Micele |
28 maart 2021 10:50 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia
(Bericht 9641402)
Er bestaan ook sport katalysoren
Of men met die sport katalysoren de weg op mag, die mag installeren (ze goedgekeurd zijn?) in ons land, daar heb ik totaal géén idee van. :|
|
Onze schoon-weer-wagen heeft een nieuwe "sportkatalysator" sinds 3 jaar.
De allereerste was techniek ~1987 (de auto is van 1989). De huidige katalysator is techniek ~2017 of iets ouder.
Bovendien haalt de nieuwe katalysator gemakkelijk euronorm 2 bij emissiemetingen en zo ook toegelaten (ABE), ik spreek over het volledige emissiesysteem dus met lambdasondes enz...
Presteert ook beter qua uitademen, maar vooral bij hoog toerentalbereik (>4000 tpm) enkele % meer PK omdat vanaf daar de koppelkurve ietsiepietsie meer is. Het verbruik zal ietsiepietsie dalen ober de ganse band.
Bij de eerste katalysator bestonden de euronormen nog niet eens. Maar euronorm 1 kreeg die wel officieus opgeplakt.
Wat denk je wat ~30 jaar techniekevolutie opbrengt? (los van het feit dat de oude katalysator en enkelvoudige lambdasonde tot op de draad versleten waren en wslk niet meer werkten zoals het hoort) ;-)
Citaat:
https://www.topcats.nl/katalysator-v...t%20kan%20gaan
Oorzaken waardoor een katalysator kapotgaat
Een katalysator kan een autoleven meegaan, maar gaat gemiddeld 80.000 tot 150.000 km mee. Daarnaast zijn er nog andere oorzaken waardoor een katalysator vóór de verwachte levensduur kapot kan gaan. De meest voorkomende redenen dat een katalysator stukgaat zijn:
Onverbrande brandstofresten in de uitlaat
Niet goed functionerende lambdasonde
Foutieve afstelling van de motor
Olie in het uitlaatsysteem
Verkeerde brandstof gebruikt
Niet goed werkende motor door kapotte bobine of bougiekabels
Fysieke beschadiging door verkeerde montage of trillingen
|
Ik neem aan dat alle sportieve versies van automerken reeds de betere "sportkatalysatoren" hebben om meer topvermogen te halen en sowieso hun opgelegde euronorm.
Daar zal een sportkatalysator (uit de reklame) geen nut hebben, wie weet zelfs integendeel. Het heeft ook geen zin enkele % meer topvermogen eruit te halen als je bij (heel) lage tot gemiddeld toerentalbereik (bij normale snelheden) iets minder vermogen hebt...
|