Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Opkomstplicht afgeschaft bij lokale verkiezingen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=258847)

Dadeemelee 30 april 2021 12:10

Opkomstplicht afgeschaft bij lokale verkiezingen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210430_93840306

Citaat:

De Vlaamse regering heeft vrijdag definitief het licht op groen gezet voor een grondige hervorming van de lokale democratie. Bij de volgende lokale verkiezingen zal er geen opkomstplicht meer zijn, en de invloed van de lijststem zal verdwijnen. Er komt ook een meer rechtstreekse verkiezing van de burgemeester. Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) spreekt van een “hoogdag voor de lokale democratie”.
Wie gaat daarvan profiteren. Ik denk alvast niet de partijen met het meeste foertstemmers en malcontenten.

Travis Bickle 30 april 2021 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9667494)

Wie gaat daarvan profiteren. Ik denk alvast niet de partijen met het meeste foertstemmers en malcontenten.

Mooi zo. Benieuwd naar de 'diepgaande' analyses na de verkiezingen van '24 in het licht van van 'waarom Vlaams Belang zoveel stemmen heeft gekregen'.

Dat is in tegenstelling tot wat u graag gelooft niet enkel op basis van 'foert' en 'ik ben malcontent'.

Knuppel 30 april 2021 12:33

Citaat:

Dat is ook de bedoeling van de officiële afschaffing van de stemplicht. Al schafte Mie Turtelboom ze al eerder officieus af door geen boetes meer te geven aan wetsovertreders die (ook toen al) hun voeten veegden aan de Belgische opkomstdwang. Het waren er zoveel dat "justitie" het niet aankon. De meesten in Brussel en Wallonië.

Sindsdien zijn "de partijen" van de foertstemmers en malconten er met rassen schreden op vooruit gegaan.

Hoop doet leven.
Wanhoop ook.

cookie monster 30 april 2021 14:22

Citaat:

Prima zelfs , geen probleem , maar zij die niet (willen) stemmen .... ,
gaan hierdoor automatisch met de uitslag akkoord !!
m.a.w. Niet janken of protesteren wanneer "uw" partij verliest ,
of ook niet feesten wanneer "uw" part won !!

Dadeemelee 30 april 2021 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 9667617)
Prima zelfs , geen probleem , maar zij die niet (willen) stemmen .... ,
gaan hierdoor automatisch met de uitslag akkoord !!
m.a.w. Niet janken of protesteren wanneer "uw" partij verliest ,
of ook niet feesten wanneer "uw" part won !!

Uiteraard, niet komen zagen achteraf.

cookie monster 30 april 2021 14:35

Vwala !! :-)

Vele interesseren zich niet aan politiek !!
Andere zeggen dat het toch geen fluit uithaalt ,
of vinden het gewoon niet de moeite of tijdverspilling !!
Ik ga ermee akkoord dat politiek een stinkende beerput is ,
ze vegen zelf hun achterwerk aan de regels en lachen ons uit ,
hoe kan je zulke onnozelaars er het best uit de politiek stampen ??
Ik volg de politiek ook niet echt , maar ik ga wel bewust stemmen
om de onnozelaars die ik niet moet weg te stemmen !!

Nu nog de parlementsverkiezingsopkomstplicht afschaffen !!
De (s)lopende regering hoe is samengesteld ??

!! Stemrecht !!

fcal 30 april 2021 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 9667526)
Dat is ook de bedoeling van de officiële afschaffing van de stemplicht. Al schafte Mie Turtelboom ze al eerder officieus af door geen boetes meer te geven aan wetsovertreders die (ook toen al) hun voeten veegden aan de Belgische opkomstdwang. Het waren er zoveel dat "justitie" het niet aankon. De meesten in Brussel en Wallonië.
Sindsdien zijn "de partijen" van de foertstemmers en malconten er met rassen schreden op vooruit gegaan.
Hoop doet leven.
Wanhoop ook.

Och dat is een doekje tegen het bloeden. De allochtonen hadden stemrecht verkregen op lokaal niveau maar die zonden hun kat. In de 'godsdienst -getrouwe' moskeeën wordt duchtig gepredikt tegen deze 'anti-islam' kaffer-verkiezingen. Dat heeft resultaat. En uiteraard kan justitie onmogelijk de overtreders vervolgen. De allochtoon en meer bepaald de moslims onder hen dienen geknuffeld en niet gestraft.

Knuppel 30 april 2021 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9667621)
Uiteraard, niet komen zagen achteraf.

:thumbs:
Citaat:

De kandidaten met de meeste voorkeurstemmen zullen worden verkozen, ongeacht de plaats op de lijst.

De kiezer krijgt ook een grotere beslissingsmacht over wie de burgemeester wordt. In de toekomst wordt de stemmenkampioen van de grootste meerderheidsfractie automatisch burgemeester.

We zullen zien wie achteraf NIET komt zagen.

Skobelev 30 april 2021 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 9667669)
:thumbs:

We zullen zien wie achteraf NIET komt zagen.

:-P Men zou wel eens heel hard kunnen verschieten hoe gemotiveerd VB stemmers wel zijn.... :-P

cookie monster 30 april 2021 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 9667627)
Nu nog de parlementsverkiezingsopkomstplicht afschaffen !!
De (s)lopende regering hoe is die samengesteld ??

!! Stemrecht !!

Edit: die

Boduo 30 april 2021 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9667692)
:-P Men zou wel eens heel hard kunnen verschieten hoe gemotiveerd VB stemmers wel zijn.... :-P

Dat denk ik ook.

Xenophon 30 april 2021 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9667699)
Dat denk ik ook.

Daarom klinkt het:

Citaat:

In de toekomst wordt de stemmenkampioen van de grootste meerderheidsfractie automatisch burgemeester.
Nooit het VB dus.

Pandareus 30 april 2021 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9667718)
Daarom klinkt het:

Nooit het VB dus.

Toen dit voorstel uitkwam is het hier op het forum echt in detail besproken, en ook toen bleek dat er enkelen niet snapten dat het om de meerderheid gaat.

Dus zal BDW zichzelf in 2424 opvolgen in de koekenstad, en PhDW zal in de oppositie blijven zitten, zelfs al zou hij meer stemmen halen dan zijn nemesis.

Rudy 30 april 2021 16:18

Citaat:

Daarom klinkt het:

Nooit het VB dus.

Ooit gehoord van zwarte zondag ?

Knuppel 30 april 2021 16:24

Citaat:

Daarom klinkt het:

Nooit het VB dus.

Dat ligt zowel aan het percentage stemmen dat het VB haalt als aan het percentage van de minipartijtjes.

Na de vivaldimiserie, en de electorale gevolgen daarvan, zullen nog weinige partijtjes goesting hebben om die miserie nog eens over te doen op Vlaams niveau.

Bovendien vallen alle verkiezingen samen. Er zullen lessen getrokken worden waar tot nu nog niemand aan heeft gedacht. Of aan heeft willen denken.

Pandareus 30 april 2021 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9667723)

Hebben we al eerder gehad, ze waren toen nog groter dan nu. En ook toen bleven ze in het cordon. Zal nu niet anders zijn, deze wijziging aan de kieswet is een heel goede zaak, eigenlijk copy-pasten we daarmee wat wallonië eerder heeft gedaan. Het is een flink stuk transparanter en democratischer omdat die vervloekte lijststem de lokale partijbonzen teveel macht gaf. Het blokkeert ook de chantage politiek van een partij die weet dat ze 'nodig' is in de coalitie maar niet de grootste is om toch de sjerp op te eisen.

Wat deze wijziging niet doet, is de grendel openen van de sanitaire schutkring.

Xenophon 30 april 2021 16:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9667723)

Waarna alle partijen behalve het VB samen een meerderheid vormen?

Kan gebeuren, het zou niet zonder gevolgen blijven bij de N-VA denk ik.

We zien wel hoe het loopt.

Boduo 30 april 2021 16:41

Citaat:

Daarom klinkt het:

Nooit het VB dus.

Wait & see.

Xenophon 30 april 2021 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 9667727)
Dat ligt zowel aan het percentage stemmen dat het VB haalt als aan het percentage van de minipartijtjes.

Na de vivaldimiserie, en de electorale gevolgen daarvan, zullen nog weinige partijtjes goesting hebben om die miserie nog eens over te doen op Vlaams niveau.

Bovendien vallen alle verkiezingen samen. Er zullen lessen getrokken worden waar tot nu nog niemand aan heeft gedacht. Of aan heeft willen denken.

Of er lessen getrokken worden daar vrees ik voor, de traditio's, de N-VA incluis, zullen liever de Vlaming droog in de kakker pakken eerder dan dat men met het VB samenwerkt.

N-VA weet dat, daarom hebben ze open en bloot hun programmapunt nummer één in de vuilbak gesmeten.

De Prof 30 april 2021 16:49

Het zou mij niet verbazen dat de volgende lokale verkiezing samenvalt met de federale...

Dus iedereen blij gemaakt met een dode mus ;-):lol:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be