Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   ADAC uitgebreide test nieuwe VW ID.3 is er nu (https://forum.politics.be/showthread.php?t=257629)

Micele 12 februari 2021 12:54

ADAC uitgebreide test nieuwe VW ID.3 is er nu
 
Enkel wie geïnteresseerd is. ;-)

Te beginnen met de 58 kWh versie.

(uiteraard ben ik dat, al de zustermerken van VW gaan ook die basis hebben)

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/A...Wh_1st_Max.pdf (november 2020)

Als men mag vergelijken met een Tesla model 3 SR+ , ook pdf ADAC-test.
(ook rwd, maar groter segment, ook 4 kWh kleiner accupack, en vooral 200 kg lichter 8O)

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/A...Range_Plus.pdf (oktober 2019)

Test van Tesla is wel bijna 2 jaar ouder (model 2019), en het grote verschil is dat die Tesla nog geen warmtepomp heeft, sinds ~december 2020 wel. Ook de softwareoptimalisaties (en betere accucellen) heeft dat modeljaar 2019 nog niet tov 2021.

Die VW ID.3 Pro Performance 1st Max (topversie 58 kWh) heeft die warmtepomp wel.

Er is wel nog veel werk aan de winkel, dit kan men alles lezen via het kritische oog van de ADAC-testers. Uiteraard kan VW die software in orde brengen en regelmatig o.t.a. updaten.

Alle specs direct vergelijk: (voor zover evspecifications.com op de hoogte is)
https://www.evspecifications.com/en/comparison/d63a1ccb

PeterCC 12 februari 2021 22:38

Er is nog werk aan de winkel, dat is duidelijk.
Uit andere persberichten leer ik dat vooral de softwarebugs veel ergernis en problemen veroorzaken. https://www.standaard.be/cnt/dmf20210121_96769189

En dat verbaast me.

Wij (het bedrijf waar ik voor werk) leveren onder andere aan automotive klanten en die staan bekend als veeleisende klanten met uitgebreide en extreme testprocedures, en daarbovenop uitgerust met een geheugen als dat van een olifant: ga je ergens in de fout dan vergeten ze dat nooit.

Wat zou hier dan hebben gespeeld? Time to market?
Te snel op de markt gebracht met het idee dat eventuele problemen wel naadloos via updates kunnen worden gecorrigeerd?

Of is het omdat VW de software zelf wou ontwikkelen en de eisen die ze stelt aan haar leveranciers niet oplegt aan de eigen mensen?

Ik weet het niet maar ik vrees dat VW de reputatie van zijn e-kind om zeep aan het helpen is.

Micele 13 februari 2021 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 9603732)
Er is nog werk aan de winkel, dat is duidelijk.
Uit andere persberichten leer ik dat vooral de softwarebugs veel ergernis en problemen veroorzaken. https://www.standaard.be/cnt/dmf20210121_96769189

En dat verbaast me.

Wij (het bedrijf waar ik voor werk) leveren onder andere aan automotive klanten en die staan bekend als veeleisende klanten met uitgebreide en extreme testprocedures, en daarbovenop uitgerust met een geheugen als dat van een olifant: ga je ergens in de fout dan vergeten ze dat nooit.

Wat zou hier dan hebben gespeeld? Time to market?
Te snel op de markt gebracht met het idee dat eventuele problemen wel naadloos via updates kunnen worden gecorrigeerd?

Of is het omdat VW de software zelf wou ontwikkelen en de eisen die ze stelt aan haar leveranciers niet oplegt aan de eigen mensen?

Ik weet het niet maar ik vrees dat VW de reputatie van zijn e-kind om zeep aan het helpen is.

VW kon niet anders als zijn software "zelf" ontwikkelen.

Tesla is tenslotte een van hun voorbeelden.

Afhankelijk zijn van leveranciers?
Dan werf toch zelf die software-specialisten aan.

Die test van ADAC was in november 2020.

Toen was de software nog niet rijp voor de serie of nog niet af, dat zou pas vanaf 8 december geweest zijn:
Citaat:

https://ecomento.de/2020/12/08/vw-ba...rien-software/

VW ID.3 rollt ab sofort mit kompletter Serien-Software vom Band
08.12.2020
Ondertussen zullen nog wel enkele o.t.a. updates gevolgd zijn om de kleinere bugs eruit te halen, ja ook die van januari '21.

Of toch niet, de update ME 2.1 zou pas in maart klaar zijn? 8O
Citaat:

https://gathering.tweakers.net/forum...s/1943788/last

donderdag 11 februari 2021 09:50
Likkebeesie
3.1P

Auto geleverd op 23 december met 0564 software. Probleem met de 12V accu op 20 januari, bij de dealer geparkeerd en rijd nu iets meer dan drie weken vervangend vervoer (ID 4.1). Dealer geeft aan dat de verbinding met Volskwagen heel beroerd is en dat ze daarom iedere keer opnieuw het software update proces moeten starten maar sjonge jonge... nog even en ik rijd de ID4 langer dan de ID3...

Misschien als software 2.1 begin maart komt kunnen ze die er gelijk opzetten bij mijne

PeterCC 19 februari 2021 23:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9604045)
VW kon niet anders als zijn software "zelf" ontwikkelen.

Tesla is tenslotte een van hun voorbeelden.

Afhankelijk zijn van leveranciers?
Dan werf toch zelf die software-specialisten aan.
(...)

Waarom zou VW niet anders kunnen dan zelf zijn software te ontwikkelen?
Autofabrikanten zijn vandaag ook afhankelijk van hun leveranciers.

kelt 10 juni 2021 18:57

Nu VW al zo ver is met de ontwikkeling van hun nieuwe generatie autoplatformen (bij voorkeur EV zo te zien) en gans de reutemeteut eenvoudigweg niet KAN functioneren zonder software(zoals ook de grote meerderheid van alle wagens in de EU geleverd de laatste 20 jaar vermoed ik) is het moment om daar (op die software) een businessmodel te plakken.

https://arstechnica.com/cars/2021/06...xtra-ev-range/

Uw wagen wordt zoals uw smartphone,konstant zal men U proberen ergens voor te laten betalen en zeker als iets ECHT interessant zou kunnen zijn.

8,5 dollar per uur,dat is wat Volkswagen momenteel inschat als de aan te rekenen kost voor het gebruik van hun toekomstige autonome systemen.....



U koopt een moderne feature-rijke wagen,maar U blijft betalen hoor......heb geen illusies 8-)

Micele 10 juni 2021 19:25

Oeps, ik denk niet dat ze met deze formule afnemers gaan vinden.
Citaat:

7 Euro pro Stunde für Autonomes Fahren – So will VW künftig Geld verdienen
In Europa is het 7 euro/uur, stel je gebruikt het relatief regelmatig of
300 dagen*1 uur = 2100 €/jaar. Op 5 jaar = 10.500 €. (halfuur h/t en je hebt 1 uur)

Uiteraard gaan enkel veelrijders zoiets overwegen, als ze 2 uur saai snelwegverkeer daarmee willen doen zit men aan het dubbele. Of 4200 €/jaar...

Als men dat mag vergelijken met Tesla: (eigenlijk 2 mogelijkheden als men het vooral op de snelweg/autoweg wil gebruiken)

1. Basis Autopilot: Inbegrepen
Met Autopilot kan uw auto automatisch sturen, accelereren en remmen binnen de rijstrook.
De huidige functies vereisen actief toezicht van de bestuurder en maken de auto niet zelfrijdend.


2. Enhanced Autopilot: € 3.800

Navigeren met Autopilot
Auto Lane Change
Automatisch inparkeren
Enhanced Summon

https://www.tesla.com/nl_BE/autopilot

3. Full Self-Driving Capability: € 7.500

Alle functies van Standaard Autopilot en Enhanced Autopilot
Verkeerslicht- en stopbordherkenning
Binnenkort beschikbaar:
Automatisch rijden op straten binnen de bebouwde kom.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be