Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Spaanse rapper de cel in voor majesteitschennis en terreur sympathieën (https://forum.politics.be/showthread.php?t=257750)

edwinp 18 februari 2021 20:20

Spaanse rapper de cel in voor majesteitschennis en terreur sympathieën

Voor de ene opnieuw een aanslag op de burgerrechten in Spanje, voor de anderen was dit een brug te ver:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/02...t-pablo-hasel/

ken het hele verhaal niet, schelden op het koningshuis moet kunnen maar 'hitlists' maken van te vermoorden mensen...:roll:

maddox 18 februari 2021 20:47

Volg uw gedachtengang.

Travis Bickle 18 februari 2021 20:51

Majesteitschennis ... dat het nog bestaat.

Svennies 18 februari 2021 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle (Bericht 9608648)
Majesteitschennis ... dat het nog bestaat.

Het altijd nog erger hoor....

Citaat:

Volgens artikel 112 van de Thaise strafwet staat in Thailand een gevangenisstraf van 3 tot 15 jaar op majesteitsschennis. Onder majesteitsschennis vallen bijvoorbeeld het verscheuren van een bankbiljet met de afbeelding van de koning of het staan op een afbeelding van de koning.
En is ons eigen landeke...

Citaat:

Nochtans veroordeelde de correctionele rechtbank van Hasselt eind 2006 de Lommelaar Paul Kennis bij verstek tot een celstraf van 8 maanden en een boete van 3300 euro wegens majesteitsschennis. Hij had in de periode mei 2005-juli 2006 enkele tientallen mails gestuurd naar de premier, ministers en anderen met beledigingen aan het adres van Koning Albert. Na verzet werd de straf in 2007 verhoogd tot 1 jaar cel en 5500 euro boete.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Majest...%20de%20koning.

Travis Bickle 18 februari 2021 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Svennies (Bericht 9608652)
Het altijd nog erger hoor....

En is ons eigen landeke...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Majest...%20de%20koning.

Verder zijn we allemaal gelijk.

De schoofzak 19 februari 2021 21:34

Het is een dunne lijn daar tussen artistieke vrijheid en oproepen tot geweld, aanzetten tot geweld enz.

Aanzetten tot haat vind ik nog dubbelzinniger.

Vb. ikzelf haat alle godsdiensten, en dan vooral nog gewelddadige godsdiensten.
Dus een imam mag proberen mensen en zieltjes te winnen voor zijn winkel, maar ik mag niet het omgekeerde doen?

Elio di Supo 20 februari 2021 04:47

De cel in gaan voor woordgebruik vind ik een stap te ver.

patrickve 20 februari 2021 07:26

We merken het allemaal: een maatschappij waar geweld tegen bestuursleden taboe is, is een maatschappij die haar vrijheid kwijtgeraakt. Bestuursleden moeten bloot staan aan (al dan niet dodelijk) geweld van de burgers als men een gezonde maatschappij wil bekomen. Zo nu en dan eens bestuursleden opknopen leert die mensen hun plaats niet te vergeten. Wij zijn met een heel heel gevaarlijk spelletje bezig door gezond geweld uit onze maatschappijen te weren.

edwinp 20 februari 2021 08:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9609436)

voor een mening te geven is dat uiteraard te laken, maar oproepen tot geweld zoals de allochtoon die wilde dat de moslimcartoon leraar werd afgemaakt

Jantje 20 februari 2021 09:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door edwinp (Bericht 9608635)
Voor de ene opnieuw een aanslag op de burgerrechten in Spanje, voor de anderen was dit een brug te ver:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/02...t-pablo-hasel/

ken het hele verhaal niet, schelden op het koningshuis moet kunnen maar 'hitlists' maken van te vermoorden mensen...:roll:

de man riep in zijn liederen op tot burgeroorlog en volkerenmoord.

Het is dus geen aanslag op de burgerrechten.
In Den Haag zijn er al heel veel veroordeeld voor dergelijke acties.
Dergelijke acties hebben in het verleden dan ook tot genocides geleid.

Het is dan ook onbegrijpelijk dat België die zijn compaan asiel verleent.

patrickve 20 februari 2021 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9609484)
de man riep in zijn liederen op tot burgeroorlog en volkerenmoord.

Dat is nu eens precies wat teveel ontbreekt :-)

Ik vind het wel raar, want als je de Marseillaise hoort zingen, dan is er toch niet veel verschil, he....

"aux armes, citoyens" wat moet je daar anders onder verstaan ?

"formez vos bataillons" ?

Jantje 20 februari 2021 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9609503)
Dat is nu eens precies wat teveel ontbreekt :-)

Ik vind het wel raar, want als je de Marseillaise hoort zingen, dan is er toch niet veel verschil, he....

"aux armes, citoyens" wat moet je daar anders onder verstaan ?

"formez vos bataillons" ?

Zeg, de Marseillaise is Frankrijk, niet Spanje.

patrickve 20 februari 2021 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9609573)
Zeg, de Marseillaise is Frankrijk, niet Spanje.

Ik wil maar zeggen, dat liedjes waar men het volk oproept om gaan te moorden, normaal zijn. En dat men dat trouwens veel vaker in de praktijk zou moeten brengen. Het zou onze maatschappijen gezonder houden, en politiekers banger.

Jantje 20 februari 2021 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9609588)
Ik wil maar zeggen, dat liedjes waar men het volk oproept om gaan te moorden, normaal zijn. En dat men dat trouwens veel vaker in de praktijk zou moeten brengen. Het zou onze maatschappijen gezonder houden, en politiekers banger.

Oorlogvoeren behoort tot de natuurlijke selectie en dat gebeurd onder alle diersoorten.
Maar ga hier niet te veel over uitwijden of ik heb weer strafpunten aan mijn broek.

De schoofzak 20 februari 2021 20:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9609436)

Toets dat eens aan de woorden van Trump om naar het Capitool te gaan, en de dood van een aantal flikken daar. Plus de hypothese dat ze Pelosi en dien andere daar 'gevonden' zouden hebben.

Elio di Supo 20 februari 2021 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9609849)
Toets dat eens aan de woorden van Trump om naar het Capitool te gaan, en de dood van een aantal flikken daar. Plus de hypothese dat ze Pelosi en dien andere daar 'gevonden' zouden hebben.

Er is nu al zoveel te doen rond correct taalgebruik en bestraffing van "foute" taal dat ik vrees dat we op den duur het kind met het badwater gaan weggieten.

De schoofzak 21 februari 2021 21:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9609853)
Er is nu al zoveel te doen rond correct taalgebruik en bestraffing van "foute" taal dat ik vrees dat we op den duur het kind met het badwater gaan weggieten.

Dat is niet de toets die ik je gesuggereerd heb.
Dat is enkel een bevestiging van iets waar ook ik mee akkoord ben: het is een dunne lijn.

De schoofzak 22 februari 2021 18:50

En ik heb ook niet gesuggereerd om verder maar te zwijgen.

Elio di Supo 22 februari 2021 18:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9611166)
En ik heb ook niet gesuggereerd om verder maar te zwijgen.

Wat u suggereert of niet interesseert me eigenlijk geen bal.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be