Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Sportuitlaten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=257745)

fred vanhove 18 februari 2021 16:33

Sportuitlaten
 
Wel wel toen ik begin jaren 2000 me aanbood op de keuring werd ik plots afgekeurd opdat mijn uitlaat destijds niet origineel was. Het was een sportuitlaatje dat ietsje doffer en dieper klonk dan een originele.

Hansworst Bert Anciaux had het toen voor mekaar gekregen dat alle auto's waar iets niet origineel aan was stelselmatig werden afgekeurd. Sportuitlaten verboten.

Na die jaren heb ik de brui gegeven aan mooie auto's. Ik was al dat gezeik beu.

Nu constructeurs als Audi Mercedes en Porsche hun auto's van de band laten rollen met als optie de open pipes die je hoort knallen van Brussel tot in Luik is dat opeens allemaal geen probleem meer. Klootzakken land is dat. Gelukkig heb ik er omzeggens geen band meer mee

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210218_95133228

TheFourHorsemen 18 februari 2021 18:18

Wat is het nut van zo'n uitlaat?

Micele 18 februari 2021 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9608545)
Wat is het nut van zo'n uitlaat?

Sound of lawaai naar keuze vind je bvb hier. Met soundcheck:

https://www.porschecentrumleusden.nl...tlaat-monteren


Ik heb eens een andere uitlaat moeten plaatsen als het origineel enkel om het feit dat de originele uitlaat niet meer leverbaar was.
Nu staat er een inox-uitlaat onder (wel ongeveer hetzelfde design en zeker niet luider)

Constructeurs zijn niet verplicht die jarenlang in stock te blijven houden na het laatste productiejaar. Zo zijn er nog delen...

Ik heb wel uit voorzorg enkele jaren ervoor eens bij de keuring (algemeen) nagevraagd, die zeiden dat het geen probleem is zolang de geluidsterkte binnen de voorschriften ligt (normaal staat die in de papieren), en er EU-papieren bij zijn (ECE-nr ofzo)
En decibels meten doen ze daar sowieso niet.

Natuurlijk heb ik dat niet gezegd toen de nieuwe uitlaat er onder zat.
Maar in geval van had ik de Europese papieren wel mee.

maddox 18 februari 2021 19:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9608545)
Wat is het nut van zo'n uitlaat?

Nut, bij sommige oudere wagens was er een duidelijke "efficientiewinst" mee te halen.

Maar de moderene wagens hebben daar minder nut aan. Da's of stoerdoenerij, of effectief aan de slag gaan met dikkere turbo's, betere inlaatsystemen, en meer van dat ongein om een bestaande motor meer, en in Blegiê onnuttig vermogen te laten uitbraken.

fred vanhove 19 februari 2021 06:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9608583)
Sound of lawaai naar keuze vind je bvb hier. Met soundcheck:

https://www.porschecentrumleusden.nl...tlaat-monteren


Ik heb eens een andere uitlaat moeten plaatsen als het origineel enkel om het feit dat de originele uitlaat niet meer leverbaar was.
Nu staat er een inox-uitlaat onder (wel ongeveer hetzelfde design en zeker niet luider)

Constructeurs zijn niet verplicht die jarenlang in stock te blijven houden na het laatste productiejaar. Zo zijn er nog delen...

Ik heb wel uit voorzorg enkele jaren ervoor eens bij de keuring (algemeen) nagevraagd, die zeiden dat het geen probleem is zolang de geluidsterkte binnen de voorschriften ligt (normaal staat die in de papieren), en er EU-papieren bij zijn (ECE-nr ofzo)
En decibels meten doen ze daar sowieso niet.

Natuurlijk heb ik dat niet gezegd toen de nieuwe uitlaat er onder zat.
Maar in geval van had ik de Europese papieren wel mee.

Mijn uitlaat was destijds ook een TUV goedgekeurde (andere kon je niet kopen in Duitsland) Ik had ook de attesten bij maar die keuringen in België zijn criminele organisaties. Je hebt geen enkel verhaal en niemand lijkt er echt verantwoordelijk te zijn...niet de stations overste niet GOCA niet de minister van mobiliteit niemand bereikbaar. Ze doen daar maar wat zoals het hun uitkomt.

Het moet zowat de grootste goudmijn zijn in het land...dus begrijpelijk dat daar niemand wil aan raken iedereen vult er rijkelijk zijn zakken.
Ieder van die stationnetjes doet ook naar eigen believen...ze willen geen contact opnemen met elkaar als je bv verwijst naar een ander station
Ik blijf me afvragen hoe dat in het jaar 2021 nog steeds mogelijk is ??
Als je dat vergelijkt met de Duitse TUV waar men kennis heeft van zaken is het om uw bloot gat te laten zien. Bende gangsters van het eerste knoopsgat. Ik sta er versteld van dat er daar nog niet meer een pak rammel hebben gekregen.

Sinds een paar jaar koop ik nu gewoon iedere 4 jaar een nieuwe auto want voor die bende gangsters is een auto van minder dan 4 jaar altijd technisch perfect

Mijn oude 911 laat ik de garage mee gaan. Ze lossen het maar op. Ik betaal de rekening als er iets moet af worden genomen dan zetten ze het er na de keuring maar weer op. Ik zet daar nooit in mijn leven nog een stap binnen.

Universalia 19 februari 2021 09:45

Autotuning van onderdelen: wat mag?

p.s.

Artikel 39. Uitlaat

:lol:

Micele 19 februari 2021 10:09

Er zijn in de regel altijd papieren bij een uitlaatconstructie of een deel ervan.

Dit is bepalend

Universalia 19 februari 2021 11:20

En dan heb je nog dit ...

DIT IS WAAROM AUTOBOUWERS GRETIG AAN DE "VALSE UITLAAT" GAAN

Lijkt mij ook op een verkoopstruc want naar wat kijken de meeste mensen als ze een wagen gaan kopen?

De uitlaten, het lichtje in de deur (veiligheid?)

De twee of meer uitlaten geven een stoerder uitzicht misschien.

De meeste van de extra uitlaten op véééééél wagens zijn gewoon fake, buisverspilling. :rofl:

Estetisch misschien leuker de twee- of meerdere uitlaten, smaakvoller???

Dadeemelee 19 februari 2021 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9608627)
Nut, bij sommige oudere wagens was er een duidelijke "efficientiewinst" mee te halen.

Maar de moderene wagens hebben daar minder nut aan. Da's of stoerdoenerij, of effectief aan de slag gaan met dikkere turbo's, betere inlaatsystemen, en meer van dat ongein om een bestaande motor meer, en in Blegiê onnuttig vermogen te laten uitbraken.

Het kan zelfs dat een ‘sportuitlaat’ het vermogen doet dalen.

En in Belgie is men misschien overdreven streng maar het tegenoversgestelde is ook niet goed. In de US bijvoorbeeld is het ‘bon ton’ om een Corvettemotor in een Fiat 500 te steken.

fred vanhove 21 februari 2021 07:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9608839)

Eigenlijk mag er niks meer en wat nog mag is verplicht.

Ik moet altijd lachen als mensen het in België hebben over vrijheid. Ze staan er niet bij stil maar vele landen in Europa zijn mini dictaturen geworden.

Ik kom met de regelmaat in landen waar militairen of dictators aan de macht zijn en ik stel vast dat de mensen daar in hun dagdagelijkse leven en bezigheden een stuk vrijer zijn als in Europa.....Hebben we het trouwens al over gehad in andere draden.

Je mag in onze zogenaamde vrije wereld nog geen sticker meer op uw auto plaatsen. Alle plezier en vertier is er al meer dan 2 decennia volledig aan banden gelegd....alles valt onder 25 regeltjes. Zelfs uw boterham mag je niet meer opeten op een bank in het park of je krijgt een GAS boete en wordt aanzien als een crimineel.

De grootste dictators zijn in mijn ogen vooral de groenen dat heb ik toch al in praktijk zo mogen ervaren.

https://www.hln.be/roeselare/tuningw...amma~abb470d3/

fred vanhove 21 februari 2021 07:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9608853)
Er zijn in de regel altijd papieren bij een uitlaatconstructie of een deel ervan.

Dit is bepalend

Leg dat maar eens uit in een Brussels keuringstation. De meesten kunnen daar geen Nederlands of Frans meer lezen laat staan Duits .
Die mensen zijn daar enkel nog om ons het leven zuur te maken niet meer om ons bij te staan.

Succes;-)

Micele 21 februari 2021 16:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9609973)
De grootste dictators zijn in mijn ogen vooral de groenen dat heb ik toch al in praktijk zo mogen ervaren.

Ondertussen zijn quasi alle partijen groen.

Of weigerden ze het klimaatverdrag van Parijs? Wie zo allemaal?

Citaat:

Parties

As of January 2021, 194 states and the European Union have signed the Agreement. 189 states and the EU, representing about 97% of global greenhouse gas emissions, have ratified or acceded to the Agreement, including China and the United States, the countries with the 1st and 2nd largest CO2 emissions among UNFCC members.[12][13][14]
All 197 UNFCCC members have either signed or acceded to the Paris Agreement.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...aris_Agreement


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be