![]() |
Afschaffen opkomstplicht historische vergissing
Ze zijn van hun eigen schaduw geschrokken , onze politici.
Door de beperkte afschaffing van de opkomstplicht vrezen de traditionele partijen teveel gewoonte stemmers te verliezen. Dan maar snel een paar blikken "wetenschapslui" opengetrokken die dan uit erkentelijkheid om hun verkregen positie onder de noemer "politicologen" hun overtuiging mogen/moeten verkondigen. Praktisch alle genoemde namen kunnen in verbinding met een of ander traditionele partij gebracht worden. De politici zelf zijn te laf om persoonlijk deze directe confrontatie met het kiezerskorps aan te gaan en laten dan deze boodschap dan maar door deze figuren brengen overgoten met een "wetenschappelijk" sausje. Dat opkomstplicht in bijna geen ander land bestaat, daar wordt maar snel overheen gekeken. Alleen bij ons moet de "democratie" op deze wijze beschermd worden alsof het zogenaamd "populisme" elders niet bestaat. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Die gaan dapper in eigen voet schieten. :-D |
Citaat:
Daarom is het zo opvallend dat er zo snel een hele reeks "verstandige figuren" werd gevonden die in de media precies het tegendeel komen beweren. Vermits ze zich allemaal gelijktijdig meldden, mag men sterk vermoeden dat het om een gecoördineerde/afgesproken actie gaat. |
Ik ben uit nieuwsgierigheid eens gaan opzoeken waar nog een opkomstplicht bestaat.
Of de pagina nog actueel is weet ik niet: https://nl.wikipedia.org/wiki/Opkomstplicht Groothertogdom Luxemburg, Thailand, Griekenland. Zeer weinig dus. Ik vraag mij af waarom de afschaffing (gedeeltelijk) zo lang op zich heeft laten wachten. |
Citaat:
Verandering brengt die dingen in gevaar. |
Citaat:
Nu, ze doen maar, ik denk niet dat dit zal uitdraaien zoals ze hopen. Misschien implodeert de CD&V wel. |
Citaat:
De extremen zullen aan het langste eind trekken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als je daar 2 minuten bij stil staat, is het toch eigenlijk gewoon ongelofelijk eigenaardig wat men U voorstelt: - kies een kwiebus die, zonder enige verdere verantwoording, zijn goesting gaat doen en zogezegd in uw naam spreken - beschouw dat die kwiebussen bij meerderheid onder hen, alles mogen beslissen waar gij nadien moet gaan aan gehoorzamen. Mocht het niet bestaan, en men stelde het U voor, dan zou ge toch zeggen: ga wandelen met uw goeiekope koehandel, he. Wil dat zeggen dat ik vind dat er in een groep, geen regels moeten zijn ? Nee, dat is niet noodzakelijk zo. Het kan zijn dat regels nuttig zijn voor die groep. Maar de enige manier om zo een regel te aanvaarden, is als de GROEP ZELF daarover overeenkomt he, niet een paar rare kwieten die hun goesting mogen doen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat ge onderaannemers wilt die de details doen, ja, uiteraard. Maar de regels moeten wel door het volk zelf bepaald worden he. |
Citaat:
Let wel, er mag wel degelijk zoiets zijn als een "uitvoerend comité", he, die in het kader van de wet, doet wat het volk in grote lijnen heeft beslist. En buitenvliegt telkens ze een meerderheid van het volk tegen krijgen. Er is geen "continu" bestuur nodig. Er zijn wat regels en afspraken nodig, en om de zoveel tijd moet dat wat aangepast worden. Dat is het eigenlijk. Veruit het gros van alles wat de staat doet, kan evengoed prive georganiseerd worden en de grote lijnen van de regels moeten niet om de 10 minuten aangepast worden. Wij hebben gewoon zo een enorm staatsbestel omdat elke politicus "moet bestaan" en dus "iets moet doen". |
het is waar dat er maar een bepaald aantal regels nodig zijn.
maar je moet eens op de autostrade zien hoeveel er zijn die het concept van rechts houden niet lijken te snappen. We zitten nu eenmaal met een kudde debielen en die moeten in de hand gehouden en gestuurd worden dat is het probleem. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:07. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be