Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vlaamse gemeentefinanciering is onoverzichtelijk kluwen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=257677)

Dadeemelee 15 februari 2021 12:03

Vlaamse gemeentefinanciering is onoverzichtelijk kluwen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210215_92903860

Citaat:

Meer dan 1.600 euro, zoveel is een inwoner van Gent of Antwerpen waard voor de Vlaamse regering. Terwijl dat bijvoorbeeld in Kortenberg en Aartselaar amper 200 euro is. Dat blijkt uit berekeningen van Bart Dochy (CD&V), burgemeester van het West-Vlaamse Ledegem en Vlaams Parlementslid. Hij is met de fijne kam door alle “koterijen” gegaan, zoals hij die noemt: alle fondsen en potjes waarmee de Vlaamse overheid de lokale besturen subsidieert. “Dat is een ondoorzichtig kluwen geworden”, zegt hij. “En vooral: het is compleet onduidelijk waarop de financiële verdeling is gebaseerd.”
En ik ben alloord dat een stad meer kosten heeft dan een landelijke gemeente, maar een factor 10 lijkt toch wat veel.

Bovendien zitten er ook heel wat a la tête du client subsidies bij.

Citaat:

Een subtieler voorbeeld zijn de Mobiliteitsknooppunten. Daarvoor gelden wel objectieve criteria, maar die zijn zodanig op maat geschreven dat enkel Denderleeuw, Geraardsbergen en Zottegem in aanmerking komen. Enkel zij hebben meer dan 20.000 inwoners en elke dag minstens 2.700 opstappende treinreizigers én hebben geen erkenning als centrum- of provinciale stad.

Bob 15 februari 2021 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9605412)

En ik ben alloord dat een stad meer kosten heeft dan een landelijke gemeente, maar een factor 10 lijkt toch wat veel.

Bovendien zitten er ook heel wat a la tête du client subsidies bij.

Ik dacht dat het aantal (laaggeschoolde) allochtonen een grote rol speelde in heel het gebeuren.

De Rode Willem 15 februari 2021 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 9605417)
Ik dacht dat het aantal (laaggeschoolde) allochtonen een grote rol speelde in heel het gebeuren.

Eén antwoord en de draad is al verkloot :rofl:

Dadeemelee 15 februari 2021 12:17

Citaat:

De ‘armoede’ zal wel een rol spelen, maar het is echt een soep al die subsidies:

En ook bij landelijke gemeenten met weinig vreemdelingen:

Bijna gans West -Vlaanderen: 400-600 euro per inwoner
Bijna gans Vlaams-Brabant: 200 euro per inwoner

Vrijheideerst 15 februari 2021 12:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9605422)

ISLAM!

Bob 15 februari 2021 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9605427)
De ‘armoede’ zal wel een rol spelen, maar het is echt een soep al die subsidies:

En ook bij landelijke gemeenten met weinig vreemdelingen:

Bijna gans West -Vlaanderen: 400-600 euro per inwoner
Bijna gans Vlaams-Brabant: 200 euro per inwoner

Akkoord. Het zal allemaal wel goed zijn bedoeld, maar er zal ook wel serieus zijn gelobbyd. Met het gevolg een wirwar van subsidies, soms op maat geschreven van bepaalde gemeenten.

TREBRON 15 februari 2021 15:26

Citaat:

Hoezo laaggeschoolden?????? Ik dacht dat het allemaal ingenieurs waren??????

TREBRON 15 februari 2021 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9605422)

Ge gaat me toch niet vertellen dat Lapscheure par tête de pipe evenveel OCMW klanten heeft dan Antwerpen.

Pandareus 15 februari 2021 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON (Bericht 9605551)

Yep, allemaal ingenieurs van de vakschool 'De Broeders' uit Ronse.

Zucht 15 februari 2021 16:45

Een stad als Antwerpen ontvangt naast de eigen bewoners 10.000-den of misschien wel 100.000-den "parkingbewoners" per dag. Dat heeft waarschijnlijk ook wel een kost die ze in Kortenberg veel minder gaan zien.
Het totale bedrag gedeeld door het aantal inwoners is daarom misschien niet de beste maatstaf.

De schoofzak 15 februari 2021 17:03

Citaat:

En dansers. Topdansers !!

Dadeemelee 15 februari 2021 17:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 9605612)
Een stad als Antwerpen ontvangt naast de eigen bewoners 10.000-den of misschien wel 100.000-den "parkingbewoners" per dag. Dat heeft waarschijnlijk ook wel een kost die ze in Kortenberg veel minder gaan zien.
Het totale bedrag gedeeld door het aantal inwoners is daarom misschien niet de beste maatstaf.

Uiteraard, dat zeggen de auteur en ik ook. De vraag is: 10 keer meer. Is dat gerechtvaardigd?
En verder: waarom krijgt bijvoorbeeld Kortenberg 225 euro per inwoner en Langemark-Poelkapelle 494?

Dat zijn ook transfers hé. ;-)

TREBRON 15 februari 2021 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9605609)
Yep, allemaal ingenieurs van de vakschool 'De Broeders' uit Ronse.

Ook "surveillance" gehad van die manke en die dikke met zijn teutmondje????:-D:-D:-D:-D:-D

TREBRON 15 februari 2021 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9605623)

Maar ook de trots van België........ VOETBALLERS........:cheer::cheer::cheer:

Dadeemelee 15 februari 2021 17:34

Citaat:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9605623)

Off-topic. Doe uw ding in K&K aub.

kelt 15 februari 2021 21:15

Jaja de burgemeester van een West-Vlaamse gemeente heeft het eens doorgerekend zie.

:thumbsup:

Het heeft er ook mee te maken dat hij mogelijk ook een tegenstander is van een eventuele "verplichte" fusionering van de gemeentes...

Een van de argumentaties pro-fusionering,en ik vond ze logisch,was kosten-efficiency...

Alleen draagt de burgemeester,blijkbaar,wel wat "puntjes van aandacht " aan aangaande zogezegde efficientere grotere besturen.Mogelijk worden er straks nog wat heilige huisjes omgeschopt......Efficient zijn in het aantrekken van Vlaamse subsidies is eigenlijk NIET efficient zijn.

noot: spreek niet meer over de kosten van de "centrumfunctie" van de Steden,die "centrumfunctie" is ondertussen bijna dood en begraven,en covids heeft zeker niet geholpen daarin....;-)

Dadeemelee 15 februari 2021 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9605803)
Jaja de burgemeester van een West-Vlaamse gemeente heeft het eens doorgerekend zie.

:thumbsup:

Het heeft er ook mee te maken dat hij mogelijk ook een tegenstander is van een eventuele "verplichte" fusionering van de gemeentes...

Een van de argumentaties pro-fusionering,en ik vond ze logisch,was kosten-efficiency...

Alleen draagt de burgemeester,blijkbaar,wel wat "puntjes van aandacht " aan aangaande zogezegde efficientere grotere besturen.Mogelijk worden er straks nog wat heilige huisjes omgeschopt......Efficient zijn in het aantrekken van Vlaamse subsidies is eigenlijk NIET efficient zijn.

noot: spreek niet meer over de kosten van de "centrumfunctie" van de Steden,die "centrumfunctie" is ondertussen bijna dood en begraven,en covids heeft zeker niet geholpen daarin....;-)

Fusies van gemeenten is een andere zaak. Ik ga daar hier niet op ingaan.

Gewoon de ‘parkingfunctie’ waar Zucht het over had. Ik ben een Leuvenlievende randbewoner maar erg veel van de Leuvense infrastructuur maak ik niet gebruik. Maar 758 euro voor Leuven vind ik tegenover de 494 euro van Langemark-Poelkapelle wel ok. :lol:

En onlangs zag ik in Reizen Waes den Tom stomverbaasd staan dat iemand nog niet in Antwerpen geweest was.
Honi soit.... 8-)

De schoofzak 15 februari 2021 21:46

Ook die Augiasstal mag eens uitgemest worden.

De oude politieke cultuur heeft dat ernstig mismeesterd.

lamenielachen 16 februari 2021 00:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON (Bericht 9605638)
Maar ook de trots van België........ VOETBALLERS........:cheer::cheer::cheer:

En die krijgen dan weer fiscale voordelen.
Voor ne keer dat we eens iets terug zouden krijgen ......

lamenielachen 16 februari 2021 00:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9605831)
Ook die Augiasstal mag eens uitgemest worden.

De oude politieke cultuur heeft dat ernstig mismeesterd.

Van zodra er "politiek" met gemoeid is is het op voorhand reeds om zeep of het nu de oude of de nieuwe garde is.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be