Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Onze nettobijdrage aan de EU is 32 cent per dag per Belg. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=257722)

Dadeemelee 17 februari 2021 11:16

Onze nettobijdrage aan de EU is 32 cent per dag per Belg.

Voor al de klagers over de infame EU. Dit is een cijfer dat zelfs mij verrast.

https://www.demorgen.be/nieuws/hendr...ten~bb330dfdb/

Citaat:

“Ik lees te veel onzin over Europa. ‘De EU kost ons belachelijk veel geld!’ Nee, ze kost ons bijna niets. Onze nettobijdrage aan Europa bedroeg de voorbije jaren amper 86 euro per Belg. Dat is 32 cent per dag. En via de eengemaakte Europese markt verdienen we daar een veelvoud van terug.
En nog iets voor de EU haters:

Citaat:

“Het huidige debat lijkt wel een competitie om ter hardst schreeuwen. De zin voor nuance is weg. Sommige opiniemakers en journalisten willen blijkbaar alleen nog onderstrepen dat we in een apenland leven en dat de Europese Unie niet werkt. Hun commentaren worden volop geliket en gedeeld door Kwik, Kwek en Kwak, waardoor steeds meer mensen geloven dat we worden geregeerd door een bende pummels en idioten. Wat brengt dat ons bij?”
Citaat:

Eén ding is zeker: als de EU niet bestond en België op eigen houtje vaccins had moeten bestellen, zouden we er nu minder krijgen.”

Travis Bickle 17 februari 2021 11:25

Er is uiteraard een verschil tussen wat wij rechtstreeks aan EU betalen; en wat wij betalen (in Vlaanderen/België), als gevolg van beslissingen genomen door EU ...

DucDEnghien 17 februari 2021 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle (Bericht 9607119)
Er is uiteraard een verschil tussen wat wij rechtstreeks aan EU betalen; en wat wij betalen (in Vlaanderen/België), als gevolg van beslissingen genomen door EU ...

De beslissingen in de EU worden genomen door de lidstaten.

Travis Bickle 17 februari 2021 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 9607149)
De beslissingen in de EU worden genomen door de lidstaten.

Klopt. En die beslissingen kosten ons geld. Meer dan 32cent per dag ...

DucDEnghien 17 februari 2021 11:54

U kan altijd een partij oprichten die zich volledig wil terug trekken uit de EU want in Vlaanderen bestaat zo'n partij niet.

Travis Bickle 17 februari 2021 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 9607163)
U kan altijd een partij oprichten die zich volledig wil terug trekken uit de EU want in Vlaanderen bestaat zo'n partij niet.

Wat is dat nu voor een antwoord? Ik breng enkel nuance in het nogal eenzijdig gevoerde onderzoek naar wat EU ons kost.

Glennos1 17 februari 2021 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle (Bericht 9607119)

Polen en Hongarije bewijzen dat ze niet steeds moeten doen wat de EU wil.

Zonder EU zie ik deze regering dezelfde beslissingen nemen ivm migratie etc dus dat heeft geen effect.

In het verleden werd de EU vaak ook ten onrechte gebruikt om de schuld af te wijzen en hun handen onterecht in onschuld te wassen.

België heeft een open economie, schengen, euro,... geven een gigantische economische return.

Ik ben zelf ook tegenstander tov Niet-Europese migratie maar België heeft ze zelf binnengehaald, ze konden net als Polen en Hongarije doen maar dat wouden ze niet, ook niet den Theo...

Europese werkkrachten komen hier voor te werken, niet voor hun ideologie aan ons op te dringen of de criminilateitscijfers op te krikken dus daar heb ik niets op tegen. Bedenk maar eens hoe duur fruit en groenten zouden zijn zonder goedkope seizoensarbeiders, transportkosten die plots id lucht schieten etc...

Travis Bickle 17 februari 2021 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Glennos1 (Bericht 9607190)
Polen en Hongarije bewijzen dat ze niet steeds moeten doen wat de EU wil.

Zonder EU zie ik deze regering dezelfde beslissingen nemen ivm migratie etc dus dat heeft geen effect.

In het verleden werd de EU vaak ook ten onrechte gebruikt om de schuld af te wijzen en hun handen onterecht in onschuld te wassen.

België heeft een open economie, schengen, euro,... geven een gigantische economische return.

Ik ben zelf ook tegenstander tov Niet-Europese migratie maar België heeft ze zelf binnengehaald, ze konden net als Polen en Hongarije doen maar dat wouden ze niet, ook niet den Theo...

Europese werkkrachten komen hier voor te werken, niet voor hun ideologie aan ons op te dringen of de criminilateitscijfers op te krikken dus daar heb ik niets op tegen. Bedenk maar eens hoe duur fruit en groenten zouden zijn zonder goedkope seizoensarbeiders, transportkosten die plots id lucht schieten etc...

Niet geheel akkoord. EU legt redelijk wat op aan haar lidstaten. Milieu- en klimaatgerelateerde doelstellingen bijvoorbeeld. Om die doelstellingen te halen moet een land inspanningen leveren. Of met andere woorden, dienen de burgers van dat land kosten te maken die ze anders niet hadden moeten maken.

Wat u zegt klopt (m.i.) maar gedeeltelijk. Zo kan in België (Federaal) een partij niet bijzonder groot zijn; doch in Europa (voor België) zwaar doorwegen. Wat zij dan bijvoorbeeld niet Federaal kunnen afdwingen, kunnen ze wel via Europa afdwingen; door in naam van België een voorstel te aanvaarden, die zij Federaal niet gestemd krijgen.

Dadeemelee 17 februari 2021 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle (Bericht 9607214)
Niet geheel akkoord. EU legt redelijk wat op aan haar lidstaten. Milieu- en klimaatgerelateerde doelstellingen bijvoorbeeld. Om die doelstellingen te halen moet een land inspanningen leveren. Of met andere woorden, dienen de burgers van dat land kosten te maken die ze anders niet hadden moeten maken.

Wat u zegt klopt (m.i.) maar gedeeltelijk. Zo kan in België (Federaal) een partij niet bijzonder groot zijn; doch in Europa (voor België) zwaar doorwegen. Wat zij dan bijvoorbeeld niet Federaal kunnen afdwingen, kunnen ze wel via Europa afdwingen; door in naam van België een voorstel te aanvaarden, die zij Federaal niet gestemd krijgen.

De meeste belangrijke beslissingen dienen nog altijd unaniem genomen te worden. Dat betekent dat zij door de Belgische Federale Regering, dus door de meerderheid van de Belgen goedgekeurd dienen te worden.

Elio di Supo 17 februari 2021 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9607111)
Voor al de klagers over de infame EU. Dit is een cijfer dat zelfs mij verrast.

https://www.demorgen.be/nieuws/hendr...ten~bb330dfdb/

En nog iets voor de EU haters:

Al uw kennis en al uw humor komen uit steeds dezelfde bron. Dat is verdacht.

Elio di Supo 17 februari 2021 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 9607163)

Net zoals u de Ayn Randpartij kan oprichten. Of bestaat die al onder een andere naam?

Travis Bickle 17 februari 2021 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9607223)
De meeste belangrijke beslissingen dienen nog altijd unaniem genomen te worden. Dat betekent dat zij door de Belgische Federale Regering, dus door de meerderheid van de Belgen goedgekeurd dienen te worden.

EU-besluiten worden volgens de "gewone wetgevingsprocedure" genomen. Die bepaalt dat het rechtstreeks verkozen Europees Parlement samen met de Raad (de regeringen van de 27 EU-landen) een EU-wetsvoorstel moet goedkeuren.

https://europa.eu/european-union/law.../procedures_nl

Met andere woorden, EU kost ons meer dan maar enkele centen per dag.

DucDEnghien 17 februari 2021 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle (Bericht 9607187)
Wat is dat nu voor een antwoord? Ik breng enkel nuance in het nogal eenzijdig gevoerde onderzoek naar wat EU ons kost.

Er zijn tien keer meer functionarissen in België dan er EU functionarissen zijn. De EU functionarissen behelpen 500 miljoen mensen, de Belgische 11 miljoen.

Travis Bickle 17 februari 2021 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 9607250)
Er zijn tien keer meer functionarissen in België dan er EU functionarissen zijn. De EU functionarissen behelpen 500 miljoen mensen, de Belgische 11 miljoen.

Wat is je punt? Mijn punt was dat EU ons meer kost dan enkele eurocenten per dag...

Dadeemelee 17 februari 2021 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle (Bericht 9607257)
Wat is je punt? Mijn punt was dat EU ons meer kost dan enkele eurocenten per dag...

Niet in de EU zitten zou nog veel meer kosten.

Vraag het maar eens aan de bedrijven die met het UK handel drijven.

Travis Bickle 17 februari 2021 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9607270)
Niet in de EU zitten zou nog veel meer kosten.

Vraag het maar eens aan de bedrijven die met het UK handel drijven.

Maar we onthouden dus (zie post #2) dat EU ons meer kost dan enkele eurocenten per dag ...

Dadeemelee 17 februari 2021 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle (Bericht 9607274)
Maar we onthouden dus (zie post #2) dat EU ons meer kost dan enkele eurocenten per dag ...

Ik citeer de cijfers van Vos. Ik heb geen aanwijzingen dat hij liegt.

Travis Bickle 17 februari 2021 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9607280)
Ik citeer de cijfers van Vos. Ik heb geen aanwijzingen dat hij liegt.

Dus je gelooft oprecht dat EU ons slechts 32 eurocent per dag kost?
Welwelwel ...

Dadeemelee 17 februari 2021 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle (Bericht 9607286)
Dus je gelooft oprecht dat EU ons slechts 32 eurocent per dag kost?
Welwelwel ...

Dat zijn objectieve cijfers.

Ik denk dat we er als je alle voordelen zoals interne vrijhandel en het feit dat wij behoren tot een machtig economisch blok ons meer dan 32 cent per Belg opleveren.

Zipper 17 februari 2021 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9607297)
Dat zijn objectieve cijfers.

Ik denk dat we er als je alle voordelen zoals interne vrijhandel en het feit dat wij behoren tot een machtig economisch blok ons meer dan 32 cent per Belg opleveren.

Neen, dat zijn cijfers van meneer Vos, opgevoerd in Humo en De Morgen. Verre van objectief, dus.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be