Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Coronacrisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=225)
-   -   Regionale versoepelingen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=258772)

Rudy 25 april 2021 16:20

Regionale versoepelingen

1 Bijlage(n)
‘Als het verschil in de vaccinatiegraad tussen Vlaanderen en Brussel groter wordt, moeten we nadenken over aparte, extra versoepelingen voor Vlaanderen.’ Dat zei Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) zondagochtend in het duidingsprogramma De zevende dag.

Voorlopig is het volgens Jambon nog niet aan de orde. ‘Maar als de spreidstand qua vaccinatiecijfers tussen Vlaanderen en Brussel groter wordt, moeten we daar rekening mee houden en daar een beslissing over nemen. Ik heb dat al op tafel gelegd bij het Overlegcomité. Voor toekomstige versoepelingen kan die vaccinatiegraad een element worden.’

Bijlage 114234

Bron: dS

Ik ben geen voorstander en ik stel mij de vraag of dit wettelijk wel kan

Zucht 25 april 2021 16:22

Lijkt mij onuitvoerbaar.
Zie bijvoorbeeld het Brussels schorremorrie in Knokke en andere kustgemeentes.

denkimi 25 april 2021 16:23

Wettelijk is dat geen probleem. Er zijn geen wetten meer, iedereen kan doen wat hij wil.

Het enige wat nog van belang is, is naar wie de knokploeg, aka de politie, luistert.

Reverberation 25 april 2021 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9664286)
‘Als het verschil in de vaccinatiegraad tussen Vlaanderen en Brussel groter wordt, moeten we nadenken over aparte, extra versoepelingen voor Vlaanderen.’ Dat zei Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) zondagochtend in het duidingsprogramma De zevende dag.

Voorlopig is het volgens Jambon nog niet aan de orde. ‘Maar als de spreidstand qua vaccinatiecijfers tussen Vlaanderen en Brussel groter wordt, moeten we daar rekening mee houden en daar een beslissing over nemen. Ik heb dat al op tafel gelegd bij het Overlegcomité. Voor toekomstige versoepelingen kan die vaccinatiegraad een element worden.’

Bijlage 114234

Wat betekent dat nog? Wettelijk?

Rudy 25 april 2021 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Reverberation (Bericht 9664291)
Wat betekent dat nog? Wettelijk?

Dan eventueel via MB hé als er nog geen pandemiewet is.
Uiteindelijk wordt er gevraagd of verschillen tussen de regio's mogelijk moeten zijn.
Strenger dan wat federaal wordt voorgeschreven kan. Daar zijn voorbeelden van. Soepeler zijn daarentegen.

Reverberation 25 april 2021 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9664300)
Uiteindelijk wordt er gevraagd of verschillen tussen de regio's mogelijk moeten zijn.
Strenger dan wat federaal wordt voorgeschreven kan. Daar zijn voorbeelden van. Soepeler zijn daarentegen.

Kan ook via staatsgreep he Rudy, no probs.

stuyckp 25 april 2021 16:50

Citaat:

Bijlage 114234

Ik ben voor, maar dan mogen mensen van andere regio's niet toegelaten zonder eerst in quarantaine.
Maar het is overduidelijk dat Jambon zijn bedoeling is om de vaccinaties in andere deelstaten ook te laten versnellen zodat dit niet hoeft.

gertc 25 april 2021 16:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Reverberation (Bericht 9664304)
Kan ook via staatsgreep he Rudy, no probs.

Dat is toch wat Rudy voorstelt?

Reverberation 25 april 2021 16:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp (Bericht 9664309)
Ik ben voor, maar dan mogen mensen van andere regio's niet toegelaten zonder eerst in quarantaine.
Maar het is overduidelijk dat Jambon zijn bedoeling is om de vaccinaties in andere deelstaten ook te laten versnellen zodat dit niet hoeft.

Het idee op zich is belachelijk.

Vaccinatiegraad om de bevolking van vrijheid te ontzeggen.

Reverberation 25 april 2021 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 9664310)
Dat is toch wat Rudy voorstelt?

Lijkt erop, Rudy beseft dat niet.

denkimi 25 april 2021 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9664300)

Gek he. Iedere gouverneur, minister of burgemeester mag onbeperkt nieuwe waanzin bij verzinnen, ongehinderd door enige proportionaliteit, logica of wetenschappelijke onderbouwing.

Maar geen enkele mag die waanzin verminderen.

Het is een zelfversterkend systeem van steeds grotere waanzin.

Reverberation 25 april 2021 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door denkimi (Bericht 9664314)
Gek he. Iedere gouverneur, minister of burgemeester mag onbeperkt nieuwe waanzin bij verzinnen, ongehinderd door enige proportionaliteit, logica of wetenschappelijke onderbouwing.

Maar geen enkele mag die waanzin verminderen.

Het is een zelfversterkend systeem van steeds grotere waanzin.

Hannah Arendt leert ons dat, enige troost is dat zulk systeem zichzelf vernietigt
Maar eerst Stalingrad, veel slachtoffers.

Dadeemelee 25 april 2021 16:56

Citaat:

Bijlage 114234

Ik denk dat zoiets gewoon op niveau van de gemeente kan. En ik ben daar niet tegen van zodra de vaccinaties ‘afgelopen’ zijn.
De antivaxxers moeten hun plan dan maar trekken.

Reverberation 25 april 2021 17:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9664320)
Ik denk dat zoiets gewoon op niveau van de gemeente kan. En ik ben daar niet tegen van zodra de vaccinaties ‘afgelopen’ zijn.

Zeker, een plaatselijke Kommandatur in paarse jaskes zal dat wel checken. Zo creeeren we weer meer jobs voor Almaci :-P

Henri1 25 april 2021 17:07

België is één. Tous ensemble. Dus ook voor maatregelen en ook voor versoepelingen.

Rudy 25 april 2021 17:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9664320)

Als er nu al gepoogd wordt (werd) om een landsgrens over te steken omdat je daar naar de winkel mag of op een terras mag zitten, dan voorzie ik chaos als elke gemeente gaat beginnen haar goesting te doen.
En dan stel ik mij nog de vraag of burgemeesters daar zitten op te wachten.

Dadeemelee 25 april 2021 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Reverberation (Bericht 9664325)
Zeker, een plaatselijke Kommandatur in paarse jaskes zal dat wel checken. Zo creeeren we weer meer jobs voor Almaci :-P

Die maatregelen zijn normale bevoegdheden van de burgemeester. Avondklokken en samenscholingsverbod etc. dus.

Dadeemelee 25 april 2021 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9664331)
Als er nu al gepoogd wordt (werd) om een landsgrens over te steken omdat je daar naar de winkel mag of op een terras mag zitten, dan voorzie ik chaos als elke gemeente gaat beginnen haar goesting te doen.
En dan stel ik mij nog de vraag of burgemeesters daar zitten op te wachten.

Burgemeesters kunnen altijd strengere regels opleggen. Zoals nu de Nederlandse grensburgemeesters die Belgen weren van hun terrassen.

Reverberation 25 april 2021 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9664332)
Die maatregelen zijn normale bevoegdheden van de burgemeester. Avondklokken en samenscholingsverbod etc. dus.

Ja, kleine fascisitische eilandjes daar gaan we voor. Sounds fun!
Die van de Gemeentestraat mag de Carrefour niet binnen!

Vette Pois(s)on 25 april 2021 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9664330)
België is één. Tous ensemble. Dus ook voor maatregelen en ook voor versoepelingen.

Allons enfants de la Patrie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be