Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Zuid-Nederland of Wallonië? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=258114)

DeZeeuw 13 maart 2021 16:20

Zuid-Nederland of Wallonië?

Wanneer ik in (het relatief vlakke) Vlaanderen ben waan ik mezelf niet in het buitenland. Heel anders is dit in Wallonië. En dan heb ik het nog niet eens over taal, maar puur op grond van landschap en infrastructuur.

Dus behalve taalkundig en historisch sluit Vlaanderen (inclusief Limburg uiteraard) ook geografisch beter aan bij Zuid-Nederland dan bij Wallonië.

Vraag me af hoe de gemiddelde Vlaming/Limburger hierover denkt.

cookie monster 13 maart 2021 16:27

Ik hou van mijn land België , ondanks het domme politieke gekletter !!
Ik heb een kwart Nederlands bloed in mij , maar ....
mocht België toch ooit splitsen , dan .... Vlaanderen als apart land !!

DeZeeuw 13 maart 2021 16:28

Is geen antwoord op de vraag ; )

cookie monster 13 maart 2021 16:38

Gedeeltelijk wel :-)
Maar ok , liever Vlaanderen apart , dan terug naar Nederland !!
Er zijn toch wel wat cultuurverschillen ;-)

DeZeeuw 13 maart 2021 16:48

De vraag is eigenlijk: past Vlaanderen beter bij Zuid-Nederland of bij Wallonië?

Wat mij betreft mag Vlaanderen ook onafhankelijk worden, maar daar gaat het hier niet om ; )

cookie monster 13 maart 2021 16:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9627466)
De vraag is eigenlijk: past Vlaanderen beter bij Zuid-Nederland of bij Wallonië?

Ondanks het menselijk cultuurverschil leunt het meer aan bij Zuidelijk Nederlands !!

Maar op zich heb ik geen problemen met de walen !!

Witte Kaproen 13 maart 2021 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9627454)
Wanneer ik in (het relatief vlakke) Vlaanderen ben waan ik mezelf niet in het buitenland. Heel anders is dit in Wallonië. En dan heb ik het nog niet eens over taal, maar puur op grond van landschap en infrastructuur.

Dus behalve taalkundig en historisch sluit Vlaanderen (inclusief Limburg uiteraard) ook geografisch beter aan bij Zuid-Nederland dan bij Wallonië.

Vraag me af hoe de gemiddelde Vlaming/Limburger hierover denkt.

Na de Vlaamse onafhankelijkheid zal er automatische een betere samenwerking tussen Vlaanderen ,Zeeland ,Noord-Brabant en Nederlands Limburg tot stand komen.
Later kan daar dan eventueel een fusie van komen .
Maar daar zullen waarschijnlijk nog één of twee generaties overgaan.

Boduo 13 maart 2021 17:01

Een Zeeuw schreef onlangs in een Vlaamse kwaliteitskrant : sedert de corona mis ik Vlaanderen. Heel wat zaken zijn er verfijnder dan in Nederland. De Hollander is een mislukte Duitser, een onderontwikkelde botterik. Luidelompheid is kenmerkend en je hoort Hollanders in het buitenland van straaaaten ver aankomen.
Ja wadde !

DeZeeuw 13 maart 2021 17:24

Zeeland zit ingeklemd tussen Vlaanderen en Holland; en ja, ook ik verkies Vlaanderen boven Holland.

Boduo 13 maart 2021 17:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9627502)
Zeeland zit ingeklemd tussen Vlaanderen en Holland; en ja, ook ik verkies Vlaanderen boven Holland.

Wij gaan gaarne naar Vlissingen.
Eten op een terrasje en kijken naar de mastodonten die op de Schelde voorbij varen...

DeZeeuw 13 maart 2021 18:02

Mooi die Vlissingse boulevard (was er vanmiddag nog), en die mastodonten komen heel dichtbij!

quercus 13 maart 2021 18:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9627473)
Na de Vlaamse onafhankelijkheid zal er automatische een betere samenwerking tussen Vlaanderen ,Zeeland ,Noord-Brabant en Nederlands Limburg tot stand komen.
Later kan daar dan eventueel een fusie van komen .
Maar daar zullen waarschijnlijk nog één of twee generaties overgaan.

Je hebt gelijk voor wat betreft de steeds nauwere economische verwevenheid tussen Nederland en Vlaanderen. En de Engelse spreuk indachtig dat “the flag follows the trade” zal die economische verstrengeling uiteindelijk leiden tot een of andere vorm van politiek-staatkundige samenwerking. Welke vorm dat het precies zal zijn daar maak ik me geen al te grote zorgen over. Het belangrijkste is dat aldus de facto De Nederlanden opnieuw uit hun as verrijzen en dat de nefaste gevolgen van 1830 ongedaan gemaakt worden.

Witte Kaproen 13 maart 2021 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9627502)

Zeeuwen en Vlamingen zijn kinderen van de Schelde.

Hollanders zijn kinderen van de Maas en Waal.

N-VA 13 maart 2021 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9627545)
Je hebt gelijk voor wat betreft de steeds nauwere economische verwevenheid tussen Nederland en Vlaanderen. En de Engelse spreuk indachtig dat “the flag follows the trade” zal die economische verstrengeling uiteindelijk leiden tot een of andere vorm van politiek-staatkundige samenwerking. Welke vorm dat het precies zal zijn daar maak ik me geen al te grote zorgen over. Het belangrijkste is dat aldus de facto De Nederlanden opnieuw uit hun as verrijzen en dat de nefaste gevolgen van 1830 ongedaan gemaakt worden.

Dat zal niet gebeuren, alles blijft bij het oude.

Witte Kaproen 13 maart 2021 18:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9627540)
Mooi die Vlissingse boulevard (was er vanmiddag nog), en die mastodonten komen heel dichtbij!

Nadat het nieuwe hotel Britania op de Boulevard gebouwd zal zijn ,

wordt Vlissingen het nieuwe Knokke.:-)

^_^ 13 maart 2021 18:30

Alles onder de Moerdijk -> zou best wel kunnen werken als we die vanuit Vlaanderen annexeren.

Al de rest -> njet

Witte Kaproen 13 maart 2021 18:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-VA (Bericht 9627549)
Dat zal niet gebeuren, alles blijft bij het oude.

Blij maar fluiten in het donker,dat is de laatste troost van de Belgicisten .:-)

Witte Kaproen 13 maart 2021 18:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ^_^ (Bericht 9627552)
Alles onder de Moerdijk -> zou best wel kunnen werken als we die vanuit Vlaanderen annexeren.

Al de rest -> njet

De mentaliteit van deze mensen (Zeeuwen ,Noord-Brabanders en Nederlands Limburgers ) leunt inderdaad dichter aan bij de Vlaamse mentaliteit dan bij de mentaliteit van de Randstad -bewoners.

Boduo 13 maart 2021 18:34

Citaat:

Een UNIEK zicht !!!

DucDEnghien 13 maart 2021 18:34

Citaat:

Wat een afschuwelijke torens en architectuur. Die mastodonten staan op het vaste land!!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be