Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   provincies (https://forum.politics.be/showthread.php?t=25918)

Piet Hein 11 december 2004 15:45

provincies

ja afschaffen

Jonas Elossov 11 december 2004 15:53

Ik ben niet akkoord, sommige punten kunnen beter op provinciaal niveau besproken worden...

Piet Hein 11 december 2004 15:55

Maar het kost meer dan dat het opbrengt.

Jonas Elossov 11 december 2004 16:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door axel nort

Dan nog, ik vind niet dat de staat een winstgevend bedrijf moet zijn... Er zijn problemen die beter op provinciaal niveau genomen worden, omdat die dichter bij de situatie staan dan het gewest, en omdat niet alle regels in alle provinties nodig zijn...

solidarnosc 11 december 2004 16:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Ik ben niet akkoord, sommige punten kunnen beter op provinciaal niveau besproken worden...

Zeker in West-Vlaanderen. Daar verstaat iedereen elkaar tenminste. ;-)

Hans1 11 december 2004 16:28

Gewesten door provincies vervangen en alle wetten nationaal (Belgisch uiteraard).

groentje 11 december 2004 17:17

Provincies zijn geen perfect niveau, te hoog voor het ene, te laag voor het andere, en vaak te weinig eenheidsgevoel. Maar kan je dat zomaar doortrekken? Vlaanderen is vaak ook veel te ver van ons bed, laat staan België of Europa... Gemeentes zijn dan weer vaak te klein...
Onze Vlaamsnationalistische vrienden hebben een leuk ideetje over regio's en (stads)gewesten, maar ik ken het onvoldoende om er al meteen een alternatief in te zien. Link, please!

Koenraad Maesschalck 11 december 2004 17:30

De provincies zijn een Jacobijns-Franse erfenis die totaal geen politiek nut hebben en beter zo snel mogelijk afgeschaft worden. Hun bevoegdheden kunnen verdeeld worden tussen de gemeentelijke en deelstatelijk niveau's. De niveau's van de tyoekomst zijn: Europa - Vlaanderen - de gemeente. De tussenliggende niveau's zijnde de provincies en de Belgische staat hebben geen nut meer, zijn compleet verouderd en verdampen.

groentje 11 december 2004 17:39

Met dan nogmaals een rondje gemeentefusies? Want voor al die bevoegdheden zijn ze toch te klein, hoor. Persoonlijk ben ik daar slechts zeer beperkt voorstander van.

solidarnosc 11 december 2004 17:45

De provincie is het instrument bij uitstek om lokale bestuuders de illusie te geven dat ze nog kunnen opklimmen als ze maar doen wat ''nationaal'' van hen vraagt. Een politieke parking met andere woorden. ;)

Philips Inc. 11 december 2004 18:02

Provincies zijn onnaturlijk ontstaan. Geef mij maar streken die van oudsher op elkaar zijn afgestemd. Leve de basisdemocratie en het respect voor de verscheidenheid.

Unitarisme is binnenlands imperialisme van een dominante staatscultuur over de zwakkere.

groentje 11 december 2004 18:13

Het huidige Vlaanderen is ook niet geheel natuurlijk, denk aan Limburg of Brabant, die evengoed ergens anders hadden toe kunnen behoren, of Frans-Vlaanderen, dat dan weer evengoed er wel had bij kunnen behoren... Grenzen zijn zelden natuurlijk. Maar wel een realiteit, hoe kunstmatig ook. Provincies mogen van mij best verdwijnen, maar niet tot ik een deugdelijk alternatief heb gezien.

maarte 11 december 2004 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door axel nort

waarom dan afschaffen?

big bad wolf 12 december 2004 00:34

er zijn maar 2 niveaus nodig: nationaal (Vlaams) en gemeentelijk, al de rest kost meer dan het opbrengt

Hans1 12 december 2004 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc.
Provincies zijn onnaturlijk ontstaan. Geef mij maar streken die van oudsher op elkaar zijn afgestemd. Leve de basisdemocratie en het respect voor de verscheidenheid.

Unitarisme is binnenlands imperialisme van een dominante staatscultuur over de zwakkere.

U bent zelf voor een unitair Vlaemsch republiekje. Er is trouwens niets zo kunstmatig als "Vlaanderen", gecreërd door een zeer ondemocratische staatshervorming in 1980 waaraan niet het minste openbaar (niet-parlementair) debat aan voorafging.

Hans1 12 december 2004 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
er zijn maar 2 niveaus nodig: nationaal (Vlaams) en gemeentelijk, al de rest kost meer dan het opbrengt

Dan bent u niet alleen unitarist, maar ook centralist.;-)

woollywalter 12 december 2004 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
De provincies zijn een Jacobijns-Franse erfenis die totaal geen politiek nut hebben en beter zo snel mogelijk afgeschaft worden.

Volledig mee eens, de provincies komen enkel nog echt van pas bij rampen (rampenplan afkondigen ed)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
Hun bevoegdheden kunnen verdeeld worden tussen de gemeentelijke en deelstatelijk niveau's..

Ik zou de provinciale bevoegdheden overhevelen naar het Vlaamse niveau.

kelt 12 december 2004 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
U bent zelf voor een unitair Vlaemsch republiekje. Er is trouwens niets zo kunstmatig als "Vlaanderen", gecreërd door een zeer ondemocratische staatshervorming in 1980 waaraan niet het minste openbaar (niet-parlementair) debat aan voorafging.

Voor het debat is juist het parlement UITGEVONDEN.Of wilt U nu terug????

De roep die er tegenwoordig te horen is naar referenda is er juist omdat het parlement momenteel blijkbaar te "wollig" en "abstract" bezig is......opzijgeschoven door de regering....we krijgen dus de indruk dat het parlement er niet voor ons is!

Om bij het onderwerp te blijven:
Gouverneurs zijn van oorsprong de direkte vertegenwoordigers ,vertrouwelingen,van de koning,strategisch verspreid over het land.

Ik weet niet hoe hoe het elders is,maar het "ik ben van West-Vlaanderen" gevoel bestaat wel degelijk!!!!!!

Zolang ik in een Koninkrijk woont mag dat best blijven van mij,die provincies.......

big bad wolf 12 december 2004 15:11

Citaat:

er is niets artificiëlers dan de bizarre hersenkronkels die jij maakt om Vlaanderen van de kaart te vegen. schandalig, maar dat is men hier al 174 jaar gewoon van de belgicisten

big bad wolf 12 december 2004 15:16

Citaat:

Dan bent u niet alleen unitarist, maar ook centralist.;-)

ik ben voor een pro-Vlaams beleid, dat lukte niet in een unitair België, dat lukt niet in een (con-) federaal België, dus is de enige mogelijk om dat te doen in een onafhankelijk Vlaanderen

met de 5 provincies die wij hebben heeft het maar weinig zin om voor elk daarvan aparte besturen te behouden, het gros van de bevoegdheden kunnen op gemeentelijk of nationaal vlak geregeld worden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be