![]() |
Voor welke staatsvorm bent u?
Los van de discussie Vlaanderen-België- voor welke staatsvorm bent u?
|
Unitarisme of centralisme leidt steeds tot unificatieprocessen en negatie van regionale socio-economische en culturele kenmerken. Voor dus maar het anarchistisch mogelijk: confederalisme met kleine kantons (zie zwitserland)
|
Provinciaal federalisme
|
Federalisme, vergelijkbaar met de huidige, doch met afschaffing van het provinciaal niveau, en overheveling van provinciale naar gemeentelijke bevoegdheden.
|
Niet vergeten: bovenstaande vormen toepassen op België als u voor België bent, en voor Vlaanderen voor de Vlaamsgezinden.
|
Citaat:
|
Citaat:
Een confederaal Dietschland welteverstaan. |
Citaat:
|
Ik ben voorstander van PROVINCIAAL FEDERALISME
Indeling : STAAT (de Nederlanden) PROVINCIE (Vlaanderen, Brabant, Holland, ...) GROOT-STAD (Groot-Brussel, Groot-Antwerpen, Groot-Aalst, ...) GEMEENTE (Brussel, Molenbeek, Anderlecht, ...) SUBSIDIARITEITSPRINCIPE |
Citaat:
|
Provinciaal federalisme zou voor mij ook nog kunnen, hoewel ik provinciaal unitarisme verkies. Want in het eerste geval zijn er vele weten (per provincie) in het tweede maar één wet, de nationale.
|
voor een onafhankelijk Vlaanderen (Oost + West + Zeeuws + Frans).
|
Citaat:
|
Frans Vlaanderen is Wallonnië niet. Het begrip Wallonnië is zo hol als maar zijn kan en steunt op weinig of geen historische grond.
|
Citaat:
Ik ben voor het confederalisme, de minst autoritaire staatsvorm. |
Citaat:
Nationalisten die beweren dat hun ideaal het beste is, zijn imho veel geloofwaardiger als ze pleiten voor een confederatie, omdat die confederatie dan effectief zijn nut zal moeten bewijzen of verdwijnen. Een federatie heeft dat minder en een eenheidsstaat is gewoon in se autoritair en zelfzuchtig. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:54. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be