Micele |
17 april 2021 10:32 |
Yeet! Na Fastned nog een NL-laadpalenbedrijf dat extra snelladers gaat plaatsen in Vl
Tot 350 kW DC heb ik uit mijn krant, of de allerzwaarste naar CCS-standaard.
In tegenstelling tot Ionity en Fastned enz... gaat Yeet! zich niet concentreren langs de snelste wegen maar waar de meeste mensen kunnen komen/parkeren.
Dus bij de grote evenementhallen zoals Sportpaleis, Nekkerhal, Ethias Arena enz... van 10 grote parkings in Vlaanderen is al sprake.
Dan later ook op de parkings van grote bioscopen en sportinfra.
Dus vooral ook wanneer er geen evenementen zijn. Een samenwerking met de uitbater zorgt dan voor een win-win.
Vb. voor de Mechelaars en hun bezoekers bvb aan de Nekkerhal.
Citaat:
https://www.made-in.be/mechelen/elek...-de-nekkerhal/
Elektrische auto laden op de hele parking van de Nekkerhal?
15 april, 2021 Door Ward Bosmans
MECHELEN – Yeet, een Nederlands bedrijf dat laadpalen voor elektrische wagens installeert en uitbaat, maakt zich sterk dat je vanaf dit najaar vanop bijna alle plaatsen op de parking van de Nekkerhal zal kunnen laden.
Bovendien wil Yeet op nog tientallen andere plaatsen snelladers plaatsen. “Elektrisch laden moet even makkelijk worden als water uit de kraan laten komen”, zegt Wim Destrijker van Yeet. De versnelde plaatsing van laadpalen of -plaatsen is nodig. Vorig jaar werden er 15.000 nieuwe elektrische wagens ingeschreven. Dat is nog steeds maar 3,5% van het totaal aantal nieuwe wagens, maar tegelijkertijd ook meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2019 (1,6%).
“Wij willen dit jaar honderd snelladers installeren in België”, zegt Martine Ferment, operationeel directeur van Yeet. Met zo’n snellader kan je een elektrische auto opladen in minder dan twintig minuten. Dat soort laders zou vanaf september op de parking van de Nekkerhal in Mechelen en aan het Sportpaleis in Antwerpen. Ook in landelijke gebieden wil men snelladers installeren op drukbezochte plaatsen als sportterreinen of bioscopen.
Het meest vooruitstrevende dat Yeet vanaf dit najaar wil doen is de installatie van zogenaamde scale-ups. Die zorgen ervoor dat elke parkeerplaats op een grote parking geschikt is om je elektrische auto op te laden. “Die scale-ups komen dit najaar eveneens aan de Nekkerhal en het Sportpaleis, en op zo’n acht andere plaatsen”, zegt Martine Ferment aan de Gazet van Antwerpen.
“Vandaag moet je in een parking zoeken naar een plaats waar je een elektrische wagen kunt opladen. Met ons nieuwe systeem van scale-ups is dat niet meer zo, omdat je de elektrische auto op zowat elke parkeerplaats zal kunnen opladen. We werken met centrale kasten die in een parking verbonden zijn met alle parkeerplaatsen. Als je aankomt, kun je op je smartphone via onze app aangeven in hoeveel tijd je auto moet opgeladen zijn. Bijvoorbeeld over twee uur, of pas tegen de volgende dag. Vanuit de centrale kast wordt de stroom dan zodanig verdeeld, dat elke auto na de gewenste periode is volgeladen. Er kunnen maximaal tweeduizend parkeerplaatsen aan zo’n centraal systeem worden aangesloten.”
De gebruiker zal voor het elektrisch laden een standaardtarief van 5,95 euro per 100 kilometer rijbereik betalen. Voor de Nekkerhal is dit een nieuw verdienmodel. “Door onze samenwerking met Yeet zal onze parking binnenkort ook worden gebruikt als er geen evenementen zijn. Dat zijn dus extra inkomsten”, zegt Alain D’haese, woordvoerder van de Nekkerhal.
|
Citaat:
https://www.tijd.be/ondernemen/milie.../10293095.html
Nieuwkomer belooft golf aan snelle laadpalen dit jaar
Het Nederlandse laadpalenbedrijf Yeet! belooft het aantal snellaadpalen voor elektrische auto’s dit jaar bijna met de helft te vergroten in Vlaanderen.
Vlaanderen telde eind vorig jaar ruim 4.000 openbare laadpalen, tegenover bijna 69.000 in Nederland. Onze noorderburen hebben met 1.675 snellaadpalen ook 15 keer zoveel snelladers als de 111 eind vorig jaar in Vlaanderen.
|
Met die laatste cijfers bedoelen ze wslk enkel de laadpalen vanaf 50 kWDC.
En die **cijfers zijn al achterhaald, elke dag komen er bij (zie **link EAFO)
• Nederland heeft zelfs ~1000 laadpunten vanaf 100 kWDC, bron t.e.m. februari 2021, blz 21:
Citaat:
https://www.rvo.nl/sites/default/fil...y%202021_0.pdf
Number of charging points at the end of
2016 2017 2018 2019 2020 Feb. 2021
Fast charging points, public + semi-public
612 755 1,116 1,262 2,027 2,187
- of which >100 kW
-- -- -- 433 897 980
Fast charging locations
148 178 197 339 467 498
All regular + fast charging points
26,700 33,630 36,977 50,772 65,613 71,043
Number of plug-in passenger car (BEV + PHEV) per charging point
4,1 3,5 3,7 3,9 4,2 3,9
Private charging points¹
~63,000 ~68,000 ~80,000 ~114,000 ~158,000 ~162,000
|
• EAFO definieert snellaadpalen groter dan 22 kW, dus ook de matige 43 kWAC van Chademo (maar langzaam uitstervend en vervangen door CCS-DC)
Alle Europese landen. Allerlaatste cijfers.
Citaat:
https://www.eafo.eu/countries/belgiu...ricity/compare
**Stand YTD 2021
normal charge|| fast charge
<= 22 kW || > 22 kW
BE: 10.542 || BE: 680 **totaal: 11.222
NL: 79.702 || NL: 2.561 **totaal : 82.263
BEV PER PUBLIC CHARGING POINT (2021) full EV
BE : 3
NL : 2
PHEV PER PUBLIC CHARGING POINT (2021) plug-in hybrides
BE : 7
NL : 1
PEV PER PUBLIC CHARGING POINT (2021) totaal stekkerwagens.
BE : 10
NL : 3
|
En moesten er vragen komen waar de stadsbewoners gaan kunnen laden - die thuis niet die mogelijkheid hebben - heb ik hier een vb uit Rotterdam:
En vooral slimme laadpalen, dus voorbereid op V2G.
Citaat:
https://agendalaadinfrastructuur.nl/...n/1933378.aspx
1500 nieuwe laadpunten voor elektrische auto’s in Rotterdam
Bezitters van elektrische auto’s zijn straks gegarandeerd van een oplaadplek op maximaal 200 meter van hun woning. Deze laadpunten worden door ENGIE gerealiseerd aan wie de aanbesteding is gegund.
Nu is dat nog 250 meter. De komende drie jaar komen er 1500 openbare laadpunten bij voor elektrische auto’s in Rotterdam, bovenop de huidige 2850.
Lage prijs
Naast de beschikbaarheid van laadpalen was ook een lage prijs een belangrijk uitgangspunt in de aanbesteding. Rotterdam behoudt het vaste lage tarief van 31 cent per kWh (inclusief btw). “We willen het zo aantrekkelijk mogelijk maken voor mensen om elektrisch te rijden”, licht wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid) toe. “Zo zorgen we voor schone lucht in de stad en dragen we bij aan het realiseren van onze klimaatdoelen.”
De laadpalen leveren 100 procent Nederlandse groene stroom, die voor een groot deel is opgewekt door lokale windmolens en zonnepanelen. Nieuwe laadpalen zullen worden voorzien van slimme laadtechnieken, waardoor ze pieken en dalen in het stroomnet op kunnen vangen. Elektrische auto’s kunnen op die manier bij gaan dragen aan het stabiel maken van het energienet, verwacht Bonte. “We versnellen daarmee de transitie naar duurzame energiebronnen. Zo wordt het op termijn mogelijk, als er even wat minder energie beschikbaar is, bijvoorbeeld omdat het minder hard waait of de zon niet schijnt, vanuit de accu van de elektrische auto’s tijdelijk energie terug te leveren aan het net.”
4000 laadpunten
De Rotterdamse aanbesteding is de grootste aanbesteding voor openbare oplaadpunten in Nederland. Rotterdam organiseerde de aanbesteding ook namens 29 andere Zuid-Hollandse gemeenten*. De aanvraag van een openbare laadpaal gaat in alle deelnemende gemeenten via de website www.laadpaalnodig.nl. Gebruikers van de laadpalen kunnen de laadsessies zowel starten en stoppen en betalen via een laadpas als via de app. In alle 30 gemeenten samen worden er de komende drie jaar naar verwachting 4000 nieuwe laadpunten geplaatst.
Winnaar
De aanbesteding is gewonnen door ENGIE, door hun aandacht voor duurzaamheid, gebruiksvriendelijkheid, datagestuurde groeianalyses, innovaties en efficiëntie. Met het plaatsen van laadpalen draagt ENGIE in Rotterdam en de 29 andere gemeenten bij aan de ambities om ervoor te zorgen dat elektrisch rijders straks altijd overal, makkelijk en slim kunnen laden.
|
En wat de Hollanders kunnen kunnen de Vlamingen ook. :mrgreen:
|