Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI
(Bericht 9723817)
Beste leden, kan iemand mij adviezen geven die helpen bij het besparen van leidingwater?
|
Ik ga mijn best doen.
Citaat:
Wat ik momenteel een belangrijke vind: wanneer je warm water neemt, laat dit niet in de afvoer lopen tot het op de gewenste temperatuur is; maar vang het op om later de wc mee door te spoelen, planten water te geven, koken, ...
|
Dat vind ik nogal veel gedoe. Dan sta je met overal emmers in huis om onder de douche te zetten en dan later door de wc te kappen of in de keuken met kookpotten om de paar eerste stralen water op te vangen.
In dat geval denk ik beter is om (indien mogelijk) het waterverwarmingstoestel zo dicht mogelijk bij de kraan te plaatsen om zo zo min mogelijk koud water te verspillen als je warm water nodig hebt. Buizen isoleren kan ook helpen.
Citaat:
Tips die richting, meer dan welkom. (Ik kan eventueel regenwater opvangen maar liever niet adviseren in die richting)
|
We kennen allemaal de eeuwenoude tip van een baksteen in de spoelbak van de wc te leggen maar dat is zo achterhaald als wat. Bij een modern spoelmechanisme kan je zelf de hoeveelheid spoelwater (kleine en grote boodschap) instellen. Als ik een baksteen in mijn wc had gelegd, telkens mij dat aangeraden was, zou mijn badkamer nu tot het plafond vol bakstenen liggen.
En hoewel je liever niet in die richting denkt wil ik toch wijzen op regenwater. Het is gratis, prima van kwaliteit voor de meeste zaken en hier in België overvloeidig beschikbaar.
Ik heb 2 IBC containers geinstalleerd en gebruik die 2000L om mijn tuin te gieten, de dieren drinken te geven, mijn auto te wassen en het terras te kuisen.
Als je niet in de richting van regenwater wil denken kan je enkel maar minder water gebruiken. En daar zijn tips niet echt handig voor. Ik veronderstel dat je sowieso al geen water nutteloos gebruikt dus hetgeen wat je nog wel gebruikt (en dus ook effectief nodig hebt) kan je enkel maar trachten te verminderen.
Was je handen sneller, douche sneller (nat maken, kraan dicht, inzepen, afspoelen), kook je patatten in zo weinig mogelijk water (en toch een tip; gooi er de groenten ineens bij, twee kookpotten met groenten en patatten is belachelijk).
Kortom: draai de kraan zo snel mogelijk dicht.
En overweeg toch eens regenwater (als je in die mogelijkheid bent).