Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Vrouwelijke paus (https://forum.politics.be/showthread.php?t=258045)

Eyjafjallajökull 8 maart 2021 20:49

Vrouwelijke paus

In het kader van de internationale vrouwendag vandaag, zou dat iets zijn wat we deze eeuw nog zouden kunnen beleven, een vrouwelijke paus ?

In de 9de eeuw zou er al eentje geweest zijn (paus Johanna), maar meer dan een legende is dat niet.

TV-verslaafde 8 maart 2021 21:03

?

Het is omdat dat christelijke zo verweven is met de Europese geschiedenis.

Afrekenen met de geschiedenis. Waren er geen leerstellingen of doctrines in het verleden die waardevol waren?

Neen, absoluut niets. Hehe.

Mja.... Ja en Neen zeker...

Tussen een rots en een harde plek. Wikken en wegen.

Volgende dossier... Obscure praatjes vullen geen gaatjes.

Rudy 8 maart 2021 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 9623235)
In het kader van de internationale vrouwendag vandaag, zou dat iets zijn wat we deze eeuw nog zouden kunnen beleven, een vrouwelijke paus ?

In de 9de eeuw zou er al eentje geweest zijn (paus Johanna), maar meer dan een legende is dat niet.

Dat er eerst werk wordt gemaakt van vrouwelijke pastoors.
Dat zou al een stap vooruit zijn.

Zucht 8 maart 2021 21:28

Te laat voor een vrouwelijke paus. Nu zal het een LGBTQA+ er moeten zijn.
Wacht even.... zijn de huidige pausen dat al niet ?

Xenophon 8 maart 2021 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 9623281)

Irrelevant, ze zijn celibatair, dus iemand als paus kiezen om de manier waarop ze aan seks doen is, ja, misplaatst.

Koenaard Depuydt 8 maart 2021 22:01

Geachte heren

Goede Vlamingen zijn ongelovig en hemelen het kleine/zwakke/domme/vette (= wijvelijke) geslacht niet op.

De achtste der lentemaand dient voor iets anders voorbehouden te worden.

Met mannelijke groeten

Elio di Supo 8 maart 2021 22:20

https://nl.wikipedia.org/wiki/Pausin_Johanna

Vlad 9 maart 2021 16:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 9623281)

:-o

DewareJakob 9 maart 2021 16:24

Is het niet zo dat er een speciale stoel in het Vaticaan is, waar een vers verkozen paus op moet gaan zitten zodat de Kardinaal van dienst even (of langer...:lol::lol:) moet voelen of het een man is? (en daarbij een symbolische Latijnse zin moet broebelen)

Pandareus 9 maart 2021 16:37

Citaat:

De fantastische scenarist Froideval heeft daar zelfs al een reeks over gemaakt : 6666, Habemus Papam.

Elio di Supo 9 maart 2021 16:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9623952)
De fantastische scenarist Froideval heeft daar zelfs al een reeks over gemaakt : 6666, Habemus Papam.

Ik had eens een album uit de 666-reeks. Het hoofdpersonage was Lilith.

Jantje 9 maart 2021 16:52

Citaat:

Om een vrouwelijke paus te kunnen krijgen, zal men eerst binnen de RKK de vrouw gelijkwaardig moeten stellen aan de man.
Dus heel het Christelijke geloof omdraai.
Want binnen het Christendom is de vrouw ondergeschikt aan de man.

Xenophon 9 maart 2021 17:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9623957)

Ik was op twitter een tijd geleden en iemand had het over Adam zijn eerste vrouw Eva. Ik vertelde hem dat de eerste vrouw van Adam Lilith was.

Religieus geïnspireerde twitteraars worden blijkbaar snel kwaad.

Pandareus 9 maart 2021 17:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9623957)

Die heb ik nog niet.
Ben gestopt om nog strips bij te kopen, tenzij ik ze in hardcover kan vinden. In het nederlands is dat niet altijd evident. Ook de basisreeks (Kronieken van de Zwarte maan) heb ik nog niet volledig, omdat de hardcover uitverkocht is.

Elio di Supo 9 maart 2021 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9623987)
Die heb ik nog niet.
Ben gestopt om nog strips bij te kopen, tenzij ik ze in hardcover kan vinden. In het nederlands is dat niet altijd evident. Ook de basisreeks (Kronieken van de Zwarte maan) heb ik nog niet volledig, omdat de hardcover uitverkocht is.

Ik kende een goede stripwinkel in de buurt van het Van Beverenplein in Gent. Daar had je tamelijk wat exemplaren van de 666-reeks. De uitbater, Dirk, ging ook geregeld naar stripbeurzen. Ik vond er zelfs het oude verzamelalbum van Night of the Vampires dat ik in mijn jeugd had maar was kwijtgeraakt.

Maar het is al een tijdje geleden dat ik nog in Gent was dus ik weet niet of die zaak nog bestaat.

Pandareus 9 maart 2021 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9623998)
Ik kende een goede stripwinkel in de buurt van het Van Beverenplein in Gent. Daar had je tamelijk wat exemplaren van de 666-reeks. De uitbater, Dirk, ging ook geregeld naar stripbeurzen. Ik vond er zelfs het oude verzamelalbum van Night of the Vampires dat ik in mijn jeugd had maar was kwijtgeraakt.

Maar het is al een tijdje geleden dat ik nog in Gent was dus ik weet niet of die zaak nog bestaat.

Die is blijkbaar gestopt, faillissement. https://stripwinkel-pierke.weebly.com/
Jammer, goede stripzaken worden zeldzaam...
(ik kende de zaak niet, in Gent ga ik altijd naar stripwinkel De Poort)

Elio di Supo 9 maart 2021 17:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9624017)
Die is blijkbaar gestopt, faillissement. https://stripwinkel-pierke.weebly.com/
Jammer, goede stripzaken worden zeldzaam...
(ik kende de zaak niet, in Gent ga ik altijd naar stripwinkel De Poort)

Jammer. Nu ja, het zat er aan te komen. Dirk had het toen al financieel moeilijk.

Elio di Supo 9 maart 2021 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9623983)
Ik was op twitter een tijd geleden en iemand had het over Adam zijn eerste vrouw Eva. Ik vertelde hem dat de eerste vrouw van Adam Lilith was.

Religieus geïnspireerde twitteraars worden blijkbaar snel kwaad.

Zou nochtans parate kennis moetn zijn voor christenen. Maar ja, de geschiedenis wordt altijd gekuist van haar minder mooie kantjes. De vrouw van Adam die poepte met demonen is te pijnlijk.

Xenophon 9 maart 2021 17:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9624033)
Zou nochtans parate kennis moetn zijn voor christenen. Maar ja, de geschiedenis wordt altijd gekuist van haar minder mooie kantjes. De vrouw van Adam die poepte met demonen is te pijnlijk.

Het hangt inderdaad met haken en ogen aan mekaar.

Zo vraag ik ook al wel een graag waar de vrouw van Cain vandaan kwam. Dan blijkt dat er reeds andere volkeren bestonden op aarde terwijl Adam en Eva toch de eerste mensen waren...

Elio di Supo 9 maart 2021 18:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9624040)
Het hangt inderdaad met haken en ogen aan mekaar.

Zo vraag ik ook al wel een graag waar de vrouw van Cain vandaan kwam. Dan blijkt dat er reeds andere volkeren bestonden op aarde terwijl Adam en Eva toch de eerste mensen waren...

Dat zal een dochter van Lilith zijn geweest komende uit van de talrijke vrijages die ze heeft gehad met demonen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be