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer (Bericht 9604119)
Wat doe je trouwens met een schoofzak thuis? Voor de sfeer die toch vullen?

Ik zou dat doen. Net als dezelfde kledij aantrekken als op het werk.

Alleen wat flirten met de meisjes van het secretariaat zit er niet in.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be