Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   de groepsverzekering komt in het vizier (https://forum.politics.be/showthread.php?t=259026)

morte-vivante 11 mei 2021 16:07

de groepsverzekering komt in het vizier

Fiscaal gunstregime groepsverzekeringen kost schatkist jaarlijks miljarden

Citaat:

Het toekennen van fiscale voordelen aan het tweedepijlerpensioen - zeg maar de groepsverzekeringen - betekent jaarlijks 2,82 tot 3,35 miljard euro minder ontvangsten voor de fiscus. Dat berekende het Planbureau, op vraag van de minister van Pensioenen Karine Lalieux (PS). Die werkt aan een grote pensioenhervorming.
Citaat:

Het is voor het eerst dat er duidelijkheid is over de inkomsten die de staat misloopt door het fiscaal voordeel voor de tweede pijler, klinkt het bij het kabinet-Lalieux. De minister werkt aan een grondige pensioenhervorming. In september zou daarover meer duidelijkheid moeten komen. Lalieux wil in het kader van die hervorming de tweede pensioenpijler socialer en rechtvaardiger maken, klinkt het.
De schatkist heeft geld nodig, en veel. Tegelijkertijd negeren onze volksvertegenwoordigers de oorzaak van dergelijke gunsten voor werkgevers en werknemers. De al torenhoge belastingdruk.

Citaat:

Waarom is een groepsverzekering zo voordelig?

De groepsverzekering is dubbel voordelig. Voor je werkgever is het een relatief goedkope vorm van loonsverhoging. Want hij wordt minder zwaar belast op de premies die hij voor jou betaalt, dan op het nettoloon dat hij je stort. Ook jij geniet van belangrijke voordelen:

Groepsverzekering = pensioensparen – Je weet vast dat de wettelijke pensioenen onder druk staan en dat ook werknemers straks maar een laag bedrag kunnen verwachten. De groepsverzekering is een vorm van pensioensparen en zorgt ervoor dat je een hoger pensioen zal krijgen.
Fiscaal gunstregime – Het extralegale pensioen dat je dankzij de groepsverzekering krijgt, wordt heel licht belast. Als je zelf een deel van de premies betaalt, mag je die zelfs al meteen van je belastingen aftrekken.
Bescherming van je gezin – De meeste groepsverzekeringen zijn zo uitgebreid dat je gezin ook beschermd wordt.
Het pensioen dat ge later gaat krijgen van de overheid is belachelijk laag, zelfs als ge een voltijdse loopbaan hebt doorlopen en jaarlijks netjes de helft van uw loon hebt afgestaan aan de staat (tenzij ge ambtenaar zijt natuurlijk). De groepsverzekering moest dat deels compenseren, en is een must voor veel werknemers.

En nu komt dat dus in het vizier. De middenklasse is weer het kind van de rekening.

Herr Flick 11 mei 2021 23:10

Ja ze moesten een PS regering hebben he...

En nu gaan ze het kleine geld dat ne mens nog heeft ook uit zijne zak gaan ratten.

maddox 11 mei 2021 23:42

Ik ga er van uit dat tegen de tijd ik op pensioen wil gaan de EU/Blegische overheid alle pensioenfondsen, 1ste, 2de en 3de pijler gaat belasten tot 95% ofzo.

Dus ik zorg dat mijn eigen bijdrage zo min mogelijk is, mijn werkgevers mogen die te plunderen gekende reserves aanspekken.

Ik zorg er wel voor dat mijn reserves in niet gekende , niet traceerbare en goed geconserveerde vorm op veilige lokaties zijn opgeslagen.
Mijn staalvoorraad blijkt nu een goeie investering te zijn, als ik zou willen verkopen...

daiwa 11 mei 2021 23:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 9675853)
Ja ze moesten een PS regering hebben he...

En nu gaan ze het kleine geld dat ne mens nog heeft ook uit zijne zak gaan ratten.

Inderdaad, ze moesten een linkse regering hebben.

Henri1 12 mei 2021 06:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 9675875)

Onze regering is lang niet links genoeg.

U moest eens weten welke drama's de werkende bevolking doormaakt. Allemaal op conto van de vorige rechtse regering.

Herr Flick 12 mei 2021 07:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9675870)
Ik ga er van uit dat tegen de tijd ik op pensioen wil gaan de EU/Blegische overheid alle pensioenfondsen, 1ste, 2de en 3de pijler gaat belasten tot 95% ofzo.

Dus ik zorg dat mijn eigen bijdrage zo min mogelijk is, mijn werkgevers mogen die te plunderen gekende reserves aanspekken.

Ik zorg er wel voor dat mijn reserves in niet gekende , niet traceerbare en goed geconserveerde vorm op veilige lokaties zijn opgeslagen.
Mijn staalvoorraad blijkt nu een goeie investering te zijn, als ik zou willen verkopen...

Ja als ge ziet naar de prijs van het koper.

maddox 12 mei 2021 08:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 9675935)
Ja als ge ziet naar de prijs van het koper.

Daar heb ik bitter weinig van in voorraad, en dat voornamelijk in de vorm van elektriciteitskabel.

Maar met zulke prijzen, we gaan waarschijnlijk terug aluminium elektriciteitsdraad zien.

morte-vivante 12 mei 2021 08:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9675910)

U moest eens weten welke drama's de werkende bevolking doormaakt. Allemaal op conto van de vorige rechtse regering.

blij dat corona en het gemaatregel er niks mee te maken heeft :roll:

stuyckp 12 mei 2021 08:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9675910)

vertel.
Trouwens wees maar zeker dat deze maatregel de werknemers hun tweede peiler gaat viseren en waarschijnlijk om de ambtenaren pensioenen te kunnen betalen.
En deze regering is extreem links.

Dade 12 mei 2021 18:57

Tja al die parasieten in de ambtenarij en gelukszoekers die men hier binnenhaalt moeten toch ergens van betaald worden. Je zag dit toch al jaren aankomen dat de staat dit niet kon laten liggen. Iedereen die decenia lang gespaard heeft en het idee had een leuk appeltje voor de dorst te hebben is er aan voor de moeite. Bij de roverheid kan je maar van 1 ding zeker zijn. Je zal genaaid worden, en als het kan 2 keer. Totaal onbetrouwbaar zijn ze.

De schoofzak 12 mei 2021 19:33

Ondertussen vergeten de grootste kiekens dat die pensioenfondsen dank zij hun stabiele kapitalen wel een enorme boost geven aan de economie.

lamenielachen 12 mei 2021 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 9675875)

Links of rechts, regeren kunnen ze niet, geld beheren nog minder en als ze te kort komen slaan ze toe waar ze het vinden.
Meestal bij de middenklasse, wat hebben ze daar al allemaal niet weggehaald de laatste jaren?
Zij rekenen zich rijk maar ons arm ....

lamenielachen 12 mei 2021 19:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dade (Bericht 9676353)
Tja al die parasieten in de ambtenarij en gelukszoekers die men hier binnenhaalt moeten toch ergens van betaald worden. Je zag dit toch al jaren aankomen dat de staat dit niet kon laten liggen. Iedereen die decenia lang gespaard heeft en het idee had een leuk appeltje voor de dorst te hebben is er aan voor de moeite. Bij de roverheid kan je maar van 1 ding zeker zijn. Je zal genaaid worden, en als het kan 2 keer. Totaal onbetrouwbaar zijn ze.

Je vergeet de vakbonden die er wat aan zouden kunnen doen maar zwijgen en lekker mee aan de feestdis zitten.

De schoofzak 12 mei 2021 20:44

Zou een gedeelte van de middenklasse tot op heden niet de trouwste leden tellen van de vakboungden?
Laat ze ze maar kwijtspelen.

Dadeemelee 12 mei 2021 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp (Bericht 9675950)
vertel.
Trouwens wees maar zeker dat deze maatregel de werknemers hun tweede peiler gaat viseren en waarschijnlijk om de ambtenaren pensioenen te kunnen betalen.
En deze regering is extreem links.

Dat doet mij denken aan een andere forummer. :lol:

Dadeemelee 12 mei 2021 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 9675611)
Fiscaal gunstregime groepsverzekeringen kost schatkist jaarlijks miljarden

De schatkist heeft geld nodig, en veel. Tegelijkertijd negeren onze volksvertegenwoordigers de oorzaak van dergelijke gunsten voor werkgevers en werknemers. De al torenhoge belastingdruk.

Het pensioen dat ge later gaat krijgen van de overheid is belachelijk laag, zelfs als ge een voltijdse loopbaan hebt doorlopen en jaarlijks netjes de helft van uw loon hebt afgestaan aan de staat (tenzij ge ambtenaar zijt natuurlijk). De groepsverzekering moest dat deels compenseren, en is een must voor veel werknemers.

En nu komt dat dus in het vizier. De middenklasse is weer het kind van de rekening.

Ten gronde: de tweede pijler is belangrijk, maar eigenlijk oneerlijk omdat niet iedereen er kan van genieten.
Een hervorming dringt zich dus wel degelijk op.

Verplicht maken bijvoorbeeld.

maddox 12 mei 2021 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9676438)
Ten gronde: de tweede pijler is belangrijk, maar eigenlijk oneerlijk omdat niet iedereen er kan van genieten.

De 2de pijler is ook een doekje voor het bloeden.
Dat de (r)overheid het wou promoten door er een belastingsvoordeeltje tegenover te zetten, is eenzelfde truk als ze toepassen op zonnepanelen en dieselwagens.

Mijn gepensioeneerde oom heeft zijn perfect in orde zijnde dieselwagen uit voorzorg verkocht. Pre-corona was hij nogal reizerig ingesteld, en hij was al aan't voorbereiden voor de volgende weekend-trips door Duitsland. Bleek dat een aantal steden waar ie graag naar toe ging een dieselhaat hebben gekweekt. 2 opties.
  • Er niet naar toe gaan.
  • 2de hands benzinewagen kopen die voorlopig nog overal binnen mag.

Hij heeft dus dezelfde wagen, van hetzelfde bouwjaar gekocht met een benzinemotor die 30% krachtiger is en voorzien van veel meer opties (dus zwaarder). Zijn redenering.
Citaat:

10 jaar gaat het me kosten om de kilometers te halen die deze wagens gedemonstreerd hebben te kunnen doen zonder grote kosten. Binnen 10 jaar mag ik toch niet meer rijden. Wegens te oud/dood. Of omdat ik het toch niet meer kan betalen. Mijn eerste gloednieuwe wagen koste me 8 maandlonen. De meest goedkope nieuwe benzinewagen te koop in België kost me evenveel pensioenmaanden. De goedkoopste elektrische wagen, waar ik niet mee kan doen wat ik met die goedkope benzinewagen zou kunnen doen, kost 3 keer meer, en dat met overheidssteun... Die een 2snijdend zwaard is. Dus, een benzineauto even oud als mijn diesel gaat de job doen.

De schoofzak 13 mei 2021 11:02

Citaat:

2
Of minstens: toegankelijk voor iedereen.

Vb. je zou moeten kunnen opteren om al je verdiende centen aan te wenden voor je eerste woning te kunnen aanschaffen.

stuyckp 13 mei 2021 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9676687)
2
Of minstens: toegankelijk voor iedereen.

Vb. je zou moeten kunnen opteren om al je verdiende centen aan te wenden voor je eerste woning te kunnen aanschaffen.

De tweede peiler beschikbaar maken voor statutaire ambtenaren.
Sorry hoor maar nu moet ik toch even lachen.
Als er iets oneerlijk is dan is het net die hoge pensioenen van statutaire ambtenaren. En uitgesteld loon is niet de verklaring noch de reden.

Bob 13 mei 2021 13:21

Citaat:

Het oneerlijke zit erin doordat de pensioenbijdragen ongelimiteerd zijn, terwijl de pensioenen zelf gelimiteerd zijn. Dat is trouwens de reden van de tweede pijler.
Hervormingen zijn inderdaad dringend nodig, maar niet onder de vorm van weeral nieuwe belastingen, maar wel onder de vorm van een efficientere overheid.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be