Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   De rokers doen betalen !!!!!!!!!!!! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=25948)

Cynicus 12 december 2004 13:21

De rokers doen betalen !!!!!!!!!!!!

Ik heb een grondige hekel aan roken. Door hun rookgedrag brengen rokers de gezondheid van
niet-rokers ernstig in gevaar. Dat rokers hun eigen gezondheid in gevaar brengen, tot daar aan toe. Iedere roker die sterft aan de gevolgen van zijn rookgedrag, is immers een roker minder.

Daar onze openbare financiën er zeer slecht voorstaan, moet er zwaar bespaard worden, maar kan er ook op een selectieve manier worden gezocht naar bijkomende inkomsten. Hier volgen wat voorbeelden om de rokers meer te doen betalen :

- Rokers zouden moeten worden verplicht om zich een rookvergunning aan te schaffen, en rokers zouden zich moeten laten registreren. Voor een dergelijke rookvergunning zouden ze uiteraard moeten betalen. Rokers die geen rookvergunning hebben of die hun rookvergunning niet op zak hebben, zouden zwaar moeten worden beboet. Werklozen zouden moeten worden ingezet om te controleren of de rokers hun rookvergunnig bij zich hebben.

- Rokers zouden hogere sociale werknemersbijdragen moeten betalen.

- Werkgevers zouden voor hun rokende werknemers hogere sociale werkgeversbijdragen moeten betalen.

- Rokers zouden extra opcentiemen moeten betalen op hun personenbelasting.

- De accijnzen op rookwaren moeten nog verder worden verhoogd.

Halcyon 12 december 2004 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Ik heb een grondige hekel aan roken. Door hun rookgedrag brengen rokers de gezondheid van
niet-rokers ernstig in gevaar. Dat rokers hun eigen gezondheid in gevaar brengen, tot daar aan toe. Iedere roker die sterft aan de gevolgen van zijn rookgedrag, is immers een roker minder.

Daar onze openbare financiën er zeer slecht voorstaan, moet er zwaar bespaard worden, maar kan er ook op een selectieve manier worden gezocht naar bijkomende inkomsten. Hier volgen wat voorbeelden om de rokers meer te doen betalen :

- Rokers zouden moeten worden verplicht om zich een rookvergunning aan te schaffen, en rokers zouden zich moeten laten registreren. Voor een dergelijke rookvergunning zouden ze uiteraard moeten betalen. Rokers die geen rookvergunning hebben of die hun rookvergunning niet op zak hebben, zouden zwaar moeten worden beboet. Werklozen zouden moeten worden ingezet om te controleren of de rokers hun rookvergunnig bij zich hebben.

- Werkgevers zouden voor hun rokende werknemers hogere sociale werkgeversbijdragen moeten betalen.

Dit is inderdaad ferm overdreven :-). Ik ben ook tegen roken maar dit gaat uiteraard wat te ver. Een beetje respect en naleving van de wetten, meer vraag ik niet van de rokers.

Cynicus 12 december 2004 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Halcyon
Dit is inderdaad ferm overdreven :-). Ik ben ook tegen roken maar dit gaat uiteraard wat te ver. Een beetje respect en naleving van de wetten, meer vraag ik niet van de rokers.

Waarom "uiteraard" ? Wat is er mis met een aantal
positief-autoritaire maatregelen die het algemeen belang ten goede komen ?

Andro 12 december 2004 13:39

Uw voorstel lijkt op een razzia naar de rokers toe.

Raf 12 december 2004 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus

Nick_ 12 december 2004 13:59

Nogal harde maatregelen, maar die nog hogere accijnzen vind ik alleszins een goed idee. Een hogere sociale bijdrage kan zelfs ook naar mijn mening.

Gruwelijke foto's op sigarettenverpakkingen zullen volgens mij ook wel helpen, al denk ik slechts in geringe mate.
En in het lager en secundair onderwijs zouden er wel meer sensibiliseringscampagnes mogen komen.

Ook moet je er rekening mee houden dat roken vaak een gevolg is van sociale problemen en opleiding.

Kijk eens in de technische en beroepsscholen. Pas op: geen verwijt voor die mensen maar het is overduidelijk dat het rookgebruik daar veel hoger ligt dan in hogere opleidingen. Dat sommige scholen roken op de speelplaats toelaten, vind ik totaal ongehoord. Wie heeft dit trouwens mogelijk gemaakt???
Ook mensen met lagere lonen grijpen sneller naar de sigaret, wat te begrijpen is. Ik denk dat als je dit probleem kleiner kunt maken (oplossen is onmogelijk), dat je ook het sigaretgebruik reduceert.

De schoofzak 12 december 2004 14:02

Ik ben ook nogal stevig anti-roker.
Maar zoals cynikus erin vliegt ... amai.

Voor mij is het genoeg dat:
- de reklame op tabak, ook in Frankorchaps, zolang tenminste we in één 'vader'land zitten, aan banden gelegd wordt;
- de prijs ineens voldoende verhoogd wordt, zodat er een schokeffekt is;
- roken verboden wordt in cafetaria van sportzalen, -stadia en aanverwanten.
- roken verboden tijdens autorijden (en wat helemaal niet opgaat: asbak van auto ledigen op de grond van een parking of op straat ... dus geen asbakken meer in de auto's ..)
- en ik zal nog wel wat vinden ...

maarte 12 december 2004 14:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nick6502
Nogal harde maatregelen, maar die nog hogere accijnzen vind ik alleszins een goed idee. Een hogere sociale bijdrage kan zelfs ook naar mijn mening.

Gruwelijke foto's op sigarettenverpakkingen zullen volgens mij ook wel helpen, al denk ik slechts in geringe mate.
En in het lager en secundair onderwijs zouden er wel meer sensibiliseringscampagnes mogen komen.

Ook moet je er rekening mee houden dat roken vaak een gevolg is van sociale problemen en opleiding.

Kijk eens in de technische en beroepsscholen. Pas op: geen verwijt voor die mensen maar het is overduidelijk dat het rookgebruik daar veel hoger ligt dan in hogere opleidingen. Dat sommige scholen roken op de speelplaats toelaten, vind ik totaal ongehoord. Wie heeft dit trouwens mogelijk gemaakt???
Ook mensen met lagere lonen grijpen sneller naar de sigaret, wat te begrijpen is. Ik denk dat als je dit probleem kleiner kunt maken (oplossen is onmogelijk), dat je ook het sigaretgebruik reduceert.

misschien nog hogere accijnzen op alcohol

woollywalter 12 december 2004 14:39

Voor mij:

Tax op roken nog wat laten stijgen, dat is goed voor de staatskas
Hogere RSZ bijdragen voor rokers ( rokers kosten meer voor de ziekteverzekering, ze moeten dan maar voor betalen)
Verbod op roken uitbreiden naar HoReCa(weet iemand wanneer die wet nu eindelijk van kracht wordt? Is hij al gestemd? )

Musketo 12 december 2004 15:20

[size=4]Wat een grap.8) [/size]

Yossarian 12 december 2004 15:21

Ik heb een grondige hekel aan autorijden. Door hun rijgedrag brengen automobilisten en vrachtwagenchauffeurs de gezondheid en veiligheid van
niet-autorijders ernstig in gevaar. Dat autorijders hun eigen gezondheid en veiligheid in gevaar brengen, tot daar aan toe. Iedere automobilist die sterft aan de gevolgen van zijn rijgedrag of vervuilende gewoonte, is immers een autorijder minder.

Daar onze openbare financiën er zeer slecht voorstaan, moet er zwaar bespaard worden, maar kan er ook op een selectieve manier worden gezocht naar bijkomende inkomsten. Hier volgen wat voorbeelden om de gemotoriseerde weggebruikers meer te doen betalen :

- Werklozen zouden moeten worden ingezet om te controleren of de bestuurders hun rijbewijs bij zich hebben.

- Autorijders zouden hogere sociale werknemersbijdragen moeten betalen.

- Werkgevers zouden voor hun rijdende werknemers hogere sociale werkgeversbijdragen moeten betalen.

- Autorijders zouden extra opcentiemen moeten betalen op hun personenbelasting.

- De belasting op autobezit en -gebruik moeten nog verder worden verhoogd.

Nick_ 12 december 2004 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Musketo
[size=4]Wat een grap.8) [/size]

goed argument, proficiat!!! (y)

Nick_ 12 december 2004 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yossarian
Ik heb een grondige hekel aan autorijden. Door hun rijgedrag brengen automobilisten en vrachtwagenchauffeurs de gezondheid en veiligheid van
niet-autorijders ernstig in gevaar. Dat autorijders hun eigen gezondheid en veiligheid in gevaar brengen, tot daar aan toe. Iedere automobilist die sterft aan de gevolgen van zijn rijgedrag of vervuilende gewoonte, is immers een autorijder minder.

Daar onze openbare financiën er zeer slecht voorstaan, moet er zwaar bespaard worden, maar kan er ook op een selectieve manier worden gezocht naar bijkomende inkomsten. Hier volgen wat voorbeelden om de gemotoriseerde weggebruikers meer te doen betalen :

- Werklozen zouden moeten worden ingezet om te controleren of de bestuurders hun rijbewijs bij zich hebben.

- Werkgevers zouden voor hun rijdende werknemers hogere sociale werkgeversbijdragen moeten betalen.

Niet akkoord. Autogebruik reduceren kan gewoon nauwelijks.
We moeten gewoon verder blijven zoeken naar manieren om benzine op een natuurvriendelijke manier te vervangen.
Trouwens: nog een jaar of 30 en het zullen niet alleen de natuurbeschermers zijn die dit vinden. Kapitalisten moeten nu eenmaal eerst de problemen zién voor ze het geloven.

boer_bavo 12 december 2004 15:52

Als we de accijnzen hoger maken komen er geen buitenlanders meer sigaretten kopen hier. Dus zouden we wellicht minder inkomsten hebben voor onze gezondheidszorg.

kosmopoliet 12 december 2004 16:03

Ik ga akkoord met Cynicus. De maatschappelijke discussie zal ook in die richting evolueren. Kijk nu al naar het beleid van Demotte. Wordt bijna gecopy-paste vanuit de VS.

big bad wolf 12 december 2004 16:06

in horecazaken gebeurt het maar al te vaak dat rokers zich geen fluit aantrekken van het rookverbod, en dat niet-rokers het niet aandurven om de rokers op hun fout te wijzen

naast het feit dat de niet-rokers meer hun tanden moeten tonen, zijn maatregelen als verhoging van accijnzen, sociale zekerheidsbijdragen, levensverzekeringen en hospitalisatieverzekeringen zeker aan te raden

Raf 12 december 2004 16:16

Citaat:

Helemaal mee eens, Yossarian!

Andro 12 december 2004 16:37

Citaat:

Hier stem ik dus wel mee in.

Musketo 12 december 2004 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nick6502
goed argument, proficiat!!! (y)

Hou jij je even-op-zijn-plaats-zetten-attitude maar voor jezelf.

Raf 12 december 2004 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Musketo
Hou jij je even-op-zijn-plaats-zetten-attitude maar voor jezelf.

Make-up seks? ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be