![]() |
Vanaf 11 maart verplicht laadpalen aan nieuwe gebouwen in Vlaanderen
Vanaf 11 maart verplicht laadpalen aan nieuwe gebouwen in Vlaanderen
Omdat deze beslissing officieel wordt genomen omwille van milieu gerelateerde redenen, plaats ik dit hier. Toch, heeft dit m.i. niets meer met milieu te maken; wel met plat geldgewin en het toekennen van contracten aan belanghebbenden. Politici pro dit soort maatregelen, schermen nogal vaak met 'draagvlak'. Ik denk dan, dat wanneer dat draagvlak er zou zijn, dit soort maatregelen zeker niet zouden moeten worden opgelegd. Mensen zouden vooral zelf die beslissing nemen, zonder dat dit verplicht dient te worden. |
er zullen weer een aantal mensen flink rijker worden hierdoor.
is er geen markt, dan laat je politici er toch gewoon een creëren . |
Opgelegd door de EU, dus ook in andere Europese landen.
En die kunnen er niets aan doen dat België zo gatachterlijk geworden zijn betreft EV voor particulieren. https://forum.politics.be/showthread.php?t=254520 Nederland is al lang niet meer het voorbeeld van BE-politici. ![]() ~ 6% van het Nederlands wagenpark kunnen hun openbare laadpalen goed gebruiken. En als de Europeanen met hun PEV ze naar Be komen, onze laadpalen ook. Levert eigen jobs en centjes op, ook wat meer toeristen. |
Citaat:
alleen vreemd dat veel van die zaken die zogezegd door europa worden opgelegd enkel in belgie lijken te moeten gebeuren. precies alsof de eu speciaal voor belgie wetten maakt. |
Citaat:
Toch al van de emissie-euronormen van personenwagens gehoord? ;-) Zonder die bindende euronorm mogen ze niet nieuw ingeschreven worden binnen een bepaalde periode. Jij bent wslk voorstander van de Belgische frank? :-P Ik vraag me niet meer af waarom vroom.be de mensen niet inlicht en liever wil polariseren. 1 zinnetje was al genoeg Citaat:
Citaat:
De EU telt 447 miljoen inwoners. extrapolatie als ik dat zo mag: 67k * 447/17,5 = 1.711.773 laadpalen. Tja... dat lijkt me dan poepsimpel 1 miljoen te halen tegen 2024. |
Citaat:
|
Tof, weer iets waar ze later belastingen op kunnen heffen.
(Ik ben wel voor meer laadpalen natuurlijk want overweeg sterk om binnenkort elektrisch te gaan als de voituur vervangen wordt. Maar in België maken ze er altijd een belastingkluwen van. Om nog te zwijgen van elektriciteitsvoorziening als al die palen effectief gebruikt zullen worden. Maar men zal dit laatste probleem waarschijnlijk ook weer pas aanpakken als het zich voordoet.) |
laadpalen aan nieuwe gebouwen in Vlaanderen
vind ik een zeer goede zaak. Ik dacht zelfs dat het zo geformuleerd was dat kabelgoten en leidingen voorzien moesten worden, zodat de toekomstige eigenaar zeer rap en eenvoudig een installatie kan plannen op het moment dat hij dat nodig heeft. |
Ik wil gerust een 5x10mm² kabel vanuit mijn zekeringkast naar zo'n laadpaal trekken, kost uiteindelijk maar een paar €100.
Maar ik vrees dat de mensen die de laadpaal aan mijn gevel willen gebruiken er niet veel gaan hebben, tenzij de straatinfrastructuur aangepast en de kabels in de straat ferm verbeterd worden. |
Citaat:
Bovendien verhoogt het de waarde van het pand. Win-win. Die feiten heeft men allemaal vastgesteld in landen waar EVs en hun laadpunten in/bij appartementsblokken, of bij grote winkelcomplexen of combinatie, de normaalste zaak van de wereld geworden is. o.a. Noorwegen had daar geen regeltjes voor nodig, en is sowieso geen lid van de EU. Andere vbn China, NL, Californië, Finland, enz.. zijn ook algemeen geweten. Zo heeft men 1,5 geleden dit staaltje van 120 laadpalen bij de Triodos bank in Zeist (NL) geplaatst. Citaat:
4 jaar geleden nog in aanbouw, ze wachten daar echt niet op die EVs die nog komen, er reden toen amper 1000 BEV in Finland: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De koper van mijn huis kan er maar wel bij varen. |
Citaat:
|
Citaat:
De redenen zijn gekend: https://www.ew-installatietechniek.n...t-installateur Die hebben al genoeg aan 16A*230V*3 = 11 kW Citaat:
In ons dorp ligt ook 3 faze in de wijken, maar niet allemaal tot in het huis. (dat is gewoon een kabel door de wachtbuis laten trekken pakweg 7 m) |
Citaat:
|
Citaat:
Een tijd geleden was er een erg interessante reportage op TV1 van Rob Heirbaut, de Europaspecialist van de VRT. Het ging over de europese richtlijn over de voedselveiligheid. De EU schrijft voor wat er moet worden bereikt, maar niet hoe. De lidstaten zetten de Europees overeengekomen doelstelling, het wat, om in concrete nationale regelgeving, het hoe. In zijn voorbeeld vergeleek Rob Heirbaut hoe 2 lidstaten, bekend voor hun kazen, dat hoe hebben ingevuld om de voedselveiligheid van hun kazen te waarborgen. Die 2 lidstaten waren Nederland en Italië. Hoe heeft Nederland dat gedaan? Een zwaar meet- en controlesysteem dat voor elke kaasproducent hetzelfde is. Het gevolg is dat kleinschalige, lokale kaasproducenten die zware administratieve last niet aankunnen en uit de markt worden geduwd zodat enkel de grote kaasproducenten overblijven. Zonde, maar ja "het moet van Europa". Niet dus. Hoe hebben ze dat hoe in Italië ingevuld? Daar is er eveneens een meet- en controlesysteem maar dat is aangepast aan de grootte van de kaasproductie. Voor de grote producenten is de administratieve last zwaarder, voor de kleinschalige is die lichter. Daar kunnen die kleinschalige, lokale producenten die last wel aan. Dus die dooddoener "het moet van Europa" is al te kort door de bocht. |
Citaat:
Verpauperde wijken in kutsteden zoals Brussel daarentegen ... Maar niemand moet zich opjagen. De transitie zal zich spreiden over vele jaren. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:32. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be