Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Vastgoedmakelaal (https://forum.politics.be/showthread.php?t=259689)

bembem 19 juni 2021 21:29

Vastgoedmakelaal

I tell you, het beroep is overrated.

Ik kan dat ook hoor zo wat appartementen, huizen, studio'kes rondleiden.
Wat gladde praatjes verkopen. Een beetje show voeren. Achter de schermen: Op prospectie gaan, lees: nieuwe panden opspeuren; Wat foto'kes nemen, aan home-staging doen......de papierkes opstellen & laten ondertekenen. Om dan kassa kassa commissie op te strijken.

#hetzijnapeninmaatpakItellyou~

bembem 19 juni 2021 21:36

Ik kan dat ook hoor; Met een uitgestreken gezicht verkondigen dat "er -zogezegd- een compromis getekend is", maar wel het niet zo aanduiden op website. Want ja, het is toch zo vermoeiend om dat efkes aan te passen he (opdat geinteresseerde buyers tenminste up to date info zouden hebben & niet in de valse veronderstelling/hoop zouden verkeren dat hun droomstekje nog beschikbaar zou zijn). #pfffffft

maddox 19 juni 2021 22:29

Ga ervoor, zelfstandig makelaar. Dikke poen pakken, geen uitkering meer nodig hebben.

Herr Flick 19 juni 2021 22:41

Je moet wel een ietsie pietsie wetgeving kennen , maar ik zou zeggen doen.

Mambo 20 juni 2021 00:00

Bembem in Korea als Belgische makelaar.

Doen!

Lieg er maar op los over gegarandeerde rendementen.

kojak 20 juni 2021 00:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 9707260)
Je moet wel een ietsie pietsie wetgeving kennen , maar ik zou zeggen doen.

Niet alleen dat.
Er komt heel wat meer bij kijken dan dat de meeste mensen denken.
Ik heb nu net het huis van mijn ouders verkocht en ben maar al te blij dat ik het via een (goede) makelaar heb laten doen.
Ik wou het eerst allemaal wel zelf doen, maar heb me maar wijselijk bedacht...
Ze vragen wel een percentje (3% in mijn geval) maar ik ben van een massa papierwerk & geloop verlost, én ben bij hen zeker dat alles mooi via 'het boekje' verloopt wat ook dat is niet altijd evident.
Bovendien geven ze (in mijn geval dan toch) ook nog extra service op de koop toe. Allemaal prulletjes op zich, maar in het geheel toch weer wat papierwerk dat ik niet meer hoef te doen.
Zeker in mijn geval want ik doe het via een zorgvolmacht die ik heb over mijn ouders.

kojak 20 juni 2021 00:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9707288)
Bembem in Korea als Belgische makelaar.

Doen!

Lieg er maar op los over gegarandeerde rendementen.

Let maar op.
Seffes verkoop ze nog Noord-Korea aan de hoogste bieder ! :lol:

bembem 20 juni 2021 00:11

In Korea liegen ze er sowieso op los. Vastgoedprijzen swingen er de pan uit en men moet zeer goed uit de doppen kijken om er niet opgelegd te worden. Idem met huren. Niet zelden worden er zo colossale bedragen achterovergedrukt wanneer het contract afloopt. Er is daar namelijk een systeem in voege dat men in 1× een grote som aan zogezegde eigenaar overmaakt ipv maandelijks in deeltjes.

bembem 20 juni 2021 00:16

Trouwens als ik ooit nog eens daar voor langere tijd vertoef zal het wederom goshiwon zijn. I.e. small sort of hotel room form of leasing. Very easy (no real contract, no admission formalities etc.) & one of the most simple ways to stay there semi or long term.

Eduard Khil 20 juni 2021 00:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 9707224)
I tell you, het beroep is overrated.

Ik kan dat ook hoor zo wat appartementen, huizen, studio'kes rondleiden.
Wat gladde praatjes verkopen. Een beetje show voeren. Achter de schermen: Op prospectie gaan, lees: nieuwe panden opspeuren; Wat foto'kes nemen, aan home-staging doen......de papierkes opstellen & laten ondertekenen. Om dan kassa kassa commissie op te strijken.

#hetzijnapeninmaatpakItellyou~

waarom doe je het dan niet?

Eduard Khil 20 juni 2021 00:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9707250)
Ga ervoor, zelfstandig makelaar. Dikke poen pakken, geen uitkering meer nodig hebben.

inderdaad. Eindelijk eens zelf voor inkomsten zorgen. En belastingen betalen ipv binnenrijven. Ik ben voor!

kojak 20 juni 2021 01:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9707298)
inderdaad. Eindelijk eens zelf voor inkomsten zorgen. En belastingen betalen ipv binnenrijven. Ik ben voor!

En dan komen klagen dat haar armtje zeer doet van al dat rijven ....

Iew mijn arm doet pijn.

koe de poing 20 juni 2021 06:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 9707290)
Niet alleen dat.
Er komt heel wat meer bij kijken dan dat de meeste mensen denken.
Ik heb nu net het huis van mijn ouders verkocht en ben maar al te blij dat ik het via een (goede) makelaar heb laten doen.
Ik wou het eerst allemaal wel zelf doen, maar heb me maar wijselijk bedacht...
Ze vragen wel een percentje (3% in mijn geval) maar ik ben van een massa papierwerk & geloop verlost, én ben bij hen zeker dat alles mooi via 'het boekje' verloopt wat ook dat is niet altijd evident.
Bovendien geven ze (in mijn geval dan toch) ook nog extra service op de koop toe. Allemaal prulletjes op zich, maar in het geheel toch weer wat papierwerk dat ik niet meer hoef te doen.
Zeker in mijn geval want ik doe het via een zorgvolmacht die ik heb over mijn ouders.

Voor kleinere vastgoedtransacties sluit ik me hierbij aan, want ze verzetten idd ook wel een boel werk.

3 procent op een villa van 1 miljoen is dan weer makkelijk verdiend geld.

Travis Bickle 20 juni 2021 06:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9707298)

Er loopt daar wat tussen. Tussen de ene makelaar en de andere kan er een wereld van verschil bestaan. Toen wij ons huis wilden verkopen in België, hebben we uiteindelijk onze makelaar na 5 maand vriendelijk bedankt voor 'bewezen diensten'. Het liep voor geen meter. Niet één bod.

Andere makelaar, binnen de twee weken, twaalf biedingen ontvangen. Uiteindelijk verkocht voor achtduizend euro meer dan de geadverteerde prijs.

patrickve 20 juni 2021 06:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing (Bericht 9707328)
Voor kleinere vastgoedtransacties sluit ik me hierbij aan, want ze verzetten idd ook wel een boel werk.

3 procent op een villa van 1 miljoen is dan weer makkelijk verdiend geld.

Dat "legaal doen" en zo, dat is een smoes want de makelaar is helemaal niet verantwoordelijk. De verantwoordelijkheid blijft bij de eigenaar. Ja, natuurlijk heeft die makelaar wat meer ervaring, maar het is niet zoals een notaris he. Een makelaar neemt geen enkele verantwoordelijkheid voor wat hij zegt, beweert en doet. Dat valt allemaal op de nek van de eigenaar.

Er is eigenlijk maar 1 reden om een makelaar te nemen, dat is als het te verkopen goed op een grote afstand ligt van waar je woont (zeg, in een ander land of zo), en je de bezoeken en zo niet kan organiseren.

Vroeger had een makelaar het voordeel van de informatie exclusiviteit, maar met internet is dat gedaan. Voor de rest is dat dus niks anders dan een vulgaire canape verkoper. Als je bedenkt dat die 5000 Euro of zo neemt voor de verkoop van een goed van 200 000 Euro, gewoon voor wat papierwerk en wat bezoekjes, dan is dat toch zwaar overbetaald voor de geleverde dienst zonder verantwoordelijkheid he.

Nu ja, sommige naieve mensen denken nog dat als ze iets kopen 'via een makelaar', die wel "kwaliteit" zal verkopen, en die naiviteit geeft nog wel een voordeel aan makelaars. Maar in de grond is dat naief, want de makelaar wil maar een ding: het spul aansmeren. Die wil een verkoop bekomen. Die is niet "verantwoordelijk" voor de "kwaliteit" van de huizen die hij verkoopt.

Den Ardennees 20 juni 2021 07:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle (Bericht 9707340)
Er loopt daar wat tussen. Tussen de ene makelaar en de andere kan er een wereld van verschil bestaan. Toen wij ons huis wilden verkopen in België, hebben we uiteindelijk onze makelaar na 5 maand vriendelijk bedankt voor 'bewezen diensten'. Het liep voor geen meter. Niet één bod.

Andere makelaar, binnen de twee weken, twaalf biedingen ontvangen. Uiteindelijk verkocht voor achtduizend euro meer dan de geadverteerde prijs.

en als je nu direct voor een gereputeerd makelaarskantoor zou kiezen, zou je het dan aanraden?

kelt 20 juni 2021 07:53

...en uiteindelijk raken we toch allemaal weer bij een notaris...De ENIGE in het ganse verhaal die WETTELIJK TEGENSTELBARE documenten opstelt.Een persoon die de makelaars graag zouden uitschakelen ,onderandere verwijzend naar de "notariskosten" terwijl de notaris precies de ENIGE is die dokumenten van enig belang opstelt ,registreert en bijhoudt....

kelt 20 juni 2021 07:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 9707381)
en als je nu direct voor een gereputeerd makelaarskantoor zou kiezen, zou je het dan aanraden?

Mensen maken soms rare keuzes als ze voor een makelaar kiezen.
Zo weet ik alhier (het zuiden van West-Vlaanderen) een eigendom staan dat al bijna een half jaar jaar "te koop" aangeboden wordt.........via een makelaar uit het Antwerpse....8O

Dat doe je niet natuurlijk.Je werkt met een makelaar uit de regio waar het goed staat,die U snel met de voetjes op de grond zal zetten aangaande juiste prijszetting en zo.....(als het een GOEIE is natuurlijk)....en die ,in lokale parlance, een verkoopspraatje kan houden...die desnoods binnen het uur een bezoekje kan regelen nog binnen dezelfde week.....zulke dingen...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be