Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Vanaf 11 maart verplicht laadpalen aan nieuwe gebouwen in Vlaanderen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=257660)

Travis Bickle 14 februari 2021 02:54

Vanaf 11 maart verplicht laadpalen aan nieuwe gebouwen in Vlaanderen
 
Vanaf 11 maart verplicht laadpalen aan nieuwe gebouwen in Vlaanderen

Omdat deze beslissing officieel wordt genomen omwille van milieu gerelateerde redenen, plaats ik dit hier.
Toch, heeft dit m.i. niets meer met milieu te maken; wel met plat geldgewin en het toekennen van contracten aan belanghebbenden.

Politici pro dit soort maatregelen, schermen nogal vaak met 'draagvlak'. Ik denk dan, dat wanneer dat draagvlak er zou zijn, dit soort maatregelen zeker niet zouden moeten worden opgelegd. Mensen zouden vooral zelf die beslissing nemen, zonder dat dit verplicht dient te worden.

denkimi 14 februari 2021 12:31

er zullen weer een aantal mensen flink rijker worden hierdoor.

is er geen markt, dan laat je politici er toch gewoon een creëren .

Micele 14 februari 2021 13:07

Opgelegd door de EU, dus ook in andere Europese landen.

En die kunnen er niets aan doen dat België zo gatachterlijk geworden zijn betreft EV voor particulieren.
https://forum.politics.be/showthread.php?t=254520

Nederland is al lang niet meer het voorbeeld van BE-politici.



~ 6% van het Nederlands wagenpark kunnen hun openbare laadpalen goed gebruiken.

En als de Europeanen met hun PEV ze naar Be komen, onze laadpalen ook.

Levert eigen jobs en centjes op, ook wat meer toeristen.

denkimi 14 februari 2021 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9604761)
Opgelegd door de EU, dus ook in andere Europese landen.

dat is toch altijd het excuus dat onze politici gebruiken.

alleen vreemd dat veel van die zaken die zogezegd door europa worden opgelegd enkel in belgie lijken te moeten gebeuren. precies alsof de eu speciaal voor belgie wetten maakt.

Micele 14 februari 2021 13:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door denkimi (Bericht 9604769)
dat is toch altijd het excuus dat onze politici gebruiken.

alleen vreemd dat veel van die zaken die zogezegd door europa worden opgelegd enkel in belgie lijken te moeten gebeuren. precies alsof de eu speciaal voor belgie wetten maakt.

De EU-richtlijnen gelden nu eenmaal voor alle EU-27 landen. Wat het lijkt maakt sommige media ervan.

Toch al van de emissie-euronormen van personenwagens gehoord? ;-)
Zonder die bindende euronorm mogen ze niet nieuw ingeschreven worden binnen een bepaalde periode.

Jij bent wslk voorstander van de Belgische frank? :-P

Ik vraag me niet meer af waarom vroom.be de mensen niet inlicht en liever wil polariseren. 1 zinnetje was al genoeg

Citaat:

https://www.lanovalaadpalen.nl/europ...en-vanaf-2020/

Europees Parlement verplicht laadpalen vanaf 2020
Kijk eens aan wat vroom.be allemaal kan:
Citaat:

https://www.vroom.be/nl/nieuws/oplaa...id-nemen-24262

OPLAADPUNTEN: MOET EUROPA MEER VERANTWOORDELIJKHEID NEMEN?

De autoconstructeurs, die door Europa worden verplicht om hun catalogus massaal te elektrificeren, schatten dat de EU tegen 2024 een miljoen oplaadpunten moet tellen en tegen 2029 zelfs 3 miljoen.

Jean-Francois Christiaens 11/02/2021
NL heeft nu al 67.000 "openbare" laadpalen (p. 8) op 17,5 miljoen inwoners. (en ~170.000 private)
De EU telt 447 miljoen inwoners.

extrapolatie als ik dat zo mag:
67k * 447/17,5 = 1.711.773 laadpalen. Tja... dat lijkt me dan poepsimpel 1 miljoen te halen tegen 2024.

non-conformist 14 februari 2021 18:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door denkimi (Bericht 9604769)
dat is toch altijd het excuus dat onze politici gebruiken.

alleen vreemd dat veel van die zaken die zogezegd door europa worden opgelegd enkel in belgie lijken te moeten gebeuren. precies alsof de eu speciaal voor belgie wetten maakt.

Het zou me niet verwonderen dat de onnozele Belgen als een soort proefkonijn dienen voor de Europese vossen.

Zucht 14 februari 2021 18:48

Tof, weer iets waar ze later belastingen op kunnen heffen.
(Ik ben wel voor meer laadpalen natuurlijk want overweeg sterk om binnenkort elektrisch te gaan als de voituur vervangen wordt.
Maar in België maken ze er altijd een belastingkluwen van.
Om nog te zwijgen van elektriciteitsvoorziening als al die palen effectief gebruikt zullen worden.
Maar men zal dit laatste probleem waarschijnlijk ook weer pas aanpakken als het zich voordoet.)

De schoofzak 14 februari 2021 18:51

laadpalen aan nieuwe gebouwen in Vlaanderen

vind ik een zeer goede zaak.
Ik dacht zelfs dat het zo geformuleerd was dat kabelgoten en leidingen voorzien moesten worden, zodat de toekomstige eigenaar zeer rap en eenvoudig een installatie kan plannen op het moment dat hij dat nodig heeft.

maddox 14 februari 2021 19:07

Ik wil gerust een 5x10mm² kabel vanuit mijn zekeringkast naar zo'n laadpaal trekken, kost uiteindelijk maar een paar €100.

Maar ik vrees dat de mensen die de laadpaal aan mijn gevel willen gebruiken er niet veel gaan hebben, tenzij de straatinfrastructuur aangepast en de kabels in de straat ferm verbeterd worden.

Micele 14 februari 2021 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9604975)
laadpalen aan nieuwe gebouwen in Vlaanderen

vind ik een zeer goede zaak.
Ik dacht zelfs dat het zo geformuleerd was dat kabelgoten en leidingen voorzien moesten worden, zodat de toekomstige eigenaar zeer rap en eenvoudig een installatie kan plannen op het moment dat hij dat nodig heeft.

Zo is dat, bovendien spotgoedkoop als men het bij nieuwbouw voorziet.

Bovendien verhoogt het de waarde van het pand. Win-win.

Die feiten heeft men allemaal vastgesteld in landen waar EVs en hun laadpunten in/bij appartementsblokken, of bij grote winkelcomplexen of combinatie, de normaalste zaak van de wereld geworden is.

o.a. Noorwegen had daar geen regeltjes voor nodig, en is sowieso geen lid van de EU. Andere vbn China, NL, Californië, Finland, enz.. zijn ook algemeen geweten.

Zo heeft men 1,5 geleden dit staaltje van 120 laadpalen bij de Triodos bank in Zeist (NL) geplaatst.

Citaat:

https://www.deingenieur.nl/artikel/g...antoor-triodos

GROOTSTE LAADPLEIN TER WERELD BIJ NIEUWE KANTOOR TRIODOS
12 SEPTEMBER 2019




Of een ondergrondse parking met 250 laadpunten in Helsinki:
4 jaar geleden nog in aanbouw, ze wachten daar echt niet op die EVs die nog komen, er reden toen amper 1000 BEV in Finland:

Citaat:

https://insideevs.com/news/334123/wo...nland-in-june/

May 06, 2017 at 1:08pm ET
By: Steven Loveday


Though Finland is home to only about 1,000 EVs, construction is underway on a 250-spot EV parking garage.

Bjørn Nyland showed off another substantial structure in Oslo, Norway recently (~100 spots). As far as we were concerned, it was the largest EV parking facility we had ever seen or heard about. Now, Finland is planning ahead, and its new state-of-the-art, 250-spot indoor structure will be more than twice as large.

The facility is currently under construction at Varma's head office in Salmisaari, Helsinki. Work began in April, and is set to be completed by June. The project is a partnership between Varma and Parkkisähkö Ltd. Once the facility is complete, Parkkisähkö will handle user transactions for "ordering" the necessary charging. CEO of Parkkisähkö., Jiri Räsänen shared:

“This is one of the single largest parking facilities in the world to be equipped with chargers at nearly every sparking spot."

The structure will be equipped to handle the load of high-speed chargers. Various chargers will be available to fit different users' needs. All power to the property is generated via hydropower, so it is a truly "green-friendly" facility.

Forecasts predict about 250,000 EVs on Finland's roads by 2030. Growth could come even faster with this type of infrastructure development. Automotive sources in Finland point to the lack of infrastructure as the only real factor holding back EV adoption in the area.

Toni Pekonen, Varma’s Commercial Property Director, said:

“As electric cars become more common, charging stations will be needed in places where they spend extended periods of time. This has also been taken into account in the environmental certification of buildings, as well as in EU legislation to take effect in 2019 concerning requirements for electric vehicles in properties and new buildings."

“Equipping the parking facility with electric car chargers also nicely promotes our target of reducing Varma’s carbon footprint; at the same time, it helps us encourage our tenants to opt for an environmentally friendly mode of transportation. The vehicles in the parking facility will be charged with green electricity, as the electricity in our property is generated by hydropower."

Räsänen concluded:

"We believe that the users of the Salmisaari parking services will value the flexibility of the service. With recharging offered as a service, the property owner’s role is highlighted, and at the same time, it promotes the quicker adoption of electric cars."

About Varma and Parkkisähkö Ltd.

Varma Mutual Pension Insurance Company is the most solvent earnings-related pension company and largest private investor in Finland. The company is responsible for the statutory earnings-related pension cover of some 873,000 people in the private sector. Premiums written totalled EUR 4.7 billion in 2016 and pension payments stood at EUR 5.3 billion. Varma’s investment portfolio amounted to EUR 44.4 billion at the end of March 2017.

Parkkisähkö Ltd. is a charging services provider for electric cars in a real estate environment. The company specialises in electric vehicle technology for parking areas in large-scale properties. Parkkisähkö was established in 2014 and employs some 20 people. The company aims to enable rapid growth in the number of electric vehicles by offering a scalable, cost-effective and smart charging service developed in Finland.

non-conformist 15 februari 2021 19:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9604985)
Ik wil gerust een 5x10mm² kabel vanuit mijn zekeringkast naar zo'n laadpaal trekken, kost uiteindelijk maar een paar €100.

Maar ik vrees dat de mensen die de laadpaal aan mijn gevel willen gebruiken er niet veel gaan hebben, tenzij de straatinfrastructuur aangepast en de kabels in de straat ferm verbeterd worden.

10mm² voor een laadpaal. Dat is goed voor zo'n 63A ..welke hoofdzekering heb jij van je elektriciteitsmaatschappij gekregen dan?

maddox 15 februari 2021 19:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 9605744)
10mm² voor een laadpaal. Dat is goed voor zo'n 63A ..welke hoofdzekering heb jij van je elektriciteitsmaatschappij gekregen dan?

Zoals ik schreef, "de gebruikers gaan er weinig aan hebben", want ik krijg gewoon monofaze 20A, zoals iedereen hier in dit huizenblok.

De schoofzak 15 februari 2021 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9605750)
Zoals ik schreef, "de gebruikers gaan er weinig aan hebben", want ik krijg gewoon monofaze 20A, zoals iedereen hier in dit huizenblok.

In mijn voormalige woning, die ik ongeveer 40 jaar geleden bouwde in een toen nieuwe verkaveling, had ik (wegens elektrische accumulatieverwarming), 3x380 volt. En ik was niet de enige in de verkaveling.
De koper van mijn huis kan er maar wel bij varen.

non-conformist 15 februari 2021 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9605750)
Zoals ik schreef, "de gebruikers gaan er weinig aan hebben", want ik krijg gewoon monofaze 20A, zoals iedereen hier in dit huizenblok.

Meeste huizen zijn er niet op voorzien...En dan is er nog niets gezegd over de stroomvoorzieningen van de residentiële woonwijken.

Micele 15 februari 2021 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 9605842)
Meeste huizen zijn er niet op voorzien...En dan is er nog niets gezegd over de stroomvoorzieningen van de residentiële woonwijken.

In Nederland legt men al vele jaren zelfs 3-faze in verkavelingen, niet alleen in de straten maar ook tot in het huis.
De redenen zijn gekend:
https://www.ew-installatietechniek.n...t-installateur

Die hebben al genoeg aan 16A*230V*3 = 11 kW

Citaat:

Netaansluiting van uw woning

De meeste woningen in Nederland bieden een oplaadvermogen van 11 kW of 46 tot 65 kilometer per uur. Dit is meer dan voldoende voor 's nachts opladen. Een elektricien kan bij een bezoek op locatie de beschikbare stroom van uw woning bepalen en uw Wall Connector dienovereenkomstig installeren.

https://www.tesla.com/nl_NL/support/...on?redirect=no
Eigenlijk is 3,7 kW ook al genoeg. Dat is gewoon 230V*16A pakweg 22hr-07hr heb je er alvast 35 kWh netto bij.

In ons dorp ligt ook 3 faze in de wijken, maar niet allemaal tot in het huis.
(dat is gewoon een kabel door de wachtbuis laten trekken pakweg 7 m)

Micele 15 februari 2021 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9605839)
In mijn voormalige woning, die ik ongeveer 40 jaar geleden bouwde in een toen nieuwe verkaveling, had ik (wegens elektrische accumulatieverwarming), 3x380 volt. En ik was niet de enige in de verkaveling.
De koper van mijn huis kan er maar wel bij varen.

Uw huis is € 2k meer waard. ;-)

PeterCC 16 februari 2021 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door denkimi (Bericht 9604769)
dat is toch altijd het excuus dat onze politici gebruiken.

alleen vreemd dat veel van die zaken die zogezegd door europa worden opgelegd enkel in belgie lijken te moeten gebeuren. precies alsof de eu speciaal voor belgie wetten maakt.

Dat klopt: het eeuwige excuus: het moet van Europa.

Een tijd geleden was er een erg interessante reportage op TV1 van Rob Heirbaut, de Europaspecialist van de VRT.
Het ging over de europese richtlijn over de voedselveiligheid.

De EU schrijft voor wat er moet worden bereikt, maar niet hoe.
De lidstaten zetten de Europees overeengekomen doelstelling, het wat, om in concrete nationale regelgeving, het hoe.

In zijn voorbeeld vergeleek Rob Heirbaut hoe 2 lidstaten, bekend voor hun kazen, dat hoe hebben ingevuld om de voedselveiligheid van hun kazen te waarborgen.
Die 2 lidstaten waren Nederland en Italië.

Hoe heeft Nederland dat gedaan?
Een zwaar meet- en controlesysteem dat voor elke kaasproducent hetzelfde is. Het gevolg is dat kleinschalige, lokale kaasproducenten die zware administratieve last niet aankunnen en uit de markt worden geduwd zodat enkel de grote kaasproducenten overblijven.
Zonde, maar ja "het moet van Europa".

Niet dus.

Hoe hebben ze dat hoe in Italië ingevuld?
Daar is er eveneens een meet- en controlesysteem maar dat is aangepast aan de grootte van de kaasproductie. Voor de grote producenten is de administratieve last zwaarder, voor de kleinschalige is die lichter. Daar kunnen die kleinschalige, lokale producenten die last wel aan.

Dus die dooddoener "het moet van Europa" is al te kort door de bocht.

De schoofzak 17 februari 2021 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 9605842)
Meeste huizen zijn er niet op voorzien...En dan is er nog niets gezegd over de stroomvoorzieningen van de residentiële woonwijken.

Zoals ik mijn eigen voorbeeld gaf in post 13, denk ik dat daar nog het minst probleem van al zal zijn.

Verpauperde wijken in kutsteden zoals Brussel daarentegen ...

Maar niemand moet zich opjagen.
De transitie zal zich spreiden over vele jaren.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be