patrickve |
18 februari 2021 20:31 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
(Bericht 9608606)
U zet publiekelijk aan tot geweld?
|
Natuurlijk niet. Dat zou ik niet durven. :-D Ik begrijp niet hoe je erbij komt. Men kan die perfect geweldloos ophangen he. Maar het is maar een voorstel. Men kan ze ook vierendelen of zo. We moeten openstaan voor oplossingen. We mogen ons niet blindstaren op die enkele paden die we op het eerste zicht zien. Vaak kan men door vindingrijkheid veel meer mogelijkheden ontdekken om de bestaande problemen op te lossen, en het is in dat kader dat je mijn suggestie moet zien.
Ik zeg dat er een mechanisme moet bestaan dat toekomstige would-be dictators een zekere incentive geeft om de grootste barbarenstreek van de 21ste eeuw niet willen over te doen, en om op een finale wijze een oplossing te vinden voor de huidige politieke aberratie die optreedt, met enige garantie dat de oorzaken daarvan en hun dragers niet meer in de mogelijkheid zullen verkeren om dat nog eens over te doen.
Laat ons zeggen, een beetje zoals in 1789, zie je ? Het heeft toen ook het monarchie probleem op een redelijk efficiente manier opgelost, op een manier dat men niet direct zag daarvoor. Je mag niet te enggeestig zijn in het zoeken naar oplossingen. Je moet het probleem bij de wortel aanpakken.
En welk is het fundamentele probleem hier ? Het fundamentele probleem dat we sinds een jaar meemaken is een waanzinnige doorgedraaide dictatuur die de verworvenheden van de burgerrechten, opgebouwd sinds eeuwen, de vuilbak ingekieperd heeft op basis van een totale hysterie, en zich nu gevestigd heeft in die gekte. Het is een beetje zoals Pol Pot, maar op veel grotere schaal. Zou je zwaar geschokt zijn mochten we suggereren om Pol Pot en zijn trawanten aan een lantaarnpaal op te knopen ? Ik zou denken dat in de situatie waar Cambodja zat, dat een prima oplossing zou geweest zijn aan de waanzin waarin Pol Pot het land gedompeld had.
Wel, wat hier gebeurd is, is nog veel erger. Dus grijp ik naar gelijkaardige remedies.
|