Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Negatie Armeense genocide strafbaar maken ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=258760)

Vlad 25 april 2021 09:30

Negatie Armeense genocide strafbaar maken ?

Nu de Amerikaanse president Biden de Armeense genocide heeft erkend dient het ontkennen ervan onder onze genocidewet te vallen. Wat denken jullie ervan ?

Zipper 25 april 2021 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9664022)
Nu de Amerikaanse president Biden de Armeense genocide heeft erkend dient het ontkennen ervan onder onze genocidewet te vallen. Wat denken jullie ervan ?

Een genocidewet is een totalitaire benadering van elke genocide.

Xenophon 25 april 2021 09:34

Geen enkele mening mag strafbaar zijn in een democratie.

Travis Bickle 25 april 2021 09:37

Ik heb neen gestemd.
Omdat ik vind dat de negationisme op zich niet strafbaar zou mogen zijn.
Dus ook niet het ontkennen van de Armeense genocide.

Vlad 25 april 2021 09:40

Ik ben tegen de negationismewet maar als hij er toch is dan moet de Rwandese en Armeense genocide er ook onder vallen.

edit: ik had beter ja gestemd :|

Zipper 25 april 2021 09:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9664040)
Ik ben tegen de negationismewet maar als hij er toch is dan moet de Rwandese en Armeense genocide er ook onder vallen.

Neen, want dan had je jezelf grandioos tegengesproken

Zipper 25 april 2021 09:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle (Bericht 9664036)
Ik heb neen gestemd.

2

Domheid strafbaar stellen is totalitair van aard.

Pandareus 25 april 2021 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9664022)

Waarom zou België zijn wetgeving moeten aanpassen omwille van een gewijzigd standpunt van de president van de VS ?
Ons land heeft zich in 2019 reeds in lijn gebracht met de verzoeken vanuit de EU en de raad van Europa om de te enge perimeter van de negationismewet te verbreden.
Men loste dat op door de antiracismewet van 1981 expliciet te verbreden tot ALLE genocides die door een internationaal gerecht erkend zijn.

Vlad 25 april 2021 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9664044)
Waarom zou België zijn wetgeving moeten aanpassen omwille van een gewijzigd standpunt van de president van de VS ?
Ons land heeft zich in 2019 reeds in lijn gebracht met de verzoeken vanuit de EU en de raad van Europa om de te enge perimeter van de negationismewet te verbreden.
Men loste dat op door de antiracismewet van 1981 expliciet te verbreden tot ALLE genocides die door een internationaal gerecht erkend zijn.

De Amerikaanse erkenning is een goede gelegenheid om de wet minder racistisch te maken. Het getuigt van racisme en discriminatie om die wet enkel voor te behouden voor de joodse genocide en niet voor de andere genocides.

Pandareus 25 april 2021 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9664040)

De ontkenning van de Rwandese genocide was in ons land al strafbaar sinds art 115 van de antiracismewet in mei 2019 is aangepast (= uitbreiding)
Voor die wetswijziging zou dat idd niet strafbaar zijn geweest.

Het Oosten 25 april 2021 09:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9664048)
De Amerikaanse erkenning is een goede gelegenheid om de wet minder racistisch te maken. Het getuigt van racisme en discriminatie om die wet enkel voor te behouden voor de joodse genocide en niet voor de andere genocides.

Misschien zou het ook goed zijn dat Biden de genocide op de Amerikaanse indianen erkent en de ontkenning ervan strafbaar stelt.

Skobelev 25 april 2021 09:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle (Bericht 9664036)
Ik heb neen gestemd.

Als we Erdoham daarmee een doorn in zijn oog kunnen steken misschien wel?

Vlad 25 april 2021 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 9664051)
Misschien zou het ook goed zijn dat Biden de genocide op de Amerikaanse indianen erkent en de ontkenning ervan strafbaar stelt.

Dat was geen genocide maar iets veel complexer.

Pandareus 25 april 2021 10:09

Een leuk weetje over de negationismewet van '95 is dat uiteindelijk ook het Vlaams Blok deze parlementair mee goedkeurde. :lol:

Al jaren fulmineren ze tegen wetgeving die ze zelf mee stemden.

Pandareus 25 april 2021 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 9664051)

Amerika heeft geen wetgeving zoals bij ons die het ontkennen van deze of andere genocide strafbaar stelt.

Wat niet wil zeggen dat de erkenning door Biden geen belangrijke symbolische waarde heeft, dat is iets anders.

En ja, je hebt gelijk, het zou hem sieren moest hij de behandeling van de indiaanse bevolking door de kolonisten ook bestempelen als genocide.

Zipper 25 april 2021 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9664056)

Waarom ? Was een volkerenmoord zoals een andere, net zoals die van de Spanjaarden en Portugezen in Zuid-Amerika.

Zipper 25 april 2021 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9664057)
Een leuk weetje over de negationismewet van '95 is dat uiteindelijk ook het Vlaams Blok deze parlementair mee goedkeurde. :lol:

Is het daarom dat je hen dan wilt vergassen ???

Pandareus 25 april 2021 10:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9664056)

Dat is copy/paste het excuus dat Turkije al jaren gebruikt om de armeense genocide voor te stellen als 'iets anders'. Het gevolg van honger, gevolg van oorlog, enz enz.

Wat Turkije gedaan heeft met de Armeniërs is in alle opzichten vergelijkbaar met de VS versus zijn massaal gedeporteerde indianen.

Vlad 25 april 2021 10:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9664059)
Amerika heeft geen wetgeving zoals bij ons die het ontkennen van deze of andere genocide strafbaar stelt.

Wat niet wil zeggen dat de erkenning door Biden geen belangrijke symbolische waarde heeft, dat is iets anders.

En ja, je hebt gelijk, het zou hem sieren moest hij de behandeling van de indiaanse bevolking door de kolonisten ook bestempelen als genocide.

Waar is de Nederlandstalige bevolking van Brussel naartoe ? De kolonisatie of omvolking van Brussel dan ook maar als een genocide categoriseren ? Wat de oorspronkelijke bevolking van de Amerika's eeuwenlang heeft ondergaan was wel iets complexer dan genocide vind ik. :roll:

Xenophon 25 april 2021 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9664057)

Dat sloeg de traditio's inderdaad wat tegen, want ze hadden de wet enkel opgesteld omdat het VB zou tegenstemmen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be