Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Coronacrisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=225)
-   -   Binnenkort zelftest te koop bij apotheek (https://forum.politics.be/showthread.php?t=258295)

Rudy 26 maart 2021 18:54

Binnenkort zelftest te koop bij apotheek

1 Bijlage(n)
Binnenkort kan je zelftest kopen bij de apotheek

Bijlage 114064

Binnenkort zal je bij de apotheek een zelftest kunnen kopen, waarmee je jezelf kan testen op het coronavirus. Dat staat in een Koninklijk Besluit dat gisteren is gepubliceerd. Tot nog toe waren zulke testen verboden in ons land.

De sneltesten zullen enkel verkocht worden bij de apotheek, zo staat in het Koninklijk Besluit. Sommige landen gaan daarin verder. In Duitsland zijn zulke testen sinds begin deze maand te koop bij supermarktketens Lidl en Aldi, maar dat gaat ons land (nog) niet toelaten. Reden? Het is belangrijk dat iemand met kennis van zaken uitleg kan geven over hoe de test moet worden uitgevoerd.

Bron: VRT NWS

Het is toch God geklaagd.
Zijn de Duitsers intelligenter dan wij, of moeten de apothekers er aan verdienen ?

Hoofdstraat 26 maart 2021 18:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9640059)
Zijn de Duitsers intelligenter dan wij, of moeten de apothekers er aan verdienen ?

In de nachtwinkel om de hoek, no problem :-D

gunter5148 26 maart 2021 18:58

Ruuuudyyyyy

laat aub de angst varen. Gade gij nu serieus met een oversized oorstaafje snottepieten uit uwe neus halen om te zien wat voor viezigheid daar in zit?

Rudy 26 maart 2021 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 (Bericht 9640065)
Ruuuudyyyyy

laat aub de angst varen. Gade gij nu serieus met een oversized oorstaafje snottepieten uit uwe neus halen om te zien wat voor viezigheid daar in zit?

Ik wil dat wel eens geprobeerd hebben :-)

Ik lees dat dat stokske iets korter is dan bij een sneltest. 'k vraag mij af of het dan wel efficiënt is.

HOUZEE ! 26 maart 2021 19:25

Voor die mondmaskers waren we in eerste ook te stom. Nu zijn ze quasi overal verplicht, zelfs op straat (hier in Aalst toch). Ergens hoop ik wel dat dit grondig foutloopt. Wie graag positief test om eens congé te hebben, gewoon een kleine pasta van cola en wat suiker in de neus wrijven alvorens de test laten af te nemen ;-)

kelt 26 maart 2021 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9640072)
Ik wil dat wel eens geprobeerd hebben :-)

Ik lees dat dat stokske iets korter is dan bij een sneltest. 'k vraag mij af of het dan wel efficiënt is.

En als het een anale test blijkt te zijn?

Rudy 26 maart 2021 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9640149)

Zie foto beginpost :-)
Wat niet belet dat uw vraag terecht is. Misschien kan het op die manier ook. Ik weet het niet.

Dadeemelee 26 maart 2021 20:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9640149)

Die zijn voorbehouden voor antivaxers. :mrgreen:

Hoofdstraat 26 maart 2021 22:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9640170)

Die moeten ook niets weten van nutteloos testen en doneren ze aan de golfclub van Frank Vandenbroucke.

Rudy 26 maart 2021 22:12

Ik zou graag eens willen weten hoeveel van die zelftests er al werden gekocht in den Aldi of Lidl in Duitsland.
Zijn die zelftesten populair en wanneer zijn die interessant ?
Ik dacht dat er ondertussen gewerkt werd aan een toestelletje waarbij het resultaat afleesbaar is en zou kunnen gebruikt worden voor toegang tot bijvoorbeeld horeca.

kojak 26 maart 2021 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9640170)

Yep.
Kak of gene kak, ... de pot op !

euuu... srry. '...op het stokje gaan zitten !' :lol:

patrickve 27 maart 2021 05:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9640059)

Ha, dat is hier in Frankrijk ook zo. Men had aangekondigd dat zo een sneltesten zouden te koop zijn. En toen kwamen de test labo's tussen "mensen weten niet hoe dat te gebruiken, vals negatieven, en zo voort" en de minister is gezwicht: geen self testen. Oef, de labo's hun winsten zijn veilig.
Stel U voor zeg dat je zou kunnen doen voor 15 Euro waar zij 200 Euro voor krijgen.

kojak 27 maart 2021 08:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9640367)
Ha, dat is hier in Frankrijk ook zo. Men had aangekondigd dat zo een sneltesten zouden te koop zijn. En toen kwamen de test labo's tussen "mensen weten niet hoe dat te gebruiken, vals negatieven, en zo voort" en de minister is gezwicht: geen self testen. Oef, de labo's hun winsten zijn veilig.
Stel U voor zeg dat je zou kunnen doen voor 15 Euro waar zij 200 Euro voor krijgen.

Snel testen vergelijken met labo testen.... Je kan beter hé. ;)

patrickve 27 maart 2021 08:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 9640438)
Snel testen vergelijken met labo testen.... Je kan beter hé. ;)

Inderdaad, labo testen zijn veel duurder. Dat is min of meer het enige verschil. Dat is een beetje zoals zelf uw tanden poetsen, of de tandarts uw tanden laten poetsen he.

Er is een wat lagere detectie efficientie bij sneltesten, maar die is niet eens zoveel lager. Het is zelfs zo dat die sneltesten minder gevoelig zijn aan "varianten" die onder de radar duiken.

Knuppel 27 maart 2021 08:20

Waar werden de sneltesten ontwikkeld?
Alleszins niet in mijn keuken.

patrickve 27 maart 2021 08:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 9640442)
Waar werden de sneltesten ontwikkeld?
Alleszins niet in mijn keuken.

Het punt is dat de analyse van klassieke testen redelijk dure apparatuur benodigt en de analyse dus in labo's moet gebeuren, waardoor dat een bijzonder lucratieve bezigheid is.

De zelftesten die, wel, zelf kunnen gebruikt worden, hebben dat "voordeel" niet voor labo's, daar is het gewoon "verkopen in concurrentie met anderen".

Je kan een covid zelftest vergelijken met een zwangerschapstest (zelfde principe trouwens). Het PCR gedoe is gewoon een veel complexere manier om een minder pertinente zaak te meten. Een zelftest geeft veel beter een echte infectie aan dan een PCR test die ook passief genetisch materiaal van het virus kan vaststellen. De zelftest vindt actieve proteinen, gemaakt door het virus terug. Als die aanwezig zijn, ben je zo goed als zeker actief besmet.

Knuppel 27 maart 2021 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9640447)
Het punt is dat de analyse van klassieke testen redelijk dure apparatuur benodigt en de analyse dus in labo's moet gebeuren, waardoor dat een bijzonder lucratieve bezigheid is.

De zelftesten die, wel, zelf kunnen gebruikt worden, hebben dat "voordeel" niet voor labo's, daar is het gewoon "verkopen in concurrentie met anderen".

Je kan een covid zelftest vergelijken met een zwangerschapstest (zelfde principe trouwens). Het PCR gedoe is gewoon een veel complexere manier om een minder pertinente zaak te meten. Een zelftest geeft veel beter een echte infectie aan dan een PCR test die ook passief genetisch materiaal van het virus kan vaststellen. De zelftest vindt actieve proteinen, gemaakt door het virus terug. Als die aanwezig zijn, ben je zo goed als zeker actief besmet.

Ik had wel door dat de winsten van de labo's veilig moesten worden gesteld. Dat kan alleen als de politiek dat mogelijk maakt. Wat de politiek dus doet. Ook al kost dat een bom belastingsgeld.

Rudy 27 maart 2021 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9640367)

Ben eens gaan piepen wat die testen mogen kosten in den Aldi in Duitsland

Ze kosten weliswaar 25 euro, maar dan heb je een doosje met vijf antigenteststrips. De uitslag bij dit soort tests duurt ongeveer 15 minuten en zou 96 procent nauwkeurig zijn.

Bron: HLN 6 maart

Binnen de 12 minuten uitverkocht. Das rap.

jad°relen°ir 27 maart 2021 09:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9640455)
Ben eens gaan piepen wat die testen mogen kosten in den Aldi in Duitsland

Ze kosten weliswaar 25 euro, maar dan heb je een doosje met vijf antigenteststrips. De uitslag bij dit soort tests duurt ongeveer 15 minuten en zou 96 procent nauwkeurig zijn.

Bron: HLN 6 maart

Binnen de 12 minuten uitverkocht. Das rap.

Die testen had men al veel eerder op de markt moeten brengen.

Enkel met geregeld te testen kan je nagaan waar het virus zit en kan je ook de juiste mensen (besmette) gaan isoleren in plaats van de hele samenleving op te sluiten.. Ik vermoed zelfs dat er voldoende draagkracht bij de bevolking gevonden kan worden. of met andere woorden: dat de bevolking dit soort testen correct zou uitvoeren, als ze merken dat er ook voordelen aan verbonden zijn.

Ok, er is een wachttijd van 15 minuten.. maar liever dat dan een jaar wachten om nog eens op restaurant te mogen gaan, als je het na dat jaar al zou mogen.

Net zoals met het negeren van Ivermectine, lijkt het feit dat dit soort zaken zoveel voeten in de aarde heeft, alleen maar kwaad opzet. Zoals hierboven aangehaald: het is een verdienmodel voor labo's. Of nog kwaadwilliger: de schade aan de samenleving staat op de agenda.. hoe langer mensen hun job (horeca/reis/toerisme/contactberoepen///) niet kunnen uitvoeren, hoe liever ze het lijken te hebben. De plaspauze zorgt in ieder geval voor gesloten terrasjes op de dijk tijdens de paasvakantie.. alweer een periode (vakantie - vrije tijd - recreatie) overbrugt om mensen terug kansen te geven om in het 'oude' normaal te leven..

Rudy 27 maart 2021 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jad°relen°ir (Bericht 9640486)
Die testen had men al veel eerder op de markt moeten brengen.

Enkel met geregeld te testen kan je nagaan waar het virus zit en kan je ook de juiste mensen (besmette) gaan isoleren in plaats van de hele samenleving op te sluiten.. Ik vermoed zelfs dat er voldoende draagkracht bij de bevolking gevonden kan worden. of met andere woorden: dat de bevolking dit soort testen correct zou uitvoeren, als ze merken dat er ook voordelen aan verbonden zijn.

Ok, er is een wachttijd van 15 minuten.. maar liever dat dan een jaar wachten om nog eens op restaurant te mogen gaan, als je het na dat jaar al zou mogen.

Akkoord. Het probleem is dat je met die zelftesten niet kan bewijzen dat je test recent is.
Het blijft dus iets voor discipline, huiselijke sfeer, familie, vrienden, ....
Of ik zou me moeten vergissen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be