Micele |
15 april 2021 15:16 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky
(Bericht 9656671)
Jazeker, is gewoon een kwestie van het systeem aan te passen, naar het voorbeeld van Zweden.
|
Dat zal voor de Belg veel zwaarder uitvallen dan voor de Zweed...
Of een land dat vandaag al een zeer hoge belastingsdruk heeft (of top 3)...
Citaat:
Gevolgen van de vergrijzing
Dat deze belangrijke demografische verschuivingen heel wat aspecten van ons dagelijkse leven beïnvloeden en maatschappelijke gevolgen hebben voor alle lagen van de bevolking, is onmiskenbaar. De consequenties situeren zich voornamelijk op sociaal-economisch vlak. De vergrijzing zal de nood aan extra financiële middelen, sociale bijstand, aangepaste gezondheidszorg en voorzieningen van openbaar nut alleen maar versterken.
Een logisch gevolg van de toenemende vergrijzing, is dat er een steeds grotere groep uit de arbeidsmarkt verdwijnt. Om de pensioens- en andere sociale uitkeringen van de groeiende groep niet-beroepsactieven te garanderen, dienen de inkomsten uit de sociale bijdragen en de belastingen te stijgen. Met een nog grotere vergrijzing in het vooruitzicht, inclusief een groeiende uitval van de oudere generatie op de arbeidsmarkt, wordt het echter moeilijker om deze kost te blijven financiëren. De vergrijzing en verzilvering (= toenemend aandeel oudste ouderen binnen het segment van de oudere bevolking) zal bovendien leiden tot een toenemende vraag naar meer aangepaste kwalitatieve zorg en voorzieningen, zoals serviceflats of bejaardentehuizen. Ook dit zijn bijkomende kosten voor de maatschappij.
Het is duidelijk dat budgettaire ingrepen nodig zijn om toekomstige uitdagingen aan te pakken. Indien deze er niet komen, kan de vergrijzing een negatieve invloed hebben op de algemene economische groei. De financiële middelen die worden ingezet om de vergrijzingskosten te betalen, beperken uiteindelijk de belastingen-inkomsten voor de overheid en maken dat er minder ruimte overblijft voor andere consumpties. Dit heeft als gevolg dat de economie onder druk komt te staan. Door de eerder sombere economische vooruitzichten zijn jongere, zwaarder belaste generaties minder geneigd om aan kinderen te beginnen. Een vicieuze cirkel ontstaat waarbij een bevolkingsdaling en toenemende vergrijzing doorzet.
Mogelijke oplossingen
De overheid kan ervoor kiezen om de gevolgen van de vergrijzing op te vangen door extra inkomsten te vergaren door de arbeidsduur te verlengen, in te boeten op de pensioenen of door belastingen en sociale lasten te verhogen. Dit is echter geen duurzame oplossing en kan voor sociale onrust zorgen.
Binnen de vegrijzingsdiscussie leeft er een pleidooi om de zogenaamde 2de pensioenpijler te versterken. Deze pijler is niet gebaseerd op solidariteit tussen generaties, maar op het verzekeringsprincipe. De tweede pijler wordt gefinancieerd door bijdragen van werknemers en werkgevers tijdens de actieve loopbaan. De ‘groepsverzekering’ is hier een gekend voorbeeld van. Met dit aanvullend pensioen, wordt de koopkracht van de gepensioneerde verhoogd. Critici wijzen er op dat dit leidt tot meer inkomensongelijkheid bij de oudere bevolking.
Heel wat landen trachten met behulp van subsidies, zoals een (verhoogde) kinderbijslag, jongere generaties te stimuleren een gezin te stichten om zo de verlaagde geboortecijfers op te krikken en het probleem enigszins op te vangen. Andere gemeenschappen proberen dan weer financiële tekorten op te vangen door arbeidsmigratie en immigratie te stimuleren. Ook deze oplossing brengt slechts tijdelijk soelaas, mits immigrante inwoners evenzeer vergrijzen.
Het positieve verhaal van de vergrijzing
Het is waar, de vergrijzing brengt uitdagingen met zich mee. Maar er zitten ook positieve kanten aan het verhaal. De vergrijzing laat zien welke opmerkelijke vooruitgangen er door de maatschappij zijn geboekt op vlak van geneeskunde en algemene levensomstandigheden. Door de stijgende levensverwachtingen ontstaat een enorm vermogen aan kennis, ervaring en ‘knowhow’. Veel ouderen zetten zich in als vrijwilliger, mantelzorger en oppas voor kleinkinderen. Senioren zijn dus waardevolle burgers en spelen een belangrijke rol voor de kennisoverdracht en ervaringsopbouw bij andere, jongere generaties binnen een gemeenschap. Laten we vooral niet vergeten dat een vergrijsde maatschappij ook eentje is om trots op te zijn en ze symbool staat voor emancipatie, innovatie, welvaart en keuzevrijheid.
https://vief.be/vief-nationaal/actie...an-de-21e-eeuw
|
Citaat:
naar het voorbeeld van Zweden
|
Je moogt Zweden eens met België vergelijken: (er zijn alvast recentere cijfers)
Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pensioenleeftijd
Arbeidsparticipatie der 20 tot 65-jarigen (%)
België 63,1
Zweden 80,3
Arbeidsparticipatie der 55 tot 64-jarigen (%)
België 32,1
Zweden 68,9
Wettelijke pensioenleeftijd (leeftijd)
België : 65, 67 in 2030[4]
Zweden: 61 t/m 67, flexibel
Verschil tussen wettelijke en werkelijke pensioenleeftijd (in jaren)
België 6,9 (mannen)
Zweden 3,6 (maximaal)
|
|