![]() |
EV 40% goedkoper in onderhoud, bron US-overheid
Wat iedereen al dacht. Ik vind het wel ergens tof dat ze daar een soort overheid hebben die dat berekende.
In Europa zal het ook niet veel anders zijn, ik denk dat het verschil hier nog groter is, wie weet het dubbele van die ~4 cents/mile. Het is enkel onderhoud, nergens sprake wat je spaart aan brandstofkosten. Soit bandenwissel enzo is natuurlijk inbegrepen. Directe bron energy.gov : https://www.energy.gov/eere/vehicles...ower-scheduled Citaat:
|
Citaat:
En euh, quote p.109 : Citaat:
En vooral niet kijken naar TCO's van vrachtwagens in dezelfde studie, want daar is diesel nog king blijkbaar. |
Dat hebben die snuggere van cleantechnica wel berekend:
Ik vertaal: Citaat:
|
Citaat:
page xxiii onderaan Figure ES-5 shows TCO results from this study comparing the LCOD of six different powertrains for a small SUV in 2025, modeled using Autonomie. Based on the assumptions chosen, the hybrid electric vehicle (HEV) has the lowest cost, followed by the conventional gasoline-fueled spark-ignition internal combustion engine (ICE-SI). The fuel cell electric vehicle (FCEV), the diesel-fueled compression-ignition internal combustion engine (ICE-CI) vehicle, and the plug-in hybrid electric vehicle (PHEV) have similar costs, while the BEV is the most expensive. The lower operating cost (especially fuel and maintenance) is not sufficient to offset the higher incremental cost of purchasing the HEV. For the non-combustion vehicles, the cost of ownership is high due to batteries (for plug-in electric vehicles) or the cost of hydrogen fuel for fuel cell electric vehicles (FCEV). FIGURE ES-5 LCOD across powertrains for light-duty SUV, MY2025 / page xxiv (enkel blokjes roze en rode kleur ~bijeengeteld) Avg. 15-year per-Mile Cost of Driving - 2025 - , small SUV. ICE-SI: $ 0,15 ICE-CI: $ 0,16 HEV: $ 0,16 PHEV50: $ 0,20 FCEV: $ 0,20 BEV300: $ 0,27 Dat negeren ze dus terecht omdat het een appelen en peren vergelijk is. Wie zijn dan de kwieten? :lol: En die MY2025 staat voor 2025? 8O Citaat:
... dat zal niet lang meer duren als de Tesla Semi op de markt komt. Wacht best nog een jaartje. :-) Aja betreft die prijs van een small SUV FCEV ik ken enkel de Hyundai Nexo: https://www.edmunds.com/hyundai/nexo/2021/ 2021 Hyundai NEXO MSRP range: $58,935 - $62,385 vergeleken met het Tesla model Y 2021: 2021 Tesla Model Y MSRP range: $39,990 - $60,990 https://www.edmunds.com/tesla/model-y/ En om het kwietenbeeldje perfect te maken How much will Hyundai Nexo cost? 2021 Hyundai Nexo Comparisons Competitor Hyundai Nexo Hyundai Kona Electric Horsepower 161 hp 201 hp MPG 65/58 mpg 132/108 mpg Price (MSRP) $58,935 $37,390 16 mei 2021 |
Nog een recente TCO studie voor de "Europese consument"
van http://www.element-energy.co.uk/ Citaat:
|
Mijn bandenboer zegt dat de banden van de ev vlugger vervangen moeten worden, althans, dat is zijn ervaring. Als uitleg kan hij alleen bedenken: dat trekt sneller op, en dat kunnen ze niet laten.
Verder ook: hoe hoger de loonkosten in een bepaald land, hoe zwaarder een besparingseffect op arbeidsintensief onderhoud oploopt. Tot slot: het vervangen van de batterij(en) is ook onderhoud. Als die maar eens in prijs zouden willen zakken zoals elektronica dat doet. |
Citaat:
De 12 Volt batterij staat voor beide in de tabel als ~gelijke onderhoudskost. Niet gezien? (2e blauw onderaan "Starter Battery") ![]() Aan de tractiebatterij van de EV is het onderhoud ook weergegeven zie EV Battery coolant (koelvloeistof). In de regel wordt die evenmin vervangen zoals men een goed onderhouden brandstofmotor niet zo rap zal vervangen. Citaat:
In elk geval is er geen verschil te merken in die grafiek. Ook omdat EVs in de regel door hun lager zwaartepunt een betere grip hebben en dus minder doorslippende aangedreven wielen, en wie weet ook gelijkmatiger remmen omdat ze vooral electrisch-recuperatief remmen. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Trouwens, wat heeft zwaartepunt te maken op grip, wat de combinatie is van contactoppervlak, materiaal en overgebracht vermogen? Zwaartepunt heeft voornamelijk invloed op het bochtenwerk. Natuurlijk, bij 2 wiel aangedreven voertuigen is er een bijkomend puntje. Maar dan nog. |
Citaat:
Aan de tractiebatterij van de EV is het onderhoud ook weergegeven zie EV Battery coolant (koelvloeistof). In de regel wordt die evenmin vervangen zoals men een goed onderhouden brandstofmotor niet zo rap zal vervangen. Citaat:
Maar een EV gebruikt nog altijd een *tweede batterij, je weet toch waarom? (*ondertussen ook een veel lichtere li-ion bij Tesla 2021 S en X, men denkt ook aan 48 Volt en dan dunnere/lichtere bedrading) |
Citaat:
Citaat:
|
Allemaal goed en wel maar waarom denkt men dat er nog garages zullen zijn?
Stellantis heeft iedereen opgezegd binnen de 2 jaar. 14 merken. Japanners trekken zich volledig terug uit Europa, mazda, toyota, honda... Allemaal weg. Ook binnen 2 jaar. Europa is niet meer interessant voor fabrieken en verkoop. Kleine garages worden nu verkocht en veranderd. Ze stoppen bijna allemaal. Dus ja je zal nog op een triestige online manier wel iets kunnen kopen. En ja ergens zal iemand wel iets doen. Maar dat zal niet voor niks meer zijn. Er wacht u een autoloze toekomst. |
Citaat:
Tesla kopers? Alle modellen electrische wagens hebben een tweede batterij 12 Volt bij mijn weten. Ik heb het over personenwagens je weet wel. Want anders zijn het bij Porsche allemaal oenen, en de doorsnee gebruiker weet het veel beter dan Porsche-ingenieurs. Citaat:
https://www.taycanforum.com/forum/th...ry-issue.4353/ post 1: foto dashboard Taycan "Battery Low" dat zijn 12 V-batterij extra bijgeladen moet worden (druppellader), of een storing heeft. Bijladen hier uitgelegd: https://www.taycanforum.com/forum/th...possible.4688/ Figuurtje? https://www.nfpa.org/-/media/Files/T...cheTaycan.ashx |
Citaat:
|
Citaat:
Gewoon kabel uitklikken en inpluggen. Een Tesla laadpaal heeft geen display geen knopjes geen touchscreen nikske. De laadkabel is kort en precies op maat, alle Teslas hebben links achter de laadklep, iedereen parkeert netjes achteruit en inpluggen. ![]() ![]() Zoek de 5 verschillen... lol Dat het Tesla-laadgemak geen standaardprotocol geworden is moet je de andere CEOs eens vragen. Desnoods ook een trip van ~5000 km, langs de zijderoute China. https://www.teslarati.com/tesla-supe...d-route-video/ |
De typische FUDders wilden deze draad weerleggen, waar blijven ze?
![]() |
De bluskosten kunnen wel oplopen!
HBVL 23-01-2023 Een BMW ging zondag rond 1.40 uur in vlammen op. De wagen stond achter het huis op de Dilserweg in Opoeteren geparkeerd. De bluswerken kostten de nodige moeite omdat het om een elektrische wagen ging en ze de batterijen moeilijk konden uitdoven. Vermoedelijk ontstond de brand door een technisch defect. |
Citaat:
2. De volledige studie toont ook aan (https://publications.anl.gov/anlpubs/2021/05/167399.pdf) dat de TCO van BEV nog altijd hoger ligt dan die van een TCO 3. En dat met de veronderstelling dat 1 kWh maar 0,12 euro (0,13 USD) zal kosten in 2025... |
Het plof-brand-vuile lucht-probleem op de wegen en woonstraten gaat zich maar langzaam vanzelf oplossen.
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:19. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be